Dokumentacja historyczna zabytków architektury i urbanistyki 1402-DHZ-1L-K-S2
W ramach pierwszego semestru studenci uczą się czytać dawne pismo niemieckie oraz - jeżeli ktoś wyrazi taką potrzebę - także rosyjskie, zapoznają się z dawnymi podziałami administracyjnymi państwa pruskiego, cesarstwa niemieckiego, terenów pozostających pod zaborem rosyjskim oraz austriackim i w konsekwencji - ze specyfiką kancelarii na ww. terenach. W ramach czytania dokumentów archiwalnych, dotyczących architektury i budownictwa zapoznają sią także z podstawową terminologią stosowaną w dokumentach archiwalnych oraz schematem różnego rodzaju dokumentów.
W ramach drugiego semestru studenci opracowują dokumentację historyczną wybranego zabytku architektury w oparciu o źródła archiwalne z zasobów Archiwum Państwowego w Toruniu lub innego archiwum, jeżeli student wyrazi wole opracowania dokumentacji dla obiektu np. z okolic swojego miejsca zamieszkania. Praca nad dokumentacją poprzedzona jest wyjściem do archiwum razem z prowadzącym, a na dalszym etapie postępy pracy są na bieżąco konsultowane i omawiane z prowadzącym.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się samodzielnie opracowaną dokumentacją historyczną wybranego zabytku architektury, która to dokumentacja podlega ocenie.
Po pierwszym semestrze oceniane są postępy w czytaniu dostarczonych przez prowadzącego kopii źródeł pisanych, który stopień trudności stopniowo zwiększa się.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
- Harald Süß, Deutsche Schreibschrift. Lesen und Schreiben lernen, przekład Joanna Drejer, Słubice 2021 r.
- Karol Górski, Neografia gotycka, podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX w., Toruń 1960.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: