Analiza tekstów angielskojęzycznych z zakresu krytyki artystycznej 1402-AT-1L-KA-S2
Przedmiot służy rozwinięciu i ugruntowaniu wiedzy na temat współczesnej angielskojęzycznej krytyki artystycznej w następujących obszarach:
-koncepcje sztuki w amerykańskiej krytyce artystycznej
-metakrytyka: metody wartościowania i oceny dzieła sztuki w angielskojęzycznym dyskursie artystycznym
-warsztat krytyczny wobec współczesnych tendencji sztuki na świecie
-metodologia angielskojęzycznej krytyki artystycznej z uwzględnieniem tendencji współczesnej humanistyki,
Wiedza z poszczególnych obszarów prezentowana jest w odniesieniu do wybranych angielskojęzycznych tekstów z zakresu krytyki artystycznej publikowanych w pismach angielskojęzycznych jak „October” „Artforum” czy „Artreview”, a także antologiach i zbiorach angielskojęzycznych tekstów z zakresu krytyki artystycznej. Studenci zobligowani są także do przeprowadzenia kwerend literatury angielskojęzycznej na zadane tematy i zaprezentowania ich wyników na zajęciach w postaci referatu i prezentacji multimedialnej.
PROGRAM ZAJĘĆ:
1.Amerykańska krytyka artystyczna w okresie powojennym. Malarstwo szkoły nowojorskiej na podstawie tekstu Clementa Greenberga "American Type Painting".
2.Problemy wartościowania zjawisk współczesnej kultury na podstawie esejów Clementa Greenberga "Avant Garde and Kitsch" i Lawrence Allowaya "The Arts and the Mass Media".
3. Tendencje i postawy amerykańskiej krytyki artystycznej wobec pop-artu i kultury masowej. Eseje Leo Steinberga, Henry Geldzahlera i Hiltona Kramera.
4.Amerykańska krytyka artystyczna wobec minimalizmu. Żródła i charakterystyka minimalizmu na podstawie eseju Barbary Rose "ABC Art".
5. Postmodernistyczne przewartościowanie w sztuce. Diagnozy Leo Steinberga w eseju "Other Criteria".
6.Krytyka artystyczna wobec kryzysu malarstwa w latach 70. Problematyka i postawy na podstawie esejów Douglasa Crimpa "The End of Painting" i Thomasa Lawsona, "Painting - the Last Exit".
7.Krytyka artystyczna wobec nowych strategii artystycznych w malarstwie amerykańskim lat 80. na przykładzie tekstu Hala Fostera, "Signs Taken for Wonders"
8.Problem obecności artystów czarnoskórych w świetle amerykańskiej krytyki artystycznej na przykładzie tekstu Henri Ghenta "Black Creativity in Quest of an Audience".
9. Relacje sztuki i polityki oraz interpretacja zwrotów figuratywnych w sztuce XX wieku w kategoriach tęsknot autorytarnych na przykładzie tekstu Benajmina Buchloha "Figures of Authority, Ciphers of Regression. Notes on the Return of Representation in European Painting"
10.Różnorodność zjawisk artystycznych w sztuce lat 90 i ich wspólne cechy na podstawie eseju Llane Relyea "Art of the Living Dead"
11.Cele, problemy, porażki i zwycięstwa współczesnej krytyki artystycznej na podstawie książki Jamesa Elkinsa, "What Happened to Art Criticism".
12. Próba charakterystyki współczesnej amerykańskiej krytyki artystycznej - jej metodologii, języka, sposobów argumentacji oraz różnic w stosunku do polskiej krytyki artystycznej na podstawie omówionych w ciągu semestru tekstów.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- panelowa
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W ramach zaliczenia przedmiotu student przygotowuje esej (ok. 20.000 znaków) omawiający wybrane i uzgodnione z prowadzącym zagadnienia należące do programu zajęć, poszerzone o własne refleksje i spostrzeżenia.
Ocena końcowa jest wypadkową oceny za pracę pisemną (W1, W2, W3, U4, U5), bieżącego przygotowania do zajęć (U1, U2, U3), a także udziału i zaangażowania studenta w prowadzone w ramach zajęć dyskusje (W1, U1, U2).
Kryteria oceny pracy pisemnej: 60-65% dst; 66-75% dst +; 76-85% db; 86-90% db +; 91-100% bdb
Niezależnie od trybu prowadzenia zajęć (kontaktowy lub zdalny), studenci przysyłają prowadzącemu prace zaliczeniowe pocztą U-mail i otrzymują wiadomością zwrotną sprawdzone teksty z komentarzem i oceną prowadzącego.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
C. Greenberg, Avant-Garde and Kitsch, w. idem, Art and Culture, New York 1961,
C. Greenberg, American-type Painting, w: Art and Culture. Critical Essays, Boston 1989, s. 208-230,
L. Alloway, The Arts and the Mass Media, w: P. F. Fabozzi, Artists, Critics, Context. Readings in and Around AmericanArt Since 1945, New Jersey, 2002,
H. Geldzahler, L. Steinberg. H. Kramer, A Symposium on Pop Art, w: P. F. Fabozzi, Artists, Critics, Context. Readings in and Around AmericanArt Since 1945, New Jersey, 2002,
B. Rose, ABC Art, w: P. F. Fabozzi, Artists, Critics, Context. Readings in and Around AmericanArt Since 1945, New Jersey, 2002,
D. Crimp, The End of Painting, w: ed. T.R. Myers, Painting: Documents of Contemporary Art, London, Cambridge MA 2011,
T. Lawson, Last Exit, Painting, w: ed. T.R. Myers, Painting: Documents of Contemporary Art, London, Cambridge MA 2011,
H. Ghent, Black Creativity in Quest of an Audience, w: P. F. Fabozzi, Artists, Critics, Context. Readings in and Around AmericanArt Since 1945, New Jersey, 2002,
L. Relyea, Art of the Living Dead, w: P. F. Fabozzi, Artists, Critics, Context. Readings in and Around AmericanArt Since 1945, New Jersey, 2002,
H.D. Buchloh, Figures of Authority, Ciphers of Regression. Notes on the Return of Benjamin, Representation in European Painting, „October”, vol. 16, Spring 1981.
H. Foster, Signs Taken For Wonders, w: ed. T.R. Myers, Painting: Documents of Contemporary Art, London, Cambridge MA 2011,
J. Elkins, What Happened to Art Criticism?, Chicago 2011.
Literatura uzupełniająca:
Y.-A. Bois, R. Krauss, Formless: A User's Guide, N. York 1997,
(ed.) J. Elkins, Art History Versus Aesthetics, N. York, London 2006 (fragmenty),
(ed.) J. Elkins, Visual Literacy, N.York 2008 (fragmenty),
H. Foster (et al.), Art Since 1900: Modernism, Antimodernism, Postmodernism, London 2004 (fragmenty),
J.P. Harris, The New Art History. A Critical Introduction, N. York – Oxford 2001 (fragmenty),
J.P. Harris, Writing Back to Modern Art: After Greenberg, Fried, and Clark, London 2005 (fragmenty),
S. Harrison, Pop Art and the Origins of Post-modernism, Cambridge 2001 (fragmenty),
D. Hopkins, After Modern Art 1945-2000, Oxford, New York, 2000 (fragmenty),
L. Steinberg, Other Criteria. Confrontations with Twentieth-Century Art, Chicago-London 2007 (fragmenty),
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: