Historia sztuki Azji do XVIII w. (sztuka w aspekcie dialogu międzykulturowego) 1402-HSzA-2Zka-S1
Sztuka Chin i Korei 15 g
Zajęcia dotyczące sztuki chińskiej obejmują dynastię Ming (1368-1644) i okres dynastii Qing od 1644 r. do końca panowania cesarza Qianlonga (1796). Zajęcia poświęcone będą architekturze, rzeźbie, malarstwu oraz rzemiosłu artystycznemu.
Zajęcia dotyczące sztuki koreańskiej obejmują chronologicznie: sztukę prehistoryczną, okres Trzech Królestw (ok. III w. - 668), sztukę zjednoczonej dynastii Silla (668-935), dynastii Goryeo (918-1392), dynastii Joseon (1392-1910). Zajęcia poświęcone będą architekturze, rzeźbie, malarstwu oraz rękodzielnictwu.
Zajęcia poświęcone sztuce indyjskiej obejmują sztukę islamską, forty w Radźasthanie, sztukę Bengalu, południowych Indii, Maharasztry oraz problematykę malarstwa miniaturowego.
1. Sztuka chińska - dynastia Ming (1368-1644) malarstwo, rzeźba, rzemiosło artystyczne
Szkoły malarstwa Zhe, Wu
Architektura: rozbudowa Wielkiego Muru, Zakazane Miasto, Świątynia Niebios
Rzeźba: droga duchów, cesarskie grobowce
Rzemiosło artystyczne: porcelana (wytwórnia Jingdezheng, wyroby z laki)
Tekstylia: haft Gu, kostiumy, insygnia rang urzędniczych
2. Sztuka chińska - okres dynastii Qing od 1644 do końca panowania cesarza Qianlonga (1796)
Wpływ sztuki europejskiej w malarstwie (malarstwo olejne)
Artyści Zhu Da, Kun Can, Shitao, Gao Qipei, grupa Ośmiu Ekscentryków z Yangzhou
Architektura: Letni Pałac w stylu rokoko w Pekinie, Pałac Harmonii i Pokoju, cztery zespoły świątynne w Pekinie (Ołtarz Niebios, Ołtarz Ziemi, Ołtarz Słońca, Ołtarz Księżyca)
Ceramika/ moda na chinoiserie
Tekstylia w wystroju wnętrz, insygnia rang urzędniczych, kostiumy (Huangchao liqi tushi)
3. Sztuka koreańska – perhistoria, architektura
okresy prehistoryczna do III-IV w. p.n.e. – Seokjang-ri, okres Jeulmun, okres Mumun,
Okres Trzech Królestw (III-IV w.- 668) – fortyfikacje, świątynie buddyjskie (Mireuksa, Jeongnimsa, Gumgangsa, Cheomseongdae, Hwangnyongsa, Bunhwangsa), pałace, grobowce
Dynastia Silla (668-935) – świątynie buddyjskie (Bulguksa, Seokgatap, Dabotap, Seokguram), pałace
Dynastia Goryeo (918-1392) – świątynie buddyjskie (Sudeoksa, Buseoksa, Woljeong)
4. Sztuka koreańska – architektura, ogrody
Dynastia Joseon (1392-1910) – fortyfikacje i architektura obronna (Brama Namdaemun, pawilon Chokseok, Sangdang, Namhansanseong, Hwaseong), konfucjańska świątynia Jongmyo, Wongduan, świątynia Tongdosa, świątynia Geumsansa, świątynia Beopjusa, świątynia Gakhwangjoen, pałace (Gyeongbokgung, Changdeokgung, Deoksugung), założenia ruralistyczne (Yangdong, Hywanggyo, Hahoe)
wstęp do historia ogrodów
symbolika i style ogrodów
ogrody (Iseong, Anak, Anapji, Changdeok, Chongpyeongsa)
5. Sztuka koreańska – malarstwo, rzeźba, kaligrafia, rzemiosło artystyczne
malarstwo ścienne świątynne (Goguryeo)
buddyjska rzeźba okresu Baekje
złotnictwo królestwa Silla
malarstwo ścienne grobowców
ceramika celadon
rzemiosło artystyczne: wyroby ze szkła, bambusa, jadeitu, srebra, kości
malarstwo religijne: taoistyczne, buddyjskie, konfucjańskie,
malarstwo pejzażowe, chaekgeori i munjado
artyści: Yi Nyeong, Yi Je-hyeon, An Gyeon, Hwang Jipjung, Kim Hong Do, Sin Yun Bok, Yun Duseo, Jeong Seon, Jang Seungeop, Kang Sehwang
kaligrafia: jeonseo, choseo, haeseo, haengseo, yeseo
6. Wczesna sztuka islamska w Indiach
Kompleks Qutub Minar, Delhi
Forty w Delhi (m.in. Tughalakabad)
Grobowce w Delhi
7. Sztuka sułtanatów: Gulbarga, Bidar, Bidźapur, Hajdarabad (meczety, grobowce, medresy)
8. Indie mogolskie
Fatehpur Sikri
Agra, Sikandra, Delhi - grobowce, forty
Tadź Mahal
9. Późna sztuka mogolska (m. in. Aurangabad - mauzoleum, grobowiec Safadardźunga w Delhi)
10. Malarstwo miniaturowe, mogolskie, z sułtanatów, radźpuckie (radźasthańskie i z okolic górskich - pahari)
11. Forty i miasta w Radźasthanie (m.in. Amber, Dźajpur), obserwatoria astronomiczne
12. Królestwo Widźajanagary (analiza architektury świeckiej i hinduskiej)
13. Tamil Nadu (świątynia Ranganatha, Śrirangam, Minakszi – Sundareśwara, Madurai)
14. Bengal, gównie Biśnupur
W cyklu 2022/23Z:
j.w. |
W cyklu 2023/24Z:
j.w. |
W cyklu 2024/25Z:
j.w. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne- W1-3, U 1-3, K 1-3.
Kryteria oceniania:
Wykład: zaliczenie ustne
ndst – 0-50 pkt (0-50%)
dst- 55-60 pkt (55-60%)
dst plus- 65 pkt (65%)
db- 70 pkt (70%)
db plus- 75-90 pkt (75-90%)
bdb- 100 pkt (95-100%)
Możliwość przeprowadzenia zaliczenia zdalnie, na platformie MS Teams.
Zajęcia odbywają się zdalnie, na platformie MS Teams.
Literatura
Literatura obowiązkowa (do zapoznania w wybranych fragmentach)
Künstler M. J., Sztuka Chin, Warszawa: Wiedza Powszechna 1991.
Lu Yunda, Sztuka chińska, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2019.
Miklos P., Malarstwo chińskie, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe 1987.
Soper A., Sickman L., Sztuka i architektura w Chinach, Warszawa: PWN 1984.
Zemanek A. (red.), Estetyka chińska. Antologia, Kraków: Universitas 2007.
Yoon Yul Soo, Tradycyjne malarstwo koreańskie. Symbole i wierzenia, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog 2009.
Juhwan Cha, Young Jae Kim, Design Principles of Early Stone Pagodas in Ancient Korean Architecture: Case Studies on the Stone Pagodas at Chongnimsa and Kamunsa Buddhist Temples, [w:] Religions, 2019, 10, 208; doi:10.3390/rel10030208.
Smith J. G (ed.), The Arts of Korea: A Resource for Educators, New York: The Metropolitan Museum of Art 2001.
Auboyer J., Sztuka Indii, Warszawa 1975
Jakimowicz A., Sztuka Indii, Warszawa 1964
Craven R.C., Indian Art. A Concise History, London 1997.
Michell G., Hindu Art and Architecture, London 2000.
Mitter Partha, Indian Art, Oxford University Press, 2001
Literatura uzupełniająca (do zapoznania w wybranych fragmentach)
Chaitanya K., A History of Indian Paintings. Pahari Traditions, New Delhi 1984
Chaitanya K., A History of Indian Painting. Rajsthani Tradition, New Delhi 1982.
Seong Lyong Ryoo, Hyun Chul Youn, The Evolutionary Use of Curved Wood in Korean Traditional Architecture, [w:] Sustainability, 2019, 11, 6557.
Literatura uzupełniająca:
Eberhard W., Symbole chińskie. Słownik, Kraków: Universitas 2001.
Jacoby M., Sztuka chińska w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa: MNW 2009.
Malinowski J. (red.), Sztuka Chin, Warszawa: Neriton 2009.
W cyklu 2022/23Z:
j.w. |
W cyklu 2023/24Z:
j.w. |
W cyklu 2024/25Z:
j.w. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia prowadzone zdalnie na platformie MS Teams |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia prowadzone zdalnie na platformie MS Teams |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia prowadzone zdalnie na platformie MS Teams |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: