Grafika zagadnienia wstępne 1402-GrWst-ka-1Z-S1
Celem i oczekiwanym efektem kształcenia w ramach tego przedmiotu jest znajomość i umiejętność zastosowania podstawowych pojęć z dziedziny grafiki artystycznej, świadomość przemian, które nastąpiły w grafice od średniowiecza do chwili obecnej. Student zdobędzie wiedzę z zakresu technik graficznych, które uprawiano w tym okresie, włączając modyfikacje technik tradycyjnych i powstanie nowych oraz tzw. technik na pograniczu. Pozna twórczość najwybitniejszych grafików w kontekście epoki, stylu i relacji z innymi dziedzinami sztuki.
Student zapozna się z literaturą dotyczącą przedmiotu i będzie potrafił ją wykorzystać dla pogłębienia wiedzy; zdobędzie umiejętność określania podstawowych technik grafiki artystycznej, umiejętność analizy i interpretacji dzieła grafiki artystycznej nowoczesnej i współczesnej.
Student zdobędzie wiedzę na temat problematyki współczesnej grafiki artystycznej jako dziedziny wychodzącej poza tradycyjny warsztat i anektującej różne media, w tym cyfrowe; pozna konkursy i przeglądy grafiki w Polsce i na świecie.
Znając poglądy współczesnych krytyków, historyków sztuki oraz artystów grafików - będzie potrafił zająć stanowisko w dyskusji na temat statusu i kondycji współczesnej grafiki, jej miejsca w sztuce najnowszej.
Zagadnienia:
1. Wprowadzenie do specyfiki grafiki warsztatowej / artystycznej/ oryginalnej. Grafika autorska, grafika interpretacyjna. 2 h
2. Terminologia, klasyfikacja technik graficznych; grupy technik - charakterystyka. Matryca - proces graficzny - odbitki. 4 h
3. Wizyta w poszczególnych pracowniach grafiki warsztatowej na WSzP UMK (pracownia wypukłodruku, wklęsłodruku, litografii, serigrafii). Poznanie specyfiki technik, narzędzi, procesu graficznego 4 h
4. Techniki mieszane; techniki unikatowe / autorskie; techniki „na pograniczu”. Graficzne formy przestrzenne, obiekty graficzne. Druk cyfrowy. 4 h
5. Przemiany w grafice XV – XXI w. Grafika na przełomie XIX i XX w. – proces usamodzielniania się. Pluralizm nurtów, tendencji i postaw w grafice XX w. Specyfika grafiki na przełomie XX i XXI w. jako dziedziny na pograniczu sztuk, wykorzystującej różne media, w tym cyfrowe. Warsztat. Nowe tworzywa. Redefinicja matrycy. 10 h
6. Współczesna dyskusja dotycząca miejsca, statusu grafiki we współczesnym świecie i kondycji medium. Hybrydowość grafiki; granice grafiki. 3 h
7. Współczesne konkursy i przeglądy grafiki na świecie i w Polsce. 1 h
8. Wspólne wyjście na wystawę - dyskusja, komentarz, recenzja. 2 h
W cyklu 2022/23Z:
Celem i oczekiwanym efektem kształcenia w ramach tego przedmiotu jest znajomość i umiejętność zastosowania podstawowych pojęć z dziedziny grafiki artystycznej, świadomość przemian, które nastąpiły w grafice od średniowiecza do chwili obecnej. Student zdobędzie wiedzę z zakresu technik graficznych, które uprawiano w tym okresie, włączając modyfikacje technik tradycyjnych i powstanie nowych oraz tzw. technik na pograniczu. Pozna twórczość najwybitniejszych grafików w kontekście epoki, stylu i relacji z innymi dziedzinami sztuki. Zagadnienia: |
W cyklu 2023/24Z:
Celem i oczekiwanym efektem kształcenia w ramach tego przedmiotu jest znajomość i umiejętność zastosowania podstawowych pojęć z dziedziny grafiki artystycznej, świadomość przemian, które nastąpiły w grafice od średniowiecza do chwili obecnej. Student zdobędzie wiedzę z zakresu technik graficznych, które uprawiano w tym okresie, włączając modyfikacje technik tradycyjnych i powstanie nowych oraz tzw. technik na pograniczu. Pozna twórczość najwybitniejszych grafików w kontekście epoki, stylu i relacji z innymi dziedzinami sztuki. Zagadnienia: |
W cyklu 2024/25Z:
Celem i oczekiwanym efektem kształcenia w ramach tego przedmiotu jest znajomość i umiejętność zastosowania podstawowych pojęć z dziedziny grafiki artystycznej, świadomość przemian, które nastąpiły w grafice od średniowiecza do chwili obecnej. Student zdobędzie wiedzę z zakresu technik graficznych, które uprawiano w tym okresie, włączając modyfikacje technik tradycyjnych i powstanie nowych oraz tzw. technik na pograniczu. Pozna twórczość najwybitniejszych grafików w kontekście epoki, stylu i relacji z innymi dziedzinami sztuki. Zagadnienia: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę po I semestrze.
Na ocenę końcową składają się następujące oceny cząstkowe:
- ocena z testu otwartego: ocenie podlega poprawność stosowania terminologii, identyfikacji grup technik tradycyjnych i unikatowych (W1,W2,W3, U2), znajomość twórczości najwybitniejszych grafików z różnych epok [wg podanej listy nazwisk i twórczości wybranych grafików omówionych na zajęciach] (W5, U05), umiejętność ogólnego określenia kierunków ewolucji i przemian w grafice artystycznej od XV w. do pierwszych dekad. XXI w. ze szczególnym naciskiem na przemiany w grafice po rewolucji cyfrowej i grafice XXI wieku.
Punktacja:
15-16 pkt: bdb (5)
14 pkt: db+ (4+)
12-13 pkt: db (4)
11 pkt: dst+ (3+)
9-10 pkt: dst (3)
- ocena recenzji /eseju z wystawy grafiki (lub pisemnego komentarza do wskazanego tekstu dot. współczesnej grafiki) oraz prezentacji przygotowanej przez studenta na zadany temat (W1, W2, W5, U1, U3, U4, U5, K2, K4, K5)
- ocenianie ciągłe - weryfikacja wiedzy i umiejętności na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć – ocena udziału i zaangażowania studenta w prowadzoną dyskusję w oparciu o podaną literaturę oraz umiejętności, w oparciu o zdobytą wiedzę, zaprezentowania własnego stanowiska (W3, W4, W5, U1, U3, K1, K2, K3)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa (do zapoznania w wybranych fragmentach):
-Catafal J., Oliva C., Techniki graficzne, tłum. Marta Boberska, konsultacja i uzupełnienia tekstu Jolanta Talbierska, Warszawa 2004.
-Folga-Januszewska D., Współczesne grafiki techniczne [I], I – III 1992, Muzeum Narodowe w Warszawie, [kat. wraz z A. Manicką] [II], XII 1992 – II 1993, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1993.
-Folga-Januszewska D., Co to jest oryginał graficzny?, „Pokaz” Pismo Galerii Krytyków, VIII 1994, nr 4 [7]
-Folga-Januszewska D., Niepowtarzalność i oryginał. Dylematy grafiki współczesnej, [w:] 75 razy Irena Jakimowicz, Muzeum narodowe w Warszawie, Warszawa 1997,
-Folga-Januszewska D., Podwójny byt grafiki / The double beeing of print-making art, [w:] D. Folga-Januszewska, Grafika współczesna między unikatem a elektroniczną kopią, materiał sesji zorganizowanej w ramach MTG Kraków ’97, Kraków 1999, s. 28-31.
-Grafika wczoraj i dziś, Materiały sesji Rola i miejsce grafiki współczesnej zorganizowanej 17 -18 maja 1972 r. przez Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego przy współudziale Komitetu IV Międzynarodowego Biennale Grafiki w Krakowie Warszawa 1974. [wybrane teksty]
-Grafika współczesna: między unikatem a elektroniczną kopią : referaty z sesji naukowej zorganizowanej w ramach programu Międzynarodowego Triennale Grafiki Kraków '97 / red. nauk. Tomasz Gryglewicz; Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, Kraków 1999. [wybrane teksty]
-Graf/o/mania. Teksty o współczesnej grafice warsztatowej, BWA Wrocław, ASP we Wrocławiu, Wrocław 2012.
-Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej. Warszawa 1975 [wybrane fragmenty]
-Krejča A., Techniki sztuk graficznych, Warszawa 1984 [wybrane fragmenty]
-Kroki w historii grafiki. Katalog wydany do Sesji Naukowej Jubileuszu 40-lecia MTG w Krakowie, red. R. Lewandowski, Kraków 2006.
-Noyce R., Contemporary graphic art in Poland, Sydney 1997.
-Noyce R., Critical Mass: Printmaking Beyond the Edge, 2010. [wybrane fragmenty]
-Wielość w jedności - katalogi wystaw polskiej grafiki artystycznej i powiązane z nimi tomy pokonferencyjne (red. M. F. Woźniak, B. Chojnacka), wydane przez Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy w latach 2009-2019 (Drzeworyt polski po 1900 r.; Techniki wklęsłodruku w Polsce po 1900 r.; Litografia i techniki druku płaskiego w Polsce po 1900 r.; Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i działania intermedialne w grafice polskiej) - wskazane przez prowadzącą konkretne teksty
Literatura uzupełniająca:
-Adhemar J., Twentieth-Century Graphics, London 1971.
-Castleman R., Prints of the 20th Century. A History, London 1997.
-Cleaver J., A History of Graphic Art, London 1963.
-S. Dudzik, Język procesu we współczesnej grafice polskiej, Toruń 2022.
-Folga-Januszewska D., Grafika – między historią kultury a żywą sztuką, w: Polskie kolekcjonerstwo grafiki. Ludzie i instytucje, pod red. E. Frąckowiak, A. Grochali, Warszawa 2008, s.11-13.
Grafika artystyczna. Podręcznik warsztatowy, red. J. Ficner, A. Romaniuk, ASP Poznań 2007.
-Grońska M., Nowoczesny drzeworyt polski (do 1945 r.), Ossolineum 1971.
-Interpretacje: tradycje warszawskiej grafiki warsztatowej /Interpretations : Warsaw printmaking traditions / red. Anna Grochala, Warszawa 2008.
-Jakimowicz I., Pięć wieków grafiki polskiej, Warszawa 1997.
-Koschatzky W., Die Kunst der Graphik. Technik, Geschichte, Meisterwerke, Augsburg 1972.
-Kossowska I., Narodziny polskiej grafiki artystycznej 1897-1917, Kraków 2000.
- Kulpińska K., Matryce, odbitki - ślady kobiet. Polskie graficzki i ich twórczość w dwudziestoleciu międzywojennym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2017 [wybrane fragmenty]
-Kulpińska K., Polska grafika artystyczna dwudziestolecia międzywojennego - spór o miejsce wśród sztuk plastycznych w ówczesnej teorii i krytyce [w:] Metodologia, metoda i terminologia grafiki i rysunku. Teoria i praktyka, pod red. J. Talbierskiej, Warszawa 2014.
- Kulpińska K., Codzienność przez pryzmat litografii. Grafika amerykańskich i polskich artystek lat 30. XX w., w: Litografia i techniki druku płaskiego w Polsce po 1900 roku. Materiały z sesji naukowej, Wyd. Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2015, s. 69-82.
-Kulpińska K., Polskie krytyczki dwudziestolecia międzywojennego o grafice. Przegląd wybranych tekstów w: Krytyka artystyczna kobiet. Sztuka w perspektywie kobiecego doświadczenia XIX-XXI w., pod red. B. Łazarz, J. M. Sosnowskiej, IS PAN, Warszawa 2019.
-Stubbe W., Die Graphik des zwanzigsten Jahrhunderts, Berlin 1962 / wyd. ang.: Graphic Art in the Twentieth Century, New York 1963.
-Werner J., Technika i technologia sztuk graficznych, Kraków 1972.
-Wilder H., Grafika. Drzeworyt, miedzioryt, litografia. Wskazówki dla bibliotekarzy i miłośników sztuki, Lwów 1922.
-Wprowadzenie do problemów i warsztatu grafiki artystycznej, praca zbiorowa pod kierownictwem prof. Mieczysława Wejmana, "Zeszyty Naukowe" ASP w Krakowie nr 3, Kraków 1969.
• „Zeszyty Artystyczne” (ASP Poznań) 2011, nr 20, BGS 1999–2009 / GRAFIKA (monograficzny numer dotyczący zagadnień współczesnej grafiki)
• pismo krytyki artystycznej „Pokaz” (1997, nr 19; 2000, nr 29)
• comiesięczne Newslettery Stowarzyszenia MTG
W cyklu 2022/23Z:
Literatura obowiązkowa (do zapoznania w wybranych fragmentach): Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura obowiązkowa (do zapoznania w wybranych fragmentach): Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura obowiązkowa: • Catafal J., Oliva C., Techniki graficzne, tłum. Marta Boberska, konsultacja i uzupełnienia tekstu Jolanta Talbierska, Warszawa 2004. • „Zeszyty Artystyczne” (ASP Poznań) 2011, nr 20, BGS 1999–2009 / GRAFIKA (monograficzny numer dotyczący zagadnień współczesnej grafiki) + teksty przesłane przez prowadzącą (m.in. Folga-Januszewska D.: Sztuka procesu; Grafika procesu; Inteligencja graficzna, S. Dudzik, Twórcza autonomia powielania i odbijania…; A. Żakiewicz, Perspektywy grafiki współczesnej) Uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: