Estetyka 1402-E-1Lka-S1
Podstawowym celem ćwiczeń jest ogólna prezentacja specyfiki osiągnięć estetycznych, a także przedstawienie głównych założeń poszczególnych kierunków estetyki i filozofii sztuki oraz poglądów najważniejszych przedstawicieli. Dobór kierunków i estetyków podyktowany jest przez zrozumieniem podstawowych problemów i dylematów tzw. estetyki filozoficznej. Dodatkowym celem jakie stawiają sobie zajęcia z estetyki jest zdobycie wiedzy przydatnej przy rozumieniu prądów w sztuce począwszy od starożytności, aż po XX wiek, od mimetycznego, aż po fenomenologiczne rozumienie sztuki, a także nabycie umiejętności przy analizie zjawisk europejskiego dziedzictwa kulturowego. Zajęcia poruszają szeroką gamę zagadnień estetycznych: a) kwestię prawdziwości sądu smaku, możliwości dyskutowania o pięknie oraz problem subiektywności odczucia; b) kwestię przeżycia estetycznego, jego komunikowalność i wpływ na emocje odbiorcy; c) analiza poszczególnych wartości estetycznych takich, jak komizm, tragizm, patos, wzniosłość, wdzięk, naturalizm itp.
Układ ćwiczeń pomyślany jest tak, aby każde zajęcia dotyczyły jednego przedstawiciela z najbardziej charakterystycznym dla niego wątkiem przemyśleń. Szczegółowa dyskusja nad problemami nurtującymi klasyków filozofii ma na celu pogłębienie i lepsze zrozumienie głoszonych przezeń teorii.
W cyklu 2022/23L:
J.w. |
W cyklu 2023/24L:
J.w. |
W cyklu 2024/25L:
J.w. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia kończą się kolokwium pisemnym. W przypadku zdalnej formy zajęć - pracą zaliczeniową: 7-8 stronicowy esej na wybrany temat z zakresu estetyki filozoficznej (W1-4, U 1-3, K 1-3)
Kryteria oceny:
3,0 - przedstawia podstawowe informacje dotyczące wybranego przez siebie zagadnienia/zjawiska, przywołuje terminy, definiuje je, umocowuje historycznie;
3,5 - wyjaśnia, opisuje, interpretuje omawiane zagadnienie/zjawisko
4,0 - rozwiązuje i formułuje problemy związane z danym stanowiskiem estetycznym/zjawiskiem/kategorią czy wartością
4,5 - umie zaklasyfikować, porównać, analizować i uzasadniać omawiane zagadnienie/zjawisko/pogląd/trend artystyczny
5,0 - potrafi wyjaśniać, argumentować, uzasadnić i krytycznie odnieść się do omawianej problematyki; potrafi ocenić i interpretować.
Student ma możliwość zgromadzenia odpowiedniej liczby plusów za aktywność w czasie zajęć, która zwalnia go z kolokwium lub pracy zaliczeniowej.
Literatura
Literatura obowiązkowa (do zapoznania w wybranych fragmentach):
Joseph Addison, "O przyjemności wyobraźni"
Arystoteles, "Poetyka", W: "Trzy poetyki klasyczne. Arystoteles, Horacy, Pseudo–Longinos", przeł. T. Sinko, Wrocław 1951.
Henri Bergson, "Śmiech. Esej o komizmie".
Edmund Burke, "Dociekania filozoficzne o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna", (Wstęp, cz. I - III), przeł. P. Graff, Warszawa 1968.
Ernest Cassirer, Sztuka. [w:] Esej o człowieku, przeł. A. Staniewska, Warszawa 1971, 1998.
Dawid Hume, "Sprawdzian smaku", w: "Eseje", przeł. T. Tatarkiewiczowa, Warszawa 1955.
Gadamer H.-G., "Aktualność piękna", przeł. Krystyna Krzemieniowa, Warszawa 1993 (podrozdziały:" Gra", "Symbol", "Święto").
José Ortega y Gasset, "Dehumanizacja sztuk", w: "Dehumanizacja sztuki i inne eseje", przeł. P. Niklowicz, Warszawa 1996.
Immanuel Kant, "Analityka piękna", "Analityka wzniosłości", [w:] "Krytyka władzy sądzenia", przeł. M. Żelazny, WN UMK.
Shaftesbury, "Moraliści", w: "List o entuzjazmie. Moraliśc"i, przeł. A. Grzeliński, Toruń 2007.
Platon, "Fajdros", "List VII".
Pseudo–Longinos, "O górności", W: "Trzy poetyki klasyczne. Arystoteles, Horacy, Pseudo–Longinos", przeł. T. Sinko, Wrocław 1951.
Sartre J.-P., "Dzieło sztuki", [w:] tegoż., "Wyobrażenie", Warszawa, s. 343-354.
Fryderyk Schiller, "Kallias, czyli o pięknie", tłum. K. Kaśkiewicz, s. 53-67, Kęty 2007.
Fryderyk Schiller, "O wdzięku i godnośc"i, [w:] "Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy", Warszawa 1972, s.193-277.
Krzysztof Wawrzonkowski, "Smak, geniusz, sztuka. Filozofia piękna Alexandra Gerarda w świetle estetyki kantowskiej", Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2009.
Krzysztof Wawrzonkowski, "Wyobraźnia i wzniosłość. Teoriopoznawcze podstawy wybranych brytyjskich koncepcji estetycznych XVIII wieku", Tako, Toruń 2010.
Mirosław Żelazny, "Estetyka filozoficzna", Toruń 2009.
Literatura uzupełniająca:
Adam Grzeliński, "Angielski spór o istotę piękna. Koncepcje Shaftesbury’ego i Burke’a", Toruń 2001.
Władysław Tatarkiewicz, "Dzieje sześciu pojęć".
Mirosław Żelazny, "Źródłowy sens pojęcia estetyka", Toruń 1994.
Wszystkie materiały źródłowe, jak i dodatkowo literatura przedmiotowa, dostarczana są studentom w formie elektronicznej po zajęciach wprowadzających. Dostępne są również w trakcie kursu na stosownym kanale MS Teams.
W cyklu 2022/23L:
Literatura szczegółowa do poszczególnych bloków: |
W cyklu 2023/24L:
Literatura szczegółowa do poszczególnych bloków: |
W cyklu 2024/25L:
Literatura szczegółowa do poszczególnych bloków: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: