Pracownia dokumentacji zabytków na podłożu papierowym i skórzanym 1402-DZPS-2L-SJ
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami:
- Historii stosowania dokumentacji,
- Definicji dokumentacji konserwatorskiej,
- Wymogów prawnych dotyczących stosowania dokumentacji,
- Celów i zasad prowadzenia dokumentacji konserwatorskiej,
- Schematu dokumentacji prac konserwatorskich-restauratorskich z naciskiem na szczegółowe omówienie obowiązującego schematu dokumentacji konserwatorskiej - każdego punktu.
Praktycznym wymiarem zajęć jest sporządzenie dokumentacji konserwatorskiej opisowej i fotograficznej dla wybranego obiektu, grafika, dokument archiwalny, malarstwo na papierze, obiekt na podłożu skórzanym lub obiekt rzemiosła artystycznego.
|
W cyklu 2022/23L:
Studenci wykonają dokumentację fotograficzną i pięć punktów dokumentacji konserwatorskiej opisowej do następujących artefaktów: Zakres tematów: |
W cyklu 2023/24L:
Studenci wykonają dokumentację fotograficzną i pięć punktów dokumentacji konserwatorskiej opisowej do następujących artefaktów: Zakres tematów: |
W cyklu 2024/25L:
Studenci wykonają dokumentację fotograficzną i pięć punktów dokumentacji konserwatorskiej opisowej do następujących artefaktów: 1. Japoński wachlarz płaski, kolotypia ręcznie kolorowana stemplami, XIX/XX w., zbiory prywatne 2. Siedzisko skórzane, zdobione głębokim reliefem, XX w., SVD 7969, własność: Muzeum Misyjno-Etnograficzne Księży Werbistów w Pieniężnie. 3. Skórzane, męskie nakrycie głowy, Boliwia, kultura Yampara, SVD 5668, własność: Muzeum Misyjno-Etnograficzne Księży Werbistów w Pieniężnie. 4. Woskowy medalion - Agnus Dei, właściciel: Opactwo Sióstr Benedyktynek w Krzeszowie. 5. Woskowa rzeźba Dzieciątka Jezus, własność: Opactwo Sióstr Benedyktynek w Krzeszowie. Zakres tematów: |
W cyklu 2025/26L:
Studenci wykonają dokumentację fotograficzną i pięć punktów dokumentacji konserwatorskiej opisowej do następujących artefaktów: 1. Japoński wachlarz płaski, kolotypia ręcznie kolorowana stemplami, XIX/XX w., zbiory prywatne 2. Siedzisko skórzane, zdobione głębokim reliefem, XX w., SVD 7969, własność: Muzeum Misyjno-Etnograficzne Księży Werbistów w Pieniężnie. 3. Skórzane, męskie nakrycie głowy, Boliwia, kultura Yampara, SVD 5668, własność: Muzeum Misyjno-Etnograficzne Księży Werbistów w Pieniężnie. 4. Woskowy medalion - Agnus Dei, właściciel: Opactwo Sióstr Benedyktynek w Krzeszowie. 5. Woskowa rzeźba Dzieciątka Jezus, własność: Opactwo Sióstr Benedyktynek w Krzeszowie. Zakres tematów: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sposobem weryfikacji efektów kształcenia i uzyskanych przez studenta kompetencji jest poprawne wykonanie przez studenta dokumentacji konserwatorskiej (U1-5, W2, ). Ocenie podlega terminowość wykonywania zadań, poprawność opisu, właściwe wykorzystanie fachowej terminologii, forma edytorska tekstów i umiejętność korzystania ze Schematu Dokumentacji Konserwatorskiej. Ponadto przedstawienie referatu, udział w dyskusjach (U6)
Elementy i wagi mające wpływ na ocenę końcową:
aktywne uczestnictwo w zajęciach - 10%
przedstawiony referat z prezentacją - 30%
Ocena dokumentacji - 60%
klasyfikacja ocen:
ndst – 0-5,5 pkt (<50%)
dst- 6-7 pkt (>50%)
dst plus- 7,5-8,5 pkt (>62%)
db- 9-10 pkt (>75%)
db plus- 10,5-11,5 pkt (>87%)
bdb- 12pkt (100%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Schemat dokumentacji konserwatorskiej zabytków ruchomych, BMiOZ Seria B, Tom XLV, Warszawa 1977 oraz elektroniczna wersja schematu. https://zpap-orkds.pl/wp-content/uploads/2022/01/SCHEMAT-DOKUMENTACJI-NID.pdf
Literatura uzupełniająca, wybrane fragmenty:
1. Dokumentacje konserwatorskie - restauratorskie prac o podobnym profilu lub technice wykonania (zasób Biblioteki KKRPS).
2. Dokumentacja w praktyce konserwatorskiej, Materiały z sesji naukowej, BMIOZ Seria B, Tom XCIII, ODZ Warszawa, 1996, (ISBN 83-86334-06-1, ISSN 0519-8402)
3. Rouba B., Arszyńska J. M.: Dokumentacja w praktyce konserwatorskiej, BIKDS 1-4/1994, s.12 (ISSN 1234-5210)
4. Materiały z konferencji o dokumentacji w Gdańsku-Oliwie, BMiOZ Seria B, Tom XXXIV, Warszawa 1974
5. Metody ewidencji zabytków, oprac. Michał Gradowski, Warszawa 1981, Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, seria B, R. 1981, t. LXVII.
6. Schemat dokumentacji konserwatorskiej - projekt, BIKDS 2/1999, s. 38 - 103 (ISSN 1234-5210)
7. AIC's Code of Ethics and Guidelines of Practice, źródło: [https://www.culturalheritage.org/about-conservation/code-of-ethics].
|
W cyklu 2022/23L:
Dokumentacje konserwatorskie - restauratorskie prac o podobnym profilu lub technice wykonania (zasób Biblioteki KKRPS). |
W cyklu 2023/24L:
Dokumentacje konserwatorskie - restauratorskie prac o podobnym profilu lub technice wykonania (zasób Biblioteki KKRPS). |
W cyklu 2024/25L:
Dokumentacje konserwatorskie - restauratorskie prac o podobnym profilu lub technice wykonania (zasób Biblioteki KKRPS). |
W cyklu 2025/26L:
Dokumentacje konserwatorskie - restauratorskie prac o podobnym profilu lub technice wykonania (zasób Biblioteki KKRPS). |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
zajęcia w cyklu dydaktycznym odbywają się w trybie kontaktowym, raz na dwa tygodnie (1,5 godz.). Materiały pomocnicze znajdują się na platformie Moodle |
W cyklu 2023/24L:
zajęcia w cyklu dydaktycznym odbywają się w trybie kontaktowym w trybie raz na dwa tygodnie (po 1,5 godz.). Materiały pomocnicze znajdują się na platformie Moodle |
W cyklu 2024/25L:
zajęcia w cyklu dydaktycznym odbywają się w trybie kontaktowym, raz na dwa tygodnie (1,5godz.), materiały pomocnicze znajdują się na platformie Moodle |
W cyklu 2025/26L:
zajęcia w cyklu dydaktycznym odbywają się w trybie kontaktowym, raz na dwa tygodnie (1,5godz.), materiały pomocnicze znajdują się na platformie Moodle |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: