Sztuka regionu nadbałtyckiego 1402-12-SzRB-S1
Punktem wyjścia 3. części konwersatorium są studia, które w drugiej dekadzie 19 w. odbyli w prestiżowej Królewskiej Duńskiej Akademii Sztuk Pięknych dwaj przyszli romantycy – Norweg J. C. C. Dahl i Niemiec C. D. Friedrich; to w ich kopenhaskim środowisku formowały się zalążki silnych duńsko-niemieckich relacji artystycznych. Choć obaj osiedli później w Dreźnie, Friedrich często powracał do rodzinnego Greifswaldu (wcześniej port należący do Szwecji), by malować bałtyckie pejzaże marynistyczne, w których znalazł wyraz zarówno romantyczny etos, jak i reakcja na pruski reżim zaprowadzony na obszarze Pomorza. W toku zajęć omawiane są w dalszej kolejności następujące tematy:
1. Światło północy – poszukiwanie wyróżników kulturowych i narodowych w sztuce krajów nordyckich
2. Realizm/naturalizm – pejzaż rodzimy; etos pracy, modlitwy, rytuały, obyczaje i zabawy ludowe
3.Neoromantyzm – pejzaż wymowny; ludowe przekazy, baśnie, legendy
4. Luminizm – natura, intymizm wnętrz i portretów
5. Symbolizm i witalizm – Gustav Vigeland i inni reprezentanci tych tendencji
6. Proto-ekspresjonizm - Edvard Munch, August Strindberg i inni twórcy projektujący własne emocje na otaczajacy świat
7. Imperialna polityka carskiej Rosji
7. Twórczość artystyczna w kręgu bałtyckich Niemców i mecenat artystyczny tych środowisk
8. Nieokiełznane dusze – narodziny symbolizmu w bałtyckich prowincjach rosyjskiego imperium
9. Kulturowy kontekst narodowego romantyzmu rozumianego jako rodzime idiomy ponadnarodowego symbolizmu (studia artystów w Petersburgu, Monachium i Düsseldorfie; studyjne pobyty w Paryżu; oddziaływanie sztuki skandynawskiej - Edvarda Muncha i Akseli Gallen-Kalleli)
10. Przejawy narodowej tożsamości w sztukach plastycznych – sięganie po rodzime legendy i mity oraz motywy wernakularne (etnosymbolizm)
11. Zmiana perspektywy filozoficznej i światopoglądowej twórców na początku 20. w., pokonanie dekadenckiego pesymizmu i katastrofizmu na rzecz apologii fizycznej witalności i siły woli
12. Nowa stylistyka, synestezja (muzyczność malarstwa Mikolajusa Konstantinasa Čiurlionisa)
13. Wielka wojna i walka o suwerenność narodową w interpretacji litewskich, łotewskich i estońskich artystów
Prócz symbolistycznych tendencji rozwijających się pod nazwą narodowego romantyzmu na terenach bałtyckich prowincji rosyjskiego imperium, tematyka zajęć dotyczy umacniających się w latach 20.-30. przejawów narodowej tożsamości w sztukach wizualnych na Łotwie i w Estonii, kultywowania tradycji artystycznej, a z drugiej strony formującej się awangardy. Stąd prezentacja obejmuje zwiedzanie dwóch reprezentatywnych dla sztuki obu tych krajów kolekcji muzealnych: Galerii Narodowej w Rydze i Muzeum Sztuki Nowoczesnej KUMU w Tallinie. Pokazywany w tym segmencie zajęc materiał obejmuje także sztukę po 1945 r. oraz twórczość artystyczną lat 50.-90. XX wieku, szcezgólnie na Łotwie. Jest to materiał orientacyjny i uzupełniający w stosunku do dwóch poprzednich segmentów zajęć, a tym samym nieobowiązujacy do zaliczenia przedmiotu.
Zagadnienia szczegółowe w tej części to:
1. Polityka kulturalna w nowo ukonstytuowanych państwach bałtyckich
2. Dominacja nurtów nowego klasycyzmu i nowego realizmu w latach 30.; sztuka w służbie państwa
3. Tendencje kolorystyczne określane mianem późnego impresjonizmu
4. Narodziny awangardy – nowe grupy artystyczne, wspólne wystąpienia i ekspozycje, obieg artystyczno-literackich czasopism
5. Realism socjalistyczny
6. Sztuka figuratywna lat 60.-90. XX wieku
7. Awangardowe trendy, abstrakcja
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- seminaryjna
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowi sprawdzian ustny
(1 pytanie o charakterze problemowym ) – W1, W2, W3, W5, W8;
U2, U3, U5; K3, K4.
Wymagany próg na ocenę dostateczna: 50%, dostateczna plus – 60%, dobrą- 70%, dobrą plus- 80%, bardzo dobra – 90%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Cz. 3
Literatura obowiązkowa:
Przesilenie, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, 2023
Vilhelm Hammershoi. Światło i cisza, kat. wyst., Muzeum narodowe w Poznaniu, Poznań 2022
Poklewski Józef, Studia z historii sztuki i kultury wileńskiej lata 1900-1945. Wybór tekstów, E. Pilecka, A. Saar-Kozłowska, M. Wawrzak (red.), Toruń 2019
Kossowska Irena, Estonia jest krajem maleńkim: sztuka estońska w II I III Rzeczypospolitej, w: I. Kossowska (red.), Poszukiwanie tożsamości kulturowej w Europie Środkowo-Wschodniej 1919–2014 / The Search for Cultural Identity in Central and Eastern Europe, Toruń 2015, s. 133-159
Oswajanie modernizmu. Sztuka estońska 1. połowy XX wieku / Adapting Modernity. Classics of Estonian Art in the First Half of the 20th Century, Tina Abel (red.), kat. wyst., Muzeum Narodowe w Szczecinie; Muzeum Narodowe w Warszawie, Tallin 2010
Kształcenie artystyczne w Wilnie i jego tradycje, J. Malinowski, M. Woźniak, R. Janoniene, (red.), Toruń 1996
Lamberga Dace, Współpraca wystaw artystycznych w 1920-1930 latach XX wieku, w: Jarosław Sozański (red.), Łotwa–Polska. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej nt. „Polsko-łotewskich związków politycznych, ekonomicznych i kulturalnych od XVI w. do 1940 roku”, Ryga 1995, s. 130-140
Kultura międzywojennego Wilna, A. Kieżuń (red.), Białystok 1994
Literatura uzupełniająca:
Art History of Latvia, t. IV 1890-1915, E. Kļaviņš (red.), Riga 2014
Art History of Latvia. T. V, E. Kļaviņš (red.), Riga 2016
Berman P., In Another Light: Danish Painting in the Nineteenth Century, London 2019 (wybrane fragmenty)
Facos Michelle, Nationalism and the Nordic Imagination. Swedish Art of the 1890s., Berkeley-London 1998
Frederiksen Finn Terman, From the Golden Age to Early Modernism. Danish painting from 1830 to 1930 from the collection of Randers Art Museum, kat. wyst., Eesti Kunstimuuseum, Tallinn 1999
Geomeetriline inimene. Eesti Kunstnikkude Rühm ja 1920.-1930. aastate kunstiuuendus. Geometrical Man. The Group of Estonian Artists and Art Innovation in the 1920s and 1930s, Liis Pahlapuu (red.), kat. wyst., Eesti Kunstimuuseum KUMU, Tallin 2012
Gerharde-Upeniece Ginta, 1914, kat. wyst., Latvijas nacionalais makslas muzejs, Riga 2014
Gunnarsson T., Nordic Landscape Painting in the Nineteenth Century, New Haven - London 1998
Huusko Timo (red.), The Magic North. Finnish and Norwegian Art around 1900, kat. wyst., Ateneum Art Museum, Finnish National Gallery, Oslo-Helsinki 2015, 43-67.
Jankevičiūtė Giedrė , From Paris to Kaunas: Neo-Traditionalism in Lithuanian Art of the 1930s, w: I. Kossowska (red.), Reinterpreting the Past: Traditionalist Artistic Trends in Central and Eastern Europe of the 1920s and 1930s, Warsaw 2010, 105-120
Kļaviņš Eduards , Between Engaged Public Monuments and Intimate Formalism: Latvian Neorealism in the 1920s and 1930s, w: I. Kossowska (red.), Reinterpreting the Past: Traditionalist Artistic Trends in Central and Eastern Europe of the 1920s and 1930s, Warsaw 2010, s. 267-278
Lamberga Dace, Classical Modernism. Early 20th Century Latvian Painting, Riga 2018
Lamberga Dace, Fovisma atskaņas: Latviešu glezniecība 1910-1980 / Reflets fauves: Peinture lettone 1910-1980, kat. wyst., Latvijas Nacionālo Mākslas Muzeju, Riga 2007
Laučkaitė Laima, Crossing „Alien” National Boundaries: on the Research of the Identity of Vilnius Art, w: I. Kossowska (red.), Poszukiwanie tożsamości kulturowej w Europie Środkowo-Wschodniej 1919–2014 / The Search for Cultural Identity in Central and Eastern Europe, Toruń 2015, s. 119–132
Nordic Art: The Modern Breakthrough 1860-1920, David Jackson (red.), kat. wyst., Groninger Museum, Groningen; Kunsthalle dre Hypo-Kulturstiftung, München 2012
Mansbach Steven A., Modern Art in Eastern Europe: From the Baltic to the Balkans, ca. 1890-1939, Cambridge–New York 1999
Szelągowska G. Idea zjednoczonej Północy w Skandynawii w I połowie XIX w., Warszawa 1992
Szelągowska G., Dzieje państw w XX w., Dania, Warszawa 2010
Szelągowska G. I Szelągowska K., Historia Norwegii w XIX I XX w., Warszawa 2019
Rostorp V., Le Mythe de retour. Les artistes scandinaves en France de1889 a 1908, Stockholm 2013
Wild souls. Symbolism in the Art of the Baltic States, Liis Pahlapuu (red.), kat. wyst., Eesti Kunstimuuseum KUMU, Tallin 2018
Varnedoe Kirk, Northern Light: Realism and Symbolism in Scandinavian Painting 1880-1910, New York 1982
Varnedoe Kirk, Northern Light: Nordic Art at the Turn of the Century, New Haven-Oslo 1988
Vaughan William, Correcting Friedrich; nature and society in post-Napoleonic Germany, w: Art and Politics, F. Ames-Lewis, P. Paszkiewicz (red.), Warszawa 1996, s. 71-86
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: