Historia sztuki nowoczesnej powszechnej 1402-HSNO-2Z-S1
W trakcie zajęć omawiane są najważniejsze nurty w malarstwie i rzeźbie, dlatego szczegółowo charakteryzowane są kierunki, grupy artystyczne i dorobek wybitnych twórców o charakterze przełomowym. Zajęcia uczą także właściwej interpretacji nowoczesnego dzieła sztuki.
W trakcie wykładu omawiane są najważniejsze nurty w sztuce od połowy XVIII do lat 30. XX wieku. Dlatego w ramach zajęć szczegółowo charakteryzowane są kierunki, grupy artystyczne i dorobek wybitnych twórców o charakterze przełomowym.
Poszerzane są na nich zagadnienia poruszane na wykładzie.
• XVIII wieczne malarstwo angielskie (Th. Gainsborough, Hogarth, Reynolds) 2 g
• rzeźba klasycystyczna 2 g
• akademizm 6 g
• narodziny i rozwój kierunków awangardowych: ekspresjonizm, fowizm, kubizm, futuryzm, konstruktywizm, dadaizm, surrealizm 5 g.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
- Zaliczenie testu ze znajomości dzieł, ich autorów, czasu powstania (dot. głównie dzieł omawianych na zajęciach)
Test ze znajomości dzieł
Pozytywna ocenę uzyskuję się
100 – 91% – ocena 5
90 – 81 % – ocena 4+
80 – 71 %– ocena 4
70 – 61 % - ocena 3+
60 – 51 % - ocena 3
50 % - ocena 2
Literatura
literatura podstawowa (do zapoznania we wybranych fragmentach)
Sztuka świata, t.8, Warszawa 1994.
Sztuka świata, t.9, Warszawa 1996.
K. Piwocki, Dzieje sztuki w zarysie, t.2, Warszawa 1977.
M. Porębski, Dzieje sztuki w zarysie, t.3, Warszawa 1988.
J. Cassou, Encyklopedia symbolizmu, Warszawa 1992.
F. Claudon, Encyklopedia romantyzmu, Warszawa 1992.
R. Passeron, Encyklopedia surrealizmu, Warszawa 1993.
M. Sérullaz, Encyklopedia impresjonizmu, Warszawa 1991.
A. Bassie, Ekspresjonizm, Warszawa 2006.
Ch. Baumgarth, Futuryzm, Warszawa 1978.
H. Hofstätter, Symbolizm, Warszawa 1987.
K. Janicka, Surrealizm, Warszawa 1985
W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985.
Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1982.
A. Kotula, P. Krakowski, Rzeźba XIX wieku, Kraków 1980.
P. Krakowski, Rzeźba XIX wieku, Kraków 1980.
G. Lista, Futuryzm, Warszawa 2002
L. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974.
M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1989.
M. Porębski, Kubizm, Warszawa 1986
literatura uzupełniająca
T. Gryglewicz, Malarstwo Europy Środkowej 1900 – 1914. Tendencje modernistyczne i awangardowe, Kraków 1992.
A. Konopacki, William Blake, Warszawa 1987.
A.Konopacki, Prerafaelici, Warszawa 1989.
E. Kuryluk, Wiedeńska apokalipsa. Esej o literaturze i sztuce wiedeńskiej około 1900, Kraków 1974.
M. Laurent, Rodin, Warszawa 1991.
J. Leymarie, Fowizm, Warszawa 1993
J. Rewald, Historia impresjonizmu, Warszawa 1985.
H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1986
B. Rose, Malarstwo amerykańskie XX wieku, Warszawa 1991.
A.Sanchez, Goya, Warszawa 1992.
S. Tshudi Madsen, Art Nouveau, Warszawa 1987.
J. Willet, Ekspresjonizm, Warszawa 1976
T. Żuchowski, Patriotyczne mity i toposy, malarstwo niemieckie 1800-1848, Poznań 1991
R. Brettel, Modern Art 1851 – 1929, Oxford – New York 1997.
E. Clegg, Art., Design & Architekture in Central Europe 1890 – 1920, New Haven – London 2006.
B. Denvir, Impresjonizm. Malarze i ich malarstwo, Bielsko-Biała 1993
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: