Dzieje myśli o sztuce 1402-21-DMS-S2
Podczas zajęć analizowane są szczegółowo teksty krytyczne, programowe i teoretyczne wybitnych intelektualistów, pisarzy, filozofów kultury i profesjonalnych krytyków i historyków sztuki wywodzących się z różnych kręgów kulturowych i działających w dobie postmodernizmu.
Teksty do szczegółowego omówienia w trakcie dyskusji i w ramach referatów na podstawie publikacji "Postmodernizm. Antologia przekładów pod red. R. Nycza, Kraków 1997:
Walter Benjamin
André Malraux
Jean Paul Sartre
Jurgen Habermas
Gianni Vattimo
Jacques Derrida
Jean-Francois Lyotard
Franklin Ankersmit
Jean Baudrillard
Frederic Jamson
Rosalind Krauss
Craig Owens
Wolfgang Welsch
Richard Rorty
Zygmunt Bauman
Mike Featherstone
Andreas Huyssen
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Czynne uczestnictwo w zajęciach, aktywność w trakcie dyskusji – U1-U13, U 15, U17-U18, U21-U23, U25-U30
odpowiedni poziom merytoryczny i techniczny prezentowanego referatu – W1-W20; K 1, K10
wymagany próg na ocenę dostateczną - 40 %; dostateczny plus – 50%; dobry - 60%; dobry plus - 70%; bardzo dobry - 80%.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Jameson Frederic, Postmodernizm czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, Durham 1990
Postmodernizm: antologia przekładów pod red. Ryszarda Nycza, Kraków 1997
Literatura uzupełniająca:
Antologia współczesnej estetyki francuskiej, red. W. Tatarkiewicz, I. Wojnar, Warszawa 1980
• M. Barasch, Modern Theories of Art: From Winckelmann to Baudelaire, New York 1990
• M. Barasch, Theories of Art: From Impressionism to Kandinsky, New York 1998
• Ch. Baudelaire, O sztuce. Szkice krytyczne, wybór i przekład J. Guze, Wrocław 1961
• Ch. Baudelaire, Sztuka romantyczna. Dzienniki poufne, przekład i wstęp A. Kijowski, Warszawa 1971
Ch. Baudelaire, Rozmaitości estetyczne, przekł. Joanna Guze, Gdańsk 2000
• R. Barthes, System mody, Kraków 2005
• R. Barthes, Mitologie, Warszawa 2008
• W. Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, [w:] Anioł historii, Poznań 1996
• W. Benjamin, Twórca jako wytwórca, [w:] Anioł historii, Poznań 1996
• M. Bryl, New Art History, nauka, polityka, obyczaj [w:] Artium Quaestiones VII, 1995, s. 185-218
• P. Cézanne, Listy, Warszawa 1968
• P. Courthion, Courbet w oczach własnych i w oczach przyjaciół, przekład J. Guze, Warszawa 1963
• A.C. Danto, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, tłum. L. Sosnowski, Kraków 2006
• E. Delacroix, Dzienniki. Część pierwsza (1822-1853). Część druga (1854-1863), tekst franc. opr. A. Joubin, Przekład J. Guze i J. Hartwig, Wrocław-Warszawa-Kraków 1968
• B. Dziemidok, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2002
• U. Eco, Interpretacja i nadinterpretacja, Kraków 2008, s. 28-100
• M. Foucault Michel, Historia seksualności, 2000
• M. Foucault Michel, Nadzorować i karać, 2009
• F. Frascina and J. Harris (ed.), Art in Modern Culture: An Anthology of Critical Texts, London 1992
• S. Freud, Poza zasadą i przyjemnością, Warszawa 1975
• P. Gauguin, Noa-Noa, przekład W. Rogowicz, Kraków 1959
• M. Gee (ed.), Art criticism since 1900, New York 1993
• M. Geron, J. Malinowski (red.), Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce. Materiały z konferencji naukowej, Toruń 2009
• J.W. Goethe, Wybór pism estetycznych, Warszawa 1981
• V. van Gogh, Listy do brata, Warszawa 1970
• E. Grabska, „Goncourtowie – eklektycy wyrafinowani”, w: Myśl o sztuce, Warszawa 1976
• E. Grabska-Wallis, ‘Moderne’ i straż przednia. Apollinaire wśród krytyków i artystów 1900-1918, Kraków 2003
• E. Grabska-Wallis, Apollinaire i teoretycy kubizmu 1908-1918, Warszawa 1967
• C. Harrison (ed.), Art in Theory 1648-1815, Oxford 1993
• C. Harrison and P. Wood (eds), Art in Theory 1900-1990: An Anthology of Changing Ideas, Oxford UK & Cambridge USA: Blackwell Publishing 1993
• C. Harrison, P. Wood and J. Gaiger (eds), Art in Theory 1815-1900: An Anthology of Changing Ideas, Oxford UK: Blackwell Publishing 1998 (II wyd. 2005)
• T. Ferenz, K. Kowalewicz red., Interpretując fotografię. Śladami Susan Sontag, Kraków 2009
• K. Janicka, Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1985
• Joris-Karl Huysmans o sztuce, wybór, oprac. i wstęp Elżbiety Grabskiej, przełożyła Halina Ostrowska-Grabska, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969
• W. Kandinsky, O duchowości w sztuce, przeł. S. Fijałkowski, Łódź 1996
• K. Malewicz, Świat bezprzedmiotowy, seria Biblioteki Bauhausu 11, wyd. Dessau 1927, przeł. S. Fijałkowski, Gdańsk 2006
• H. Morawska, Kłopoty krytyka. Thoré-Bürger wśród prądów epoki (1855-1869), Wrocław 1970
• S. Morawski, Studia z historii myśli estetycznej XVIII i XIX wieku, Warszawa 1961
• R. S. Nelson, and R. Shiff, Critical Terms for Art History, Chicago and London: University of Chicago Press 1996; II wyd. 2003
• M. Orwicz, Art criticism and its institutions in nineteenth-century France, New York 1994
• E. Panofsky, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971
• S. Pazura, „Struktura i sacrum. Estetyka sztuk plastycznych Hansa Sedlmayra”, w: A. Kuczyńska (red.), Sztuka i społeczeństwo, t. 1, Warszawa 1973
• K. Piwocki, Pierwsza nowoczesna teoria sztuki. Poglądy Aloisa Riegla, Warszawa 1970
• M. Porębski, Granica współczesności: ze studiów nad kształtowaniem się poglądów artystycznych XX wieku, Wrocław 1965
• M. Porębski, Pożegnanie z krytyką, Wrocław 1983
• M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004
• D. Preziosi (red.), The Art of Art History: A Critical Anthology, Oxford and New York 1998
• Z. Rosińska, Psychoanalityczne myślenie o sztuce, Warszawa 1985
• J. Ruskin, Sztuka, społeczeństwo, wychowanie. Wybór pism, Wrocław 1977
• F. W. Schelling, System idealizmu transcendentalnego. O historii nowej filozofii, przełożyła Krystyna Krzemieniowa, Warszawa 1979
• Stendhal, Wybór z pism różnych, przekład F. Śniatecka-Wowerowa, wybór J. Guze, Warszawa 1965
• Thoré-Bürger [William Bürger], Nowe kierunki w sztuce XIX wieku. Wybór tekstów z lat 1838-1868, wybór i opracowanie H. Morawska. Przekład H. Morawska i H. Ostrowska-Grabska, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1972
• J. Tuczyński, Schopenhauer a Młoda Polska, Gdańsk 1969
• L. Venturi, History of art criticism, New York 1964 (lub inne wyd.)
• A. Vollard, Rozmawiając z Cézanne’em, Degasem i Renoirem, przekład K. Dolatowska, Warszawa 1962
• H. Wölfflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki, Wrocław 1962
• S. Zizek, Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną, Warszawa 2003
• E. Zola, Słuszna walka. Od Courbeta do impresjonistów. Antologia pism o sztuce, oprac. J.P. Bouillon, G. Picon, Warszawa 1982
Lektury dodatkowe:
Bourdieu P.: Reguły sztuki. Kraków 2001.
Eco U.: Semiologia życia codziennego. Warszawa 1998.
Gadamer H. G.: Aktualność piękna. Przeł. K. Krzemieniowa. Warszawa 1993.
Gadamer H. G.: Prawda i metoda. Kraków 1999.
Gołaszewska M.: Świadomość piękna. Warszawa 1971.
Gombrich E.: W poszukiwaniu historii kultury. Przeł. A. Dębnicki. W: Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce. Red. J. Białostocki. Warszawa 1976.
Jameson Frederic, Postmodernizm czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, Kraków 2012
Kłoskowska A.: Społeczne ramy kultury. Warszawa 1972.
Kmita J.: Kultura jako rzeczywistość myślowa. W: Teoria kultury a badania nad zjawiskami artystycznymi. Warszawa 1983.
Lévi-Strauss C.: Antropologia strukturalna. Przeł. K. Pomian. Warszawa 2000.
Margolis J.: Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki. Kraków 2004.
Morawski S.: Funkcje sztuki dawnej i twórczości najnowszej. W: Na zakręcie od sztuki do po-sztuki. Kraków 1985.
Ossowski St.: Wybór pism estetycznych. Wprowadzenie, wybór i opracowanie Bohdan Dziemidok. Kraków 2004.
Rosińska Z.: Psychologiczne myślenie o sztuce. Warszawa 1985.
Rosner K.: Hermeneutyka jako krytyka kultury. Warszawa 1991.
Słownik pojęć i tekstów kultury. Red. E. Szczęsna. Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: