Pracownia fotografii dokumentalnej
1402-FDO-2L-SJ
Zajęcia realizowane są w formie autorskich wykładów oraz zajęć praktycznych, podczas których przedstawiane są:
- aparaty fotograficzne (profesjonalne i amatorskie, analogowe i cyfrowe - podstawy),
- optyka fotograficzna: soczewki, typy obiektywów fotograficznych i ich zastosowanie,
- w stopniu zaawansowanym: budowę, tryby pracy oraz kreatywne wykorzystanie funkcji oraz możliwości lustrzanki cyfrowej,
- rodzaje oświetlenia stosowanego w fotografii,
- zagadnienia ekspozycji (prawidłowa ekspozycja) i błędów fotograficznych, ostrości, głębi ostrości,
- zagadnienia kompozycji obrazu fotograficznego, perspektywy i kąta widzenia obiektywu.
- możliwości zastosowania fotografii cyfrowej oraz różnych źródeł światła w dokumentacji dzieł sztuki, w tym:
- obiektów architektonicznych i wnętrz (analiza przykładowych realizacji),
- szczegółowe zagadnienia dotyczące oświetlenia oraz fotografowania obiektów płaskich i trójwymiarowych,
- możliwości wpływania na jakość obrazu fotograficznego przy zastosowaniu odpowiedniego oświetlenia, kąta widzenia aparatu, perspektywy,
- możliwości wpływania na jakość obrazu fotograficznego przy zastosowaniu wybranych: funkcji, ustawień cyfrowego aparatu fotograficznego, obiektywu, filtrów oraz formatów zapisu plików cyfrowych,
Na zajęciach praktycznych studenci realizują zadania związane z:
- prawidłowym posługiwaniem się aparatem fotograficznym, obiektywami, statywem,
- prawidłowym doborem funkcji i trybów pracy aparatu fotograficznego,
- prawidłową ekspozycją, uniknięciem błędów związanych z niewłaściwym doborem poszczególnych funkcji aparatu fotograficznego,
- poznaniem charakterystyki (budowa, zasady odwzorowania) poszczególnych obiektywów,
- analizą techniczną i merytoryczną wykonanych fotografii.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
30 godzin - uczestnictwo w zajęciach
Student czynnie uczestniczy w zajęciach:
1. Teoretycznych - wprowadzenie do praktyki fotograficznej (poznanie zagadnień z zakresu: budowy, funkcji, trybów pracy aparatu fotograficznego i obiektywów, oświetlenia i źródeł światła, ekspozycji, fotografowania obiektów).
Zajęcia prowadzone są w sali wykładowej.
2. Praktycznych - podczas których fotografowane są wybrane obiekty sztuki oraz architektura Torunia.
Zajęcia prowadzone są w studio fotograficznym i w terenie.
Student podczas zajęć zespołowych wykonuje poszczególne czynności związane z fotografowaniem obiektów sztuki: praca z aparatem, oświetleniem. Uwzględnienia podczas fotografowania warunków przestrzennych, oświetleniowych, specyfiki fotografowanego obiektu oraz zastosowanych narzędzi pracy.
Łącznie godziny realizowane z udziałem nauczycieli 30 (1ECTS)
Łącznie 30 godz. (1ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
student:
- wymienia podstawowe części budowy aparatu fotograficznego i obiektywów, układu celowniczego aparatu, podstawowe przyciski, pokrętła i wybieraki cyfrowego aparatu fotograficznego,
- objaśnia zastosowanie wybranych ustawień, funkcji oraz trybów pracy cyfrowej lustrzanki,
- wie, jaki obiektyw zastosuje podczas fotografowania wybranego obiektu sztuki,
- wymienia podstawowe kierunki oświetlenia i charakteryzuje je,
- charakteryzuje różne źródła światła stosowane w dokumentacji obiektów sztuki,
- objaśnia podstawowe terminy z zakresu oświetlenia: oświetlenie kierunkowe, miękkie i ostre, bezpośrednie i pośrednie, podstawowe i wypełniające, oświetlenie zastane i błyskowe, blik, polaryzacja, prawidłowa ekspozycja, prześwietlenie, niedoświetlenie, temperatura barwowa światła (WB), kontrast oświetleniowy,
- opisuje możliwości zastosowania oświetlenia zastanego oraz błyskowego, bezpośredniego i pośredniego, ostrego i miękkiego podczas fotografowania wybranych obiektów dzieł sztuki,
- prezentuje na przykładach możliwości wykorzystania w praktyce fotograficznej głębi ostrości.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: K_U10 Wykazuje się kreatywnością i wyobraźnią przestrzenną w przygotowaniu i aranżacji planu zdjęciowego A2_U11
U2: K_U13 Posiada umiejętności umożliwiające dokumentowanie i kreowanie rzeczywistości oraz własnych koncepcji projektowych poprzez fotograficzne medium A2_U16
U3: K_U14 Potrafi zastosować wiedzę pochodzącą z obserwacji oraz wiedzę o technikach i technologiach fotograficznych do obrazowania i projektowania. A2_U13
U3: K_U17 Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie realizacji i wykorzystania prac fotograficznych. A2_U13
U4: K_U20 Wykorzystując różne techniki, potrafi przygotować dokumentację wizualną twórczości własnej i cudzej, w tym – zastanego dziedzictwa materialnego. A2_U20
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: K_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego i artystycznego. A2_K01
K2: K_K07 Potrafi realizować własne koncepcje plastyczne i projektowe za pomocą wizualnego języka fotografii, komunikatywnego dla odbiorcy. A2_K02
K3: K_K09 Posiada umiejętność krytycznej oceny użytkowego i artystycznego obrazu fotograficznego. A2_K04
Metody dydaktyczne
Zajęcia podzielone są na części. Prezentacja zagadnień teoretycznych przez prowadzącego, następnie praca nad pomysłami do realizacji w studio i w terenie. Realizacja zdjęć i omówienie gotowych prac .
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- pomiaru w terenie
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia
• zaliczenie polega na przeglądzie prac oraz ich analizie, krytycznym omówieniu realizacji zadania.
• na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność korzystania z technologii, opanowanie warsztatu
Literatura
Lektura:
- Janina Mierzecka, "Fotografia zabytków i dzieł sztuki", ARKADY, 1959.
- Michael Freeman „Fotografia studyjna”, WNT, Warszawa, 1993
- Michael Freeman „Światło i oświetlenie w fotografii cyfrowej”, National Geographic, Warszawa, 2008
- Jerzy Fedak „Fotografia cyfrowa od A do Z”, Muza SA, Warszawa 2004
- Eberhard Schuy, „Fotografia produktowa”, Galaktyka, Łódź 2013
- Tomasz Gałązka „Sztuka fotografowania architektury. Ujęcia z dobrej perspektywy”, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012
- Tomasz J. Gałązka „Kompozycja obrazu fotograficznego”, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: