Prowadzony w
cyklach:
2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
Kod ISCED: 0220
Punkty ECTS:
2,5
Język:
polski
Organizowany przez:
Wydział Sztuk Pięknych
(dla:
Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa)
Proseminarium z historii sztuki (1) (etap 1) 1402-21-P1-S1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Efekty uczenia się - wiedza
K_W02 - Student/-ka rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy wydarzeniami oraz zjawiskami historyczno-artystycznymi w różnych okresach przeszłości i w czasach obecnych.
K_W03 - Student/-ka zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji i rozumie ich przydatność w badaniach nad sztuką. Posiada też wiedzę pozwalającą na ich analizę i interpretację.
K_W05 - Student/-ka ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii sztuki.
K_W06 - Student/-ka definiuje miejsce historii sztuki wśród innych nauk, rozumie cele prowadzenia badań w ramach tej dyscypliny. Rozumie i objaśnia pozycję i znaczenie nauk historycznych a w szczególności historii sztuki w obszarze nauk humanistycznych i społecznych.
K_W07 - Student/-ka rozumie powiązania interdyscyplinarne historii sztuki i nauk jej pokrewnych z innymi naukami i obszarami nauk. Dostrzega i rozumie obecność elementów innych dyscyplin naukowych w pracy historyka sztuki.
K_W10 - Student/-ka zna podstawy warsztatu historyka sztuki w zakresie metod badawczych oraz sposobów upowszechniania wiedzy z tego zakresu.
K_W11 - Student/-ka opanował fachową terminologię z zakresu historii sztuki i technik artystycznych, jak też podstawową terminologię nauk humanistycznych.
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 - Student/-ka samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu tradycyjnych oraz nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego.
K_U02 - Student/-ka potrafi, korzystając z przewodnictwa opiekuna naukowego, zastosować w praktyce podstawowe elementy warsztatu badań historyka sztuki dobierając teorie, metody i narzędzia właściwe dla wybranego problemu.
K_U03 - Student/-ka korzystając z wiedzy o zachowanych obiektach, a także bibliografii, publikacji, archiwaliów, fototek, internetowych baz danych itp. wyszukuje i analizuje informacje dotyczące dzieł sztuki, systematyzując je w przejrzystej i przemyślanej formie.
K_U04 - Student/-ka wyniki kwerendy opracowuje i prezentuje w postaci wystąpień, publikacji i wystaw z zastosowaniem różnorodnych metod i technik wizualizacji.
K_U05 - Student/-ka posiada podstawową umiejętność opisu, analizy i klasyfikacji dzieła sztuki pod względem tematycznym, typologicznym, chronologicznym, geograficznym, technologicznym oraz atrybucji z wykorzystaniem fachowego słownictwa i terminologii. Potrafi w praktyce zastosować różnorodne narzędzia analityczne wypracowane w historii badań nad obiektami kultury wizualnej.
K_U08 - Student/-ka formułuje tezy i argumentuje z wykorzystaniem poglądów różnych autorów opracowań w zakresie znanej mu literatury fachowej.
K_U09 - Student/-ka posiada umiejętność zadowalającego literacko pisania i komunikowania się podczas publicznych wystąpień w języku ojczystym z poprawnym zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla historii sztuki i nauk pokrewnych.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 - Student/-ka rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki.
K_K02 - Student/-ka uznaje i szanuje różnice rzetelnie ukazanych punktów widzenia, warunkowane światem wartości i postawami ludzi w różnych okresach i kontekstach historyczno-kulturowych, wykazując jednocześnie niezależność i samodzielność własnej myśli.
K_K04 - Student/-ka dostrzega rolę i znaczenie historii sztuki i dziedzin jej pokrewnych oraz przedmiotów będących obiektem ich badań w kształtowaniu świadomości kulturowej i artystycznej, pogłębianiu więzi społecznych i kulturowych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym.
K_K05 - Student/-ka ma świadomość zakresu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę pracy nad własnym charakterem i rozwijania kontaktów społecznych.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia semestru zimowego jest systematyczny i aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie bibliografii i konspektu pracy proseminaryjnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: