Badania architektoniczne-budownictwo drewniane 1402-BA-1L-K-S2
Wstępnie zapoznaje się studenta ze stroną teoretyczną związaną z problematyką badań nad architekturą drewnianą. W centrum stoją zagadnienia związane z:
- celami i metodami badań architektonicznych,
- sposobem udokumentowania wyników badań architektonicznych,
- rolą badań architektonicznych w kompleksowych badaniach nad domami mieszkalnymi (Hausforschung) oraz w procesie konserwatorskim.
Ćwiczenia poświęcone są analizie, rozwarstwieniu i rekonstrukcji materialnej substancji na przykładzie wybranych fragmentów/zespołów konstrukcyjnych obiektów architektury drewnianej. W szczególności ćwiczenia dotyczą:
- analizy i dokumentacji układu elementów konstrukcji drewnianej w formie schematycznych szkiców (skala 1:100),
- badania stosowanych złącz ciesielskich i ich udokumentowania w sposób uproszczony w rysunkach inwentaryzacyjnych (skala 1:100 lub 1:50),
- szczegółowego rozpoznania typowych złącz ciesielskich i innych detali oraz ich dokładnego rozrysowania (skala 1:10, 1:5 lub 1:1),
- analizy systemu ciesielskich znaków montażowych i jego przedstawienia w rysunkach inwentaryzacyjnych (skala 1:100 lub 1:50),
- identyfikacji budulca w aspekcie jego wymiarów i sposobu obróbki oraz zapisywania wyników w rysunkach inwentaryzacyjnych (skala 1:100 lub 1:50) oraz fotografiach,
- uchwycenia i udokumentowania w rysunkach inwentaryzacyjnych użytych materiałów do wypełniania pól szkieletu (skala 1:100 lub 1:50),
- rozpoznania i fotograficznego udokumentowania tynków i polichromii.
W cyklu 2022/23L:
indentyczny jak w części A |
W cyklu 2023/24L:
indentyczny jak w części A |
W cyklu 2024/25L:
indentyczny jak w części A |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena wystawiana jest na podstawie obecności (50%-10 pkt) oraz wykonanej dokumentacji badawczej (50%-10 pkt).
Student może
otrzymać maksymalnie 20 pkt.
ndst - 11 pkt (55%)
dst- 12-13 pkt (60%-65%)
dst plus- 14-16 pkt (70%-80%)
db- 17 pkt (85%)
db plus- 18 pkt (90%)
bdb- 19-20 pkt (95-100%)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
- Badania architektoniczne. Historia i perspektywy rozwoju, red. Marian Arszyński, Maciej Prarat, Ulrich Schaaf, Bożena Zimnowoda-Krajewska, Toruń 2015.
- Brykowska M., Metody pomiarów i badań zabytków architektury, Warszawa 2003.
- Krassowski W., Ciesielskie znaki montażowe w XV i pierwszej połowie XVI w., „Kwartalnik Historii Materialnej”, 5 (1957), nr 3-4, s. 503-518.
- Prarat M., Schaaf U., Wyniki badań historyczno-architektonicznych zagrody nr 4 w Niedźwiedziu, pow. Świecie – przyczynek do dyskusji nad metodyką badań drewnianej architektury wiejskiej dla celów konserwatorskich, [w:] Wobec zabytku... tradycje i perspektywy postaw. Studia dedykowane pamięci prof. Jerzego Remera, red. E. Pilecka, J. Raczkowski, Toruń 2010, s. 277-295.
- Schaaf U., Prarat M., Badania architektoniczne więźby nad nawą środkową kościoła Świętojańskiego w Toruniu oraz ich znaczenie dla historii budowlanej i średniowiecznego warsztatu ciesielskiego świątyni, [w:] Kościół Świętojański w Toruniu – nowe rozpoznanie, red. Katarzyna Kluczwajd, Toruń 2015, s. 125-153.
- Schaaf U., Systemy ciesielskich znaków montażowych jako źródło wiedzy o warsztacie ciesielskim i autentycznej substancji zabytku na przykładzie Kościoła Pokoju w Świdnicy, [w:] Zabytkowe budowle drewniane i stolarka architektoniczna wobec współczesnych zagrożeń, red. E. Okoń, Toruń 2005, s. 113-134.
- Schaaf U., Uwagi do metod badań architektonicznych konstrukcji drewnianych na przykładzie osiemnastowiecznej więźby mansardowej Dworu Studzienki w Gdańsku [w:] Problemy konserwacji i badań zabytków architektury, red. Aleksandra Kociałkowska, Gdańsk 2008, s. 151-163.
Literatura uzupełniająca:
- Bedal K., Gefüge und Struktur. Zu Standort und Arbeitsweise volkskundlicher Hausforschung, „Zeitschrift für Volkskunde“, 72 (1976), s. 161-176.
- Bedal K., Historische Hausforschung. Eine Einführung in Arbeitsweise, Begriffe und Literatur, Münster 1978.
- Eckstein G., Empfehlungen für Baudokumentationen. Bauaufnahme – Bauforschung, Stuttgart 1999.
- Gerner M., Handwerkliche Holzverbindungen der Zimmerer, Stuttgart 1992.
- Gerner M., Abbundzeichen. Zimmererzeichen und Bauforschung, Fulda 1996.
- Großmann G. U., Einführung in die historische Bauforschung, Darmstadt 1993.
- Hähnl J., Zur Methodik der hauskundlichen Gefügeforschung, „Rheinisch-westfälische Zeitschrift für Volkskunde“, 16 (1969), s. 51-69.
- Knopp G., Nussbaum N., Jacobs U., Bauforschung: Dokumentation und Auswertung, Köln 1992.
- Mader G. Th., Angewandte Bauforschung, Darmstadt 2005.
W cyklu 2022/23L:
identyczna jak w części A |
W cyklu 2023/24L:
identyczna jak w części A |
W cyklu 2024/25L:
identyczna jak w części A |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
brak |
W cyklu 2023/24L:
brak |
W cyklu 2024/25L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: