Dzieło sztuki współczesnej w aspekcie techniki artystycznej 1402-DSW-1Zka-S1
W ramach cyklu wykładów podjęta jest próba zrozumienia pojęć techniki artystycznej, warsztatu artystycznego, procesu twórczego, budowy technicznej dzieła, oraz powiązania ich z ostatecznym efektem wizualnym o określonej stylistyce i wartości ideowej. W efekcie pogłębione zostaje zrozumienie dzieła, jego "tła materialnego" uwarunkowanego np. dostępnością materiałów artystycznych, czy popularnością wybranych technik artystycznych. Analiza oparta jest o poszczególne dzieła prezentujące cechy całych nurtów artystycznych, bądź pojedynczych znaczących osobowości twórczych. Dla lepszego zrozumienia ewolucji postawy artystycznej oraz samego warsztatu twórczego technikom tradycyjnym wypływającym z akademickiej sztuki XIX-wiecznej, przeciwstawione są działania późniejsze, wypływające z propozycji awangardy początku XX wieku i kolejnych kierunków, także powojennych, ze wskazaniem pierwotnego źródła przewartościowań artystycznych, ale i technicznych i materiałowych, jeszcze w anty - akademickich nurtach wieku XIX-ego.
W cyklu 2022/23Z:
W ramach cyklu wykładów podjęta jest próba zrozumienia pojęć techniki artystycznej, warsztatu artystycznego, procesu twórczego, budowy technicznej dzieła, oraz powiązania ich z ostatecznym efektem wizualnym o określonej stylistyce i wartości ideowej. W efekcie pogłębione zostaje zrozumienie dzieła, jego "tła materialnego" uwarunkowanego np. dostępnością materiałów artystycznych, czy popularnością wybranych technik artystycznych. Analiza oparta jest o poszczególne dzieła prezentujące cechy całych nurtów artystycznych, bądź pojedynczych znaczących osobowości twórczych. Dla lepszego zrozumienia ewolucji postawy artystycznej oraz samego warsztatu twórczego technikom tradycyjnym wypływającym z akademickiej sztuki XIX-wiecznej, przeciwstawione są działania późniejsze, wypływające z propozycji awangardy początku XX wieku i kolejnych kierunków, także powojennych, ze wskazaniem pierwotnego źródła przewartościowań artystycznych, ale i technicznych i materiałowych, jeszcze w anty akademickich nurtach wieku XIX-ego. |
W cyklu 2023/24Z:
W ramach cyklu wykładów podjęta jest próba zrozumienia pojęć techniki artystycznej, warsztatu artystycznego, procesu twórczego, budowy technicznej dzieła, oraz powiązania ich z ostatecznym efektem wizualnym o określonej stylistyce i wartości ideowej. W efekcie pogłębione zostaje zrozumienie dzieła, jego "tła materialnego" uwarunkowanego np. dostępnością materiałów artystycznych, czy popularnością wybranych technik artystycznych. Analiza oparta jest o poszczególne dzieła prezentujące cechy całych nurtów artystycznych, bądź pojedynczych znaczących osobowości twórczych. Dla lepszego zrozumienia ewolucji postawy artystycznej oraz samego warsztatu twórczego technikom tradycyjnym wypływającym z akademickiej sztuki XIX-wiecznej, przeciwstawione są działania późniejsze, wypływające z propozycji awangardy początku XX wieku i kolejnych kierunków, także powojennych, ze wskazaniem pierwotnego źródła przewartościowań artystycznych, ale i technicznych i materiałowych, jeszcze w anty akademickich nurtach wieku XIX-ego. |
W cyklu 2024/25Z:
W ramach cyklu wykładów podjęta jest próba zrozumienia pojęć techniki artystycznej, warsztatu artystycznego, procesu twórczego, budowy technicznej dzieła, oraz powiązania ich z ostatecznym efektem wizualnym o określonej stylistyce i wartości ideowej. W efekcie pogłębione zostaje zrozumienie dzieła, jego "tła materialnego" uwarunkowanego np. dostępnością materiałów artystycznych, czy popularnością wybranych technik artystycznych. Analiza oparta jest o poszczególne dzieła prezentujące cechy całych nurtów artystycznych, bądź pojedynczych znaczących osobowości twórczych. Dla lepszego zrozumienia ewolucji postawy artystycznej oraz samego warsztatu twórczego technikom tradycyjnym wypływającym z akademickiej sztuki XIX-wiecznej, przeciwstawione są działania późniejsze, wypływające z propozycji awangardy początku XX wieku i kolejnych kierunków, także powojennych, ze wskazaniem pierwotnego źródła przewartościowań artystycznych, ale i technicznych i materiałowych, jeszcze w anty akademickich nurtach wieku XIX-ego. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obok oceny na podstawie ustnej wypowiedzi sprawdzającej zdobyta wiedzę, istotnym czynnikiem przebiegu zajęć wydatnie wpływającym na ocenę jest aktywny udział w dyskusjach podejmowanych na temat konkretnych dzieł w trakcie wykładów (W1-3, U1-4, K1-4).
Zaliczenie może odbyć się zdalnie, na platformie MS Teams
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA (do zapoznania w wybranych fragmentach):
M. Wachowiak, Ingerencje konserwatora w dzieła artystów żyjących, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń 2018, s. 21-51.
M. Doerner, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 2017.
E. Princi, Awangarda dwudziestego wieku, Arkady, Warszawa 2012.
Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Warszawa 2006.
Malarstwo amerykańskie, red. F. C. Marchetti, arkady, 2002.
M. Rzepińska, Historia koloru, tom 2, Warszawa 1989.
Sztuka Świata, Arkady, Warszawa, odpowiednio 1995, 96, 99, tomy 8, 9, 10 (bez rozdziałów dotyczących architektury).
L. Lossos, Techniki malarskie, Warszawa 1991.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (do zapoznania w wybranych fragmentach):
M. Wachowiak, David Lynch's Painting Materials, SPIE proceedings, 2019.
Issues in Contemporary Oil Paint, Springer 2014.
Sztuka współczesna, M. Anglani, M. V. Martini, E. Princi, A. Vettese, Arkady, Warszawa 2012.
O. Chiantore, A. Rava, Conserving Contemporary Art, s. 21-31 (chapter: New materials in contemporary art), Getty Conservation Institute, los Angeles, 2012.
S. F. Lake, Willem de Kooning, the Artist Materials, The Getty Conservation Institute, Los Angeles 2010.
Zeszyty Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa, XXXVI, Toruń 2008.
J. Gage, Kolor i kultura, Universitas, Kraków 2008.
Modern art: Who Cares? , IJsbrand M. C. Hummelen, Dionne Sillé, Marjan Zijlmans. Archetype, 2005.
W cyklu 2022/23Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA (do zapoznania w wybranych fragmentach): M. Wachowiak, Ingerencje konserwatora w dzieła artystów żyjących, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń 2018, s. 21-51. M. Doerner, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 2017. E. Princi, Awangarda dwudziestego wieku, Arkady, Warszawa 2012. Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Warszawa 2006. Malarstwo amerykańskie, red. F. C. Marchetti, arkady, 2002. M. Rzepińska, Historia koloru, tom 2, Warszawa 1989. Sztuka Świata, Arkady, Warszawa, odpowiednio 1995, 96, 99, tomy 8, 9, 10 (bez rozdziałów dotyczących architektury). L. Lossos, Techniki malarskie, Warszawa 1991. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (do zapoznania w wybranych fragmentach): M. Wachowiak, David Lynch's Painting Materials, SPIE proceedings, 2019. Issues in Contemporary Oil Paint, Springer 2014. Sztuka współczesna, M. Anglani, M. V. Martini, E. Princi, A. Vettese, Arkady, Warszawa 2012. O. Chiantore, A. Rava, Conserving Contemporary Art, s. 21-31 (chapter: New materials in contemporary art), Getty Conservation Institute, los Angeles, 2012. S. F. Lake, Willem de Kooning, the Artist Materials, The Getty Conservation Institute, Los Angeles 2010. Zeszyty Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa, XXXVI, Toruń 2008. J. Gage, Kolor i kultura, Universitas, Kraków 2008. Modern art: Who Cares? , IJsbrand M. C. Hummelen, Dionne Sillé, Marjan Zijlmans. Archetype, 2005. |
W cyklu 2023/24Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA (do zapoznania w wybranych fragmentach): M. Wachowiak, Ingerencje konserwatora w dzieła artystów żyjących, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń 2018, s. 21-51. M. Doerner, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 2017. E. Princi, Awangarda dwudziestego wieku, Arkady, Warszawa 2012. Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Warszawa 2006. Malarstwo amerykańskie, red. F. C. Marchetti, arkady, 2002. M. Rzepińska, Historia koloru, tom 2, Warszawa 1989. Sztuka Świata, Arkady, Warszawa, odpowiednio 1995, 96, 99, tomy 8, 9, 10 (bez rozdziałów dotyczących architektury). L. Lossos, Techniki malarskie, Warszawa 1991. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (do zapoznania w wybranych fragmentach): M. Wachowiak, David Lynch's Painting Materials, SPIE proceedings, 2019. Issues in Contemporary Oil Paint, Springer 2014. Sztuka współczesna, M. Anglani, M. V. Martini, E. Princi, A. Vettese, Arkady, Warszawa 2012. O. Chiantore, A. Rava, Conserving Contemporary Art, s. 21-31 (chapter: New materials in contemporary art), Getty Conservation Institute, los Angeles, 2012. S. F. Lake, Willem de Kooning, the Artist Materials, The Getty Conservation Institute, Los Angeles 2010. Zeszyty Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa, XXXVI, Toruń 2008. J. Gage, Kolor i kultura, Universitas, Kraków 2008. Modern art: Who Cares? , IJsbrand M. C. Hummelen, Dionne Sillé, Marjan Zijlmans. Archetype, 2005. |
W cyklu 2024/25Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA (do zapoznania w wybranych fragmentach): M. Wachowiak, Ingerencje konserwatora w dzieła artystów żyjących, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń 2018, s. 21-51. M. Doerner, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 2017. E. Princi, Awangarda dwudziestego wieku, Arkady, Warszawa 2012. Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Warszawa 2006. Malarstwo amerykańskie, red. F. C. Marchetti, arkady, 2002. M. Rzepińska, Historia koloru, tom 2, Warszawa 1989. Sztuka Świata, Arkady, Warszawa, odpowiednio 1995, 96, 99, tomy 8, 9, 10 (bez rozdziałów dotyczących architektury). L. Lossos, Techniki malarskie, Warszawa 1991. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (do zapoznania w wybranych fragmentach): M. Wachowiak, David Lynch's Painting Materials, SPIE proceedings, 2019. Issues in Contemporary Oil Paint, Springer 2014. Sztuka współczesna, M. Anglani, M. V. Martini, E. Princi, A. Vettese, Arkady, Warszawa 2012. O. Chiantore, A. Rava, Conserving Contemporary Art, s. 21-31 (chapter: New materials in contemporary art), Getty Conservation Institute, los Angeles, 2012. S. F. Lake, Willem de Kooning, the Artist Materials, The Getty Conservation Institute, Los Angeles 2010. Zeszyty Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa, XXXVI, Toruń 2008. J. Gage, Kolor i kultura, Universitas, Kraków 2008. Modern art: Who Cares? , IJsbrand M. C. Hummelen, Dionne Sillé, Marjan Zijlmans. Archetype, 2005. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
W miarę możliwości zostanie odwiedzona przynajmniej jedna wystawa, by podjąć próbę analizy warsztatowej dzieła w oparciu o oryginał. |
W cyklu 2023/24Z:
W miarę możliwości zostanie odwiedzona przynajmniej jedna wystawa, by podjąć próbę analizy warsztatowej dzieła w oparciu o oryginał. |
W cyklu 2024/25Z:
W miarę możliwości zostanie odwiedzona przynajmniej jedna wystawa, by podjąć próbę analizy warsztatowej dzieła w oparciu o oryginał. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: