W cyklu 2022/23Z:
podstawowa: Heydenreich L. H., Lotz W., Architecture In Italy 1400 to 1600, London 1974 Małkiewicz A., Francesco di Giorgio Martini proportione d tenpi sichondo el chorpo Humano, [w:] A. Małkiewicz, Theoria et Praxis. Studia z dziejów sztuki nowożytnej i jej teorii, Kraków 2000 Małkiewicz A., Układ przestrzenny kościoła Gesu w Rzymie. Problem genezy i oddziaływania, [w:] A. Małkiewicz, Theoria et Praxis… Murray P., Architektura włoskiego renesansu, Toruń 1999 Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, K. Kumaniecki tłum., Warszawa 1999 Renesans w sztuce włoskiej, R. Toman red. Madrid 2000 uzupełniająca: Alberti L.B., Ksiąg dziesięć o sztuce budowania, Warszawa 1960 Palladio A., Cztery księgi o architekturze, Warszawa 1955
|
W cyklu 2022/23L:
Literatura (wybrane fragmenty): Ars sacra. Sztuka diecezji toruńskiej, red. Michał Woźniak, Toruń 1993; Bazylika katedralna świętych Janów w Toruniu, red. Marian Biskup, Toruń 2003; Birecki Piotr, Sztuka luterańska na ziemi chełmińskiej, Warszawa 2007. Birecki Piotr, Z dziejów staromiejskiego kościoła ewangelickiego obecnie kościoła katolickiego pw. Świętego Ducha w Toruniu, Toruń 2013; Chrzanowski Tadeusz, Alfabet Bierpfaffa i Falcka, Gdańsk 1998; Chrzanowski Tadeusz, Kornecki Marian, Złotnictwo toruńskie. Studium o wyrobach cechu toruńskiego od wieku XIV do 1832 roku, Warszawa 1988; Ciesielska Karola, Herb, pieczęcie i barwy Torunia, Toruń 1998; Domasłowski Jerzy, Kościół akademicki św. Ducha w Toruniu. Dzieje – architektura – wyposażenie wnętrza, „Rocznik Toruński”, XXI, 1992, s. 173-203; Domasłowski Jerzy, Jarzewicz Jarosław, Kościół Najświętszej Marii Panny w Toruniu, Toruń 1998; Dzieje i skarby kościoła Świętojańskiego w Toruniu, red. Katarzyna Kluczwajd, Michał Woźniak, Toruń 2003; Dzieje i skarby kościoła Mariackiego w Toruniu, red. Katarzyna Kluczwajd, Toruń 2005; Dzieje i skarby kościoła Świętojakubskiego w Toruniu, red. Katarzyna Kluczwajd, Toruń 2010; Gąsiorowska Maria, Toruński portret mieszczański 1500-1850. Katalog, Toruń 1995; Gąsiorowski Eugeniusz, Toruńska kamienica mieszczańska, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i konserwatorstwo”, I, 1966, s. 69-109. Gąsiorowski Eugeniusz, Ratusz Staromiejski w Toruniu, Toruń 2004; Gradowski Michał, Znaki na srebrze. Znaki miejskie i państwowe używane na terenie Polski w obecnych jej granicach, Warszawa 2001; Gradowski Michał, Kasprzak-Miler Agnieszka, Złotnicy na ziemiach północnej Polski, cz. 1, Województwo pomorskie, kujawsko-pomorskie i warmińsko-mazurskie, Warszawa 2002; Gwido Chmarzyński i jego dzieło „Sztuka w Toruniu”, red. Emanuel Okoń, Toruń 2014; Herbst Stanisław, Toruńskie cechy rzemieślnicze. Zarys przeszłości, Toruń 1933; Historia Torunia, red. Marian Biskup, t. 2, cz. 1, 1454-1548, Toruń 1992; t. 2, cz. 2, 1548-1660, Toruń 1994; t. 2, cz. 3, 1660-1793, Toruń 1996; Jezuici w Toruniu 1596-1996, red. Kazimierz Maliszewski, Waldemar Rozynkowski, Toruń 1996; Klejnot w koronie Rzeczypospolitej. Sztuka zdobnicza Prus Królewskich. Eseje. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Gdańsku, t. 1-2, red. Czesława Betlejewska, Gdańsk 2006; Kluczwajd Katarzyna, Kościół św. Jakuba Apostoła w Toruniu. 700 lat świątyni (1309-2009), Toruń 2009; Kluczwajd Katarzyna, Tylicki Jacek, Sztuka nowożytna, [w:] Dzieje sztuki Torunia, Toruń 2009; Kolendo-Korczak Katarzyna, Praecepta politica w toruńskim ratuszu: niezachowany cykl malowideł z Sali Rady z 1603 roku i jego europejski kontekst, Warszawa 2014; Kolendo-Korczak Katarzyna, Propaganda reform burmistrza Henryka Strobanda w dekoracji Sali Rady z 1603 r. w ratuszu staromiejskim w Toruniu, Zapiski Historyczne, LXXIV, 2009, z. 3, s. 37-60; Krupska Katarzyna, Srebrne plakietki wotywne z warsztatu toruńskiego złotnika Jana Letyńskiego, „Sztuka i Kultura, II, 2014, s. 107-144; Krupska Katarzyna, Łyczak Bartłomiej, Nieznana panorama Torunia z 1793 roku i jej autor Ernst Friedrich Kussmahly, „Zapiski Historyczne”, LXXVIII, 2013, z. 1, s. 101-122; Krupska Katarzyna, Łyczak Bartłomiej, Kontrakty między ks. Janem Ewertowskim a toruńskim złotnikiem Jacobem Weintraubem na wykonanie sreber do kościoła św. Tomasza Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim z lat 1711-1728, „Biuletyn Historii Sztuki”, LXXIX, 2017, nr 1, s. 131-156; Krzysztoforski Wojciech, Poklewski Józef, Jan Jerzy Petri – prace malarskie, „Teka Komisji Historii Sztuki”, V, 1972, s. 97-137; Łyczak Bartłomiej, Funkcjonowanie cechowych warsztatów malarskich w osiemnastowiecznym Toruniu na przykładzie pracowni Daniela Ortmanna, [w:] Stare i nowe dziedzictwo Torunia, red. Juliusz Raczkowski, Toruń 2013, s. 236-252; Łyczak Bartłomiej, Georg Vick - toruński złotnik pierwszej połowy XVIII wieku, Toruń 2017; Łyczak Bartłomiej, Toruński cech rzeźbiarski i snycerka na obszarze jego oddziaływania w latach 1695-1793, Warszawa 2018; Łyczak Bartłomiej, Rzeźba w Toruniu w latach 1575-1724 , [w:] Królewskie miasto. Trzy stuleci a przemian kultury artystycznej Torunia 1454-1793. Wystawa na 160-lecie Muzeum Okręgowego w Toruniu , red. Michał Kurkowski, Toruń 2021, s. 61-78; Mosingiewicz Anna, Okoń Emanuel, O obrazach, skrzynce cechowej i „sztukach towarzyskich”. Uwagi o kształceniu artystycznym w Toruniu i Gdańsku na marginesie działalności Christiana Ernsta Ulricha, osiemnastowiecznego malarza w Toruniu, „Zapiski Historyczne”, LXXV, 2010, z. 1, s. 31-64; Prusy Królewskie. Społeczeństwo, kultura, gospodarka 1454–1772. Szkice z dziejów, red. E. Kizik, Gdańsk 2012; Reformacja w Toruniu. Wpływ kultury ewangelickiej na rozwój miasta, katalog wystawy, red. Joanna Arszyńska, Liliana Lewandowska, Aleksandra Mierzejewska, Toruń 2017; Samek Jan, Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne, Warszawa 1984; Sulewska Renata, Dłutem wycięte. Snycerstwo północnych ziem Polski w czasach Zygmunta III Wazy, Warszawa 2004; Toruń i miasta ziemi chełmińskiej na rysunkach Jerzego Fryderyka Steinera z pierwszej połowy XVIII wieku (tzw. Album Steinera), red. Marian Biskup, Toruń 1998; Toruński słownik biograficzny, red. Krzysztof Mikulski, t. 1-8, Toruń 1998-2019 (wybrane hasła). Tylicka Teresa, Z Porlezzy do Torunia - Giovanni Battista Cocchi, artysta późnego baroku, [w:] Artyści znad jezior lombardzkich w nowożytnej Europie, red. Renata Sulewska, Mariusz Smoliński, Warszawa 2015, s. 335-352; Tylicki Jacek, Bartłomiej Strobel. Malarz epoki wojny trzydziestoletniej, t. 1-2, Toruń 2000; Tylicki Jacek, Historia malarstwa w nowożytnym Toruniu, [w:] Królewskie miasto. Trzy stuleci a przemian kultury artystycznej Torunia 1454-1793. Wystawa na 160-lecie Muzeum Okręgowego w Toruniu , red. Michał Kurkowski, Toruń 2021, s. 41-59; Woźniak Michał, Sztuka złotników toruńskich okresu manieryzmu i baroku. Warszawa-Poznań-Toruń 1987; Woźniak Michał F., Złotnictwo sakralne Prus Królewskich. Studium typologiczno-morfologiczne, t. 1-2, Toruń 2012.
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura obowiązkowa (w wybranych fragmentach):
Historia Śląska, red. M. Czapliński, Wrocław 2007. Jeremias Joseph Knechtel (1679–1750). Legnicki malarz doby baroku, red. A. Kozieł, E. Kłoda, Legnica 2012. Kolbiarz A., Między Pragą a Legnicą. Matthaus (Matthias) Knote. Śląski rzeźbiarz epoki baroku i jego warsztat, Muzeum Miedzi w Legnicy, Legnica 2017. Kolbiarz A., Problem istnienia rzeźbiarskiego warsztatu henrykowskiego w 4. ćw. XVII wieku, „Dzieła i interpretacje”, XI, 2008, s. 64-80. Kolbiarz A., Kozieł A., Barokizacja wystroju i wyposażenia kościoła klasztornego Wniebowzięcia NMP w Lubiążu, [w:] Kościół klasztorny Wniebowzięcia NMP w Lubiążu. Historia – Stan zachowania – Koncepcja rewitalizacji, red. A. Kozieł, Wrocław 2010, s. 83-116. Kolbiarz A., Życie i twórczość Leopolda Straussa. Przyczynek do badań nad rzeźbą barokową w Księstwie Ziębickim, „Roczniki Sztuki Śląskiej”, XX, 2011, s. 87-113. Kolbiarz A., Osiemnastowieczny ośrodek rzeźbiarski w Bardzie Śląskim, [w:] Splendor i fantazja. Studia nad rzeźbą rokokową w dawnej Rzeczypospolitej i na Śląsku, red. P. Migasiewicz, Warszawa 2012, s. 253-275. Kolbiarz A., Michael Klahr Starszy, Paul Stralano i rzeźba barokowa w Świdnicy. Nowe uwagi na temat edukacji artystycznej Klahra. „Roczniki Sztuki Śląskiej”, XXVII, 2018, s. 121-158. Kozieł A., Szwed i Jezuici. Karl Dankwart i jego nieznane prace malarskie dla nyskich i kłodzkich jezuitów, [w:] Po obu stronach Bałtyku. Wzajemne relacje między Skandynawią a Europą Środkową, red. J. Harasimowicz, P. Oszczanowski, M. Wisłocki, t. 1, Wrocław 2006, s. 265-276. Kurzej M., Budowa i dekoracja kościoła św. Anny w świetle źródeł archiwalnych, [w:] Studia z dziejów kościoła św. Anny w Krakowie, red. Z. Kliś, T. Więcławowicz, Kraków 2009, s. 139-200. Kurzej M., Siedemnastowieczne sztukaterie w Małopolsce, Kraków 2018. Malarstwo barokowe na Śląsku, red. A. Kozieł, Wrocław 2017. Między Wrocławiem a Lwowem. Sztuka na Śląsku, w Małopolsce i na Rusi Koronnej w czasach nowożytnych, red. A. Betlej, K. Brzezina-Scheurer, P. Oszczanowski, Wrocław 2011. Paszkiewicz B, Grosz złotowy biskupa wrocławskiego Jana Turzona (Skradziony ze zbiorów zamku arcybiskupiego w Kromieżyrzu), „Biuletyn numizmatyczny”, 2015, nr 1 (377), s. 11-20. Pokora J., Nagrobek Piotra Gebauera we Wrocławiu, czyli o sztuce w służbie kontrreformacji, „Rocznik Historii Sztuki”, XVII, 1988, s. 227-237. Starzewska M., Paweł Nitsch (1548-1609), złotnik wrocławski, Roczniki Sztuki Śląskiej”, XI, 1977, s. 67-77. Starzewska M., Fundacje artystyczne Andrzeja Jerina, biskupa wrocławskiego 1586-1596, „Roczniki Sztuki Śląskiej”, XIII, 1983, s. 67-86. Rozanow Z., Smulkowska E., Zabytki sztuki Jasnej Góry. Architektura, rzeźba, malarstwo, Katowice 2009. Witecki J., Skarbiec. Złotnictwo Archikatedry Wrocławskiej, Wrocław 2017. Willmann i inni. Malarstwo, rysunek i grafika na Śląsku i w krajach ościennych w XVII i XVIII wieku, red. A. Kozieł, B. Lejman, Wrocław 2002. Woźniak M., Kaspar Pfister (1571-1635), złotnik wrocławski, „Roczniki Sztuki Śląskiej”, XIII, 1983, s. 87-105.
|
W cyklu 2023/24L:
Literatura (wybrane fragmenty): Ars sacra. Sztuka diecezji toruńskiej, red. Michał Woźniak, Toruń 1993; Bazylika katedralna świętych Janów w Toruniu, red. Marian Biskup, Toruń 2003; Birecki Piotr, Sztuka luterańska na ziemi chełmińskiej, Warszawa 2007. Birecki Piotr, Z dziejów staromiejskiego kościoła ewangelickiego obecnie kościoła katolickiego pw. Świętego Ducha w Toruniu, Toruń 2013; Chrzanowski Tadeusz, Alfabet Bierpfaffa i Falcka, Gdańsk 1998; Chrzanowski Tadeusz, Kornecki Marian, Złotnictwo toruńskie. Studium o wyrobach cechu toruńskiego od wieku XIV do 1832 roku, Warszawa 1988; Ciesielska Karola, Herb, pieczęcie i barwy Torunia, Toruń 1998; Domasłowski Jerzy, Kościół akademicki św. Ducha w Toruniu. Dzieje – architektura – wyposażenie wnętrza, „Rocznik Toruński”, XXI, 1992, s. 173-203; Domasłowski Jerzy, Jarzewicz Jarosław, Kościół Najświętszej Marii Panny w Toruniu, Toruń 1998; Dzieje i skarby kościoła Świętojańskiego w Toruniu, red. Katarzyna Kluczwajd, Michał Woźniak, Toruń 2003; Dzieje i skarby kościoła Mariackiego w Toruniu, red. Katarzyna Kluczwajd, Toruń 2005; Dzieje i skarby kościoła Świętojakubskiego w Toruniu, red. Katarzyna Kluczwajd, Toruń 2010; Gąsiorowska Maria, Toruński portret mieszczański 1500-1850. Katalog, Toruń 1995; Gąsiorowski Eugeniusz, Toruńska kamienica mieszczańska, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i konserwatorstwo”, I, 1966, s. 69-109. Gąsiorowski Eugeniusz, Ratusz Staromiejski w Toruniu, Toruń 2004; Gradowski Michał, Znaki na srebrze. Znaki miejskie i państwowe używane na terenie Polski w obecnych jej granicach, Warszawa 2001; Gradowski Michał, Kasprzak-Miler Agnieszka, Złotnicy na ziemiach północnej Polski, cz. 1, Województwo pomorskie, kujawsko-pomorskie i warmińsko-mazurskie, Warszawa 2002; Gwido Chmarzyński i jego dzieło „Sztuka w Toruniu”, red. Emanuel Okoń, Toruń 2014; Herbst Stanisław, Toruńskie cechy rzemieślnicze. Zarys przeszłości, Toruń 1933; Historia Torunia, red. Marian Biskup, t. 2, cz. 1, 1454-1548, Toruń 1992; t. 2, cz. 2, 1548-1660, Toruń 1994; t. 2, cz. 3, 1660-1793, Toruń 1996; Jezuici w Toruniu 1596-1996, red. Kazimierz Maliszewski, Waldemar Rozynkowski, Toruń 1996; Klejnot w koronie Rzeczypospolitej. Sztuka zdobnicza Prus Królewskich. Eseje. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Gdańsku, t. 1-2, red. Czesława Betlejewska, Gdańsk 2006; Kluczwajd Katarzyna, Kościół św. Jakuba Apostoła w Toruniu. 700 lat świątyni (1309-2009), Toruń 2009; Kluczwajd Katarzyna, Tylicki Jacek, Sztuka nowożytna, [w:] Dzieje sztuki Torunia, Toruń 2009; Kolendo-Korczak Katarzyna, Praecepta politica w toruńskim ratuszu: niezachowany cykl malowideł z Sali Rady z 1603 roku i jego europejski kontekst, Warszawa 2014; Kolendo-Korczak Katarzyna, Propaganda reform burmistrza Henryka Strobanda w dekoracji Sali Rady z 1603 r. w ratuszu staromiejskim w Toruniu, Zapiski Historyczne, LXXIV, 2009, z. 3, s. 37-60; Krupska Katarzyna, Srebrne plakietki wotywne z warsztatu toruńskiego złotnika Jana Letyńskiego, „Sztuka i Kultura, II, 2014, s. 107-144; Krupska Katarzyna, Łyczak Bartłomiej, Nieznana panorama Torunia z 1793 roku i jej autor Ernst Friedrich Kussmahly, „Zapiski Historyczne”, LXXVIII, 2013, z. 1, s. 101-122; Krupska Katarzyna, Łyczak Bartłomiej, Kontrakty między ks. Janem Ewertowskim a toruńskim złotnikiem Jacobem Weintraubem na wykonanie sreber do kościoła św. Tomasza Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim z lat 1711-1728, „Biuletyn Historii Sztuki”, LXXIX, 2017, nr 1, s. 131-156; Krzysztoforski Wojciech, Poklewski Józef, Jan Jerzy Petri – prace malarskie, „Teka Komisji Historii Sztuki”, V, 1972, s. 97-137; Łyczak Bartłomiej, Funkcjonowanie cechowych warsztatów malarskich w osiemnastowiecznym Toruniu na przykładzie pracowni Daniela Ortmanna, [w:] Stare i nowe dziedzictwo Torunia, red. Juliusz Raczkowski, Toruń 2013, s. 236-252; Łyczak Bartłomiej, Georg Vick - toruński złotnik pierwszej połowy XVIII wieku, Toruń 2017; Łyczak Bartłomiej, Toruński cech rzeźbiarski i snycerka na obszarze jego oddziaływania w latach 1695-1793, Warszawa 2018; Łyczak Bartłomiej, Rzeźba w Toruniu w latach 1575-1724 , [w:] Królewskie miasto. Trzy stuleci a przemian kultury artystycznej Torunia 1454-1793. Wystawa na 160-lecie Muzeum Okręgowego w Toruniu , red. Michał Kurkowski, Toruń 2021, s. 61-78; Mosingiewicz Anna, Okoń Emanuel, O obrazach, skrzynce cechowej i „sztukach towarzyskich”. Uwagi o kształceniu artystycznym w Toruniu i Gdańsku na marginesie działalności Christiana Ernsta Ulricha, osiemnastowiecznego malarza w Toruniu, „Zapiski Historyczne”, LXXV, 2010, z. 1, s. 31-64; Prusy Królewskie. Społeczeństwo, kultura, gospodarka 1454–1772. Szkice z dziejów, red. E. Kizik, Gdańsk 2012; Reformacja w Toruniu. Wpływ kultury ewangelickiej na rozwój miasta, katalog wystawy, red. Joanna Arszyńska, Liliana Lewandowska, Aleksandra Mierzejewska, Toruń 2017; Samek Jan, Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne, Warszawa 1984; Sulewska Renata, Dłutem wycięte. Snycerstwo północnych ziem Polski w czasach Zygmunta III Wazy, Warszawa 2004; Toruń i miasta ziemi chełmińskiej na rysunkach Jerzego Fryderyka Steinera z pierwszej połowy XVIII wieku (tzw. Album Steinera), red. Marian Biskup, Toruń 1998; Toruński słownik biograficzny, red. Krzysztof Mikulski, t. 1-8, Toruń 1998-2019 (wybrane hasła). Tylicka Teresa, Z Porlezzy do Torunia - Giovanni Battista Cocchi, artysta późnego baroku, [w:] Artyści znad jezior lombardzkich w nowożytnej Europie, red. Renata Sulewska, Mariusz Smoliński, Warszawa 2015, s. 335-352; Tylicki Jacek, Bartłomiej Strobel. Malarz epoki wojny trzydziestoletniej, t. 1-2, Toruń 2000; Tylicki Jacek, Historia malarstwa w nowożytnym Toruniu, [w:] Królewskie miasto. Trzy stuleci a przemian kultury artystycznej Torunia 1454-1793. Wystawa na 160-lecie Muzeum Okręgowego w Toruniu , red. Michał Kurkowski, Toruń 2021, s. 41-59; Woźniak Michał, Sztuka złotników toruńskich okresu manieryzmu i baroku. Warszawa-Poznań-Toruń 1987; Woźniak Michał F., Złotnictwo sakralne Prus Królewskich. Studium typologiczno-morfologiczne, t. 1-2, Toruń 2012.
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura obowiązkowa (w wybranych fragmentach): Historia Śląska, red. M. Czapliński, Wrocław 2007. Jeremias Joseph Knechtel (1679–1750). Legnicki malarz doby baroku, red. A. Kozieł, E. Kłoda, Legnica 2012. Kolbiarz A., Między Pragą a Legnicą. Matthaus (Matthias) Knote. Śląski rzeźbiarz epoki baroku i jego warsztat, Muzeum Miedzi w Legnicy, Legnica 2017. Kolbiarz A., Problem istnienia rzeźbiarskiego warsztatu henrykowskiego w 4. ćw. XVII wieku, „Dzieła i interpretacje”, XI, 2008, s. 64-80. Kolbiarz A., Kozieł A., Barokizacja wystroju i wyposażenia kościoła klasztornego Wniebowzięcia NMP w Lubiążu, [w:] Kościół klasztorny Wniebowzięcia NMP w Lubiążu. Historia – Stan zachowania – Koncepcja rewitalizacji, red. A. Kozieł, Wrocław 2010, s. 83-116. Kolbiarz A., Życie i twórczość Leopolda Straussa. Przyczynek do badań nad rzeźbą barokową w Księstwie Ziębickim, „Roczniki Sztuki Śląskiej”, XX, 2011, s. 87-113. Kolbiarz A., Osiemnastowieczny ośrodek rzeźbiarski w Bardzie Śląskim, [w:] Splendor i fantazja. Studia nad rzeźbą rokokową w dawnej Rzeczypospolitej i na Śląsku, red. P. Migasiewicz, Warszawa 2012, s. 253-275. Kolbiarz A., Michael Klahr Starszy, Paul Stralano i rzeźba barokowa w Świdnicy. Nowe uwagi na temat edukacji artystycznej Klahra. „Roczniki Sztuki Śląskiej”, XXVII, 2018, s. 121-158. Kozieł A., Szwed i Jezuici. Karl Dankwart i jego nieznane prace malarskie dla nyskich i kłodzkich jezuitów, [w:] Po obu stronach Bałtyku. Wzajemne relacje między Skandynawią a Europą Środkową, red. J. Harasimowicz, P. Oszczanowski, M. Wisłocki, t. 1, Wrocław 2006, s. 265-276. Kurzej M., Budowa i dekoracja kościoła św. Anny w świetle źródeł archiwalnych, [w:] Studia z dziejów kościoła św. Anny w Krakowie, red. Z. Kliś, T. Więcławowicz, Kraków 2009, s. 139-200. Kurzej M., Siedemnastowieczne sztukaterie w Małopolsce, Kraków 2018. Malarstwo barokowe na Śląsku, red. A. Kozieł, Wrocław 2017. Między Wrocławiem a Lwowem. Sztuka na Śląsku, w Małopolsce i na Rusi Koronnej w czasach nowożytnych, red. A. Betlej, K. Brzezina-Scheurer, P. Oszczanowski, Wrocław 2011. Paszkiewicz B, Grosz złotowy biskupa wrocławskiego Jana Turzona (Skradziony ze zbiorów zamku arcybiskupiego w Kromieżyrzu), „Biuletyn numizmatyczny”, 2015, nr 1 (377), s. 11-20. Pokora J., Nagrobek Piotra Gebauera we Wrocławiu, czyli o sztuce w służbie kontrreformacji, „Rocznik Historii Sztuki”, XVII, 1988, s. 227-237. Starzewska M., Paweł Nitsch (1548-1609), złotnik wrocławski, Roczniki Sztuki Śląskiej”, XI, 1977, s. 67-77. Starzewska M., Fundacje artystyczne Andrzeja Jerina, biskupa wrocławskiego 1586-1596, „Roczniki Sztuki Śląskiej”, XIII, 1983, s. 67-86. Rozanow Z., Smulkowska E., Zabytki sztuki Jasnej Góry. Architektura, rzeźba, malarstwo, Katowice 2009. Witecki J., Skarbiec. Złotnictwo Archikatedry Wrocławskiej, Wrocław 2017. Willmann i inni. Malarstwo, rysunek i grafika na Śląsku i w krajach ościennych w XVII i XVIII wieku, red. A. Kozieł, B. Lejman, Wrocław 2002. Woźniak M., Kaspar Pfister (1571-1635), złotnik wrocławski, „Roczniki Sztuki Śląskiej”, XIII, 1983, s. 87-105.
|
W cyklu 2024/25L:
Literatura (wybrane fragmenty): Ars sacra. Sztuka diecezji toruńskiej, red. Michał Woźniak, Toruń 1993; Bazylika katedralna świętych Janów w Toruniu, red. Marian Biskup, Toruń 2003; Birecki Piotr, Sztuka luterańska na ziemi chełmińskiej, Warszawa 2007. Birecki Piotr, Z dziejów staromiejskiego kościoła ewangelickiego obecnie kościoła katolickiego pw. Świętego Ducha w Toruniu, Toruń 2013; Chrzanowski Tadeusz, Alfabet Bierpfaffa i Falcka, Gdańsk 1998; Chrzanowski Tadeusz, Kornecki Marian, Złotnictwo toruńskie. Studium o wyrobach cechu toruńskiego od wieku XIV do 1832 roku, Warszawa 1988; Ciesielska Karola, Herb, pieczęcie i barwy Torunia, Toruń 1998; Domasłowski Jerzy, Kościół akademicki św. Ducha w Toruniu. Dzieje – architektura – wyposażenie wnętrza, „Rocznik Toruński”, XXI, 1992, s. 173-203; Domasłowski Jerzy, Jarzewicz Jarosław, Kościół Najświętszej Marii Panny w Toruniu, Toruń 1998; Dzieje i skarby kościoła Świętojańskiego w Toruniu, red. Katarzyna Kluczwajd, Michał Woźniak, Toruń 2003; Dzieje i skarby kościoła Mariackiego w Toruniu, red. Katarzyna Kluczwajd, Toruń 2005; Dzieje i skarby kościoła Świętojakubskiego w Toruniu, red. Katarzyna Kluczwajd, Toruń 2010; Gąsiorowska Maria, Toruński portret mieszczański 1500-1850. Katalog, Toruń 1995; Gąsiorowski Eugeniusz, Toruńska kamienica mieszczańska, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i konserwatorstwo”, I, 1966, s. 69-109. Gąsiorowski Eugeniusz, Ratusz Staromiejski w Toruniu, Toruń 2004; Gradowski Michał, Znaki na srebrze. Znaki miejskie i państwowe używane na terenie Polski w obecnych jej granicach, Warszawa 2001; Gradowski Michał, Kasprzak-Miler Agnieszka, Złotnicy na ziemiach północnej Polski, cz. 1, Województwo pomorskie, kujawsko-pomorskie i warmińsko-mazurskie, Warszawa 2002; Gwido Chmarzyński i jego dzieło „Sztuka w Toruniu”, red. Emanuel Okoń, Toruń 2014; Herbst Stanisław, Toruńskie cechy rzemieślnicze. Zarys przeszłości, Toruń 1933; Historia Torunia, red. Marian Biskup, t. 2, cz. 1, 1454-1548, Toruń 1992; t. 2, cz. 2, 1548-1660, Toruń 1994; t. 2, cz. 3, 1660-1793, Toruń 1996; Jezuici w Toruniu 1596-1996, red. Kazimierz Maliszewski, Waldemar Rozynkowski, Toruń 1996; Klejnot w koronie Rzeczypospolitej. Sztuka zdobnicza Prus Królewskich. Eseje. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Gdańsku, t. 1-2, red. Czesława Betlejewska, Gdańsk 2006; Kluczwajd Katarzyna, Kościół św. Jakuba Apostoła w Toruniu. 700 lat świątyni (1309-2009), Toruń 2009; Kluczwajd Katarzyna, Tylicki Jacek, Sztuka nowożytna, [w:] Dzieje sztuki Torunia, Toruń 2009; Kolendo-Korczak Katarzyna, Praecepta politica w toruńskim ratuszu: niezachowany cykl malowideł z Sali Rady z 1603 roku i jego europejski kontekst, Warszawa 2014; Kolendo-Korczak Katarzyna, Propaganda reform burmistrza Henryka Strobanda w dekoracji Sali Rady z 1603 r. w ratuszu staromiejskim w Toruniu, Zapiski Historyczne, LXXIV, 2009, z. 3, s. 37-60; Krupska Katarzyna, Srebrne plakietki wotywne z warsztatu toruńskiego złotnika Jana Letyńskiego, „Sztuka i Kultura, II, 2014, s. 107-144; Krupska Katarzyna, Łyczak Bartłomiej, Nieznana panorama Torunia z 1793 roku i jej autor Ernst Friedrich Kussmahly, „Zapiski Historyczne”, LXXVIII, 2013, z. 1, s. 101-122; Krupska Katarzyna, Łyczak Bartłomiej, Kontrakty między ks. Janem Ewertowskim a toruńskim złotnikiem Jacobem Weintraubem na wykonanie sreber do kościoła św. Tomasza Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim z lat 1711-1728, „Biuletyn Historii Sztuki”, LXXIX, 2017, nr 1, s. 131-156; Krzysztoforski Wojciech, Poklewski Józef, Jan Jerzy Petri – prace malarskie, „Teka Komisji Historii Sztuki”, V, 1972, s. 97-137; Łyczak Bartłomiej, Funkcjonowanie cechowych warsztatów malarskich w osiemnastowiecznym Toruniu na przykładzie pracowni Daniela Ortmanna, [w:] Stare i nowe dziedzictwo Torunia, red. Juliusz Raczkowski, Toruń 2013, s. 236-252; Łyczak Bartłomiej, Georg Vick - toruński złotnik pierwszej połowy XVIII wieku, Toruń 2017; Łyczak Bartłomiej, Toruński cech rzeźbiarski i snycerka na obszarze jego oddziaływania w latach 1695-1793, Warszawa 2018; Łyczak Bartłomiej, Rzeźba w Toruniu w latach 1575-1724 , [w:] Królewskie miasto. Trzy stuleci a przemian kultury artystycznej Torunia 1454-1793. Wystawa na 160-lecie Muzeum Okręgowego w Toruniu , red. Michał Kurkowski, Toruń 2021, s. 61-78; Mosingiewicz Anna, Okoń Emanuel, O obrazach, skrzynce cechowej i „sztukach towarzyskich”. Uwagi o kształceniu artystycznym w Toruniu i Gdańsku na marginesie działalności Christiana Ernsta Ulricha, osiemnastowiecznego malarza w Toruniu, „Zapiski Historyczne”, LXXV, 2010, z. 1, s. 31-64; Prusy Królewskie. Społeczeństwo, kultura, gospodarka 1454–1772. Szkice z dziejów, red. E. Kizik, Gdańsk 2012; Reformacja w Toruniu. Wpływ kultury ewangelickiej na rozwój miasta, katalog wystawy, red. Joanna Arszyńska, Liliana Lewandowska, Aleksandra Mierzejewska, Toruń 2017; Samek Jan, Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne, Warszawa 1984; Sulewska Renata, Dłutem wycięte. Snycerstwo północnych ziem Polski w czasach Zygmunta III Wazy, Warszawa 2004; Toruń i miasta ziemi chełmińskiej na rysunkach Jerzego Fryderyka Steinera z pierwszej połowy XVIII wieku (tzw. Album Steinera), red. Marian Biskup, Toruń 1998; Toruński słownik biograficzny, red. Krzysztof Mikulski, t. 1-8, Toruń 1998-2019 (wybrane hasła). Tylicka Teresa, Z Porlezzy do Torunia - Giovanni Battista Cocchi, artysta późnego baroku, [w:] Artyści znad jezior lombardzkich w nowożytnej Europie, red. Renata Sulewska, Mariusz Smoliński, Warszawa 2015, s. 335-352; Tylicki Jacek, Bartłomiej Strobel. Malarz epoki wojny trzydziestoletniej, t. 1-2, Toruń 2000; Tylicki Jacek, Historia malarstwa w nowożytnym Toruniu, [w:] Królewskie miasto. Trzy stuleci a przemian kultury artystycznej Torunia 1454-1793. Wystawa na 160-lecie Muzeum Okręgowego w Toruniu , red. Michał Kurkowski, Toruń 2021, s. 41-59; Woźniak Michał, Sztuka złotników toruńskich okresu manieryzmu i baroku. Warszawa-Poznań-Toruń 1987; Woźniak Michał F., Złotnictwo sakralne Prus Królewskich. Studium typologiczno-morfologiczne, t. 1-2, Toruń 2012.
|