Historia krytyki artystycznej i myśli o sztuce 1402-HKA-2Lka-S1
Harmonogram tematów:
1. Od minimalizmu do konceptualizmu. Frank Stella i Sol LeWitt. Eseje Painters Painting i Paragraphs on Cocnceptual Art.
2. Minimalizm, ciąg dalszy. Esej Barbary Rose ABC Art.
3. Konceptualizm: Joseph Beuys, Robert Morris, Joseph Kossuth i inni. Eseje Lucy Lippard i Josepha Kossutha: Dematerializacja sztuki i Sztuka po filozofii.
4. Współczesna sztuka z perspektywy galerii. Brian O’Doherty i jego przemyślenia z wnętrza białego sześcianu. Część 1.
5. Współczesna sztuka z perspektywy galerii. Brian O’Doherty i jego przemyślenia z wnętrza białego sześcianu. Część 2.
6. Modernizm vs postmodernizm; Van Gogh vs Warhol, czyli Logika kulturowa późnego kapitalizmu według Fredrica Jamesona.
7. W ruinach muzeum. Douglas Crimp i jego krytyczne spojrzenie na instytucje wystawiennicze.
8. Artyści neoawangardy wychodzą ze studia. Krytyka instytucjonalna, koncepcje post-studio i liberalnej edukacji artystycznej.
9. Benjamin Buchloh o dwóch melancholijnych zwrotach w sztuce XX wieku.
10. Rosalind Krauss i jej podróż po Morzu Północnym. Nowa koncepcja medium artystycznego.
11. Katastrofiści vs przystosowani. O polemikach amerykańskiej krytyki konserwatywnej i lewicowej na temat sztuki lat 80.
12. „Sztuka żywych trupów”. Llane Relyea o amerykańskiej sztuce u progu lat 90. XX wieku.
13. Czarna sztuka amerykańska. Polemiki wobec tożsamości etnicznej i sztuki w latach 90. i 2000
14. Koncepcje internetu jako przestrzeni współczesnego życia artystycznego
W cyklu 2022/23L:
Harmonogram tematów: |
W cyklu 2023/24L:
Harmonogram tematów: |
W cyklu 2024/25L:
Harmonogram tematów: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin ustny sprawdzający sposób opanowania materiału prezentowanego podczas wykładu i zawartego w lekturach oraz umiejętność charakteryzowania podstawowych zjawisk i nurtów z zakresu refleksji o sztuce, teorii i krytyki artystycznej. W1, W6, W8, W13, U4, U11, K5.
W przypadku egzaminu w trybie zdalnym rozmowa przeprowadzona będzie po wcześniejszym umówieniu za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams.
Kryteria oceniania:
wymagany próg na ocenę dostateczną - 40 %; dostateczny plus – 50%; dobry - 60%; dobry plus - 70%; bardzo dobry - 80%.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
* Frank Stella, Excerpts from Painters Painting (1970)
[w:] Artists, Critics, Context. Readings In And Around American Art Since 1945, red. Paul F. Fabozzi, New Jersey 2002, s. 168-173;
* Sol LeWitt, Paragraphs on Conceptual Art (1967)
[w:] Artists, Critics, Context. Readings In And Around American Art Since 1945, red. Paul F. Fabozzi, New Jersey 2002, s. 180-184;
* Lucy R. Lippard, John Chandler, The Dematerialization of Art
[w:] Art & Visual Culture. A Reader, eds. A. Lymberopoulou, P. Bracewell-Homer, J. Robinson, Milton Keynes, 2012;
* Joseph Kossuth, Art After Philosophy [w:] Art After Philosophy and After: Collected Writings, 1966-1990, ed. Gabriele Guercio, Cambridge, 1993;
* Barbara Rose, ABC Art, w: ed. P. F. Fabozzi, Artists, Critics, Context. Readingd in and around American Art since 1945, New Jersey 2002;
* Brian O’Doherty, Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii, tłum. Aneta Szyłak, Gdańsk 2015;
* Fredric Jameson, Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu,
tłum. Maciej Płaza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011 (fragmenty);
* Douglas Crimp, On the Museum’s Ruins, „October”, vol. 13 (Summer 1980), s. 41-57;
*Craig Owens, Back to the Studio, "Art in America" 1982, vol. LXX, no. 1, s. 99-107;
*Daniel Buren, The Function of the Studio,, trans. Th. Repensek, "October" 1979, vol. 10, s. 51-58;
*Sarah Thornton, Siedem dni w świecie sztuki, tłum. M. Kuliś, Warszawa 2011;
* Figures of Authority, Ciphers of Regression. Notes on the Return of Representation in European Painting, „October”, vol. 16, Spring 1981, s. 39-68;
* Rosalind Krauss, „A Voyage on the North Sea”. Art In The Age Of The Post Medium Condition, Thames and Hudson, London 1999;
*Llane Relyea, Art of the Living Dead, w: ed. P. F. Fabozzi, Artists, Critics, Context. Readingd in and around American Art since 1945, New Jersey 2002;
*Touré, Who's Afraid of Post-Blackness? That it Means to be Black Now, New York, London, Toronto, Sydney, New- Dehli 2001 (fragmenty);
*Grzegorz Dziamski, Globalizacja: nowe środowisko sztuki, w: Przestrzeń sztuki: obrazy - słowa - komentarze, red. M. Popczyk, Katowice 2005.
Literatura uzupełniająca:
* Filip Pręgowski, „W przestrzeni wymiany. Obrazy Jacka Goldsteina i fotografie Olivera Wasowaˮ, Artium Quaestiones, (nr XXVIII/2017) Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017;
*Filip Pręgowski, Blackface. Współczesne sztuka amerykańska wobec stereotypów na temat czarnej tożsamości, w: red. M. Maciudzińska-Kamczycka, K. Lewandowska, E. sobczyk, (Nie)chciana tożsamość, t. II, Toruń 2023,
*Filip Pręgowski, The Pictures Generation. Sztuka i krytyka w czasach przełomu, Toruń 2022;
* Christopher Lasch, Kultura narcyzmu. Amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań, tłum. Grzegorz Ptaszek, Aleksander Skrzypek, Warszawa 2015;
* Hal Foster, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, tłum. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2012 (fragmenty);
* Piotr Piotrowski, W cieniu Duchampa. Notatki nowojorskie, Poznań 1996;
* Nicholas Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, tłum. Łukasz Zaremba, Kraków - Warszawa 2016.;
W cyklu 2022/23L:
* Frank Stella, Excerpts from Painters Painting (1970) |
W cyklu 2023/24L:
* Frank Stella, Excerpts from Painters Painting (1970) |
W cyklu 2024/25L:
* Frank Stella, Excerpts from Painters Painting (1970) |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Przedmiot może być prowadzony za pomocą platformy MS Teams. |
W cyklu 2023/24L:
Przedmiot może być prowadzony za pomocą platformy MS Teams. |
W cyklu 2024/25L:
Przedmiot może być prowadzony za pomocą platformy MS Teams. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: