Design i sztuka stosowana 1402-DiSzS-3Lka-S1
Zajęcia poświęcone są zagadnieniom szeroko rozumianego dizajnu – od układu wnętrz, dekoracji architektonicznej po elementy wyposażenia wnętrz (meble, tkaniny, elementy oświetlenia, urządzenia gospodarstwa domowego). Główny nacisk kładziony jest na dizajn współczesny, który rozpatrywany jest w oparciu o podstawową wiedzę z zakresu historii sztuki, znajomość tradycji architektonicznej oraz zjawisk związanych z teorią i historią architektury.
Od stylu elżbietańskiego do stylu georgiańskiego
Wykład problemowy prezentujący zmiany zachodzące w wystroju wnętrz angielskich; omawiane jest znaczenie wpływów palladiańskich, dekoracji w stylu etruskim i pompejańskim. Znaczenie kampanii wschodnioindyjskich oraz handlu z krajami Dalekiego Wschodu na kształtowanie wystroju wnętrz.
Ameryka kolonialna i federalna
Wpływ osadników europejskich na kształtowanie stylu
w Ameryce Pn. Wpływ publikacji architektonicznych, relacji z podróży, przedrukowanych traktatów i wzorników architektonicznych na kształtowanie stylu federalnego. Działalność Thomasa Jeffersona w dziedzinie architektury.
Okres historyzm i rewolucji przemysłowej
W trakcie zajęć omawiane są podstawy i założenia historyzmu, wskazuje się na znaczenie dzieł literackich
i muzycznych na „odtwarzanie” stylów przeszłości w sztuce użytkowej i wystroju wnętrz. Następnie omawiany jest wpływ zdobyczy rewolucji przemysłowej na projekty wnętrz, zarówno tych o charakterze technicznym (instalacje wodne, oświetleniowe, grzewcze) jak i estetycznym. Wskazywane jest znaczenie pierwszej wystawy światowej. Analizowane są wnętrza budynków stworzonych dla nowych funkcji (np. wnętrza dworców kolejowych, domów towarowych).
Epoka wiktoriańska
Kolorystyka wnętrz, techniki zdobień, materiały służące do dekoracji ścian, meble itp. Shingle style, stick style, adirondack style, wzornictwo shakerystów; pierwsze amerykańskie wieżowce; ruchy estetyczne w Europie i USA (Arts & Crafts, Craftsman movement, Deutscher Werkbund)
Secesja i amerykańskie wysokościowce
W trakcie zajęć przypominane są podstawy i założenia programowe stylu; na przykładowych wnętrzach pokazywana jest różnorodność rozwiązań stylowych; omawia się stosunek projektantów do ornamentu i wyposażenia wnętrz. Osobny temat stanowi działalność amerykańskich spółek architektonicznych (Adler & Sullivan, Hollabird & Roche i in.) tworzących nowoczesny model amerykańskiego wysokościowca początku XX wieku.
Design 1ćw. XX wieku
Stylistykę wystroju wnętrz 1 połowy XX wieku omawia się na podstawie twórczości F.L.Wrighta (domy preriowe), członków grupy de Stijl; prezentuje się wzornictwo Bauhausu oraz przykłady wnętrz lansowanych przez Miesa van der Rohe i le Corbusiera do początku lat 30-tych XX wieku.
Art deco
Zajęcia rozpoczynają się od omówienia wystawy paryskiej z 1925 roku; przypominane są podstawy i założenia programowe; stylistyka wnętrz prezentowana jest na przykładach wnętrz mieszkalnych i reprezentacyjnych w wysokościowcach, wystrojach wnętrz transatlantyków, restauracjach itp.
Styl międzynarodowy
Zajęcia rozpoczynają się od omówienie wystawy zorganizowanej przez Museum of Modern Art w Nowym Jorku w 1932 roku; analizowany jest wpływ twórczości Miesa van der Rohe i le Corbusiera na formowanie wnętrz; szczegółowo omawiany jest modernizm amerykański.
Wzornictwo skandynawskie
Temat omawiany w oparciu o twórczość Gunara Asplunda, Alvara Aalto, Arne Jakobsena; znaczenie hasła „szwedzka nowoczesność” i wystawy „Wzornictwo Skandynawskie” prezentowanej w USA w latach 50-tych XX wieku. Disagn firmy ARTEK.
Produkcja masowa i wzornictwo przemysłowe po II wojnie światowej
Program Case Study House, działalność Charlesa i Ray Eamsów, Eliela i Eero Saarinena; produkcja firmy meblarskiej Hermana Millera.
Wnętrza w stylu Hight Tech
Architektura Hight Tech, konstrukcje membranowe, podwieszane; działalność Richarda Buckminstera Fullera, Freia Otto, Richarda Rogersa, Renzo Piano i in.;
Postmodernizm
W trakcie zajęć przypominane są podstawy i założenia stylu; prezentowane są wnętrza domów, sklepów, restauracji itd., w których realizowana jest zasada odwołań do przeszłości i tradycji budowlanej, czerpania cytatów z dzieł architektonicznych.
Dekonstruktywizm
W trakcie zajęć przypominane są podstawy i założenia programowe stylu; ukazanie skomplikowanych relacji przestrzennych na przykładach dzieł F.O.Gehry, P.Eisenmana, D.Libeskinda i in.
Relacje artystyczne między Wschodem a Zachodem
W trakcie zajęć omawiane są różnorodne rozwiązania wnętrz proponowane przez projektantów współczesnych, pochodzących z kręgu kultury azjatyckiej. Analizowany jest zarówno wpływ narodowej tradycji jak i wzornictwa zachodniego.
Polskie wnętrza współczesne
W trakcie zajęć omawiane są współczesne rozwiązania w dziedzinie wnętrz mieszkalnych, lansowane przez polskich projektantów po 1989 roku.
W cyklu 2022/23L:
j.w. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach (W1, W2, W3, W5, K 1-3)
Przygotowanie referatu na wybrany temat (W 1-3, U1-3).
Zaliczenie może odbyć się w formie zdalnej.
Literatura
Wybrana literatura podstawowa (do zapoznania w wybranych fragmentach):
Bhaskaran L., Design XX wieku. Główne nurty i style we współczesnym designie, Warszawa 2013.
Fiell Ch., P., Design XX wieku, Köln 2002.
Miller J., Design XX wieku. Artyści, projekty, dzieła, Warszawa 2014.
Pile J., Historia wnętrz, Warszawa 2006
Parissien S., Historia wnętrz. Dom od roku 1700, Warszawa 2010
Rybczyński W., Dom. Krótka historia idei, Gdańsk-Warszawa 1996
Rybczyński, Najpiękniejszy dom na świecie, Warszawa 2003
Guidot R., Design 1940-1990, Warszawa 1998
Hinz S., Wnętrza mieszkalne i meble. Od starożytności po współczesność, Warszawa 1980
Wybrana literatura uzupełniająca (do zapoznania w wybranych fragmentach):
Gössel P., Leuthäuser G., Architektura XX wieku, Kolonia 2006 (Architecture in the Twentieth Centry, Köln 1991)
Jencks Ch., Ruch nowoczesny w architekturze, Warszawa 1987.
Jencks Ch., Architektura późnego modernizmu, Warszawa 1989
Watkin D., Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001.
Banham R., Rewolucja w architekturze, Warszawa 1979
Misiągiewicz M., O prezentacji idei architektonicznej, Politechnika Krakowska, seria Architektura, Kraków 2003
Olszewski A., Nowa forma w architekturze polskiej, 1900-1925, Warszawa 1967
Norberg-Schulz Ch., Znaczenie w architekturze Zachodu, Warszawa 1999
Wisłocka I., Dom i miasto jutra, Warszawa 1971
Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1977.
Overy P., De Stijl, Warszawa 1979.
Baumgarth Ch., Futuryzm, Warszawa 1987
Stopczyk S., Ekspresjonizm, Warszawa 1987
Rasmussen S.E., Odczuwanie architektury, Warszawa 1999
Berkel B., Bos C., Niepoprawni wizjonerzy, Warszawa 2000
Kotula A., Krakowski P., Architektura współczesna, Kraków 1967.
Biegański P., U źródeł architektury współczesnej, Warszawa 1972.
Giedion S., Przestrzeń-czas-architektura, Warszawa 1975.
Ghirardo D., Architektura po modernizmie, wyd.VIA, 1999.
Jencks Ch., Architektura postmodernistyczna Warszawa 1987.
Fiałkowski W., Siedmiu architektów XX wieku, Warszawa 1981
W cyklu 2022/23L:
j.w. |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia odbywają się w formie zdalnej, na platformie MS Teams |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: