Współczesna kultura wizualna 1402-21-WKW-S2
W zajęciach ze współczesnej kultury wizualnej akcent położony zostanie zarówno na interdyscyplinarność, wpisaną w Visual Culture Studies u ich zarania, jak również na pluralizm metodologii, stosowanych do badania kultury wizualnej, a wynikający z różnych perspektyw jej definiowania. Stąd szeroka rozpiętość poruszanych kwestii – od semiotyki po antropologię, wymiar społeczny polityczny i światopoglądowy. Równolegle do osadzenia teoretycznego omówiona zostanie specyfika i różnorodność współczesnych form komunikacji wizualnej i ich wpływ na kształtowanie świadomości społecznej i estetycznej. problemy, a także technologiczne osadzenie wizualności we współczesnym świecie. W obrębie zainteresowań pojawią się takie formy wizualne jak: film, teledysk, reklama, identyfikacja i przekaz, przestrzeń wizualna środowiska sieciowego i funkcjonujące w niej formy wizualnej aktywności i kreacji czy kultura gier komputerowych.
Zajęcia te są przeznaczone dla studentów ostatniego roku, a więc ich profil jest nakierowany na rozwijanie umiejętności dyskusji oraz zdolności samodzielnego interpretowania tychże zjawisk na bazie współczesnej metodologii nauk humanistycznych.
Komplementarny charakter do zajęć teoretycznych pełnią zajęcia terenowe prowadzone zarówno w przestrzeni publicznej, w różnych instytucjach kulturalnych i artystycznych (np. muzea, galerie), jaki w przestrzeni wirtualnej.
W cyklu 2022/23Z:
W zajęciach ze współczesnej kultury wizualnej akcent położony zostanie zarówno na interdyscyplinarność, wpisaną w Visual Culture Studies u ich zarania, jak również na pluralizm metodologii, stosowanych do badania kultury wizualnej, a wynikający z różnych perspektyw jej definiowania. Stąd szeroka rozpiętość poruszanych kwestii – od semiotyki po antropologię, wymiar społeczny polityczny i światopoglądowy. Równolegle do osadzenia teoretycznego omówiona zostanie specyfika i różnorodność współczesnych form komunikacji wizualnej i ich wpływ na kształtowanie świadomości społecznej i estetycznej. problemy, a także technologiczne osadzenie wizualności we współczesnym świecie. W obrębie zainteresowań pojawią się takie formy wizualne jak: film, teledysk, reklama, identyfikacja i przekaz, przestrzeń wizualna środowiska sieciowego i funkcjonujące w niej formy wizualnej aktywności i kreacji czy kultura gier komputerowych. |
W cyklu 2023/24Z:
W zajęciach ze współczesnej kultury wizualnej akcent położony zostanie zarówno na interdyscyplinarność, wpisaną w Visual Culture Studies u ich zarania, jak również na pluralizm metodologii, stosowanych do badania kultury wizualnej, a wynikający z różnych perspektyw jej definiowania. Stąd szeroka rozpiętość poruszanych kwestii – od semiotyki po antropologię, wymiar społeczny polityczny i światopoglądowy. Równolegle do osadzenia teoretycznego omówiona zostanie specyfika i różnorodność współczesnych form komunikacji wizualnej i ich wpływ na kształtowanie świadomości społecznej i estetycznej. problemy, a także technologiczne osadzenie wizualności we współczesnym świecie. W obrębie zainteresowań pojawią się takie formy wizualne jak: film, teledysk, reklama, identyfikacja i przekaz, przestrzeń wizualna środowiska sieciowego i funkcjonujące w niej formy wizualnej aktywności i kreacji czy kultura gier komputerowych. |
W cyklu 2024/25Z:
W zajęciach ze współczesnej kultury wizualnej akcent położony zostanie zarówno na interdyscyplinarność, wpisaną w Visual Culture Studies u ich zarania, jak również na pluralizm metodologii, stosowanych do badania kultury wizualnej, a wynikający z różnych perspektyw jej definiowania. Stąd szeroka rozpiętość poruszanych kwestii – od semiotyki po antropologię, wymiar społeczny polityczny i światopoglądowy. Równolegle do osadzenia teoretycznego omówiona zostanie specyfika i różnorodność współczesnych form komunikacji wizualnej i ich wpływ na kształtowanie świadomości społecznej i estetycznej. problemy, a także technologiczne osadzenie wizualności we współczesnym świecie. W obrębie zainteresowań pojawią się takie formy wizualne jak: film, teledysk, reklama, identyfikacja i przekaz, przestrzeń wizualna środowiska sieciowego i funkcjonujące w niej formy wizualnej aktywności i kreacji czy kultura gier komputerowych. |
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
praca pisemna po pierwszym semestrze
egzamin pisemny po drugim semestrze (obejmuje literaturę i zagadnienia omawiane w trakcie zajęć)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
literatura podstawowa
Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Warszawa 2012
Badania nad wizualnością w perspektywie multidyscyplinarnej. Kwestionariusz Kultury Wizualnej, „Kultura i Społeczeństwo", 2009, nr 4
Bal Mieke, Wizualny esencjalizm i przedmiot kultury wizualne, [w:] Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones", Poznań 2010
Barney Darin, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008
Berger John, Sposoby widzenia, Warszawa 2008
Castells Manuel, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008
Chmielecki Konrad, Estetyczna teorie intermedialności czy „estetyka intermedialności” ? Próba określenia ram teoretycznych refleksji na temat intermedialności, „Przegląd Kulturoznawczy”, 2006 nr 1
Chmielecki Konrad, Intermedialność jako fenomen ponowoczesnej kultury, „Kultura Współczesna”, 2007, nr 2 (52)
Dyskusja nad artykułem Mieke Bal i odpowiedź autorki, [w:] Perspektywy współczesnej historii sztuki…, Poznań 2010.
Leśniak Andrzej, Współczesne studia nad kulturą wizualną: poststrukturalistyczne klisze i krytyka anachroniczna, „Przegląd kulturoznawczy”, nr 2/2010
Mitchell W.J.T., Zwrot piktorialny, „Kultura Popularna", 2009, nr 1.
Mitchell W.J.T., Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej, [w: ] Perspektywy współczesnej historii sztuki...
Mitchell W.J.T., Czego chcą obrazy, Warszawa 2013
Mirzoeff Nicholas, Podmiot kultury wizualnej, [w:] Perspektywy współczesnej historii sztuki...
Strinati Dominik, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1995
Storey John, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003
Wójtowicz Ewa, Net art, Warszawa 2008
Zeidler-Janiszewska Anna, Visual Culture Studies czy antropologicznie zorientowana Bildwissenschaft? O kierunkach zwrotu ikonicznego w naukach o kulturze, Teksty Drugie nr 4, 2006
literatura uzupełniająca
Literatura uzupełniająca
Arnheim R., Myślenie wzrokowe, Gdańsk 2011
Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów, M. Frąckowiak, K. Olechnicki red., Warszawa 2011
Bałus W., Efekt widzialności. O swoistości widzenia obrazów, granicach ich odczytywania i antropologicznych aspektach sztuki, Kraków 2013
Bakke Monika, Ciało otwarte. Filozoficzne reinterpretacje kulturowych wizji cielesności, Poznań 2000
Barthes Roland, Imperium znaków, Warszawa 1999
Barthes Roland, System mody, Kraków 2005
Bartes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Kraków 1996 (lub wyd. późniejsze)
Baudrillard Jean, Symulakry i symulacja, Warszawa 2005
Baudrillard Jean, Spisek sztuki, Warszawa 2006
Belting Hans, Antropologia obrazu, Kraków 2007
Berger John, O patrzeniu, Warszawa 1999
Didi-Huberman Georges, Obrazy mimo wszystko, Kraków 2008
Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Kraków 2012
Freedberg David, Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005
Hopfinger M., Doświadczenie audiowizualne, Warszawa 2003
Ilnicki R., Wirtualny habitus cyberkultury, „Hybris” nr 31/4, 2015
Kuspit Donald, Koniec sztuki, Gdańsk 2006
Kluszczyński Ryszard W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010
Kluszczyński Ryszard W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków 2001.
Kukiełko Kalina, Sztuka w teorii mediów Marshalla McLuhana, „Media, Kultura, Społeczeństwo”, 2009, nr 1 (4)
Kultura wizualna w Polsce. Tom 1-2, Warszawa 2017-2018
Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury?, pod red. Eugeniusz Wilk, Iwona Kolasińska-Pasterczyk, Kraków 2008
Kociuba M., Antropologia poznania obrazowego, Lublin 2010
Kowalczyk Izabela, Ciało zszargane w fotografii dokumentalnej i sztuce współczesnej, [w:] Sesja: Punkt widzenia. Fotografia ciała, red. Marek Janczyk, Iwona Święch, Kraków 2006
Maćkowiak Anna, Antropologia obrazu według Didi-Hubermana: obrazy mimo wszystko czy obrazy – fetysze?, http://www.obieg.pl/ksi%C4%85%C5%BCki/12838
Manovich Lev, Język nowych mediów, Warszawa 2006
Mersch Dieter, Teorie mediów, przeł. Ewa Krauss, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2010.
Mirzoeff N., Imperium obrazów, „Czas Kultury”, 1. 2004
Mitchell W. J. T., Nie istnieją media wizualne, „Panoptikum” 2006, nr 5
Oblicza komunikowania wizualnego cz.1, pod red. Rafała Polaka, Rzeszów 2011
Obrazy i obrazowanie w dobie mediów elektronicznych, pod red. V. Sajkiewicz, Katowice 2010
Olechnicki Krzysztof, Tomasz Ferenc (red.), Obrazy w sieci. Socjologia i antropologia ikonosfery internetu, Toruń 2008
Piotrowski Piotr, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Poznań 2010
Porębski Mieczysław, Ikonosfera, Warszawa 1972
Puppel W., Uczestnictwo w kulturze masowej w epoce cyberkultury na przykładzie gier komputerowych, Poznań 2016
Ranciére Jacques, Estetyka jako polityka, Warszawa 2007
Rogoff ByIrit, Subjects / places / spaces, [w:] Terra infirma. Geography’s visual culture, London and New York 2000
Rosiński Adam, Cyberkultura i twórczość digitalna jako moda w społeczeństwie multimedialnym, „Muzyka Historia Teoria Edukacja”, 2016, nr 6
Rouillé André, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków 2005
Sikora Sławomir, Film i paradoksy wizualności. Praktykowania antropologii, Warszawa 2012
Sontag Susan, O fotografii, Kraków 2009.
Soulages François, Estetyka fotografii. Strata i zysk, Kraków 2007
Teorie komunikacji i mediów, pod red. M. Graszewicza, J. Jastrzębskiego
Zawojski P., Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Warszawa 2010
Zeidler-Janiszewska Anna, O tzw. Zwrocie ikonicznym we współczesnej humanistyce. Kilka uwag wstępnych „Forum”
W cyklu 2022/23Z:
literatura podstawowa literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023/24Z:
literatura podstawowa literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024/25Z:
literatura podstawowa literatura uzupełniająca |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: