Współczesne metody badań w historii sztuki 1402-12-WMB-S2
Celem konwersatorium jest zaznajomienie studenta z ważniejszymi metodami i głównymi nurtami badawczymi, jakie dominują współcześnie w historii sztuki. Jest to zintegrowane z zapoznaniem się przez studenta z praktyką badawczą - czyli umiejętnością posługiwania się konkretnymi metodami badawczymi historii sztuki w zakresie niezbędnym dla podjęcia samodzielnych badań nad różnorodną problematyką związaną z dyscypliną. W 2.semestrze konwersatorium obejmuje następujące zagadnienia:
1. Zarys nowych tendencji w niemieckojęzycznej i francuskiej historii sztuki (wprowadzenie) – od schyłku lat 60. XX w. i (wprowadzenie w główne nurty: społeczna historia sztuki, dzieło w kontekście versus dzieło samo w sobie [inspiracje hermeneutyczne w historii sztuki, historia sztuki wobec nauk o obrazie) (1zajęcia)
2. Dawni mistrzowie w dzisiejszej teorii i praktyce historii sztuki – casus Wölfflina i Panofsky’ego; fenomen Warburga jako prekursora współczesnych nauk o obrazie (2 zajęcia)
3 Dzieło sztuki w kontekście - na przykładzie analiz Beltinga „Bild und Kult”; "zewnętrzne i wewnętrzne warunki recepcji" - estetyka recepcji (założenia metodologiczne Kempa i „praktyka” jego metody) ( 2 zajęcia)
4 Różne warianty hermeneutyki w historii sztuki; znaczenie H-G.Gadamera dla hermeneutyki historii sztuki. Dzieło w alienacji -na przykładzie ikoniki Maxa Imdahla, hermeneutyki Gottfrieda Boehma, hermeneutyki egzystencjalnej Michaela Broetje, (3 zajęcia)
5 Nauki o obrazie a historia sztuki; antropologia obrazu Hansa Beltinga i Didi-Hubermana (2 zajęcia)
6 Badania nad obrazem w środowisku francuskich historyków sztuki: semiologia pikturalna (Marin, Damisch, Arrasse, Didi-Huberman)– (1 zajęcia)
7 tzw. nowa nauka o obrazie Didi-Hubermana; jego krytyczna analiza dyskursu historii sztuki i wizja dyscypliny (2 zajęcia)
8. Kolokwium
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- oxfordzka
- panelowa
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- referatu
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody integracyjne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Oceniane są:
1. aktywność studenta na zajęciach (np. udział w debacie - dobór argumentów na temat efektywności, przydatności określonej metody badawczej lub omówienie poglądów danego badacza lub grupy badaczy - w zależności od rodzaju analizowanej literatury) pozwalająca na ocenę znajomości i rozumienia omawianych zagadnień i metod badawczych (W1-W5; U1-U4)
2. umiejętność włączenia się w dyskusję nad analizowanym tematem lub konkretnym tekstem, umiejętność zastosowania w praktyce poznanych metod (W1-W5; U1-U4)
3. decydujące znaczenie ma kolokwium zaliczeniowe (pisemne) - 3 pytania problemowe (W1-W5)
UWAGA: student może opuścić maksymalnie 2 jednostki zajęciowe bez usprawiedliwienia
Literatura
Belting H., Obraz i kult, Gdańsk 2010
Tenże, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Kraków 2007
Tenże, Obraz i jego media. Próba antropologiczna, w: Perspektywy współczesnej historii sztuki, Antologia… s. 1019-1044.
Boehm G., O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, Kraków 2014 (wybrane fragmenty)
Tenże, Po drugiej stronie języka? Uwagi na temat logiki obrazów, w: Perspektywy współczesnej historii sztuki, Antologia… s. 929-942.
Bredekamp H., Media obrazowe, w: Perspektywy współczesnej historii sztuki, Antologia… s. 943-964.
M. Brotje, Obraz - spotkanie, Quart, 3(9), 2008, https://quart.uni.wroc.pl/pdf/09/quart09_Brotje.pdf
Tenże, Vir Heroicus Sublimis.Barnetta Newmana.Stworzenie – cierpienie i pojednanie, Quart, https://quart.uni.wroc.pl/pdf/30/quart30_Brotje-1.pdf
Bryl M., Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia sztuki od 1970 roku, Poznań 2008
Tenże, Płaszczyzna, ogląd, absolut. Inspiracje hermeneutyczne we współczesnej historii sztuki, w: Artium Quaestiones, 6, 1993
Tenże, Historia sztuki na przejściu od kontekstowej Funktionsgeschichte ku antropologicznej Bildwissenschaft (casus Hans Belting), w: Artium Quaestiones, XI, 2000, s. 237-294
Tenże, Między wspólnotą inspiracji a odrębnoscią tradycji. Niemiecko- i anglojęzyczna historia sztuki u progu trzech ostatnich dekad, w: Rocznik Historii Sztuki, t. 24, 1999, s.217-261
Damisch H., Teoria obłoku. W stronę historii malarstwa, Gdańsk 2011(wybrane fragmenty)
Didi-Huberman G., Atlas, albo radosna wiedza podszyta niepokojem, Gdańsk 2020
Tenże, Przed obrazem, Gdańsk 2011, wybrane fragmenty
Tenże, Obrazy mimo wszystko, Kraków 2012
Gralińska-Toborek A., Znaczenie obrazu w koncepcji kultury Aby Warburga, Przegląd Filozoficzny — Nowa Seria
15, 2006, Nr 3 (59) (dostęp PDF)
Imdahl M., Składnia i semantyka obrazu. O „Karcie Setnika” z kodeksu Egberta, Quart 2(16), 2010, s. 77-89. (dostęp PDF)
Kasperowicz R., Wölfflin 100 lat później, w: Quart nr 2(40) 2016, s. 20-31(dostęp PDF)
Tenże, Wstęp, w: Aby Warburg, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe, Gdańsk 2010, s.5-31 (dostęp PDF)
Tenże, (red.) Aby Warburg.Panorama recepcji (wybrane artykuły), Gdańsk 2020
Kemp W., Dzieło sztuki i widz: metoda estetyczno-recepcyjna, w: Perspektywy współczesnej historii sztuki, Antologia przekładów "Artium Quaestiones",red.Mariusz Bryl i in., s. 139-156.
Warburg A., Atlas obrazów MNEMOSYNE, Kraków 2016
Tenże, Od Florencji do Nowego Meksyku, Gdańsk 2019
Literatura uzupełniająca:
Arasse D., Nie widać nic. Opowiadanie obrazów, Kraków 2012
Bätschmann O., Historia sztuki na przejściu od ikonologii do hermeneutyki, w: Artium Quaestiones, 3, 1986, s. 157 - 176
Brötje M., Wieczerza w Emaus Rembrandta. Realizacja objawiania się historii świętej w obrazie, w: Perspektywy współczesnej historii sztuki, Antologia… s. 1063-1088.
Konteksty. Polska Sztuka Ludowa. 2011,nr 2/3, monograficzny numer kwartalnika: pt. Aby Warburg nasz bliźni, z artykułami m.in. Katii Mazzucco, Ulricha Raulffa, Benedetto Castelliego Guidi, Davida Freedberga, Benjamina H.D. Buchloha, Giorgio Agambena, Ryszarda Kasperowicza, Ewy Klekot, Pawła Mościckiego, Tomasza Szerszenia i Andrzeja Leśniaka.
Leśniak A., Obraz płynny. Georges Didi-Huberman i dyskurs historii sztuki, Kraków 2010
Suckale R., Historia stylu u początku XXI wieku. Problemy i możliwości, w: Quart, 1(11) 2009 s. 59-67(dostęp PDF)
Literatura uzupełniająca dla osób, które nie studiowały historii sztuki (na 1. st):
A. D’Alleva, metody i teorie historii sztuki , Kraków 2008
J. Białostocki, Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Warszawa 1980
Tenże, Posłanie Aby Warburga: historia sztuki czy historia kultury? w: Refleksje i syntezy ze świata sztuki, II, Warszawa 1987, s. 187-203.
E. Panofsky, Ikonografia i ikonologia, w: E. Panofsky, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971
Wstęp do historii sztuki, pod red. P. Skubiszewskiego, Warszawa 1973 (tu zwłaszcza tekst Białostockiego: Dzieje historiografii artystycznej ...)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: