Wstęp do historii sztuki 1402-12-WHSć-S1
Tematyka zajęć dla grupy prowadzonej przez dr Katarzynę Krupską-Łyczak::
1. Wprowadzenie do tematyki zajęć;
2. Opis malarstwa (gotycka sztuka religijna);
3. Opis malarstwa (martwa natura);
4. Opis malarstwa (sztuka nowoczesna i współczesna);
5. Opis rzeźby (sztuka gotycka);
6. Opis rzeźby (sztuka nowożytna);
7. Ornamentyka i motywy dekoracyjne w epoce nowożytnej na wybranych przykładach;
8. Opis ołtarza (sztuka nowożytna);
9. Opis ołtarza (sztuka nowożytna);
10. Opis epitafium (sztuka nowożytna);
11. Opis epitafium (sztuka nowożytna);
12. Opis architektury (sztuka gotycka);
13. Opis architektury (sztuka nowożytna);
14. Opis architektury (sztuka nowożytna);
15. Podsumowanie zajęć.
Grupa prowadzona przez dra Przemysława Waszaka:
1. Wprowadzenie do drugiego semestru zajęć. Opis obrazu: gotyckie malarstwo sakralne.
2. Opis obrazu: nowożytne malarstwo religijne
3. Opis obrazu: martwa natura.
4. Opis rzeźby.
5. Opis nastawy ołtarzowej.
6. Opis nastawy ołtarzowej (II).
7. Opis dzieła sztuki w przestrzeni miejskiej
8. Opis obrazu: kompozycja abstrakcyjna.
9. Opis instalacji artystycznej.
10. Skuteczne docieranie do informacji z zakresu historii sztuki.
11. Wykonanie opisu wnętrza kościelnego (I).
12. Wykonanie opisu wnętrza kościelnego (II).
13. Opis dzieła sztuki umieszczonego w przestrzeni kościelnej (ambona, kompozycja rzeźbiarska, epitafium).
14. Opis grafiki. Podsumowanie zajęć i przegląd zagadnień poruszanych w trakcie semestru.
15. Kolokwium
|
W cyklu 2022/23L:
Tematyka zajęć dla grupy nr 1: 1. Wprowadzenie do tematyki zajęć; Grupy prowadzone przez dra Przemysława Waszaka: Tematyka poruszana podczas zajęć w semestrze letnim 2022/2023: |
W cyklu 2023/24L:
Tematyka zajęć dla grupy prowadzonej przez dr Katarzynę Krupską-Łyczak:: 1. Wprowadzenie do tematyki zajęć; Grupa prowadzona przez dra Przemysława Waszaka: Tematyka poruszana podczas zajęć w semestrze letnim 2022/2023: |
W cyklu 2024/25L:
Tematyka zajęć dla grupy prowadzonej przez dr Katarzynę Krupską-Łyczak:: 1. Wprowadzenie do tematyki zajęć; Grupa prowadzona przez dra Przemysława Waszaka: Tematyka poruszana podczas zajęć w semestrze letnim 2024/2025: |
W cyklu 2025/26L:
Tematyka zajęć dla grupy prowadzonej przez dr Katarzynę Krupską-Łyczak:: 1. Wprowadzenie do tematyki zajęć; Grupa prowadzona przez dra Przemysława Waszaka: Tematyka poruszana podczas zajęć w semestrze letnim 2024/2025: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia dla grupy prowadzonej przed dr Katarzynę Krupska-Łyczak:
- uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności; W2, W10-W11; U2, U5; K1, K3, K5),
- samodzielne przygotowanie opisów dzieł sztuki (malarstwo, rzeźba, mała architektura i architektura; W2, W10-W11; U2-U3, U5; K1, K3, K5).
Grupa prowadzona przez dra Przemysława Waszaka
Sumienne uczestnictwo w zajęciach. Przygotowywanie się do nich, branie udziału w dyskusji problemowej. Sporządzenie właściwych opisów zadanych dzieł sztuki. Rozwiązywanie pisemnych zadań z zakresu terminologii. Napisanie kolokwium w formie opisu dzieła sztuki oraz rozwiązanie kolokwium terminologicznego.
Literatura
Literatura obowiązkowa (w wybranych fragmentach) dla grupy prowadzonej przez dr Katarzynę Krupską-Łyczak:
Błażejewska Anna, Gotycka rzeźba Marii z ciałem Chrystusa z Ostródy, Toruń 2005;
Johns Owen, Ornament. Przykłady rozmaitych stylów w sztuce zdobniczej i architekturze, Warszawa 2008;
Kalinowski Konstanty, Rzeźby ołtarza głównego kościoła klasztornego w Henrykowie, [w:] Ars una. Prace z historii sztuki, red. Eugeniusz Iwanoyko, Poznań 1976, s. 121-125;
Koch Wilfried, Style w architekturze. Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 1996 (lub późniejsze wyd.);
Kuczyńska Jadwiga, Wstęp do historii sztuki. Nauki Pomocnicze. Historia architektury, Lublin 1988;
Labuda Adam, Barokowe rzeźby Ojców Kościoła z ołtarza głównego w kościele parafialnym (poaugustiańskim) w Żaganiu, "Biuletyn Historii Sztuki", XXXIII, 1971, nr 2, s. 142-151;
Łyczak Bartłomiej, Toruński cech rzeźbiarski i snycerka na obszarze jego oddziaływania w latach 1695-1793, Warszawa 2018;
Mączeński Zdzisław, Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym, Warszawa 1997 (lub późniejsze wyd.);
Mikocka-Rachubowa Katarzyna, Słownik szkolny. Terminy i pojęcia z wiedzy o sztuce, Warszawa 1994 (lub późniejsze wyd.);
Ostrowski Jan, Portret w dawnej Polsce, Warszawa 2019;
Pevsner Nikolaus, Fleming John, Honour Hugh, Encyklopedia architektury, Warszawa 1992 (lub późniejsze wyd.);
Pilecka Elżbieta, Późnogotycka rzeźba św. Anny Samotrzeciej z kościoła Najświętszej Marii Panny w Gdańsku: przyczynek do badań sztuki Gdańska, "Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo", XXIII, 1994, s. 97-119.
Podręczny słownik historyka sztuki. Ornamentyka i motywy dekoracyjne, oprac. Wiesław Rządek, Konrad Tomaszewski, Poznań 1991;
Pojęcia, problemy, metody współczesnej historii sztuki. Dwadzieścia sześć artykułów uczonych europejskich i amerykańskich, wybrał Jan Białostocki, Warszawa 1976;
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 2004 (lub późniejsze wyd.);
Sztuka świata, t. 17, Słownik terminów: A-K; t. 18, Słownik terminów: L-Ż, Warszawa 2013;
Wstęp do historii sztuki, t. 1, Przedmiot – metodologia – zawód, red. Piotr Skubiszewski, Warszawa 1973;
Zwolińska Krystyna, Malicki Zasław, Mały słownik terminów plastycznych, Warszawa 1990 (lub późniejsze wyd.).
Grupy prowadzone przez dra Przemysława Waszaka:
Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty):
1. Jarzewicz Jarosław, Historia sztuki średniowiecznej, [w:] Vademecum historyka mediewisty, red. Jarosław Nikodem, Dariusz Andrzej Sikorski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, s. 409−425.
2. Koch Wilfried, Style w architekturze. Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Świat Książki, Warszawa 1996 (lub późniejsze wydanie).
3. Mały słownik terminów plastycznych, Zwolińska Krystyna, Malicki Zasław, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990 (lub późniejsze wydanie).
4. Mączeński Zdzisław, Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym, Arkady, Warszawa 1997 (lub późniejsze wydanie).
5. Mikocka-Rachubowa Katarzyna, Terminy i pojęcia z wiedzy o sztuce, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997 (lub inne wydanie).
6. Podręczny słownik historyka sztuki: ornamentyka i motywy dekoracyjne, Wiesław Rządek, Konrad Tomaszewski, Instytut Historii Sztuki, Poznań 1991.
7. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red.: Krystyna Kubalska-Sulkiewicz, Monika Bielska-Łach, Anna Manteuffel-Szarota, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 (lub późniejsze wydanie).
8. Słownik terminów, Sztuka świata, t. 17, 18, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2013.
9. Waszak Przemysław, „Wstęp do historii sztuki” – przegląd najnowszej literatury, „Studia Historica Gedanensia”, [Podtytuł tomu: Historia w szkolnej ławce i w uniwersyteckiej auli. Nauczanie, kształcenie, wychowanie. Przeszłość i teraźniejszość, redakcja tomu: Anna Paner, Michał Kosznicki], T. 10:2019, s. 199-216. Dostępny bezpłatnie w Internecie w formacie PDF: https://www.ejournals.eu/pliki/art/16947/
10. Winzer Fritz, Słownik sztuk pięknych, przekł. z niem. Janina Kumaniecka, „Książnica”, Katowice 2000 (lub inne wydanie).
Literatura uzupełniająca (wybrane fragmenty):
1. Architektura: style i detale, red. Emily Cole, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2022 (lub inne wydanie).
2. D’Alleva Anne, Jak studiować historię sztuki, tłum. Eleonora Jedlińska, Jakub Jedliński, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2013. (lub inne wydanie).
3. D’Alleva Anne, Metody i teorie historii sztuki, tłum. Eleonora Jedlińska, Jakub Jedliński, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2008. (lub inne wydanie).
4. Davidson Cragoe Carol, Jak czytać architekturę: najważniejsze informacje o stylach i detalach, przekł. Ewa Romkowska, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2009.
5. Focillon Henri, Świat form, [w:] Antologia współczesnej estetyki francuskiej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1980, s. 240-268.
6. Gombrich Ernst Hans, Pisma o sztuce i kulturze, Universitas, Kraków 2011.
7. Kuczyńska Jadwiga, Wstęp do historii sztuki. Nauki Pomocnicze. Historia architektury, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin 1988.
8. McNamara Denis R., Jak czytać kościoły?: krótki kurs architektury chrześcijańskiej, przekł. Krzysztof Bednarek, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2016.
9. Szolginia Witold, Architektura i budownictwo, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1991.
10. Szolginia Witold, Architektura, Wydaw. Czasopism i Książek Technicznych Sigma NOT, Warszawa 1992.
11. Sztuki piękne, red. Bartłomiej Kaczorowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Agora, Warszawa 2011.
12. Waszak Przemysław, Dzieło sztuki jako ogniskowa pamięci ujęta na tle współczesnej problematyki dziedzictwa kulturowego. Jego rola w kształceniu. Studium przypadku, [w:] Studia i szkice z badań nad pamięcią zbiorową w Polsce w XX i XXI wieku. Anatomia polityki historycznej, Tom 2, red. Monika Opioła-Cegiełka, Joanna Szczutkowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2020, s. 155-169.
13. Wstęp do Historii sztuki, t. 1: Przedmiot, metodologia, zawód, red. Piotr Skubiszewski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1973.
|
W cyklu 2022/23L:
Literatura obowiązkowa (w wybranych fragmentach) dla grupy nr 1: Błażejewska Anna, Gotycka rzeźba Marii z ciałem Chrystusa z Ostródy, Toruń 2005; Grupy prowadzone przez dra Przemysława Waszaka Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty): |
W cyklu 2023/24L:
Literatura obowiązkowa (w wybranych fragmentach) dla grupy prowadzonej przez dr Katarzynę Krupską-Łyczak: Błażejewska Anna, Gotycka rzeźba Marii z ciałem Chrystusa z Ostródy, Toruń 2005; Grupy prowadzone przez dra Przemysława Waszaka Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty): |
W cyklu 2024/25L:
Literatura obowiązkowa (w wybranych fragmentach) dla grupy prowadzonej przez dr Katarzynę Krupską-Łyczak: Błażejewska Anna, Gotycka rzeźba Marii z ciałem Chrystusa z Ostródy, Toruń 2005; Grupy prowadzone przez dra Przemysława Waszaka w semestrze letnim 2024/2025 Literatura podstawowa (wybrane fragmenty): Jarzewicz Jarosław, Historia sztuki średniowiecznej, [w:] Vademecum historyka mediewisty, red. Jarosław Nikodem, Dariusz Andrzej Sikorski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, s. 409−425. Literatura uzupełniająca (wybrane fragmenty): Architektura: style i detale, red. Emily Cole, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2022 (lub inne wydanie). |
W cyklu 2025/26L:
Literatura obowiązkowa (w wybranych fragmentach) dla grupy prowadzonej przez dr Katarzynę Krupską-Łyczak: Błażejewska Anna, Gotycka rzeźba Marii z ciałem Chrystusa z Ostródy, Toruń 2005; Grupy prowadzone przez dra Przemysława Waszaka w semestrze letnim 2024/2025 Literatura podstawowa (wybrane fragmenty): Jarzewicz Jarosław, Historia sztuki średniowiecznej, [w:] Vademecum historyka mediewisty, red. Jarosław Nikodem, Dariusz Andrzej Sikorski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, s. 409−425. Literatura uzupełniająca (wybrane fragmenty): Architektura: style i detale, red. Emily Cole, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2022 (lub inne wydanie). |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
Grupa nr 1: Grupy prowadzone przez dra Przemysława Waszaka: zajęcia w miarę możliwości będą odbywać się w terenie, przy dziełach sztuki. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: