Pracownia dokumentacji konserwatorskiej 1402-DOK-2L-SJ
Zakres tematyczny zajęć obejmuje: wprowadzenie w problematykę dokumentacji konserwatorskiej; demonstrację struktury i zasad działania Schematu Dokumentacji Konserwatorskiej (Kreatora Dokumentacji); zapoznanie studentów z ideą powstania i historią dokumentacji konserwatorskiej a przede wszystkim ze współczesnymi zasadami i metodami jej wykonywania (dokumentacja opisowa, fotograficzna, rysunkowa, dokumentacja w obiekcie).
Następnie w ramach pracowni, po szczegółowym omówieniu na przykładach każdego punktu Schematu Dokumentacji Konserwatorskiej, studenci indywidualnie opracowują wstępne dokumentacje do wybranych przez siebie obrazów sztalugowych, które będą przedmiotem prac konserwatorskich i restauratorskich przeprowadzanych w ramach Pracowni konserwacji i restauracji malarstwa sztalugowego w zimowym i letnim semestrze na III roku studiów. Kontynuacja prac nad dokumentacją ma miejsce w ramach w.w. Pracowni. Dodatkowo student wykonuje odrębne ćwiczenie z uzupełniania tabel stratygraficznych. Pod koniec cyklu zajęciowego student ma możliwość zweryfikowania swojej dotychczasowej pracy podczas konsultacji indywidualnych z prowadzącym.
Zrealizowany tok zajęć umożliwia studentowi przyswojenie zasad opracowywania dokumentacji konserwatorskiej, co jest pogłębione i rozwijane na kolejnych latach studiów.
Zajęcia odbywają się w powiązaniu z Pracownią fotografii dokumentalnej. Jeśli ze względu na stan zachowania zabytków zachodzi taka potrzeba, to zajęcia odbywają się w powiązaniu z Pracownią metodyki konserwacji malarstwa i rzeźby drewnianej polichromowanej, w ramach której wykonywane są niezbędne interwencyjne zabiegi zabezpieczające obiekty.
|
W cyklu 2022/23L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
W cyklu 2023/24L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnych od cyklu). |
W cyklu 2024/25L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnych od cyklu). |
W cyklu 2025/26L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnych od cyklu). |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- biograficzna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot zaliczany jest na ocenę na koniec semestru. Obecność na zajęciach jest podstawowym warunkiem uzyskania zaliczenia.
Metody oceniania
Student oceniany jest na podstawie:
I. kompletności opracowania dokumentacji konserwatorskiej wybranego obrazu sztalugowego [U3] w zakresie adekwatnym do wiedzy i doświadczenia zdobytych w toku dotychczasowego nauczania, tj. uzupełnienie dziewięciu z dziesięciu punktów dokumentacji (punkty 1.0.- 9.0.);
II. jakości treści, tj. zgodność treści z wytycznymi zawartymi w komentarzu Kreatora Dokumentacji; wyszukanie i wykorzystanie literatury dotyczącej obiektu; analiza wizualna obiektu; formułowanie wniosków dotyczących zagadnień historycznych; sporządzanie opisu formalnego; określenie budowy technicznej obiektu wraz z uwzględnieniem warstw oryginalnych i wtórnych, w tym wykonanie odrębnego ćwiczenia z uzupełniania tabel stratygraficznych; określenie stanu zachowania obiektu; opracowanie projektu konserwatorskiego; zaproponowanie ramowego programu prac konserwatorskich i restauratorskich; opisanie wykonanych podczas zajęć czynności pomocniczych tj. przebiegu dotychczasowych działań oraz zaproponowanie programu opieki profilaktycznej [W1-4, U1-2, U4 i KS1-3].
Kryteria oceniania
Za opracowanie każdego punktu Dokumentacji można uzyskać od 0,1 do 1 punkta w zależności od stopnia kompletności i jakości opracowania.
Za wykonanie odrębnego ćwiczenia z uzupełniania tabel stratygraficznych można uzyskać od 0,1 do 1 punkta w zależności od stopnia kompletności i jakości wykonania ćwiczenia, co łącznie pozwala na uzyskanie 10 punktów.
Punkty są sumowane a ocena wystawiana wg następującej skali:
poniżej 5 pkt. = 2 (ndst)
5 - 5,9 pkt. = 3 (dst)
6 - 6,9 pkt. = 3.5 (dst +)
7 - 7,9 pkt.= 4 (db)
8 - 8,9 pkt. = 4.5 (db +)
9 i więcej pkt. = 5 (bdb)
Opracowywanie właściwej treści dokumentacji ma ciąg dalszy w semestrze zimowym i letnim na III roku studiów w ramach Pracowni konserwacji i restauracji malarstwa sztalugowego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Schemat dokumentacji prac badawczych, konserwatorskich i restauratorskich, wersja elektroniczna KDv 2.0, źródło elektroniczne online: https://nid.pl/zasoby/zasoby-standardy-postepowania/ (data dostępu: 24.02.2025 r.)
Wybrane fragmenty literatury uzupełniającej (dla zainteresowanych):
- Arszyńska J. M., Baza danych o obiektach i przebiegu ich konserwacji, [w:] Dokumentacja w praktyce konserwatorskiej, Materiały z sesji naukowej, BMIOZ Seria B, Tom XCIII, Warszawa 1996, s. 77 - 81.
- Arszyńska J. M., Projekt komputerowej dokumentacji dla pracowni konserwatorskich, A.U.N.C. XXI, Toruń 1994, s. 3 - 6.
- Arszyńska J. M., Wyniki ankiety na temat opinii środowiska o dokumentacji konserwatorskiej, [w:] Dokumentacja w praktyce konserwatorskiej, Materiały z sesji naukowej, BMIOZ Seria B, Tom XCIII, Warszawa 1996, s. 42 - 45.
- Materiały z konferencji o dokumentacji w Gdańsku - Oliwie, BMiOZ Seria B, Tom XXXIV, Warszawa 1973.
- PP PKZ Ośr. Inf. Kons., Materiały z konferencji PKDS w Gdańsku na temat dokumentacji, Warszawa 1982.
- Schemat dokumentacji konserwatorskiej - projekt, BIKDS 2/1999, s. 38-103.
- Schemat dokumentacji konserwatorskiej zabytków ruchomych, BMiOZ Seria B, Tom XLV, Warszawa 1977.
- Schemat dokumentacji konserwatorskiej zabytków ruchomych (red. Krzysztof Nowiński), Ośrodek Dokumentacji Zabytków, Warszawa 1983.
- Sławiński M., Rysunek zawodowy dla stolarza, Warszawa 19994.
- Rouba B. J., Arszyńska J. M., Dokumentacja w praktyce konserwatorskiej, BIKDS 1-4/1994, s.12 - 13.
- Materiały z konferencji Dokumentacja w praktyce konserwatorskiej, BMiOZ Seria B, Tom XCIII, Warszawa 1995.
|
W cyklu 2022/23L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
W cyklu 2023/24L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnych od cyklu). |
W cyklu 2024/25L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnych od cyklu). |
W cyklu 2025/26L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnych od cyklu). |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
Brak |
W cyklu 2023/24L:
Student powinien być przygotowany do samodzielnej pracy z pakietem MS Office (możliwość uzyskania dostępu poprzez bezpłatną licencję UMK, więcej tutaj: https://www.uci.umk.pl/index.php/Blog:Dostęp_do_Microsoft_Office365). |
W cyklu 2024/25L:
Student powinien być przygotowany do samodzielnej pracy z pakietem MS Office w stopniu zaawansowanym (możliwość uzyskania dostępu poprzez bezpłatną licencję UMK, więcej tutaj: https://www.uci.umk.pl/index.php/Blog:Dostęp_do_Microsoft_Office365). |
W cyklu 2025/26L:
Student powinien być przygotowany do samodzielnej pracy z pakietem MS Office w stopniu zaawansowanym (możliwość uzyskania dostępu poprzez bezpłatną licencję UMK, więcej tutaj: https://www.uci.umk.pl/index.php/Blog:Dostęp_do_Microsoft_Office365). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: