Wstęp do wiedzy o filmie 1402-21-WF-S2
1. Początki kina w Europie (Francja, Wielka Brytania i Polska) w kontekście technicznym, ekonomicznym i kulturowym. Narodziny kultury masowej na przełomie XX i XXI wieku.
2. Początki filmu w Stanach Zjednoczonych. Wojna patentowa Thomasa Edisona. Edwin Porter – ojciec filmu fabularnego.
3. Przemiany języka filmowego na przykładzie twórczości Davida W. Griffitha, Charliego Chaplina i Bustera Katona.
4. Dramaturgia filmowa i paradygmat scenariusza filmowego.
5. Estetyczne przemiany w kinie europejskim. Od kina Republiki Weimarskiej do filmowej awangardy
6. Film na usługach propagandy. Od „Napadu na misję w Chinach” do „Triumfu woli” i propagandowych filmów animowanych. Język filmu – język propagandy
7. Film dokumentalny. Geneza zjawiska i pionierzy – Robert Flaherty, Martin & Osa Johnsonwie
8. Pionierzy filmu animowanego w Europie i Stanach Zjednoczonych
9. Film dokumentalny po II wojnie światowej – Polska Szkoła Dokumentu
10. Film animowany po II wojnie światowej – wybrane zagadnienia
11. Przemiany w kinie europejskim po II wojnie światowej – mistrzowie i buntownicy
12. Od VHSu do Netflixa – nowe formy odbioru, produkcji i dystrybucji filmu na przełomie XX i XXI wieku
13. Serial filmowy jako fenomen współczesnej kultury filmowej
14. „Kino po kinie” – zjawiska postfilmowe
15. Wybrane zagadnienia z teorii filmu: teorie komunikacji audiowizualnej, koncepcje feministyczne, kognitywna teoria filmu
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Uczestniczki i uczestnicy zajęć otrzymują zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach oraz końcowej pracy zaliczeniowej. Charakter pracy zaliczeniowej (praca pisemna, multimedialna, projekt poświęcony zagadnieniom związanym z filmem) ustalany jest przez prowadzącą zajęcia ze studentkami i studentami w ciągu dwóch pierwszych tygodni zajęć.
Literatura
Nicholas Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, tłum. Ł. Zaremba, Kraków-Warszwa 2016
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Historia kina – tom I. Kino nieme, Kraków 2009
Łukasz Biskupski, Miasto atrakcji. Narodziny kultury masowej na przełomie XIX i XX wieku. Kino w systemie rozrywkowym Łodzi, Warszawa 2013
Paweł Sitkiewicz, Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009
David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art/ Sztuka filmowa, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2011
Rick Altman, Gatunki filmowe, tłum. M. Zawadzka, Warszawa 2012
Alicja Helman, Jacek Ostaszewski, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2007
Andrzej Gwóźdź (red.), Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, Warszawa 2010
Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008
Syd Field, Rolf Rilla, Pisane scenariusza filmowego, tłum. W. Wertenstein, Warszawa 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: