Chemia w konserwacji zabytków 1402-CHE-1Z-SJ
Wykład z chemii ma za zadanie uporządkować wiedzę chemiczną na poziomie szkoły średniej i ukierunkować ją na problematykę związaną z budową i właściwościami substancji nieorganicznych występujących w obiektach zabytkowych lub stosowanych podczas realizacji konserwatorskich.
Część ogólna wykładu poświęcona jest podstawowym prawom chemicznym, procesowi rozpuszczania, równowagom chemicznym w roztworach. W części szczegółowej charakteryzowane są pod względem budowy, właściwości fizykochemicznych i zachodzących procesów niszczących: skały, spoiwa mineralne, metale i ich stopy (materia nieorganiczna).
Wykład 1-2
Podstawowe pojęcia w chemii.
Wykład 3
Nomenklatura związków chemicznych.
Wykład 4
Podział roztworów i ich właściwości.
Wykład 5-6
Dysocjacja i hydroliza.
Wykład 7
Reakcje utleniania i redukcji.
Wykład 8-9
Metale i ich stopy, procesy korozyjne.
Wykład 10
Budowa, klasyfikacja i właściwości fizykochemiczne skał. Czynniki niszczące.
Wykład 11-14
Budowa, klasyfikacja i właściwości fizykochemiczne spoiw mineralnych (spoiwa: gipsowe, wapienne, cementowe).
Wykład 15
Budowa, klasyfikacja i właściwości fizykochemiczne materiałów ceramicznych.
W cyklu 2022/23Z:
Identyczny jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
W cyklu 2023/24Z:
Identyczny jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Ocena końcowa jest uzależniona od liczby punktów uzyskanych z pisemnego testu sprawdzającego wiedzę przekazaną w czasie wykładów (W1-W3, U1-U3, K1-K3).
wynik 91% i powyżej – ocena 5,0
wynik 81-90% – ocena 4,5
wynik 71%-80% – ocena 4,0
wynik 61-70%– ocena 3,5
wynik 51-60%– ocena 3,0
wynik 50% i poniżej– ocena 2,0.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty):
J. Mrzigod, A.Mrzigod, R. Hassa NOWA To jest chemia 1. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Nowa Era, 2024.
J. Mrzigod, A.Mrzigod, R. Hassa NOWA To jest chemia 2. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Nowa Era, 2020.
A. Bielański, Chemia ogólna i nieorganiczna, wydania różne
Profilaktyczna konserwacja kamiennych obiektów zabytkowych, skrypt UMK pod redakcją prof. W. Domasłowskiego, wydania różne
Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, skrypt pod redakcją Wiesława Domasłowskiego, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, 2011
Literatura uzupełniająca (wybrane fragmenty):
S. Chłądzyński, Spoiwa gipsowe w budownictwie, Wydawnictwo: Grupa Medium, 2008.
W. Domasłowski, Wapno dyspergowane - spoiwo zapraw i farb, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2014.
Justyna Jaroszyńska-Wolińska, Chemia w laboratorium budownictwa, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, 2011.
E. Szłyk, M. Kurzawa, A. Szydlowska-Czerniak, Ilościowa analiza chemiczna, UMCS, 2003
A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 1999
J. Minczewski, Z Marczenko, Chemia analityczna t.1 Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa, 2010
J. Minczewski, Z Marczenko, Chemia analityczna t.2 Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa, 2010
W cyklu 2022/23Z:
Identyczna jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
W cyklu 2023/24Z:
Identyczna jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
Uwagi
W cyklu 2024/25Z:
Nie dotyczy |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: