Antropologia kultury i sztuki 1402-AKiS-3Zka-S1
Przedmiot Antropologia kultury i sztuki realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Część wykładowa służy wprowadzeniu studentów w problematykę zajęć, przekazaniu podstawowych idei, teorii i terminologii oraz pojęć związanych z antropologicznym ujęciem kultury i sztuki. Stanowi podstawę dla części ćwiczeniowej, w ramach której zagadnienia poruszane na wykładzie dyskutowane są i analizowane w oparciu o teksty źródłowe. Oprócz głównego celu przedmiotu, czyli zwrócenia uwagi studentów na antropologiczny charakteru kultury i sztuki, istotne jest również ukazanie złożonych relacji kulturalnych i artystycznych, np. zależności występujących pomiędzy dominującym w danym okresie kontekstem społeczno-kulturowym a funkcjami kultury i sztuki w danym czasie. Dodatkowym celem zajęć jest uświadomienie studentom wartości holistycznego postrzegania zjawisk kultury i sztuki; dawnej i współczesnej. A także "długiego trwania" pewnych zjawisk kultury i ich ewolucji w poszczególnych okresach historycznych.
Tematyka zajęć:
Kultura i sztuka w ujęciu antropologicznym
Sztuka jako część kultury symbolicznej
Autoteliczny i praktyczny wymiar sztuki
Podmiot archaiczny, sacrum, hierofania, kosmos/chaos, czas święty, mit
Kultura i sztuka średniowiecza w ujęciu antropologicznym
Renesans jako okres przejściowy pomiędzy kulturą przednowoczesną i nowoczesną
Ład racjonalny; ideologia i estetyka
Konsekwencje społeczne i cywilizacyjne rewolucji francuskiej i rewolucji przemysłowej
Religia wolności; tożsamość narodowa, modele nacjonalizmu w sztuce
Intelektualiści
Kultura i sztuka wobec Zagłady
Kultura ponowoczesna; podmiot ponowoczesny, różnica jako kategoria porządkująca
Sztuka w późnej nowoczesności
W cyklu 2022/23Z:
Przedmiot Antropologia kultury i sztuki realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Część wykładowa służy wprowadzeniu studentów w problematykę zajęć, przekazaniu podstawowych idei, teorii i terminologii oraz pojęć związanych z antropologicznym ujęciem kultury i sztuki. Stanowi podstawę dla części ćwiczeniowej, w ramach której zagadnienia poruszane na wykładzie dyskutowane są i analizowane w oparciu o teksty źródłowe. Oprócz głównego celu przedmiotu, czyli zwrócenia uwagi studentów na antropologiczny charakteru kultury i sztuki, istotne jest również ukazanie złożonych relacji kulturalnych i artystycznych, np. zależności występujących pomiędzy dominującym w danym okresie kontekstem społeczno-kulturowym a funkcjami kultury i sztuki w danym czasie. Dodatkowym celem zajęć jest uświadomienie studentom wartości holistycznego postrzegania zjawisk kultury i sztuki; dawnej i współczesnej. A także "długiego trwania" pewnych zjawisk kultury i ich ewolucji w poszczególnych okresach historycznych. |
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot Antropologia kultury i sztuki realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Część wykładowa służy wprowadzeniu studentów w problematykę zajęć, przekazaniu podstawowych idei, teorii i terminologii oraz pojęć związanych z antropologicznym ujęciem kultury i sztuki. Stanowi podstawę dla części ćwiczeniowej, w ramach której zagadnienia poruszane na wykładzie dyskutowane są i analizowane w oparciu o teksty źródłowe. Oprócz głównego celu przedmiotu, czyli zwrócenia uwagi studentów na antropologiczny charakteru kultury i sztuki, istotne jest również ukazanie złożonych relacji kulturalnych i artystycznych, np. zależności występujących pomiędzy dominującym w danym okresie kontekstem społeczno-kulturowym a funkcjami kultury i sztuki w danym czasie. Dodatkowym celem zajęć jest uświadomienie studentom wartości holistycznego postrzegania zjawisk kultury i sztuki; dawnej i współczesnej. A także "długiego trwania" pewnych zjawisk kultury i ich ewolucji w poszczególnych okresach historycznych. |
W cyklu 2024/25Z:
Przedmiot Antropologia kultury i sztuki realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Część wykładowa służy wprowadzeniu studentów w problematykę zajęć, przekazaniu podstawowych idei, teorii i terminologii oraz pojęć związanych z antropologicznym ujęciem kultury i sztuki. Stanowi podstawę dla części ćwiczeniowej, w ramach której zagadnienia poruszane na wykładzie dyskutowane są i analizowane w oparciu o teksty źródłowe. Oprócz głównego celu przedmiotu, czyli zwrócenia uwagi studentów na antropologiczny charakteru kultury i sztuki, istotne jest również ukazanie złożonych relacji kulturalnych i artystycznych, np. zależności występujących pomiędzy dominującym w danym okresie kontekstem społeczno-kulturowym a funkcjami kultury i sztuki w danym czasie. Dodatkowym celem zajęć jest uświadomienie studentom wartości holistycznego postrzegania zjawisk kultury i sztuki; dawnej i współczesnej. A także "długiego trwania" pewnych zjawisk kultury i ich ewolucji w poszczególnych okresach historycznych. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia
• zaliczenie semestru (roku) polega na realizacji zadania w postaci wypowiedzi ustnej na zadany temat
• na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach oraz ocena ze wspomnianej form wypowiedzi W1- W4; U1-U4; K1-K5
• dopuszcza się formy zaliczenia on-line - w przypadku systemu pracy online podstawą do zaliczenia przedmiotu jest opracowanie wypowiedzi pisemnej na zadany temat
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura wymagana (obowiązkowa)
1. Barnard A. (2021). Antropologia. Zakres teorii i historii. Warszawa: PIW
2.. Burszta W. J. (2008). Antropologia kultury. Warszawa: Zysk i S-ka
3. Eliade M. (1998). Mit Wiecznego Powrotu. Warszawa: Wydawnictwo KR
4. Nowicka E. (1998). Świat człowieka - świat kultury. Warszawa: PWN
5. Rajman J., (2006). Encyklopedia średniowiecza. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa
6. Russell B. (2000). Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego. Warszawa: Fundacja Aletheia
7. Szlachta B. (red.) (2004). Słownik społeczny. Kraków: Wydawnictwo WAM 902-914, 935-941
Literatura zalecana (uzupełniająca)
1. Bernard A., Spencer J. (red.) (2008). Encyklopedia antropologii społeczno-kulturowej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen
2. Brague R. (2012). Europa, droga rzymska. Warszawa: Teologia Polityczna
3. Campbell J. (2004). Mityczny obraz. Kraków: Wydawnictwo KR
4. Croce B. (1998). Historia Europy w XIX wieku. Warszawa: Czytelnik
5. Davies N. (1998). Europa. Kraków: Znak
6. Eliade M. (2000). Traktat o historii religii. Warszawa: Wydawnictwo KR
7. Englund P. (2003). Lata wojen. Gdańsk: Finna
8. Gajda J. (2009). Antropologia kulturowa. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls"
9. Goff Le J., Truong N. (2006). Historia ciała w średniowieczu. Warszawa: Czytelnik
10. Hobsbawm E. (2013). Wiek rewolucji 1789-1848. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej
11.Santayana G. (2008). Nieobecność religii u Szekspira. (w:) Res Publica Nowa, wiosna/lato 245-251
12. Walicki A. (2009). Kultura i myśl polska. Prace wybrane t. 1.. Nacjonalizm. Patriotyzm. Naród. Kraków: Universitas, s. 139-181
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Brak. |
W cyklu 2023/24Z:
Brak. |
W cyklu 2024/25Z:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: