Feminizm i gender 1402-FGE-2Lka-S1
Omówienie kwestii dotyczących płci kulturowej (gender) oraz feminizmu od jego początków poprzez XX i XXI w. Wskazanie na jego złożoność i różnorodność powodowaną miejscem, czasem oraz podłożem kulturowym. Analiza kulturowych i społecznych procesów konstruowania tożsamości płciowej, głównie w odniesienie do dzieł sztuki. Przedstawienie sztuki feministycznej oraz szeroko pojętej sztuki kobiet. Ukazanie specyfiki sztuki kobiet z różnych kręgów kulturowych (Europa, Ameryka Północna, Ameryka Południowa, Chiny, Indie, Japonia, kraje Islamu)
1. Sztuka kobiet a sztuka feministyczna – wprowadzenie 2g
2. Artystki przełomu XIX/XX wieku. 2 g
3. Nowe media i postmodernizm 2 g.
4. Esencjalizm w sztuce 2 g.
5. Ciało jako konstrukt kulturowy oraz władza nad ciałem 2 g.
6. Ruchy równościowe 2 g.
7. Postkolonializm i multikulturalizm 2 g.
8. Wybrane problemy kobiet w krajach azjatyckich i działania feministyczne oraz akcje artystyczne: gwałty, wydawanie dzieci za mąż, wybielanie skóry, przemoc kastowa, morderstwa dla posagu) 16 g. - 8 zajęć
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wypowiedź ustna na zaliczenie W1, W2, U6
Czynny udział w prowadzonych na zajęciach dyskusjach W3, U1-2, U5, K 1-4
Esej U3, U4
Zaliczenia mogą być prowadzone w trybie tradycyjnym lub zdalnym, za pomocą aplikacji MS Teams
Jeśli będą prowadzone w systemie zdalnym:
aktywność na zajęciach
Obecność na zajęciach
Praca pisemna
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Sposobem weryfikacji efektów kształcenia i uzyskanych przez studenta kompetencji jest poprawne przygotowanie pracy pisemnej. Ocenie podlega prawidłowość opisu, właściwe wykorzystanie fachowej terminologii, forma edytorska tekstu i umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy. Ponadto oceniany jest sposób przedstawienia prezentacji oraz udział w dyskusjach.
Elementy i wagi mające wpływ na ocenę końcową:
aktywne uczestnictwo w zajęciach - 10%
przedstawiona prezentacja - 30%
Ocena pracy pisemnej - 60%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa (do zapoznania się w wybranych fragmentach):
Dziamski G., Sztuka feministyczna, czyli pochwała inności,[ w:] Awangarda po awangardzie, od neoawangardy do postmodernizmu Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 1995
Art and Feminism, H. Reckitt (ed.), New York 2003.
Butler J., Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, tłum. Krasuska K., Warszawa 2008
Sztuka kobiet, red. Ciesielska J., Smalcerz A, Bielsko-Biała 2002
Nochlin L., Dlaczego nie było wielkich artystek? „Ośka” 1999, nr 3 (8)
Międzykulturowe i interdyscyplinarne badania feministyczne. Daleki – Bliski Wschód: współczesność i prehistoria, E. Pakszys (red.) Poznań 2005
Hannam J. Feminizm, tłum. A. Kaflińska, Poznań 2010.
Korsmeyer C., Gender w estetyce,, tłum. A. Nacher, Kraków 2004.
Global Feminisms: New Directions in Contemporary Art, Reilly M., Nochlin L (red.), New York 2007
Asian Women Artists, Dysart D., Fink H. (ed.), Sydney 1996
Literatura uzupełniająca:
Nead L., Akt kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność, tłum. E. Franus Poznań 1998
Mizielińska J., Płeć, ciało, seksualność,. Od feminizmu do teorii queer, Kraków 2006
Gajewska A., Hasło: feminizm Poznań 2008
Parker R., Pollock G., Framing Feminism. Art and the Women’s Movement 1970 - 1985, London 1987
WACK!Art and Feminist Revolution, Bulter C., Mark L.G. (red.) Los Angeles 2007
Women Artists in the 20th and 21st Century, U. Grosenick (red.), London – Los Angeles – Paris – Tokyo, 2005
Consuming Bodies. Sex and Contemporary Japanese Art, Fran L., (red.) Hong Kong 2002.
Expressions and Evocations: Contemporary Women Artists of India, Sinha G. (red.), Mumbai 1997
Śmiech Meduzy, „Teksty Drugie” 1993, nr 4/5/6
Encyclopedia Gender. Płeć w kulturze, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2014
Paweł Leszkowicz, Nagi mężczyzna. Akt męski w sztuce polskiej po 1945 roku, Wydawnictwo UAM, Poznań 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: