Historia krytyki artystycznej i myśli o sztuce 1402-HKA-1Lka-S1
Wykład sięga genezą do XVII i XVIII wieku, gdy formowały się tezy akademickiej estetyki (Bellori, Le Bruna, Querelle des Anciennes et Modernes m.in. de Piles i Dubos). Obejmuje też wprowadzenie pełnego systemu sztuk pięknych, obejmując je terminem „beaux-arts” (D’Alembert), stworzenie krytyki artystycznej, która ma określać cele sztuki (Diderot - „Salony”). Na wykładzie omawiane są też: koncepcje kultury i „rozwoju” sztuki (Vico, Rousseau, Condorcet, Hume), hierarchia akademickiej sztuki (de Tournehem), kult starożytności i początek historii sztuki (Winckelmann), smak artystyczny (Hogarth, Reynolds), rola sztuki w czasach rewolucji francuskiej (zagadnienie nowatorstwa, David), zmiana pozycji artysty w społeczeństwie (Sulzer).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną w formie Pisemnych odpowiedzi na pytania zamieszczonych w forach na stronie moodle:.https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3414.
Albo aktywność podczas zajęć
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura obowiązkowa źródłowa:
Europejskie źródła myśli estetyczno-literackiej polskiego oświecenia. Antologia wypowiedzi pisarzy francuskich, niemieckojęzycznych i angielskich 1674-1810, oprac. T. Kostkiewiczowa, Z. Goliński, Warszawa 1997 (wybrane fragmenty podane w czasie zajęć)
Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce, 1600-1700, wyd. dowolne (wybrane fragmenty podane w czasie zajęć)
Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870, red. E. Grabska, M. Poprzęcka, Warszawa 1989 (zapoznanie się z wybranymi fragmentami podanymi w czasie zajęć)
J. G. Herder, Gaje krytyczne, czyli rozważania dotyczące nauki i sztuki, [w:] tegoż, Wybór pism, tłum. T. Namowicz, Wrocław 1987, s. 40-58
D. Hume, Sprawdzian smaku, [w:] Eseje z dziedziny moralności i literatury, tłum. T. Tatarkiewiczowa, PWN, Warszawa 1955.
J.-J. Rousseau, Rozprawa o naukach i sztukach, [w:] J. J. Rousseau, O umowie społecznej, wyd. dow
Literatura obowiązkowa opracowania:
J.-J. Courtine, C. Haroche, Historia twarzy, roz. II, Gdańsk 2007, s. 53-71.
Kaśkiewicz K., Estetyka Giovanniego Pietra Belloriego i jej wpływ na XVIII-wieczną koncepcję naturalistyczną Charles'a Batteux [w:] Filozofia XVII wieku : twórcy, problemy, kontynuacje / pod red. Jolanty Żelaznej, Toruń 1911.
Kaśkiewicz K., Pierwsze rozważania na temat koloru we Francji przełomu XVII i XVIII wieku [w:] Ruch filozoficzny, vol. 74, No 2 (2018), s. 15-29.
T. Sinko, Pierwsza walka klasyków z romantykami, oraz Spór o antyk ww. XVII i XVIII [w:] Przegląd Warszawski 1922, t. 1, nr 4 oraz t. 4, nr 14.
Literatura uzupełniająca:
Art in Theory 1648-1815, red. C. Harrison, Oxford 1993.
Art in Theory 1815-1900, red. C. Harrison, P. Wood, J. Gaiger, Oxford 1998.
Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce. Materiały z konferencji naukowej Toruń 13 – 15 czerwca 2007, pod red. M. Geron i J. Malinowskiego, Toruń 2009.
W. Hogarth, Analityka piękna, wyd. dow.
K. Kaśkiewicz, Wpływ francuskich estetyków naturalistycznych XVIII wieku na klasyczną estetyką niemiecką, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010.
J.-J. Rousseau, Szkic o pochodzeniu języków, przeł. Bogdan Banasiak, Kraków 2001.
J. Reynolds, Pisma o sztuce. Wybór, przeł. J. Jaźwierski, Warszawa 2007 .
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: