Rynek dzieł sztuki 1402-31-RS-S1
Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z rynkiem dzieł sztuki na świecie i w Polsce w kontekście historycznym oraz współczesnym. W ramach zajęć zaprezentowane zostaną formy obiegu sztuki oraz podstawowe pojęcia związane z rynkiem dzieł sztuki. Wskazani zostaną uczestnicy rynku sztuki, czyli kolekcjonerzy, domy aukcyjne, marszandzi, galerie komercyjne oraz muzea. Omówione zostaną również kwestie związane z ekonomicznymi aspektami rynku sztuki (czynniki wpływające na cenę dzieł sztuki oraz formy sprzedaży: aukcje, targi sztuki). Przedstawione zostaną także zagadnienia dotyczące prawnych aspektów rynku sztuki (prawne uwarunkowania obrotu dziełami sztuki, przestępstwa wobec dzieł sztuki czy restytucja obiektów zagrabionych).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność na zajęciach (maks. 2 nieobecności);
- przygotowanie referatu;
- aktywny udział w zajęciach;
- zaliczenie kolokwium końcowego (próg zaliczenia 51%).
Literatura
Literatura obowiązkowa (w wybranych fragmentach):
Arnau F., Sztuka fałszerzy, fałszerze sztuki. Trzydzieści wieków antykwarskich mistyfikacji, Wrocław 1966;
Bazylko P., Masiewicz K., Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej, Warszawa 2008;
Białynicka-Birula J., Rola technik aukcyjnych w kształtowaniu cen licytowanych produktów, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, 2002, nr 586, s. 119-132;
Białynicka-Birula J., Międzynarodowy handel dziełami sztuki w Unii Europejskiej. Podejście grawitacyjne i sieciowe, Kraków 2014 ;
Bołdok S., Antykwariaty artystyczne, salony i domy aukcyjne. Historia warszawskiego rynku sztuki w latach 1800-1950, Warszawa 2004;
Borowski K., Sztuka inwestowania w sztukę, Warszawa 2013;
Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Poradnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016;
Cabanne P., Wielcy kolekcjonerzy, Kraków 1978;
Ciechanowiecki A. S., Współczesny handel dziełami sztuki, „Ikonotheka”, XII, 1997, s. 123-135.
Clair J., Kryzys muzeów, Gdańsk 2009;
Damasiewicz A., Obrót dziełami sztuki, Warszawa 2004;
Dmochowska L., Leopold Zborowski. Główny bohater historii o Modiglianim i artystach paryskiej cyganerii, Kraków 2014;
Drela M., Własność zabytków, Warszawa 2006;
Falsyfikaty dzieł sztuki w zbiorach polskich, red. J. Miziołek, M. Morka, Warszawa 2002;
Golka M., Rynek sztuki, Poznań 1991;
Golka M., Socjologia sztuki, Warszawa 2008;
Innes B., Fałszerstwa i oszustwa, Warszawa 2006;
Jakubowski A., Współczesny rynek dzieł sztuki w Polsce a Internet, „Ikonotheka” XX, 2007, s. 201-218.
Kalicki W., Kuhnke M., Sztuka zagrabiona. Uprowadzenie Madonny, Warszawa 2014;
Korzeniowska-Marciniak M., Międzynarodowy rynek dzieł sztuki, Kraków 2001;
Kowalski W., Nabycie własności dzieła sztuki od nieuprawnionego, Kraków 2004;
Kultura w praktyce. Zagadnienia prawne, red. A. Jagielska-Burduk, W. Szafrański, t. 1-3, Poznań 2013-2014;
Leksykon Prawa Ochrony Zabytków, red. K. Zeidler, Warszawa 2010;
Malarze polscy XIX i XX wiek. Mała encyklopedia rynku sztuki, red. J. Rapicka, Kraków 2004;
Manikowska E., Sztuka-ceremoniał-informacja. Studium wokół królewskich kolekcji Stanisława Augusta, Warszawa 2007;
Mecenas, kolekcjoner, odbiorca, red. E. Karwowska, A. Marczak-Krupa, Warszawa 1984;
Miliszkiewicz J., Morka M., Kolekcja Porczyńskich – genialne oszustwo?, Warszawa 1993;
Miłośnictwo rzeczy. Studia z zakresu kolekcjonerstwa na ziemiach polskich XIX wieku, red. K. Kłudkiewicz, M. Mencfel, Warszawa 2014;
Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Kraków 2005
Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, red. M. Popczyk, Katowice 2006;
Olejniczak D., Fałszerstwa dzieł sztuki, „Spotkania z Zabytkami”, XXXI, 2007, nr 5, s. 37-38;
Paczuski W., Handel dziełami sztuki w Unii Europejskiej, Kraków 2005;
Pomian K., Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja. XVI-XVIII wiek, Gdańsk 2012;
Pomian K., Muzeum. Historia światowa, t. 1, Od skarbca do muzeum, Warszawa 2023;
Pomian K., Muzeum. Historia światowa, t. 2, Zakotwiczanie w Europie 1789-1850, Warszawa 2023;
Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria-praktyka-prawo, red. R. Pasieczny, Warszawa 2012;
Rynek sztuki. Aspekty prawne, red. W. Kowalski, K. Zalasińska, Warszawa 2010;
Skarby Rzeczypospolitej. Z dziejów kolekcjonerstwa sztuki w Polsce od XIII do końca XVIII wieku , red. D. Folga-Januszewska, A. Rottermund, Olszanica 2003;
Spencer R. D., Ekspert kontra dzieło sztuki, Warszawa 2009;
Szczekala A., Fałszerstwa dzieł sztuki. Zagadnienia prawno karne, Warszawa 2012;
Szmydki R., Artystyczno-dyplomatyczne kontakty Zygmunta III Wazy z Niderlandami Południowymi, Lublin 2008;
Waźbiński Z., Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej, cz. 1, Wiek XV i XVI, Toruń 1980; cz. 2, Wiek XVII i XVIII, Toruń 1988;
Wokół problematyki prawnej zabytków i dzieł sztuki, red. W. Szafrański, t.1-2, Poznań 2007-2008;
Wynne F., To ja byłem Vermeerem. Narodziny i upadek największego fałszerza XX wieku, Poznań 2007;
Żygulski Z. jun., Muzeum na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982.
Ponadto wybrane artykuły w czasopiśmie „Art & Business” oraz na portalach internetowych: agraart.pl, artinfo.pl, Artnews.com, bezpiecznezbiory.eu, mocak.pl, rynekisztuka.pl, skradzionezabytki.pl.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: