Film 1402-F-1L-KA-S2
Tematy realizowane na zajęciach:
Wprowadzenie - Między historią kina a krytyką filmową:
Filmowe "Miasto atrakcji" - o systemie rozrywkowym Łodzi na przełomie XIX i XX wieku, na podstawie książki Łukasza Biskupskiego
Film chce być sztuką. Porażka kina artystycznego we Francji
Film jako jak zjawisko artystyczne i początki teorii filmu w Polsce (Karol Irzykowski i "X Muza" w refleksji współczesnego filmoznawstwa).
Twórcy, filmy i nurty:
Początki kina – Thomas Edison (wojna patentowa w USA), bracia Lumière, Georges Méliès
Film d’art we Francji. Porażka artystycznych ambicji.
Rozwój języka filmu. Wielka Brytania – G.A. Smith; USA – W. Porter.
Początki przemysłu filmowego w USA. Twórczość D.W. Griffitha.
Burleska filmowa– Mack Sennett, Charles Chaplin, Buster Keaton.
Kino skandynawskie – Victor Sjöström, C. Th. Dreyer.
Kino duńskie. Kino bez tabu. Asta Nielsen w roli Hamleta.
Niemiecki ekspresjonizm filmowy i kammerspiel.
Kino radzieckie w latach 20-tych. Siergiej Eisenstein, Wsiewołod Pudowkin.
Przełom dźwiękowy w kinie. USA vs Japonia
Pionierzy kina dokumentalnego – Dziga Wiertow, Robert Flaherty. Szkoła Johna Griersona.
Impresjonizm filmowy i awangarda. L. Delluc, G. Dulac, J. Epstein, L. Buñuel, J.
„Triumf woli” – totalitaryzm w kinie.
„Obywatel Kane”. Znaczenie filmu Orsona Wellsa w historii kina.
Kino po II wojnie światowej:
- Włoski neorealizm.
- Free ciemna i „młodzi gniewni” w Wielkiej Brytanii
- Francuska Nowa Fala
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena wystawiana jest na podstawie egzaminu końcowego (pisemny - forma testu). W sytuacji wykluczającej możliwość przeprowadzenia egzaminu w formie tradycyjnej (stacjonarnie), test zorganizowany będzie online. (W 1-3, U 1-3, K 1-3)
Literatura
Literatura podstawowa (do zapoznania w wybranych fragmentach)
„Encyklopedia Kina”, red. Tadeusz Lubelski, Kraków 2003
Karol Irzykowski, "X Muza" (dowolne wydanie; fragmenty)
Łukasz Biskupski, „Miasto atrakcji. Narodziny kultury masowej na przełomie XIX i XX wieku. Kino w systemie rozrywkowym Łodzi”, Warszawa 2013.
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, „Historia kina – tom I. Kino nieme.” Kraków 2009
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska "Historia kina. Tom 2. Kino klasyczne".
Literatura uzupełniająca:
Łukasz Biskupski, „Przepędzić widmo X muzy: kilka refleksji na temat kulturowej historii kina w kontekście polskim” na: http://www.filmkulturaspoleczenstwo.pl/publicystyka/przepedzic-widmo-x-muzy-kilka-refleksji-na-temat-kulturowej-historii-kina-w-kontekscie-polskim
Nicholas Mirzoeff "Jak zobaczyć świat", tłum. Ł. Zaremba, Wydawnictwo Karakter, Kraków-Warszwa 2016
Tomasz Kłys, "Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa"
Jurgen Trimborn, "Riefenstahl. Niemiecka kariera", Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: