Pracownia anatomii plastycznej 1402-APL-1Z-SJ
W pracowni anatomii plastycznej studenci kształcą się poprzez wykonywanie studiów rysunkowych i nabywanie wiedzy teoretycznej prowadzącej do rozumienia kształtów ciała. Podstawowe metody nauczania to rysunek i ćwiczenie umiejętności obserwacji, dlatego też ważne są takie zagadnienia związane z rysunkiem jak proporcje, kierunki, skróty (obserwacja przedmiotu pod różnym kątem) i modelunek światłocieniowy (konstrukcja bryły na płaszczyźnie).
W semestrze I (zimowym) podstawowym tematem jest głowa człowieka.
Studenci poznają budowę głowy: kośćca- czaszki (poprzez studia rysunkowe z natury i studiowanie plansz), mięśni (plansze) i detali głowy (studia z natury). Kolejnym etapem są szkice i studia rysunkowe głów z natury (z odlewów gipsowych i z "żywego modela").
TEMATY:
1. Kości głowy - czaszka. Wprowadzenie teoretyczne.
Prezentacja i omówienie rycin, schematów i przykładowych prac studenckich.
Poznanie budowy i proporcji czaszki. Szkice i studia rysunkowe czaszki w różnych ujęciach i różnym oświetleniu.
Technika: ołówek, węgiel, kredki na białym i szarym papierze.
2. Mięśnie głowy. Wprowadzenie teoretyczne.
Prezentacja i omówienie rycin, schematów i przykładowych prac studenckich.
Szkice i studia rysunkowe modeli głów gipsowych w różnych ujęciach i oświetleniu.
Technika: ołówek, węgiel, kredki na białym i szarym papierze.
3. Portret - studium głowy.
Prezentacja i omówienie rycin, schematów, przykładów z historii sztuki i prac studenckich.
Szkice i studia rysunkowe głowy człowieka - portretu, w różnych ujęciach i oświetleniu. Rysunki na podstawie obserwacji modela.
Technika: ołówek, węgiel, sangwina, kredki na białym i szarym papierze.
Zadania domowe w semestrze zimowym:
1. Kopia schematu czaszki z nazwami kości.
2. Kopia schematu mięśni głowy człowieka z nazwami mięśni.
3. Szkice detali twarzy: oczy, nos, usta, uszy.
4. Autoportret.
W semestrze II (letnim) tematem jest budowa anatomiczna całej postaci człowieka. Przed przystąpieniem do studiów aktu z natury, studenci poznają budowę kośćca (wykonując studia rysunkowe szkieletu, studia kości dłoni i stopy). Następnie poznają rozkład mięśni (na podstawie plansz i studiów rysunkowych gipsowego modela). W tych ćwiczeniach teoria łączy się z praktyką a kolejne zagadnienia teoretyczne zazębiają się z postępującymi ćwiczeniami rysunkowymi.
TEMATY:
1. Kości - szkielet człowieka. Wprowadzenie teoretyczne: omówienie kości szkieletu.
Cykl studiów rysunkowych i szkiców szkieletu, kości dłoni i kości stóp z natury w różnych technikach: ołówek, węgiel, pastel.
2. Budowa, rozkład i funkcje mięśni. Wprowadzenie teoretyczne: omówienie mięśni całego ciała człowieka, prezentacja plansz anatomicznych.
Cykl studiów rysunkowych modeli gipsowych: mięśnie człowieka w ruchu i skrócie; dłonie i stopy - z natury w różnych technikach: ołówek, węgiel, pastel.
3. AKT. Prezentacja przykładowych studiów postaci z historii sztuki.
Cykl studiów rysunkowych i szkiców. Tematem jest akt z „żywego modela” w różnych technikach: ołówek, węgiel, pastel.
Prace domowe w semestrze letnim:
1. Studia rysunkowe dłoni i stóp.
|
W cyklu 2022/23Z:
W pracowni anatomii plastycznej studenci kształcą się poprzez wykonywanie studiów rysunkowych i nabywanie wiedzy teoretycznej (prowadzącej do rozumienia kształtów ciała). Rysunek jest tu podstawowym żródłem poznania dlatego, też ważne są takie zagadnienia związane z rysunkiem jak proporcje, kierunki, skróty (obserwacja przedmiotu pod różnym kątem) i modelunek światłocieniowy (konstrukcja bryły na płaszczyżnie). W semestrze I podstawowym tematem jest głowa człowieka. W smestrze II tematem jest studium całej postaci - akt. Przed przystapieniem do studiów aktu z natury, studenci poznają budowę kośćca (wykonując studia rysunkowe szkieletu) i rozkład mięśni (na podstawie plansz i studiów rysunkowych gipsowego modela). |
W cyklu 2023/24Z:
W pracowni anatomii plastycznej studenci kształcą się poprzez wykonywanie studiów rysunkowych i nabywanie wiedzy teoretycznej (prowadzącej do rozumienia kształtów ciała). Rysunek jest tu podstawowym żródłem poznania dlatego, też ważne są takie zagadnienia związane z rysunkiem jak proporcje, kierunki, skróty (obserwacja przedmiotu pod różnym kątem) i modelunek światłocieniowy (konstrukcja bryły na płaszczyżnie). W semestrze I podstawowym tematem jest głowa człowieka. W smestrze II tematem jest studium całej postaci - akt. Przed przystapieniem do studiów aktu z natury, studenci poznają budowę kośćca (wykonując studia rysunkowe szkieletu) i rozkład mięśni (na podstawie plansz i studiów rysunkowych gipsowego modela). |
W cyklu 2024/25Z:
W pracowni anatomii plastycznej studenci kształcą się poprzez wykonywanie studiów rysunkowych i nabywanie wiedzy teoretycznej prowadzącej do rozumienia kształtów ciała. Podstawowe metody nauczania to rysunek i ćwiczenie umiejętności obserwacji, dlatego też ważne są takie zagadnienia związane z rysunkiem jak proporcje, kierunki, skróty (obserwacja przedmiotu pod różnym kątem) i modelunek światłocieniowy (konstrukcja bryły na płaszczyźnie). W semestrze I (zimowym) podstawowym tematem jest głowa człowieka. TEMATY: 2. Mięśnie głowy. 3. Portret - studium głowy. Zadania domowe w semestrze zimowym: |
W cyklu 2025/26Z:
W pracowni anatomii plastycznej studenci kształcą się poprzez wykonywanie studiów rysunkowych i nabywanie wiedzy teoretycznej prowadzącej do rozumienia kształtów ciała. Podstawowe metody nauczania to rysunek i ćwiczenie umiejętności obserwacji, dlatego też ważne są takie zagadnienia związane z rysunkiem jak proporcje, kierunki, skróty (obserwacja przedmiotu pod różnym kątem) i modelunek światłocieniowy (konstrukcja bryły na płaszczyźnie). W semestrze I (zimowym) podstawowym tematem jest głowa człowieka. TEMATY: 2. Mięśnie głowy. 3. Portret - studium głowy. Zadania domowe w semestrze zimowym: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną.
Ocena jest wystawiana na podstawie przeglądu wykonanych prac plastycznych i sprawdzianu wiedzy z zakresu anatomii człowieka.
Na ocenę składa się:
- umiejętność poprawnego rysowania postaci człowieka, poziom artystyczny wykonanych prac (U1, U3, W2)
- opanowanie wymaganych zagadnień teoretycznych - zaliczenie w formie ustnej (W1, W2)
- znajomość i właściwe wykorzystanie różnych technik rysunkowych (W3, U2)
- świadomość poziomu własnych umiejętności plastycznych i potrzeby dalszego rozwijania tych umiejętności (K1)
- sumienne wypełnianie zobowiązań wynikających z programu nauczania (K2)
Ocena jest wystawiana na podstawie procentowego spełniania powyższych kryteriów:
ndst < 50 %
dst - 51-60%)
dst plus - 61-70%
db - 71-80%
db plus - 81-90%
bdb - 91-100%
Literatura
Podstawowa:
- Jan Pręgowski, "Anatomē. Obserwować i rysować człowieka", wyd. Na przykład, Toruń 2020
- Simblet Sarach, "Anatomia dla artystów", wyd. Arkady, Warszawa, 2007
Dodatkowa:
- Giovanni Civardi, "Rysunek. Przewodnik po sztuce rysowania", wyd. K.E. Liber, Warszawa 2011
- Sobotta J., "Atlas anatomii człowieka", wyd. Urban&Partner, Wrocław, 1994
- "Sztuka rysowania. Ludzie", pod red. Katarzyna Kolska, wyd. Publicat
|
W cyklu 2022/23Z:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24Z:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25Z:
Podstawowa: Dodatkowa: |
W cyklu 2025/26Z:
Podstawowa: Dodatkowa: |
Uwagi
|
W cyklu 2024/25Z:
Dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność w czasie zajęć. Nieobecności należy odrobić. Nieobecność na więcej niż 3 zajęciach uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. |
W cyklu 2025/26Z:
Dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność w czasie zajęć. Nieobecności należy odrobić. Nieobecność na więcej niż 3 zajęciach uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: