Historia sztuki średniowiecznej polskiej (etap 2) 1402-21-SSP-S1
Wykład obejmuje prezentację zagadnień dotyczących sztuki średniowiecznej w Polsce wraz z poszerzoną charakterystyką ważniejszych zjawisk artystycznych z uwzględnieniem tła historyczno-kulturowego. Ma na celu ukazanie zarówno odrębności i swoistości sztuki polskiego średniowiecza jak też jej rozległe europejskie konotacje.Dlatego stałym elementem wykładu jest konfrontowanie zjawisk artystycznych z obszaru Polski z ówczesnymi zjawiskami w sztuce europejskiej. Zaniechano tradycyjnego omawiania z podziałem na poszczególne gatunki artystyczne (ten sposób prezentacji materiału dominuje w opracowaniach syntetycznych i podręcznikowych- student więc ma stosunkowo dużo możliwości na przyswojenie sobie materiału tak uporządkowanego) skupiając się na szerszych, nierzadko przekrojowych problemach. Dzieje sztuki polskiej średniowiecznej prezentowane są w układzie problemowym, z naciskiem na powiązania z historycznymi wydarzeniami oraz na społeczny aspekt sztuki. Podstawowym kryterium porządkującym prezentowany studentom materiał jest - poza chronologią - środowisko społeczne, w jakim sztuka powstaje lub funkcjonuje (np.sztuka w kręgu dworu królewskiego, w opactwach cysterskich itp) i region, w jakim powstaje (i funkcjonuje). W ramach wykładu uwzględniane są też obszary Prus krzyżackich i Wielkiego Księstwa Litewskiego oraz Dolnego Sląska, w czasach, gdy nie należał już do Polski. Drugi etap wykładu trwającego łącznie 2 semestry jest bezpośrednią kontynuacją wcześniejszego i obejmuje następujące zagadnienia:
Sztuka Śląska w XIII w (wraz z oddziaływaniem na sąsiednie regiony – np. Wielkopolska)- sztuka dworów książęcych, sztuka w kręgu hierarchów kościelnych, klasztorów, początki sztuki miast,
Sztuka Małopolski XIII w (wraz z oddziaływaniem poza regionem) – porównanie z charakterem sztuki śląskiej tego czasu; Małopolska i Śląsk – jako 2 odmienne dzielnice w tym względzie, Sztuka w kręgu dworu książęcego, biskupów, rycerstwa, początki miast,
Sztuka na ziemiach zakonu krzyżackiego od XIII ido pocz. XV w.; sztuka w kręgu zakonu krzyżackiego, biskupów, innych zakonów i sztuka w miastach,
Śląsk jako region artystyczny w XIV wieku; głównie - sztuka w miastach śląskich
Sztuka Małopolski w XIV wieku ( pod patronatem królewskim, zakonnym i miejskim)
Sztuka Wielkopolski w XIV w – region pomiędzy Śląskiem a Pomorzem (sztuka w kręgu biskupów - przebudowa katedr, sztuka zakonów,
Problem stylu międzynarodowego na ziemiach Polski – w różnych regionach artystycznych.
Sztuka Małopolski w 1 poł. XV w (fundacje władców, hierarchów kościelnych i świeckich, mieszczan)
Sztuka Śląska w 1 poł. XV w (gł architektura miast, nastawy ołtarzowe –i ich programy)
Wielkopolska i północny region architektury ceglanej(krąg tzw.architektury brunsbergowskiej)
Sztuka miast w późnym gotyku – czy jest sztuka „mieszczańska”? Formy życia miejskiego w późnym średniowieczu – a formowanie się nowych zjawisk artystycznych
Sztuka Małopolski 2 poł. XV w – do schyłku gotyku, głównie - sztuka w miastach,
Sztuka Śląska 2 poł. XV w. do schyłku gotyku- głównie - sztuka w miastach,
Sztuka na ziemiach północnych przyłączonych do Korony po upadku zakonu krzyżackiego i jej oddziaływanie (m in.na Wielkie Ks. Lit.)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocenę uzyskuje się po złożeniu pisemnego egzaminu, na który składa się: identyfikacja zabytków prezentowanych na ilustracjach, odpowiedzi na pytania typu faktograficznego, jak i przekrojowo sformułowane pytania problemowe. Egzamin obejmuje zakresem materiał z obu semestrów wraz z informacjami zawartymi w literaturze przedmiotu (obowiązkowej). Pod uwagę brana jest także aktywność intelektualna studenta w trakcie trwania zajęć.
Ocena końcowa z przedmiotu jest sumą części wizualnej i pisemnej egzaminu. Za część wizualną uzyskać można max.100 pkt (max 2 pkt za 1 zdjęcie), za część pisemną - także 100 pkt.
Ocena bdb - 200-185 pkt
db + - 184-175 pkt; db - 174-160 pkt; dost+ - 159- 145 pkt; dost - 144-120 pkt. Ocena może zostać podwyższona o pół stopnia w przypadku aktywności studenta na wykładach
Literatura
Architektura gotycka w Polsce, pod red. T.Mroczko, M. Arszyńskiego, Warszawa 1995, t.1-4 (obowiązuje t. 2)
Malarstwo gotyckie w Polsce, pod red. A.Labudy, K. Secomskiej, Warszawa 2004, t.1-3 (obowiązuje t. 2)
Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej, Warszawa 1987
Świechowski Z.,Architektura romańska w Polsce, Warszawa 2000
Tenże, Sztuka romańska w Polsce, Warszawa 1990
Sztuka polska przedromańska i romańska do schyłku XIII wieku, pod red. M.Walickiego, Warszawa 1971
Walczak M., Kościoły gotyckie w Polsce, Kraków 2016
literatura uzupełniająca:
Białłowicz-Krygierowa Z., Ze studiów nad kręgiem Madonn na Lwach. Motyw i system, w: Z dziejów sztuki śląskiej, pod red. Z. Świechowskiego, Warszawa 1978, s. 247-272
Dobrzeniecki T., Maria - Tabernaculum Dei et Verbi, w: Sztuka w kręgu zakonu krzyżackiego w Prusach i Inflantach. Studia Borussico-Baltica Toruniensia Historiae Artium, 2, Toruń 1995, red. M. Woźniak, s. 275- 278
.Dobrzeniecki T., Średniowieczne źródła Piety, w: Treści dzieła sztuki, Warszawa 1969, s. 11 – 31
.Domasłowski, A. Karłowska-Kamzowa, A.S Labuda, Malarstwo gotyckie na Pomorzu Wschodnim, Warszawa 1990
Kalinowski L., Speculum artis. Treści dzieła sztuki średniowiecza i renesansu, Warszawa 1989 - artykuły: -Treści ideowe sztuki przedromańskiej i romańskiej w Polsce-Sztuka przedromańska i romańska w Polsce a dziedzictwo karolińskie i ottońskie- Zabytki rzeźby w opactwie tynieckim-Romańska posadzka z rytami figuralnymi w krypcie kolegiaty wiślickiej- Treści ideowe i artystyczne Drzwi Gnieźnieńskich
Kutzner M., Propaganda władzy w sztuce Zakonu Niemieckiego w Prusach, w: Sztuka w kręgu zakonu krzyżackiego w Prusach i Inflantach. Studia Borussico-Baltica Toruniensia Historiae Artium, 2, Toruń 1995, red. M. Woźniak, s. 17- 66.
Tenże, Czy cystersi spełnili w Europie Środkowej rolę pionierów sztuki gotyckiej?,w: Historia i kultura cystersów w dawnej Polsce, pod red.J.Strzelczyka, Poznań 1987, s. 387-412
Marcinkowski W., Co to jest Piękna Madonna? w: Prawda i twórczość [Koło Naukowe hist. sztuki], pod red. M. Kapustki, Wrocław 1998, s. 39 – 53.Labuda A., Wrocławski ołtarz św. Barbary i jego twórcy. Studium o malarstwie śląskim poł. XV w., Poznań 1984
Łodyńska-Kłosińska M., Stwosz. Lata krakowskie 1477-1496
Olszewski A., Uwagi o badaniach nad rzeźbą przełomu XIV i XV w. W związku z książką K.H. Clasena: Der Meister...., w: Roczniki Sztuki Śląskiej, XIV, 1986, s. 169 i nn.
Quirini-Popławski R., Rzeźba przedromańska i romańska w Polsce wobec sztuki włoskiej, Kraków 2006
Skubiszewski P., Polska sztuka średniowieczna czy sztuka średniowieczna w Polsce? w: Kwartalnik Historyczny,86 (1979), s. 891-916
Wit Stosz. Studia o sztuce i recepcji, red. A.Labuda, Warszawa 1986
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: