Konwersatorium z okresów historii sztuki (średniowiecze)
1402-HS-KHS-Z
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
|
W cyklu 2025/26Z:
Poruszane zagadnienia:
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć (wprowadzenie podstawowych pojęć) 2. Rzeźba gotycka a problem stanu zachowania 3. Rzeźba gotycka – potencjał badań archiwalnych 4. Rzeźba gotycka a konstrukty historyczno-artystyczne 5. Sztuka późnogotycka i problem jej oryginalności 6. Rzemieślnik/artysta późnego średniowiecza i proces twórczy 7. Rzeźba gotycka jako przedmiot handlu – problem eksportu/importu 8. Późnośredniowieczne ośrodki produkcji rzeźbiarskiej – studium przypadku Torunia 9. Późnośredniowieczne ośrodki produkcji rzeźbiarskiej – studium przypadku Mechelen 10. Tryptyk św. Wolfganga (studium przypadku) 11. Tzw. poliptyk fromborski (studium przypadku) 12. Rzeźba gotycka w nowożytności – wtórne konteksty 13. Trwałość średniowiecznych funkcji – wytwory produkcji dewocyjnej pocz. XX w. 14. Zajęcia terenowe (muzeum/kościół) 15. Zajęcia terenowe (muzeum/kościół)
|
Całkowity nakład pracy studenta
Sumienne uczestnictwo w cotygodniowych zajęciach, branie udziału w dyskusji problemowej – 30h (1,2 pkt ECTS).
Uzgodnienie tematu prezentacji/wystąpienia; weryfikacja postępów w przygotowaniu wystąpienia ustnego; omówienie ewentualnych korekt;
prezentacja wraz z jej omówieniem 8 h (0,3 pkt. ECTS)
Przygotowywanie się do zajęć, zapoznawanie się z literaturą – 20h. Sporządzenie pracy pisemnej - 18h. Razem 76h - 3 punkty ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Studentka/Student potrafi wskazać i omówić przykłady dzieł poszczególnych epok oraz ewolucję form artystycznych omawianych na zajęciach (K_W01, K_W09).
W2: Studentka/Student zdobywa wiedzę na podstawie wielu źródeł informacji oraz potrafi porównywać, a także wartościować poszczególne argumenty, wywody badaczy. Rozumie konieczność interdyscyplinarnego podejścia do dzieł sztuki, stosowania różnych metod badawczych (K_W03, K_W04, K_W07).
W3: Studentka/Student opisując i przeprowadzając analizy dzieł sztuki średniowiecznej stosuje odpowiednią terminologię fachową zaczerpniętą także z prac syntetycznych oraz szczegółowych, przedmiotów dyskusji problemowej na zajęciach (K_W11).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Studentka/Student potrafi w ramach przygotowań do zajęć i zgłębiania tematu sztuki średniowiecznej samodzielnie oraz refleksyjnie, krytycznie korzystać z wielu źródeł informacji, zdobywając tym samym własny, szeroki obraz epoki oraz poszczególnych zagadnień artystycznych (K_U01, K_U02, K_U03, K_U06, K_U07).
U2: Studentka/Student potrafi rozpoznać najważniejsze, omawiane na zajęciach dzieła sztuki, zadatować je, określić twórców oraz sformułować na ich temat wypowiedź, w tym także na temat problematyki powiązanej z dziełami sztuki (K_U05).
U3: Studentka/Student potrafi oprzeć swoją własną ustną lub pisemną wypowiedź na podstawie uważnego oglądu dzieł sztuki, zapoznania się z literaturą naukową i popularnonaukową oraz na podstawie dyskusji problemowej na zajęciach konwersatoryjnych (K_U08).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
1: Studentka/Student dostrzega, że omawiane dzieła sztuki średniowiecznej mają wartość daleko wykraczającą poza ich wartość materialną. Traktuje dorobek artystyczny z szacunkiem. Wie, że zadaniem historyka sztuki jest również dokumentacja, opis, uprzystępnianie innym dorobku artystycznego, wyjaśnianie jego sensu i znaczenia (K_K01, K_K03).
K2: Studentka/Student potrafi wziąć udział w dyskusji o omawianej sztuce średniowiecznej rzetelnie formułując własne argumenty oraz bezstronnie podchodząc do argumentacji osób mających inne zdanie. W sumienny oraz obiektywny sposób formułuje oraz przedstawia własne badania jak również zabiera głos w dyskusji problemowej (K_K02, K_K06, K_K07).
K3: Studentka/Student korzysta z wielu podejść badawczych w historii sztuki. Rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do analizy dzieł sztuki. Dostrzega poprzez własną, odpowiedzialną postawę szansę na powiększenie roli jaką w społeczeństwie odgrywają obiekty artystyczne (K_K04).
Metody dydaktyczne
- pokaz
- opis
- ćwiczeniowa
- referatu
- studium przypadku
- dyskusja
- praca z tekstem
- praca zespołowa
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- referatu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Koordynatorzy przedmiotu
Uwagi
|
W cyklu 2025/26Z:
Zaliczenie – obecność (maksymalnie 2 nieobecności) – Aktywność podczas zajęć – Przygotowanie i prezentacja referatu
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: