Dokumentacja wizualna w warsztacie krytyka
1402-DW-1Z-KA-S2
Przedmiot "Dokumentacja wizualna w warsztacie krytyka" służy wykształceniu umiejętności dokumentowania dzieł sztuk w postaci fotografii i filmu oraz rozszerzaniu zdolności promowania dzieł sztuki oraz wydarzeń artystycznych poprzez plakaty, banery internetowe i inne formy graficzne.
Ćwiczenia przedmiotowe obejmują nie tylko podstawy fotografii i jej obróbkę cyfrową, ale również elementy projektowania wizualnego.
Ćwiczenia z zakresu fotografii odbywają się w studio fotograficznym i galerii sztuki. W ramach zajęć wykonywane są proste ćwiczenia w programach graficznych.
Studenci w trakcie zajęć zdobywają wiedzę techniczną i teoretyczną na temat sposobów skutecznego promowania wydarzeń kulturalnych w przestrzeni publicznej i mediach.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny kontaktowe:
30 godz. – godziny kontaktowe (zajęcia w pracowni specjalistycznej) 1 pkt
Praca własna studenta:
30 godz. - czas na pogłębianie wiedzy na temat multimediów, ćwiczenia w programach graficznych, oglądanie filmów i tutoriali, udział w wystawach i pokazach itp. Czas na wykonanie zadań i przygotowanie się do zaliczenia 1 pkt
Razem – 60 godz. i 2 pkt ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1. Ma pogłębioną wiedzę o zasobach sztuki w Internecie, jej rozwoju i kolekcjach multimedialnych dzieł sztuki. K_W01
W2. Zna podstawy metodologiczne działań w obszarze mediów cyfrowych. K_W02
W3. Ma wiedzę i orientację w dziedzinie kolekcji multimedialnych, potrafi się posługiwać specjalistycznym słownictwem z zakresu nowych mediów, jak również terminologią używaną w reklamie. K_W04
W4. Posiada wiedzę o sposobach komunikowania się z odbiorcą przy pomocy mediów elektronicznych. K_W08
W5. Zna metody i strategie stosowane w promocji wydarzeń kulturalnych przez instytucje kultury i sztuki. K_W08
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
U1. Potrafi zanalizować zakres działań i znaleźć odpowiednie środki przekazu. K_U02
U2. Potrafi integrować wiedzę z zakresu nauk o sztuce z wiedzą na temat specyfiki działania nowych mediów i twórczo je wykorzystywać w swoich działaniach. K_U03
U3. Potrafi w sposób skuteczny komunikować się z różnymi kręgami odbiorców przy pomocy mediów, wykorzystując formy plakatu, grafiki, fotografii i filmu.
K_U04
U4. Potrafi dokumentować i upubliczniać sztukę w mediach w celach promocyjnych i informacyjnych. K_U04
U5. Posiada umiejętności dobrania odpowiednich mediów do celów najlepszego dokumentowania sztuki. K_U05
U6. Ma pogłębioną umiejętność przygotowania klarownych wystąpień
ustnych szczególnie do potrzeb mediów, filmu i nagrań dokumentacyjnych.
K_U06
U7. Potrafi dyskutować i posługiwać się sprawnie argumentami w celu najlepszego wykonania działań promocyjnych. K_U07
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1. Potrafi współpracować z artystami, instytucjami kulturalnymi, muzeami, galeriami, w celu najlepszego dokumentowania fotograficznego sztuki. W razie potrzeby potrafi zorganizować "plan zdjęciowy". K_K01
K2. Potrafi współpracować z artystami, instytucjami kulturalnymi, muzeami, galeriami, w celu wytyczenia strategii promocyjnych. K_K02
K3. Potrafi określić priorytety działania oraz metody i strategie działań w obszarze nowych mediów (telewizja, Internet) . K_K03
K4. Podejmuje działania w celu dokumentowania i upowszechniania sztuki przy pomocy nowych mediów, rozumiejąc potrzebę jej kolekcjonowania dla rozwoju kultury. K_K06
Metody dydaktyczne
Praca w grupach nie większych niż 12 osób pozwalająca na indywidualizację procesu kształcenia, niezbędnego w odniesieniu do
charakteru przedmiotu.
Studenci poznają narzędzia do dokumentacji fotograficznej i upowszechniania sztuki w obszarze telewizji i Intermediów. Odbywają ćwiczenia w studio fotograficznym i galerii sztuki. Opracowanie projektów odbywa się w pracowni komputerowej.
W miarę możliwości studenci realizują własne projekty indywidualnie lub w grupach.
Prowadzący konsultuje i nadzoruje indywidualnie projekt każdego ze studentów sugerując i wyjaśniając najlepsze sposoby do osiągnięcia
danego efektu.
Zajęcia mogą się odbywać zdalnie na platformie MS Teams, w takiej sytuacji studenci korzystają z darmowych narzędzi do projektowania wizualnego i obróbki fotografii.
Prowadzący zdalnie nadzoruje pracę i ocenia przesłane projekty.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Podstawowe umiejętności obsługi komputera. Podstawowe umiejętności obsługi aparatów fotograficznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie kolejnego semestru i roku studiów następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta ćwiczenia, projekty i wszelkie realizacje
określone szczegółowo w planach semestralnych. W przypadku zajęć zdalnych, ocenie podlegają przesłane prace wykonane w oparciu o
zajęcia odbywające się na platformie MS Teams. Zaliczenie polega na indywidualnym omówieniu, dyskusji i krytycznej analizie
przedstawionych prac.
Kryteria oceniania:
praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy (W1, W2, W3, W4, W5, W6)
poziom czytelności i komunikatywności (U1, U2)
poziom zdobytych umiejętności (U4, U5, U6, U7)
umiejętność pracy w grupie (K1,K3)
zdolność do samodzielnego zorganizowania warsztatu pracy (K2)
nowatorstwo (K5)
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Eberhard Schuy "Fotografia produktowa", wyd. Galaktyka, 2013
2. Michael Freeman "Światło i oświetlenie w fotografii cyfrowej", wyd. National Geographic" 2006
3. Ian Probert, Peter Cope "Jak zrobić idealne zdjęcie cyfrowe", wyd. National Geographic" 2007
4. Faulkner Andrew , Chavez Conrad "Adobe Photoshop PL. Oficjalny podręcznik. Edycja 2020" wyd. Helion, 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: