Historia sztuki nowożytnej (etap 2) 1402-22-HSN-S1
1. Malarstwo niderlandzkie XVI wieku.
2. Wprowadzenie w epokę baroku.
3. Malarstwo Carraccich, Guido Reniego, Domenichina.
4/5. Caravaggio i caravaggionizm w Europie.
6. Gianlorenzo Bernini – rzeźbiarz i architekt.
7. Oryginalność architektury Borrominiego. Architektura XVII w.
8. Twórczość Nicolasa Poussina. Akademie artystyczne w Europie nowożytnej.
9. Styl Ludwika XIV.
10. Rubens i rubensiści.
11. Rembrandt.
12/13. Barokowe malarstwo hiszpańskie. Velazquez.
14/15. Styl Ludwika XV. Rokoko.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność i aktywne słuchanie wykładu.
Egzamin ustny składający się z 2 części - rozpoznanie 10 ilustracji z obiektami i podanie nazwiska twórcy bądź szkoły, nazwy obiektu, ew. tytułu oraz określenie czasu powstania, w drugiej części pytania z zakresu sztuki renesansowej, manierystycznej, barokowej i rokokowej w Europie (1 i 2 etap). Egzamin 1 stopnia odbędzie się 24 i 25 czerwca
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
Babelon J., Sztuka hiszpańska, Warszawa 1974.
Białostocki J., Gianlorenzo Bernini, Berlin 1980.
Chastel A., Sztuka włoska, t.1-2, Warszawa 1978.
Couchoud J.P., Sztuka francuska, Warszawa 1985.
Genaille R., Sztuka flamandzka i belgijska, Warszawa 1976.
Hutt W., Niemieckie malarstwo późnego gotyku i renesansu, Warszawa 1985.
Koch W., Style w architekturze, Warszawa 1996.
Maśliński A., Barok. Apogeum sztuki nowożytnej. Fasady, Studia nad sztuką Renesansu i Baroku, t. II, Lublin 1993.
Pope- Hennessy J.W., Italian High- Renaissance & Baroque sculpture, London 2002.
Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1986.
Secomska K., Malarstwo francuskie XVII wieku, Warszawa 1985.
Sztuka Baroku, Köln 2004.
Sztuka świata, t. 6-7, Warszawa 1992-1994.
Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 1988.
Watkin D., Historia architektury zachodniej, Warszawa 2006.
Waźbiński Z., Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej. Wiek
XVII i XVIII, t. II , Toruń 1988.
Waźbiński Z., Pieter Paul Rubens, Warszawa 1986.
Wittkower R., Art and Architecture in Italy 1600-1750, Harmondsworth 1958.
Żuchowski T. J., Poskromnienie materii. Michał Anioł, Bernini, Canova, Poznań 2010.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Białostocki J. Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982.
Białostocki J., Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Warszawa 1987.
Dwugłos o Berninim, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1992.
Dulewicz A., Słownik sztuki francuskiej, Warszawa 1986.
Genaille R., Encyklopedia malarstwa flamandzkiego
i holenderskiego, Warszawa 2001.
Historia portretu, red. S. Zuffi, Warszawa 2001.
Kalinowski K., Warsztat barokowego rzeźbiarza, [w:] Artium Queastiones, 1995, VII, s. 103-140.
Penny N., The materials of sculpture, New Haven 1993.
Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t.1-2, Warszawa 1989.
Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce, wyb. i oprac.
J. Białostocki, t.3, Warszawa 1992-1994.
Von der Osten G., Vey H., Painting and Sculpture in Germany and the Netherlands 1500-1600, Harmondsworth 1969.
Witko A., Tajemnica Las Meninas. Antologia tekstów, Kraków 2006.
POLECANE SERIE WYDAWNICZE:
The Pelican History of Art, Arkady, Täschen, Wielcy Malarze,
Wielka kolekcja sławnych malarzy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: