Wykład ogólnowydziałowy (Sztuka w poczekalni/Poczekalna sztuki), cz. III
1402-HS-WOSP-L
Zagadnienia:
1.Emigracje artystów polskich na przełomie XIX i XX wieku
2.Drogi exodusu polskich artystów z okupowanej Polski w latach 1939-1945
3.Wielka Emigracja po II wojnie światowej – centra europejskie i pozaeuropejskie
4.Polacy w Akademii Sztuk Pięknych w Rzymie 1945-1947
5.Artyści wokół Andersa
6.Artyści i sztuka w obozach Przysposobienia i Rozmieszczenia w Anglii 1946-1948
8.Formowanie się Polskiego Londynu
9.Związek Polskich Artystów Plastyków w Wielkiej Brytanii
10.Polskie galerie i pracownie artystyczne w Londynie
11.Artyści malarze
12.Artyści rzeźbiarze
13.Metaloplastyka i papieroplastyka polska w Wielkiej Brytanii
14.Zrzeszenie Polskich Artystów Plastyków w Wielkiej Brytanii (APA)
15.Marian Bohusz-Szyszko i Szkoła Malarstwa Sztalugowego
16.Uczniowie Mariana Bohusza-Szyszki
17.Grupa „49”
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z nauczycielem akademickim, 15 godzin oraz czas poświęcony na konsultację przy przygotowywaniu pracy pisemnej, 15 godzin. Razem: 30 godzin - 1 punkt ECTS;
2. Czas poświęcony na przyswojenie literatury (wg wykazu w sylabusie), 15 godzin oraz czas poświęcony przez studenta na pracę własną nad przygotowaniem się do zaliczenia przedmiotu, 15 godzin. Razem: 30 godzin - 1 punkt ECTS.
Suma: 2 punkty ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1 Ma ugruntowaną wiedzę z historii sztuki, pogłębioną w epoce historycznej związanej z jego specjalizacją, a w szczególności ze sztuka polska powstała poza granicami Polski;
W8 Zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji dzieł sztuki (tak tych powstałych w Polsce (w granicach Polski w XX wieku jak i poza Polską), wartościowania i syntetyzowania różnych zjawisk artystycznych i kulturowych, przekazywanych przez źródła informacji w kraju i zagranicą;
W10 ma rozwiniętą wiedzę na temat działalności i aktualnej oferty współcześnie działających w kraju i poza Polską instytucji nauki i kultury, zwłaszcza ośrodków upowszechniających i popularyzujących kulturę wizualną oraz wiedzę z zakresu dziejów sztuki.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student
U1 Samodzielnie, w sposób uporządkowany i systematyczny, zdobywa i utrwala wiedzę o sztuce powstałej w Polsce i poza Polską - przy zastosowaniu zróżnicowanych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji;
U6 Potrafi w stopniu zaawansowanym gromadzić i opracowywać dokumentację wizualną, szczególnie z obszaru dorobku artystycznego mało obecnego w dotychczasowych opracowaniach, w celu wykorzystania jej jako materiału dowodowego, poglądowego oraz porównawczego w badaniach nad sztuka polską w XX wieku;
U13 Rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie badań nad sztuką wymagającą wejścia do kanonu dziejów sztuki polskiej XX wieku, jak też nad własnym - ogólnohumanistycznym i intelektualnym rozwojem.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student
K2 Uznaje i szanuje różnice rzetelnie ukazanych punktów widzenia w zakresie sztuki polskiej w XX wieku, które są warunkowane światem wartości i postawami ludzi w różnych okresach i kontekstach historyczno-kulturowych, wykazując jednocześnie niezależność i samodzielność własnej myśli;
K4 Ma świadomość zakresu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu sztuki polskiej w kraju i poza krajem w XX wieku oraz rozumie potrzebę pracy nad własnym charakterem i rozwijaniem kontaktów społecznych;
K7 Rozumie potrzebę ochrony dóbr kultury materialnej w zakresie polskiej dorobku sztuki i kultury polskiej "w poczekalni" (poza kanonem). Podejmuje współpracę z powołanymi w tym celu instytucjami: muzeami i galeriami sztuki XX wieku.
Metody dydaktyczne
Wykład z częścią wykładową/treściową wraz z prezentacją multimedialną, z wykorzystaniem niepublikowanych w większości materiałów ilustracyjnych, pochodzących z archiwów, zbiorów muzealnych oraz kolekcji prywatnych - posiadających dzieła polskich XX-wiecznych artystów "poza kanonem" .
Uwaga! Zajęcia prowadzone on-line z wykorzystaniem platformy Microsoft Office 365 (Microsoft Teams). W obszarze zagadnień do samodzielnego opracowania - korespondencja za pomocą poczty USOS.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- okrągłego stołu
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
uzupełnienie kanonu (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Studentka/Student - mają podstawową wiedzę na temat kultury artystycznej i uwarunkowań geopolitycznych, społecznych i ekonomicznych wpływających na zjawiska artystyczne, jakie miały miejsce w sztuce powstającej w Polsce (też na ziemiach Polski pod zaborami do 1914 roku) oraz te osiągnięcia twórcze w zakresie plastyki polskiej, które powstały poza Polską - w krajach europejskich i pozaeuropejskich w XX wieku.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się następujące efekty uczenia się:
Wiedza: W1; W8; W10
Umiejętności: U1; U6: U13
Kompetencje społeczne: K2; K4; K7
Egzamin może być przeprowadzony metodą zdalną poprzez platformę Microsoft Office 365 (Microsoft Teams). Dodatkowe teksty i literatura - drogą poczty USOS.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura:
„Pamiętnik Sztuk Pięknych”: Sztuka polska 1945-1970/Polish Art 1945-1979, pod red. J.W. Sienkiewicza i E. Toniak, Toruń 2015.
Art of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland & Republic of Ireland in 20th–21st Centuries and Polish–British & Irish Art Relation, pod red. A. Geron, J. Malinowskiego i J.W. Sienkiewicza, Toruń 2015.
Bojko Szymon, Z polskim rodowodem. Artyści amerykańscy polskiego pochodzenia i artyści polscy w sztuce Stanów Zjednoczonych w latach 1900-1980, Toruń 2006.
Hall Douglas, Art in Exile: Polish Painters in Post-War Britain, Bristol 2008.
Olszewski Andrzej Kazimierz, Dzieje sztuki polskiej 1890-1980. W zarysie, Warszawa 1988.
Paris et les artistes polonais / Paris and the Polish Artists 1945–1989, pod red. M. Geron, J. Malinowskiego i J.W. Sienkiewicza, Toruń 2018.
Rotenberg Anda, Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2005.
Sienkiewicz Jan Wiktor, Artyści Andersa. Continuità e novità, wyd. III, Warszawa 2016.
Sienkiewicz Jan Wiktor, Plastyka polska na emigracji, (w:) Polska emigracja polityczna 1939-1990. Stan badań, pod red. Sławomira Łukasiewicza, Warszawa 2016, s. 145-189.
Sienkiewicz Jan Wiktor, Polskie galerie sztuki w Londynie w drugiej połowie XX wieku, Lublin-Londyn 2003. 18.
Sienkiewicz Jan Wiktor, Ryszard Demel. W drodze do tajemnicy światła/exploring the mysteries of light, Toruń 2010.
Sienkiewicz Jan Wiktor, Wojciech Falkowski. Painting, Lublin-Londyn 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: