Proseminarium z historii sztuki (2) 1402-22-P2-S1
ETAPY PRACY:
1. Wybór obiektu - tematu pracy
2. Wprowadzenie w tematykę i problematykę pracy
3. Przygotowanie bibliografii
4. Przygotowanie i prezentacja stanu badań
5. Przygotowanie opisu dzieła i pracy pisemnej
CHRONOLOGIA:
1. Przygotowanie do pracy, kolejność badań
2. Kwestia czytania tekstów naukowych. Krytyka tekstu
3. Omówienie i wybór metody badawczej
4. Analiza formalna i ikonograficzna dzieła sztuki
5. Problem tworzenia bibliografii
6. Stan badań
7. Aparat badawczy
8. Formułowanie wniosków
W cyklu 2022/23L:
Proseminarium z historii sztuki realizowane jest w blokach tematycznych. Na rok akademicki 2020/2021 przewidziano zakres zagadnień ze sztuki polskiej XVI-XVII w. ze szczególnym uwzględnieniem problematyki rodzimej architektury i malarstwa. 1) Wprowadzenie specyfikę i zakres przedmiotu – wybór tematów; omówienie warunków uczestnictwa i zaliczenia |
W cyklu 2023/24L:
Proseminarium z historii sztuki realizowane jest w blokach tematycznych. Na rok akademicki 2020/2021 przewidziano zakres zagadnień ze sztuki polskiej XVI-XVII w. ze szczególnym uwzględnieniem problematyki rodzimej architektury i malarstwa. 1) Wprowadzenie specyfikę i zakres przedmiotu – wybór tematów; omówienie warunków uczestnictwa i zaliczenia |
W cyklu 2024/25L:
Proseminarium z historii sztuki realizowane jest w blokach tematycznych. Na rok akademicki 2020/2021 przewidziano zakres zagadnień ze sztuki polskiej XVI-XVII w. ze szczególnym uwzględnieniem problematyki rodzimej architektury i malarstwa. 1) Wprowadzenie specyfikę i zakres przedmiotu – wybór tematów; omówienie warunków uczestnictwa i zaliczenia |
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się ocena z pracy pisemnej (proseminaryjnej) oraz ocena z przygotowania do zajęć tematycznych oraz indywidualnej prezentacji tematu, a także ocena z dyskusji i formułowania wniosków.
Literatura
Białostocki J., Sztuka i myśl humanistyczna, Warszawa 1976.
Idem, Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1974.
Malarstwo weneckie 1500-1750. Materiały sesji naukowej w Toruniu 26-27 X 1999, red. K. Zielińska- Melkowska, S. Dudzik, Toruń 2001, seria Sztuka i Kultura:
- T.F de Rosset, Kolekcja obrazów hr. Augusta Cieszkowskiego w Wierzenicy pod Poznaniem.
- M. Kaleciński, Nieznane dzieła malarstwa weneckiego XVI w. w polskich zbiorach kościelnych.
- A. Grochowska- Angelus, Adoracja Dzieciątka Lorenza Lotta ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie: analiza technologiczna.
Panofsky E., Studia z historii sztuki, Kraków 1971.
Zięba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500, t.II, Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430- 1500, Warszawa 2011,
(rozdz. II Zarys stanu badań i przegląd metod badawczych; rozdz. III Jak patrzeć? Wybór metody).
W cyklu 2022/23L:
Dobrowolski T., Cztery style portretu sarmackiego, Zeszyty Naukowe UJ. Prace z Historii Sztuki I, 1962, s. 83-103 |
W cyklu 2023/24L:
Dobrowolski T., Cztery style portretu sarmackiego, Zeszyty Naukowe UJ. Prace z Historii Sztuki I, 1962, s. 83-103 |
W cyklu 2024/25L:
Dobrowolski T., Cztery style portretu sarmackiego, Zeszyty Naukowe UJ. Prace z Historii Sztuki I, 1962, s. 83-103 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: