Dokumentacja sztuki współczesnej 1402-DSW-1L-KA-S2
Konwersatorium skupia się na problematyce dokumentacji sztuki. Zajęcia podzielone są na dwie części. Pierwsza ma charakter wprowadzenia w tematykę zajęć. W jej obrębie przedstawiane są różne strategie dokumentacji i archiwizacji dzieł sztuki, począwszy od metod tradycyjnych opierających się na opisie i fotografii obiektu (karta muzealna), po metody wykorzystujące nowoczesne technologie. Poza dorobkiem artystów w obrębie zajęć poruszana jest problematyka i metody dokumentowania spuścizny krytyków sztuki, a także bieżących wydarzeń artystycznych oraz działalności instytucji artystycznych. Druga część zajęć prowadzona jest w instytucjach posiadających działy dokumentacji. Stąd w ramach konwersatorium przewidziane są zajęcia m.in. w Muzeum Okręgowym w Toruniu, Muzeum Narodowym w Warszawie, Zachęcie Państwowej Galerii Sztuki pozwalające na bezpośrednie zapoznanie się z problematyką dokumentacji zbiorów, a także spuścizny poszczególnych artystów i wydarzeń artystycznych. Zajęcia wyrabiają umiejętność samodzielnego sporządzania dokumentacji obejmującej m.in. wybranych artystów i krytyków, grup artystycznych, czy też bieżących wydarzeń w oparciu o metody tradycyjne oraz wykorzystujące nowe technologie. Uczą współpracy z artystami, krytykami oraz instytucjami. Jednocześnie uwrażliwiają na znaczenie dokumentacji w badaniach naukowych oraz materialnym dziedzictwie kulturowym.
Tematy
1. Działy dokumentacji w instytucjach muzealnych i galeriach sztuki
2. Zbiory archiwalne obejmujące działalność artystów, grup artystycznych, krytyków i instytucji
3. Dokumentacja dorobku artysty
4. Dokumentacja wystawy i innych wydarzeń artystycznych
5. Dokumentacja tradycyjna i cyfrowa
6. Dokumentacja dostępna on-line
7. Metody sporządzania dokumentacji
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocenie podlega:
-aktywny udział w zajęciach
-bieżące przygotowanie do zajęć
-przygotowanie referatu/prezentacji na zadany temat
-kolokwium obejmujące wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne:
W1, W2,W3, U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
W. Borowski, A. Turowski, Żywe archiwum – Dokumentacja, Galeria Foksal, Warszawa 1971.
- M. Lachowski, Awangarda wobec instytucji, Lublin 2006
--Materiały do dziejów Instytutu Sztuki (1930 – 39) oprac. J. Sosnowska, Warszawa 2004.
- Polskie życie artystyczne w latach 1890 – 1914, red. A. Wojciechowski, Wrocław – Warszawa – Kraków 1967
- Polskie życie artystyczne w latach 1915 – 1939, red. A. Wojciechowski, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1974
Polskie życie artystyczne w latach 1944 – 1960 red. naczelna A. Wierzbicka: t.1 1944 – 1947, Warszawa 2012; t.2 1948, Warszawa 2012, t.3.1949, Warszawa 2012, t.4.1950,Warszawa 2012 t.5 1951, Warszawa 2014.
„Sztuka i dokumentacja” (roczniki 2009 – 2014), dostępne na http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.61a0653d-39d8-3227-8695-3b9faaee0699 m.in.:
Ł. Guzek, Funkcja dokumentacji w sztuce współczesnej, „Sztuka i dokumentacja”2010, nr 3; M. Jadzińska, Rola dokumentacji w procesie zachowania i konserwacji sztuki współczesnej, „Sztuka i dokumentacja” 2011, nr4; I. Szmelter, Sztuka totalna czy dychotomia? Klasyczna i nowoczesna sztuka w dokumentacji i opiece, „Sztuka i dokumentacja” 2011, nr 5; W. Dobrowolska, Dokumentacja interaktywnych aspektów dzieł sztuki mediów, „Sztuka i dokumentacja” 2011, nr 5
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: