Proseminarium z historii sztuki (2) (etap 1) 1402-21-P2-S1
Wymienione wyżej umiejętności zdobywane i utrwalane będą zarówno poprzez omówienie i analizę fachowego piśmiennictwa (na wybranych przykładach), jak i pracę z dziełem sztuki - obiektem, ew. grupą obiektów - znajdujących się na terenie Polski lub pochodzących z polskich zbiorów muzealnych. Chodzi tu o zabytki sztuki architektonicznej, rzeźbiarskiej, malarskiej, bądź graficznej, powstałe w różnych epokach.
Szczególny nacisk zostaje położony na analizę i interpretację dzieł oraz samodzielne zebranie bibliografii, przygotowanie stanu badań, wskazanie określonych problemów badawczych. Końcowym efektem jest napisanie pracy proseminaryjnej wykazującej umiejętność naukowego obchodzenia się z obiektem, przy jednoczesnym opanowaniu warsztatu badacza przez początkujących historyków sztuki. Tak przeprowadzone ćwiczenia są więc etapem przygotowującym studenta do samodzielnego napisania pracy licencjackiej i magisterskiej.
ETAPY PRACY:
1. Wybór obiektu - tematu pracy
2. Wprowadzenie w tematykę i problematykę pracy
3. Przygotowanie bibliografii
4. Przygotowanie i prezentacja stanu badań
5. Przygotowanie opisu dzieła i pracy pisemnej
CHRONOLOGIA:
1. Przygotowanie do pracy, kolejność badań
2. Kwestia czytania tekstów naukowych. Krytyka tekstu
3. Omówienie i wybór metody badawczej
4. Analiza formalna i ikonograficzna dzieła sztuki
5. Problem tworzenia bibliografii
6. Stan badań
7. Aparat badawczy
8. Formułowanie wniosków
W cyklu 2022/23Z:
Proseminarium z historii sztuki realizowane jest w bloku tematycznym obejmującym polską sztukę nowożytną Każdy z uczestników ma za zadanie przygotować pracę pisemną, która realizowała będzie założenia w czterech zasadniczych elementach: Harmonogam pracy: |
W cyklu 2023/24Z:
Proseminarium z historii sztuki realizowane jest w bloku tematycznym obejmującym polską sztukę nowożytną Każdy z uczestników ma za zadanie przygotować pracę pisemną, która realizowała będzie założenia w czterech zasadniczych elementach: Harmonogam pracy: |
W cyklu 2024/25Z:
Proseminarium z historii sztuki realizowane jest w bloku tematycznym obejmującym polską sztukę nowożytną Każdy z uczestników ma za zadanie przygotować pracę pisemną, która realizowała będzie założenia w czterech zasadniczych elementach: Harmonogam pracy: |
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- panelowa
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody ewaluacyjne
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się ocena z pracy pisemnej (proseminaryjnej) oraz ocena z przygotowania do zajęć tematycznych, indywidualnej prezentacji tematu, a także ocena dyskusji i formułowania wniosków podczas zajęć.
Literatura
Zestaw literatury przygotowywany dla każdego cyklu zajęć
W cyklu 2022/23Z:
Dobrowolski T., Cztery style portretu sarmackiego, Zeszyty Naukowe UJ. Prace z Historii Sztuki I, 1962, s. 83-103 |
W cyklu 2023/24Z:
Dobrowolski T., Cztery style portretu sarmackiego, Zeszyty Naukowe UJ. Prace z Historii Sztuki I, 1962, s. 83-103 |
W cyklu 2024/25Z:
Dobrowolski T., Cztery style portretu sarmackiego, Zeszyty Naukowe UJ. Prace z Historii Sztuki I, 1962, s. 83-103 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: