Dokumentacja historyczna zabytków architektury i urbanistyki 1402-DHZ-1L-K-S2
W ramach pierwszego semestru studenci uczą się czytać dawne pismo niemieckie oraz - jeżeli ktoś wyrazi taką potrzebę - także rosyjskie, zapoznają się z dawnymi podziałami administracyjnymi państwa pruskiego, cesarstwa niemieckiego, terenów pozostających pod zaborem rosyjskim oraz austriackim i w konsekwencji - ze specyfiką kancelarii na ww. terenach. W ramach czytania dokumentów archiwalnych, dotyczących architektury i budownictwa zapoznają sią także z podstawową terminologią stosowaną w dokumentach archiwalnych oraz schematem różnego rodzaju dokumentów.
W ramach drugiego semestru studenci opracowują dokumentację historyczną wybranego zabytku architektury w oparciu o źródła archiwalne z zasobów Archiwum Państwowego w Toruniu lub innego archiwum, jeżeli student wyrazi wole opracowania dokumentacji dla obiektu np. z okolic swojego miejsca zamieszkania. Praca nad dokumentacją poprzedzona jest wyjściem do archiwum razem z prowadzącym, a na dalszym etapie postępy pracy są na bieżąco konsultowane i omawiane z prowadzącym.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się samodzielnie opracowaną dokumentacją historyczną wybranego zabytku architektury, która to dokumentacja podlega ocenie.
Po pierwszym semestrze oceniane są postępy w czytaniu dostarczonych przez prowadzącego kopii źródeł pisanych, który stopień trudności stopniowo zwiększa się.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
- Harald Süß, Deutsche Schreibschrift. Lesen und Schreiben lernen, przekład Joanna Drejer, Słubice 2021 r.
- Karol Górski, Neografia gotycka, podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX w., Toruń 1960.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: