Wewnętrzne i zewnętrzne funkcje muzeum 1402-B.FM-M-P
W ramach przedmiotu szczegółowo omówione zostaną następujące zagadnienia dotyczące funkcji muzeum wobec społeczeństwa oraz zasad jego funkcjonowania jako organizmu edukacyjno-kulturalnego, którego działalność opiera się na specyficznych założeniach naukowych.
- Misja muzeum: wyjaśniona zostanie i poddana pogłębionej analizie jej specyfika w odniesieniu do typologii i charakteru zbiorów, struktura i sposób konstruowania poszczególnych elementów (cele poznawcze i społeczne, odbiorcy; zakres geograficzny i tematyczny działalności instytucji muzealnej)
- Zarządzanie muzeum jako instytucją: zagadnienia administracji, struktury wewnętrznej, podziału oraz kompletności i komplementarności funkcji muzealnych
- Pozyskiwanie muzealiów: w ramach zajęć naszkicowana zostanie problematyka pozyskiwania muzealiów oraz postępowania w różnych sytuacjach z obiektami dostępnymi na rynku sztuk; omawiana będzie tematyka pozyskiwania darów, depozytów oraz zakupy, w tym kwestia strat wojennych, importu dzieł sztuki i zakupów na aukcjach; odrębne zagadnienie stanowi przybliżenie mechanizmów działania rynku sztuki, przede wszystkim domów aukcyjnych, z uwzględnieniem roli muzeów i muzealników; dodatkowo przedstawiona zostanie w systematyczny sposób problematyka falsyfikatów, ich rozpoznawania i zapobiegania wprowadzeniu do obrotu.
- Promocja i marketing muzealny; muzeum, wystawa, muzealiom, wydawnictwa i inne rezultaty pracy muzealnej jako „produkt”; przybliżona zostanie problematyka promocji instytucji muzealnej, organizacją wystaw i działań około-wystawowych w celu marketingowym, współpracy z innymi instytucjami muzealnymi, rolą wydawnictw związanych z działalnością placówki .
- Działalność edukacyjna w muzeum: w trakcie zajęć zostaną przedstawione następujące zagadnienia: zarys historii edukacji muzealnej (XVIII – XX wiek), pozycjonowanie zagadnień edukacyjnych we współczesnych misjach muzealnych, różnorodne, najciekawsze działania edukacyjne w polskich muzeach. Szczegółowo zostanie omówiony Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę
Literatura
Ekonomia muzeum, red. Dorota Folga-Januszewska, Bartłomiej Gutowski, Kraków 2011
Edukacja muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce, red. Marcin Szeląg, Warszawa 2012
Edukacja muzealna. Antalogia tłumaczeń, red. Marcin Szeląg, Jolanta Skutnik, Muzeum Narodowe w Poznaniu 2010
Ekspert kontra dzieło sztuki. Rozponawanie falsyfikató oraz fałszywych atrybucji w sztukach plastycznych, red. Ronald D. Spencer, tłum. Magdalena Iwińska, Warszawa 2009
Freda Matassa, Zarządzanie zbiorami muzeum, tłum. Sonia Jaszczyńska, Kraków 2012
G. Matt, Muzeum jako przedsiębiorca. Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucją kultury, Warszawa 2006
Muzea, wystawy, wypożyczenia. Propozycje działań Unii Europejskiej na rzecz mobilności kolekcji w Europie 2005-2008, red. Dorota Folga-Januszewska, Kraków 2012
Piotr Ogrodzki, Sławomir Kocewiak, Prawne podstawy ochrony i zabezpieczenia muzeów. Poradnik muzealnika, Warszawa 2010 [ew.]
Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria – praktyka – prawo (Biblioteka Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, 1), red. Robert Pasieczny, Warszawa 2012
Rynek sztuki. Aspekty prawne, red. Wojciech Kowalski, Katarzyna Zalasińska, Warszawa 2011
Katarzyna Zalasińska, Muzea publiczne. Studium administracyjnoprawne, Warszawa 2013
Zbiory publiczne a kolekcjonerstwo prywatne. Problematyka ochrony dziedzictwa kulturowego w przeszłości i dzisiaj, red. J. Lipińska, Warszawa 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: