Historia grafiki 1402-HGR-2Z-SJ
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z genezą grafiki artystycznej (Azja) i historią grafiki artystycznej w Europie do 1. połowy XX w., ze szczególnym uwzględnieniem tradycyjnych technik grafiki warsztatowej (uzupełniająco: serigrafii i monotypii) w ujęciu chronologicznym.
Wykład naświetla przemiany zachodzące w grafice przez stulecia (w zakresie warsztatu, stylu, ikonografii, roli i miejsca grafiki wśród sztuk plastycznych); ma na celu prezentację najważniejszych ośrodków i szkół oraz dokonań mistrzów w zakresie grafiki warsztatowej. Zaznajamia z podstawową terminologią dotyczącą warsztatu graficznego (matryca, odbitka, stany, nakład, grafika barwna, drzeworyt langowy, drzeworyt sztorcowy, drzeworyt chiaroscuro, rycina śrutowa, miedzioryt punktowany, taille simple, peintre-graveur itd.), rodzajami papierów i filigranów, różnymi formami podpisów projektowych, wykonawczych i wydawniczych.
Wykład obejmuje genezę poszczególnych technik i ich odmian, specyfikę epoki, twórczość szkół, środowisk i wybitnych grafików danego
okresu; analizę dzieł od strony formy, stylu, ikonografii, symboliki.
[Uzupełniająco: ilustracje w inkunabułach i książkach: nakłady, frontyspisy, bordiury, winiety. Plakat litograficzny]
Omawiane są dzieła najbardziej reprezentatywne dla danej epoki czy artysty jak i prace, które ze względu na proces powstania czy niekonwencjonalne ujęcie (styl, temat, eksperyment formalny) pozostają poza kanonem.
Cykl wykładów rozpoczyna się omówieniem podstawowego podziału grafiki względem technik i funkcji, objaśnieniem terminologii oraz omówieniem literatury
(do każdego wykładu dołączona literatura szczegółowa - uzupełniająca).
W cyklu 2022/23Z:
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z genezą grafiki artystycznej (Azja) i historią grafiki artystycznej w Europie do 1. połowy XX w., ze szczególnym uwzględnieniem tradycyjnych technik grafiki warsztatowej (oraz serigrafii i monotypii) w ujęciu chronologicznym. |
W cyklu 2023/24Z:
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z genezą grafiki artystycznej (Azja) i historią grafiki artystycznej w Europie do 1. połowy XX w., ze szczególnym uwzględnieniem tradycyjnych technik grafiki warsztatowej (oraz serigrafii i monotypii) w ujęciu chronologicznym. |
W cyklu 2024/25Z:
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z genezą grafiki artystycznej (Azja) i historią grafiki artystycznej w Europie do 1. połowy XX w., ze szczególnym uwzględnieniem tradycyjnych technik grafiki warsztatowej (oraz serigrafii i monotypii) w ujęciu chronologicznym. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie egzaminu pisemnego. Obowiązuje znajomość historii poszczególnych technik, twórczości wybitnych grafików i środowisk (atrybucja, datowanie i wskazanie techniki najważniejszych prac), znajomość terminologii. (W1-3; U1-2, K1-2).
W roku akademickim 2020/21 obowiązuje egzamin ustny przeprowadzony za pomocą MS Teams.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa (do zapoznania się ze wskazanymi fragmentami):
Literatura podstawowa:
Białostocki J., W pracowniach dawnych grafików, Warszawa: Arkady, 1957
Bóbr M., Mistrzowie grafiki europejskiej od XV do XVIII wieku, Warszawa 2000.
Cleaver J., A History of Graphic Art, London 1963.
Hutt W., Niemieckie malarstwo i grafika późnego gotyku i renesansu, Warszawa 1985.
Koschatzky W., Die Kunst der Graphik. Technik, Geschichte, Meisterwerke, Augsburg 1972.
Krejča A., Techniki sztuk graficznych, Warszawa 1984.
Sachs J., Modern Prints and Drawings, New York 1954
Stubbe W., History of Modern Graphic Art, London 1963
Literatura uzupełniająca (wskazane fragmenty)
Dotycząca warsztatu:
Briquet,, Charles M., Les filigranes, dictionnaire vers 1282 jusqu'en 1600, wyd. 1, Geneve 1907; wyd. 2, Leipzig 1923; wyd. 3, Amsterdam 1968.
Dąbrowski J., UIewicz A., Filigrany w zasobie Archiwum Państwowego w Olsztynie, Wydawca: Archiwum Państwowe w Olsztynie, Olsztyn 2018
Dąbrowski J., Siniarska-Czaplicka J., Rękodzieło papiernicze, Warszawa 1991
Folga-Januszewska D., Współczesne grafiki techniczne [I], I – III 1992, Muzeum Narodowe w Warszawie, [kat. wraz z A. Manicką] [II], XII 1992 – II 1993, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1993.
Grafika artystyczna. Podręcznik warsztatowy, red. J. Ficner, A. Romaniuk, ASP Poznań 2007.
Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej. Warszawa 1975.
Werner J., Technika i technologia sztuk graficznych, Kraków 1972.
Wprowadzenie do problemów i warsztatu grafiki artystycznej, praca zbiorowa pod kierownictwem prof. Mieczysława Wejmana, Zeszyty Naukowe ASP w Krakowie nr 3 Kraków 1969.
Wilder H., Grafika. Drzeworyt, miedzioryt, litografia. Wskazówki dla bibliotekarzy i miłośników sztuki, Lwów 1922.
Dotycząca historii grafiki i dziejów książki:
Encyklopedia książki, t.1-2, Wrocław 2017.
Encyklopedia wiedzy o książce, red. A. Birkenmajer, Wrocław 1971.
Hillier J., The Japanese Print. A New Approach, London 1960.
Hind A. M., A history of engraving and etching from the 15th century to the year 1914, New York 1963.
Jakimowicz I., Pięć wieków grafiki polskiej, Warszawa 1997.
Talbierska J., Grafika XVII w. w Polsce. Funkcje, ośrodki, artyści, dzieła, Warszawa 2011.
Talbierska J., Grafika europejska na przełomie XV i XVI wieku. Ośrodki, artyści i ich szkoły, kierunki rozwoju [w:] Sztuka około 1500. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, listopad 1996, Warszawa 1997, s. 279-296
Talbierska J., Główne ośrodki produkcji graficznej w Europie XVII wieku. Funkcje, artyści, produkcja, [w:] Sztuka XVII wieku w Polsce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kraków grudzień 1993, Warszawa 1994, s. 103-124.
- - -
The Illustrated Bartsch..., New York 1978, tom 1 i następne w kolejnych latach
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: Białostocki J., W pracowniach dawnych grafików, Warszawa 1957. Literatura uzupełniająca: Alberowa Z., Ukiyo-e – dawny drzeworyt japoński ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, kolekcja F. Jasieńskiego. Katalog wystawy, Kraków 1988. |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: Białostocki J., W pracowniach dawnych grafików, Warszawa 1957. Literatura uzupełniająca: Alberowa Z., Ukiyo-e – dawny drzeworyt japoński ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, kolekcja F. Jasieńskiego. Katalog wystawy, Kraków 1988. |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: Białostocki J., W pracowniach dawnych grafików, Warszawa: Arkady, 1957 Literatura uzupełniająca: Dotycząca warsztatu: Folga-Januszewska D., Współczesne grafiki techniczne [I], I – III 1992, Muzeum Narodowe w Warszawie, [kat. wraz z A. Manicką] [II], XII 1992 – II 1993, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1993. Dotycząca historii grafiki i dziejów książki: Alberowa Z., Ukiyo-e – dawny drzeworyt japoński ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, kolekcja F. Jasieńskiego. Katalog wystawy, Kraków 1988. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
w semestrze 2020/21 wykład będzie prowadzony w formie zdalnej (MS Teams), co 2 tygodnie (pierwszy: 15 października). Egzamin w tym semstrze w formie ustnej na MS Teams. |
W cyklu 2023/24Z:
w semestrze 2020/21 wykład będzie prowadzony w formie zdalnej (MS Teams), co 2 tygodnie (pierwszy: 15 października). Egzamin w tym semstrze w formie ustnej na MS Teams. |
W cyklu 2024/25Z:
wykład zakończony egzaminem w formie pisemnej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: