Sztuka i jej funkcje. Od pradziejów po współczesność etap II 1402-12-SF-II-S2
Przedmiot jest pomyślany jako dopełnienie kursu podstawowego historii sztuki w zakresie epok artystycznych, a studentom, którzy nie mają licencjatu z historii sztuki, umożliwia przekrojowy wgląd w dzieje sztuki różnych epok. Prezentacja sztuki od strony jej różnorakich funkcji - w ujęciu historycznym - ma na celu uświadomienie studentom jej roli jako ważnego aspektu życia społecznego człowieka, niezależnie od epoki i środowiska społecznego. Ma na celu również wskazanie i wyjaśnienie tych zmian zachodzących w sztuce, które stymulowane były pełnionymi przez nią funkcjami: zarówno w zakresie środków artystycznych, ikonografii, używanych mediów.
W trakcie prezentacji poszczególnych zagadnień student będzie mógł uchwycić zarówno dynamikę zmian jak i trwałość pewnych funkcji (jak: kultowa, upamiętniająca, propagandowa, itd.). Ze względu na powiązanie funkcji z formą, tematem, kompozycją, medium itd. – student ma możliwość nie tylko dostrzeżenia i zrozumienia tych zależności i powiązań ale i wnikliwszej ich analizy.
W cyklu 2022/23L:
Cz. 4: Sztuka nowoczesna i współczesna Ostatnia część wykładu dotyczy wybranych zjawisk artystycznych XIX i XX wieku, analizowanych w kontekście pełnionych przezeń funkcji (poznawczych, krytycznych, propagandowych, użytkowych, religijnych, memoratywnych). Uwaga zostanie zwrócona również na podłoże ideowe i procesy kulturowe, społeczne, geopolityczne i ekonomiczne, pozwalające zrozumieć ewolucję lub kultywowanie funkcji symptomatycznych dla różnych form wypowiedzi artystycznych. Zakres tematyczny zajęć: |
W cyklu 2023/24L:
Cz. 4: Sztuka nowoczesna i współczesna Ostatnia część wykładu dotyczy wybranych zjawisk artystycznych XIX i XX wieku, analizowanych w kontekście pełnionych przezeń funkcji (poznawczych, krytycznych, propagandowych, użytkowych, religijnych, memoratywnych). Uwaga zostanie zwrócona również na podłoże ideowe i procesy kulturowe, społeczne, geopolityczne i ekonomiczne, pozwalające zrozumieć ewolucję lub kultywowanie funkcji symptomatycznych dla różnych form wypowiedzi artystycznych. Zakres tematyczny zajęć: |
W cyklu 2024/25L:
Cz. 3: Sztuka nowożytna Zaprezentowanie specyfiki sztuki i kultury europejskiej w okresie nowożytnym (1500-1800) ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień religijnych: reformacji i kontrreformacji, mecenatu i kolekcjonerstwa oraz teorii i praktyki artystycznej odnoszącej się do dziedzictwa antyku. Narodziny kultury nowożytnej w Italii i na północy Europy oraz ich uwarunkowania polityczne, gospodarcze i społeczno-religijne. Przemożny wpływ na sztukę odkrycia dziedzictwa starożytności i jego upowszechniania oraz konfliktów religijno-społecznych począwszy od wystąpienia Lutra. Ikonoklazm i odrodzenie Kościoła Rzymskiego; łączące się z tymi zagadnieniami zróżnicowanie kulturowo-artystyczne w Europie. Świadome kolekcjonerstwo, mecenat i fundacje artystyczne jako zrodzony na dworach nowy typ akcentowania władzy i elitarności oraz fenomen epoki. Typy kolekcji i główne ośrodki kolekcjonerstwa artystycznego; wędrówka twórców i dzieł. Stopniowa muzealizacja kultury i narodziny muzeów. Cz. 4: Sztuka nowoczesna i współczesna Ostatnia część wykładu dotyczy wybranych zjawisk artystycznych XIX i XX wieku, analizowanych w kontekście pełnionych przezeń funkcji (poznawczych, krytycznych, propagandowych, użytkowych, religijnych, memoratywnych). Uwaga zostanie zwrócona również na podłoże ideowe i procesy kulturowe, społeczne, geopolityczne i ekonomiczne, pozwalające zrozumieć ewolucję lub kultywowanie funkcji symptomatycznych dla różnych form wypowiedzi artystycznych. Zakres tematyczny zajęć: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Egzamin pisemny - 6 pytań problemowych obejmujących materiał ze wszystkich 4 części wykładu.
Kryteria oceniania:
ndst - mniej niż -50%
dst –50-60%
dst plus - 60-70%
db - 70-80%
db plus - 80-90%
bdb - 90-100%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25L:
Literatura do cz. 3 (sztuka nowożytna): Literatura do cz. 4 - podstawowa: Literatura uzupełniająca do cz. 4: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: