Wprowadzenie do kultury nowożytnej i nowoczesnej 1402-21-WNN-S1
Cz. 1: Kultura nowożytna (15 h)
Pierwsza część zajęć ma za zadanie przybliżyć studentom wybrane najważniejsze zjawiska kulturowe występujące w Europie i Polsce w okresie nowożytnym. Przedstawione zostaną najważniejsze zagadnienia z zakresu religii, literatury, sztuki i zwyczajów.
Zakres tematyczny zajęć:
1. Narodziny renesansu i odrodzenie w Europie.
2.. Rozwój techniki, technologii i wiedzy w czasach nowożytnych.
3. Druk i jego wpływ na rozwój kultury europejskiej
3. Kultura muzyczna w czasach nowożytnych.
3. Reformacja i kontrreformacja.
4. Kultura dworska i mieszczańska (postać, księcia, dworzanina, elita miejska).
7. Kobieta w nowożytnej Europie.
Cz. 2: Kultura nowoczesna (15 h)
Druga część zajęć dotyczy wpływu przemian kulturowych XIX i XX wieku na procesy artystyczne, z uwzględnieniem manifestujących się wówczas idei, zjawisk i wydarzeń, pozwalających wpisać dzieje europejskiej cywilizacji między dwa bieguny – mit postępu i rozumu oraz mit kryzysu, upadku i zagłady. W ujęciu chronologiczno-problemowym zostaną omówione najważniejsze kategorie nowoczesności m.in: rewolucje społeczne, ruchy emancypacyjne, utopie społeczne, kultura masowa i popularna, kształtowanie się tożsamości narodowej.
Zakres tematyczny zajęć:
1. Narodziny kultury nowoczesnej (podłoże ideowe, oświeceniowy „zwrot historyczny” i jego wpływ na sztukę XIX wieku; klasycyzm kontra romantyzm; narodziny przestrzeni publicznej i organizacja artystycznego życia we Francji XVIII wieku; zainteresowanie kulturami pozaeuropejskimi; kształtowanie się tożsamości narodowej i społeczeństwa obywatelskiego)
2. Kulturowe konsekwencje rewolucji przemysłowej i cywilizacji industrialnej (przemiany społeczne i rozwój mieszczańskich formacji kulturowych epoki: anglikańskiego wiktorianizmu i niemieckiego biederemeieru; eksplozja demograficzna i migracje; proletariat miejski; kultura masowa i popularna; kult postępu; rewolucja naukowo-techniczna; wystawy światowe; krytyka industrializacji w Anglii; zainteresowanie kulturami pozaeuropejskimi)
3. Wielkomiejska kultura fin-de-siécle’u (procesy urbanizacyjne i rozwój infrastruktury miejskiej, nowe typy zabudowy; Paryż jako modelowa metropolia i stolica świata; społeczności i subkultury wielkiego miasta; przemiany obyczajów i mentalności; kultura flanerów i dekadentyzm; idea „miasta-ogrodu”)
4. Miasto, masa, maszyna, modernizm: wymiary nowego wieku (modele kulturowe i utopie społeczne w nowej rzeczywistości po I wojnie św.; życie w międzywojennej metropolii; kult nauki i techniki; ruchy awangardowe)
5. Emancypacje: kobiety, narody, robotnicy (sufrażyzm, feminizm i postkolonializm; ruchy robotnicze; stowarzyszenia jako nowe formy buntu; nacjonalizm; ruchy pacyfistyczne i hippisowskie; wielokulturowość; rola mniejszości: religijnych, etnicznych, seksualnych w kulturze nowoczesnej)
6. Kulturowe aspekty zagłady i Holocaust (trauma powojenna; dekonstrukcja nacjonalizmu; komunizm; przemiany obyczajowe w PRL-u; Holokaust w kulturze popularnej)
7. Kultura konsumpcji i jej kontestacje po II wojnie św. (kult marki; kultura kiczu i gadżetu; kultura instant; homogenizacja, komercjalizacja, amerykanizacja kultury europejskiej; problemy standaryzacji, globalizacji ekonomicznej i kulturowej; hiperkonsumpcjonizm i ekoaktywizm)
8. Kolokwium zaliczeniowe
W cyklu 2023/24L:
Wprowadzenie do kultury nowoczesnej Kulturowe konsekwencje rewolucji przemysłowej i cywilizacji industrialnej (29.02) Wielkomiejska kultura fin-de-siécle’u (7.03) Miasto, masa, maszyna, modernizm: wymiary nowego wieku (14.03) Emancypacje: kobiety, narody, robotnicy (21.03) Kulturowe aspekty zagłady i Holocaust (28.03) Kultura konsumpcji i jej kontestacje po II wojnie św. (4.04) |
W cyklu 2024/25L:
Cz. 1: Kultura nowożytna Pierwsza część zajęć ma za zadanie przybliżyć studentom wybrane najważniejsze zjawiska kulturowe występujące w Europie i Polsce w okresie nowożytnym. Przedstawione zostaną najważniejsze zagadnienia z zakresu religii, literatury, sztuki i zwyczajów. Zakres tematyczny zajęć: Cz. 2 Kulturowe konsekwencje rewolucji przemysłowej i cywilizacji industrialnej Wielkomiejska kultura fin-de-siécle’u Miasto, masa, maszyna, modernizm: wymiary nowego wieku Emancypacje: kobiety, narody, robotnicy Kulturowe aspekty zagłady i Holocaust Kultura konsumpcji i jej kontestacje po II wojnie św. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- panelowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- kolokwium zaliczeniowe - W1-W3, U2, U4, K2, K3
- przygotowanie referatu – W1-W3, U1-U4, K1-K5
- aktywność podczas zajęć – W1-W3, U1-U4, K1-K5
Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowią:
- obecność na zajęciach (maks. 2 nieobecności);
- przygotowanie referatu;
- aktywny udział w zajęciach;
- zaliczenie kolokwium końcowego: wymagany próg na ocenę dst: 51%, dst+ – 60%, db – 70%, db+ – 80%, bdb – 90%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Cz. 1
Literatura obowiązkowa (w wybranych fragmentach):
Bérenger Jean, Tolerancja religijna w Europie w czasach nowożytnych (XV-XVIII w.), Poznań 2002.
Bogucka Maria, Dzieje miast i mieszczaństwa w Polsce przedrozbiorowej, Wrocław 1986.
Bogucka Maria, Dzieje kultury polskiej do 1918 roku, Wrocław 1987.
Bogucka Maria, Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2005.
Bogucka Maria, Kultura sarmatyzmu w Polsce XVI-XVIII wieku, Warszawa 2016.
Człowiek Baroku, red. Rosario Villari, Warszawa 2001.
Człowiek Oświecenia, red. Michel Vovelle, Warszawa 2001.
Człowiek Renesansu, red. Eugenia Garina, Warszawa 2001.
Europa i świat w epoce oświeconego absolutyzmu, red. Jacek Staszewski, Warszawa 1991.
Grzybowski Stanisław, Narodziny świata nowożytnego. 1453-1605, Kraków 2005.
Kizik Edmund, Śmierć w mieście hanzeatyckim w XVI-XVIII wieku. Studium z nowożytnej kultury funeralnej, Gdańsk 1998.
Kizik Edmund, Wesele, kilka chrztów i pogrzebów. Uroczystości rodzinne w mieście hanzeatyckim od XVI do XVIII wieku, Gdańsk 2001.
Mikulski Krzysztof, Wijaczka Jacek, Historia powszechna. Wiek XVI-XVIII, Warszawa 2012.
Tazbir Janusz, Kultura szlachecka w Polsce, Warszawa 1978.
Tazbir Janusz, Reformacja, kontrreformacja, tolerancja, Wrocław 1999.
Todd John, Reformacja, Warszawa 1974.
Literatura uzupełniająca (w wybranych fragmentach):
Bogucka Maria, Białogłowa w dawnej Polsce. Kobieta w społeczeństwie polskim XVI-XVIII wieku na tle porównawczym, Warszawa 1998.
Bogucka Maria, Człowiek i świat. Studia z dziejów kultury i mentalności XV-XVIII w., Warszawa 2008.
Bogucka Maria, Kategorie i funkcje społeczne kultury w perspektywie historycznej, Warszawa 2013.
Chrzanowski Tadeusz, Wędrówki po Sarmacji europejskiej. Eseje o sztuce i kulturze staropolskiej, Kraków 1988.
Delumeau Jean, Narodziny i rozwój reformy protestanckiej, Warszawa 1986.
Kościół – kultura – społeczeństwo. Reformacja i kontrreformacja (1517-1620), red. Stanisław Bylina, Warszawa 2000.
Kuchowicz Zbigniew, Obyczaje staropolskie XVII-XVIII w., Łódź 1997.
Kulicka Elżbieta, Legenda o rzymskim pochodzeniu Litwinów i jej stosunek do mitu sarmackiego, „Przegląd Historyczny”, 71: 1980, nr 1, s. 1–8.
Paszyński Wojciech, Sarmaci i uczeni. Spór o pochodzenie Polaków w historiografii doby staropolskiej, Kraków 2016.
Ulewicz Tadeusz, Sarmacja. Studium z problematyki słowiańskiej XV-XVI wieku, Kraków 2012.
Cz. 2
Literatura obowiązkowa (w wybranych fragmentach):
Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2005.
Historia kultury materialnej Polski w zarysie, t. 5 i 6, red. E. Kowecka, Wrocław 1978-1979.
Historia życia prywatnego, t. 4: Od rewolucji francuskiej do I wojny światowej, red. M. Perrot, Wrocław 2000.
Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kultury, Warszawa 1997.
Pomian K., Europa i jej narody, Gdańsk 2004.
Rietbergen R., Europa. Dzieje kultury, Warszawa 2001.
Sennett R., Ciało i kamień. Człowiek i miasto w cywilizacji zachodu, Gdańsk 1996.
Skrzypek A., Historia społeczna Europy XIX i XX wieku, Poznań 2009.
Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998.
Ziemia obiecana. Miasto i nowoczesność, red. M. Kopczyński, Warszawa 2015.
Literatura uzupełniająca:
Benevolo L., Miasto w dziejach Europy, Warszawa 1995 (wybrane fragmenty).
Benjamin W., Pasaże, Kraków 2005 (wybrane fragmenty).
Fik M., Kultura po Jałcie, Londyn 1989.
Foucault M., Historia seksualności, Warszawa 1995 (wybrane fragmenty).
Gajewski M., Urządzenia komunalne Warszawy. Zarys historyczny, Warszawa 1979 (wybrane fragmenty).
Hobsbawm E., Wiek skrajności. Spojrzenie na krótkie dwudzieste stulecie, Warszawa 1999.
Janion M., Gorączka romantyczna, Warszawa 1975.
Jedlicki J., Jakiej cywilizacji Polacy potrzebują. Studia z dziejów idei i wyobraźni XIX wieku, Warszawa 2002.
Kizwalter T., „Nowatorstwo i rutyny”. Społeczeństwo Królestwa Polskiego wobec procesów modernizacji, Warszawa 1991.
Kobieta i rewolucja obyczajowa. Społeczno-kulturowe aspekty seksualności. Wiek XIX–XX, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 2006 (wybrane artykuły).
Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Poznań 2003.
Nietyksza Maria, Rozwój miast i aglomeracji miejsko-przemysłowych w Królestwie Polskim 1865-1914, Warszawa 1986.
Omilanowska M., Świątynie handlu: warszawska architektura komercyjna doby wielkomiejskiej, Warszawa 2004.
Orłowski B., Historia techniki polskiej, Radom 2008.
Społeczeństwo i polityka – dorastanie do demokracji – kultura polityczna w Królestwie Polskim na początku XX wieku, red. A. Żarnowska, T. Wolsza, Warszawa 1993 (wybrane artykuły).
Wallis A., Socjologia wielkiego miasta, Warszawa 1967 (wybrane fragmenty).
Watkin D., Historia architektury zachodniej, Warszawa 2006 (wybrane fragmenty).
Uwagi
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia prowadzone stacjonarnie z możliwością zrealizowania 4 godzin zdalnie (2 spotkania) w formie synchronicznej (MS Teams). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: