Historia sztuki nowożytnej 1402-HSN-2Z-SJ
Celem wykładu jest zaznajomienie studentów z wybranymi zagadnieniami z historii sztuki powszechnej nowożytnej i na ich przykładzie wskazanie na cele i zadania sztuki w danym okresie lub środowisku, stosowane środki artystyczne, bogactwo i źródła inwencji twórczej a dzięki temu wzbogacenie nie tylko wiedzy studentów z dziedziny historii sztuki ale też ich własnej inwencji.
Na wykładach omawiane są wybrane zagadnienia z historii sztuki powszechnej nowożytnej dotyczące historii architektury, malarstwa, rzeźby oraz rysunku. Prezentacje przeprowadzane są w układzie chronologicznym i potraktowane jako monografie artystów lub szkół artystycznych oraz problemowym. Wybór zagadnień i sposób prezentacji ma na celu wskazanie na zastosowane środki artystyczne (np. linia, plama barwna), analizę dzieł sztuki (kompozycja, przestrzeń, ruch i dynamika, ekspresja, światło), treści ideowe, wskazanie na źródła inspiracji oraz w miarę możliwości na sposób kształtowania się koncepcji treściowej i formalnej dzieła (np. nagrobek Juliusza II dłuta Michała Anioła). Prezentowany materiał ukształtowany został pod kątem przedstawiania inwencji dawnych mistrzów oraz wzbogacenia inwencji kształcących się artystów, kwestie formy artystycznej oraz treści dzieł z uwzględnieniem takich zagadnień jak realizm i symbolika; style i szkoły malarstwa włoskiego w wieku XV i XVI z uwzględnieniem specyfiki szkoły florencko-rzymskiej oraz weneckiej; tradycje antyczne w sztuce europejskiej; manieryzm – charakterystyczne formy, twórczość wybranych artystów; rzeźba włoska XV i XVI wieku; Następnie omówiona zostaje malarstwo i grafika niemieckiego renesansu oraz szeroko zagadnienia sztuki niderlandzkiej XV i XVI wieku. W dalszej części wykładów omówiona zostanie działalność największych twórców doby baroku we wszystkich krajach europejskich z uwzględnieniem jej historycznego kontekstu. Dotyczy to sztuki baroku we Włoszech, Francji, Anglii, Hiszpanii i w Niderlandach
Wiedza przekazywana jest w formie wykładu ilustrowanego odpowiednią ikonografią ze świata sztuki oraz dziejów Europy, wykłady uzupełnione są bowiem wiedzą o kontekście historycznym każdej epoki.
|
W cyklu 2023/24Z:
Celem wykładu jest zaznajomienie studentów z wybranymi zagadnieniami z historii sztuki powszechnej nowożytnej i na ich przykładzie wskazanie na cele i zadania sztuki w danym okresie lub środowisku, stosowane środki artystyczne, bogactwo i źródła inwencji twórczej a dzięki temu wzbogacenie nie tylko wiedzy studentów z dziedziny historii sztuki ale też ich własnej inwencji. Na wykładach omawiane są wybrane zagadnienia z historii sztuki powszechnej nowożytnej dotyczące historii architektury, malarstwa, rzeźby oraz rysunku. Prezentacje przeprowadzane są w układzie chronologicznym i potraktowane jako monografie artystów lub szkół artystycznych oraz problemowym. Wybór zagadnień i sposób prezentacji ma na celu wskazanie na zastosowane środki artystyczne (np. linia, plama barwna), analizę dzieł sztuki (kompozycja, przestrzeń, ruch i dynamika, ekspresja, światło), treści ideowe, wskazanie na źródła inspiracji oraz w miarę możliwości na sposób kształtowania się koncepcji treściowej i formalnej dzieła (np. nagrobek Juliusza II dłuta Michała Anioła). Prezentowany materiał ukształtowany został pod kątem przedstawiania inwencji dawnych mistrzów oraz wzbogacenia inwencji kształcących się artystów, kwestie formy artystycznej oraz treści dzieł z uwzględnieniem takich zagadnień jak realizm i symbolika, analiza czasu przedstawionego w obrazie, znaczenie refleksów świetlnych i luster, przebicie lica obrazu; style i szkoły malarstwa włoskiego w wieku XV i XVI z uwzględnieniem specyfiki szkoły florencko-rzymskiej oraz weneckiej; tradycje antyczne w sztuce europejskiej; manieryzm – charakterystyczne formy, twórczość wybranych artystów; rzeźba włoska XV i XVI wieku; zagadnienia kształtowania przestrzeni w obrazie i rodzaje perspektyw, urządzenia pomocnicze i metoda Albertiego, traktat Albertiego O malarstwie i jego rola w kształtowaniu programu nowożytnego malarstwa; kwestie teoretyczne włączane przy okazji omawiania konkretnych dzieł, takie jak doktryna ut pictura poesis, storia, disegno, motyw wyboru jako sięgająca antyku metoda korygowania braków natury (Sokrates, Arystoteles), idea w umyśle artysty. Następnie omówiona zostaje działalność największych twórców doby baroku we wszystkich krajach europejskich z uwzględnieniem jej historycznego kontekstu. Wiedza przekazywana jest w formie wykładu ilustrowanego prezentacjami multimedialnymi zawierającymi bogaty materiał obrazowy (całości i liczne detale) oraz komentarze słowne zawierające podstawowe dane dotyczące prezentowanych dzieł a także plansze z biografiami artystów. Taki sposób prezentacji treści ułatwia jej odbiór oraz uwzględnia różne możliwości percepcyjne słuchaczy. |
W cyklu 2024/25Z:
Celem wykładu jest zaznajomienie studentów z wybranymi zagadnieniami z historii sztuki powszechnej nowożytnej i na ich przykładzie wskazanie na cele i zadania sztuki w danym okresie lub środowisku, stosowane środki artystyczne, bogactwo i źródła inwencji twórczej a dzięki temu wzbogacenie nie tylko wiedzy studentów z dziedziny historii sztuki ale też ich własnej inwencji. Na wykładach omawiane są wybrane zagadnienia z historii sztuki powszechnej nowożytnej dotyczące historii architektury, malarstwa, rzeźby oraz rysunku. Prezentacje przeprowadzane są w układzie chronologicznym i potraktowane jako monografie artystów lub szkół artystycznych oraz problemowym. Wybór zagadnień i sposób prezentacji ma na celu wskazanie na zastosowane środki artystyczne (np. linia, plama barwna), analizę dzieł sztuki (kompozycja, przestrzeń, ruch i dynamika, ekspresja, światło), treści ideowe, wskazanie na źródła inspiracji oraz w miarę możliwości na sposób kształtowania się koncepcji treściowej i formalnej dzieła (np. nagrobek Juliusza II dłuta Michała Anioła). Prezentowany materiał ukształtowany został pod kątem przedstawiania inwencji dawnych mistrzów oraz wzbogacenia inwencji kształcących się artystów, kwestie formy artystycznej oraz treści dzieł z uwzględnieniem takich zagadnień jak realizm i symbolika, analiza czasu przedstawionego w obrazie, znaczenie refleksów świetlnych i luster, przebicie lica obrazu; style i szkoły malarstwa włoskiego w wieku XV i XVI z uwzględnieniem specyfiki szkoły florencko-rzymskiej oraz weneckiej; tradycje antyczne w sztuce europejskiej; manieryzm – charakterystyczne formy, twórczość wybranych artystów; rzeźba włoska XV i XVI wieku; zagadnienia kształtowania przestrzeni w obrazie i rodzaje perspektyw, urządzenia pomocnicze i metoda Albertiego, traktat Albertiego O malarstwie i jego rola w kształtowaniu programu nowożytnego malarstwa; kwestie teoretyczne włączane przy okazji omawiania konkretnych dzieł, takie jak doktryna ut pictura poesis, storia, disegno, motyw wyboru jako sięgająca antyku metoda korygowania braków natury (Sokrates, Arystoteles), idea w umyśle artysty. Następnie omówiona zostaje działalność największych twórców doby baroku we wszystkich krajach europejskich z uwzględnieniem jej historycznego kontekstu. Wiedza przekazywana jest w formie wykładu ilustrowanego prezentacjami multimedialnymi zawierającymi bogaty materiał obrazowy (całości i liczne detale) oraz komentarze słowne zawierające podstawowe dane dotyczące prezentowanych dzieł a także plansze z biografiami artystów. Taki sposób prezentacji treści ułatwia jej odbiór oraz uwzględnia różne możliwości percepcyjne słuchaczy. |
W cyklu 2025/26Z:
Celem wykładu jest zaznajomienie studentów z wybranymi zagadnieniami z historii sztuki powszechnej nowożytnej i na ich przykładzie wskazanie na cele i zadania sztuki w danym okresie lub środowisku, stosowane środki artystyczne, bogactwo i źródła inwencji twórczej a dzięki temu wzbogacenie nie tylko wiedzy studentów z dziedziny historii sztuki ale też ich własnej inwencji. Na wykładach omawiane są wybrane zagadnienia z historii sztuki powszechnej nowożytnej dotyczące historii architektury, malarstwa, rzeźby oraz rysunku. Prezentacje przeprowadzane są w układzie chronologicznym i potraktowane jako monografie artystów lub szkół artystycznych oraz problemowym. Wybór zagadnień i sposób prezentacji ma na celu wskazanie na zastosowane środki artystyczne (np. linia, plama barwna), analizę dzieł sztuki (kompozycja, przestrzeń, ruch i dynamika, ekspresja, światło), treści ideowe, wskazanie na źródła inspiracji oraz w miarę możliwości na sposób kształtowania się koncepcji treściowej i formalnej dzieła (np. nagrobek Juliusza II dłuta Michała Anioła). Prezentowany materiał ukształtowany został pod kątem przedstawiania inwencji dawnych mistrzów oraz wzbogacenia inwencji kształcących się artystów, kwestie formy artystycznej oraz treści dzieł z uwzględnieniem takich zagadnień jak realizm i symbolika, analiza czasu przedstawionego w obrazie, znaczenie refleksów świetlnych i luster, przebicie lica obrazu; style i szkoły malarstwa włoskiego w wieku XV i XVI z uwzględnieniem specyfiki szkoły florencko-rzymskiej oraz weneckiej; tradycje antyczne w sztuce europejskiej; manieryzm – charakterystyczne formy, twórczość wybranych artystów; rzeźba włoska XV i XVI wieku; zagadnienia kształtowania przestrzeni w obrazie i rodzaje perspektyw, urządzenia pomocnicze i metoda Albertiego, traktat Albertiego O malarstwie i jego rola w kształtowaniu programu nowożytnego malarstwa; kwestie teoretyczne włączane przy okazji omawiania konkretnych dzieł, takie jak doktryna ut pictura poesis, storia, disegno, motyw wyboru jako sięgająca antyku metoda korygowania braków natury (Sokrates, Arystoteles), idea w umyśle artysty. Następnie omówiona zostaje działalność największych twórców doby baroku we wszystkich krajach europejskich z uwzględnieniem jej historycznego kontekstu. Wiedza przekazywana jest w formie wykładu ilustrowanego prezentacjami multimedialnymi zawierającymi bogaty materiał obrazowy (całości i liczne detale) oraz komentarze słowne zawierające podstawowe dane dotyczące prezentowanych dzieł a także plansze z biografiami artystów. Taki sposób prezentacji treści ułatwia jej odbiór oraz uwzględnia różne możliwości percepcyjne słuchaczy. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny z zakresu historii sztuki nowożytnej, obejmujący architekturę, malarstwo i rzeźbę wszystkich państw europejskich.
Student rozpoznaje i charakteryzuje przy użyciu fachowej terminologii epoki, style, kierunki w sztuce K_U08, H1A_U05
Potrafi charakteryzować twórczość najważniejszych twórców (wzgl. ośrodków, szkół artystycznych itd.)w dziedzinie malarstwa, rzeźby i architektury K_U09, H1A_U05
Umie rozpoznać i datować najważniejsze dzieła sztuki K_U10, H1A_U05
Jest zdolny opisać formę i zanalizować dzieła: architektury, rzeźby, malarstwa (o różnej klasie artystycznej i różnym poziomie wartości), wiążąc je z poszczególnymi okresami w sztuce K_U11, H1A_U05
Potrafi rozpoznać najważniejsze dzieła, typy ikonograficzne i tematy, na poziomie podstawowym określając treści dzieł sztuki K_U13, H1A_U05 A1_U21
Identyfikując dzieła identyfikuje także podstawowe materiały plastyczne występujące w zabytkach, na podstawie analizy wizualnej określa techniki sztuk plastycznych K_U14, H1A_U05 A1_U16 A1_U21
Kryteria oceniania:
Wykład: na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego trwającego 2 h
ndst - 1 pkt (50%)
dst- 2 pkt (60%)
dst plus- 3 pkt (70%)
db- 4 pkt (80%)
db plus- 5 pkt (90%)
Literatura
Literatura podstawowa:
Sztuka europejska:
Jan Białostocki, Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982
A. Bochnak, Historia sztuki nowożytnej, T.1 i T. 2, Warszawa 1980.
R. Genaille, Sztuka flamandzka i belgijska, z francuskiego przełożyła Halina Andrzejewska, Warszawa 1976
P. Murray, Architektura włoskiego renesansu, Toruń 1999.
M. Levy, Wczesny renesans, Warszawa 1972.
M. Levy, Dojrzały renesans, Warszawa 1980
N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 2000
M. Rzepińska Malarstwo Cinquecenta, Warszawa 1989.
M. Rzepińska Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1980
J. Sherman, Manieryzm, Warszawa 1970
K. Secomska, Malarstwo francuskie XVII w., Warszawa 1985
Sztuka świata, t. 5-7, 2001.
Renesans w sztuce włoskiej. Architektura-rzeźba-malarstwo, red. R. Toman, 2007.
Sztuka Baroku. Architektura. Rzeźba. Malarstwo (red. R. Toman), Koningswinter 2004.
Z. Waźbiński, Malarstwo Quattrocenta, Warszawa 1989.
Antoni Ziemba, Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580-1660, wydanie II, Warszawa 2007
Literatura uzupełniająca:
A. Blunt, Art and Architecture in France: 1500–1700, „The Pelican History of Art” 1977.
P. Burke, Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, Warszawa 1991.
A. Chastel, Sztuka włoska, t. 1–2, Warszawa 1978.
M. Levy, Painting and Sculpture in France in the 18th Century, „The Pelican History of Art” 1995.
A. Székely, Malarstwo hiszpańskie, Warszawa 1977.
R. Wittkower R., Art and Architecture in Italy 1600–1750, „The Pelican History of Art” 1982.
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2025/26Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: