Praktyka muzealna lub konserwatorska 1402-12-PR-S2
Przebieg praktyki studenckiej jest indywidualnie projektowany przez dyrekcję danej placówki muzealnej (galerii czy urzędu), z dostosowaniem do jej profilu, możliwości i konkretnych, aktualnie prowadzonych prac ekspozycyjnych, popularyzatorskich, badawczych, wydawniczych.
W programie praktyk powinny znaleźć się następujące elementy:
a) W przypadku instytucji muzealnych i galeryjnych:
- historia jednostki,
- podstawy prawne i statutowe jej funkcjonowania,
- struktura organizacyjna,
- struktura i klasyfikacja zbiorów,
- zasady i sposoby dokumentacji oraz klasyfikacji obiektów,
- metody przechowywania, ochrony i renowacji zabytków,
- strategie prezentacji zbiorów i popularyzacji sztuki.
b) W przypadku urzędów konserwatorskich i zespołów dokumentacji zabytków:
- historia jednostki oraz jej osadzenie w administracyjnej strukturze państwa i samorządów terytorialnych,
- struktura organizacyjna jednostki,
- podstawy prawne ochrony i dokumentacji zabytków,
- zasady i metody porządkowania i wykonywania dokumentacji zabytków,
- zasady i definiowanie obszarów działalności urzędów konserwatorskich,
- metody ochrony i renowacji zabytków,
- konserwatorska prewencja i popularyzacja ochrony dziedzictwa kulturowego.
W cyklu 2022/23L:
Każdy student/ka studiów drugiego stopnia stacjonarnych kierunku historia sztuki zobowiązany/a jest do odbycia w trakcie studiów (do końca pierwszego roku) praktyki zawodowej w wymiarze 90 godzin tj. w okresie nie krótszym niż 2 tygodnie, za co otrzymuje 3 punkty ECTS. Regulamin praktyk oraz wzory niezbędnych dokumentów są dostępne na stronie: https://art.umk.pl/student/praktyki/ Instrukcja organizacji praktyk krok po kroku: 1. Należy zapoznać się z procedurą dotyczącą studenckich praktyk zawodowych realizowanych w ramach kierunków studiów na WSP: https://art.umk.pl/student/praktyki/ 2. Należy dokonać wyboru miejsca praktyk oraz uzyskać deklarację ze strony placówki, że praktyka w danym terminie będzie możliwa. Proszę pamiętać, że rodzaj praktyki powinien odpowiadać profilowi kształcenia na kierunku studiów, a celem praktyki jest w szczególności: 3. Należy uzyskać akceptację koordynatora praktyk odnośnie do wyboru miejsca odbywania praktyk. Proponowane miejsca odbywania praktyk to m.in. muzea, galerie sztuki, domy aukcyjne, urzędy ochrony zabytków i dziedzictwa kulturowego, a także instytucje kultury, których działalność jest zgodna z profilem studiów. 4. Przed rozpoczęciem praktyki należy dostarczyć koordynatorowi praktyk następujące dokumenty: 5. W terminie do 30 dni po zakończeniu praktyki student/ka ma obowiązek złożyć u koordynatora praktyk następujące dokumenty: 6. Na podstawie ww. dokumentów opiekunka praktyk dokonuje zaliczenia praktyki w systemie USOS. 7. Dokumenty potwierdzające zaliczenie praktyki opiekunka praktyk przekazuje do dokumentacji studenta/ki znajdującej się w dziekanacie. 8. W przypadkach nieuregulowanych w niniejszej procedurze decyzję podejmuje Prodziekan ds. kształcenia i spraw studenckich. |
W cyklu 2023/24L:
Każdy student/ka studiów drugiego stopnia stacjonarnych kierunku historia sztuki zobowiązany/a jest do odbycia w trakcie studiów (do końca pierwszego roku) praktyki zawodowej w wymiarze 90 godzin tj. w okresie nie krótszym niż 2 tygodnie, za co otrzymuje 3 punkty ECTS. Regulamin praktyk oraz wzory niezbędnych dokumentów są dostępne na stronie: https://art.umk.pl/student/praktyki/ Instrukcja organizacji praktyk krok po kroku: 1. Należy zapoznać się z procedurą dotyczącą studenckich praktyk zawodowych realizowanych w ramach kierunków studiów na WSP: https://art.umk.pl/student/praktyki/ 2. Należy dokonać wyboru miejsca praktyk oraz uzyskać deklarację ze strony placówki, że praktyka w danym terminie będzie możliwa. Proszę pamiętać, że rodzaj praktyki powinien odpowiadać profilowi kształcenia na kierunku studiów, a celem praktyki jest w szczególności: 3. Należy uzyskać akceptację koordynatora praktyk odnośnie do wyboru miejsca odbywania praktyk. Proponowane miejsca odbywania praktyk to m.in. muzea, galerie sztuki, domy aukcyjne, urzędy ochrony zabytków i dziedzictwa kulturowego, a także instytucje kultury, których działalność jest zgodna z profilem studiów. 4. Przed rozpoczęciem praktyki należy dostarczyć koordynatorowi praktyk następujące dokumenty: 5. W terminie do 30 dni po zakończeniu praktyki student/ka ma obowiązek złożyć u koordynatora praktyk następujące dokumenty: 6. Na podstawie ww. dokumentów opiekunka praktyk dokonuje zaliczenia praktyki w systemie USOS. 7. Dokumenty potwierdzające zaliczenie praktyki opiekunka praktyk przekazuje do dokumentacji studenta/ki znajdującej się w dziekanacie. 8. W przypadkach nieuregulowanych w niniejszej procedurze decyzję podejmuje Prodziekan ds. kształcenia i spraw studenckich. |
W cyklu 2024/25L:
Każdy student/ka studiów drugiego stopnia stacjonarnych kierunku historia sztuki zobowiązany/a jest do odbycia w trakcie studiów (do końca pierwszego roku) praktyki zawodowej w wymiarze 90 godzin tj. w okresie nie krótszym niż 2 tygodnie, za co otrzymuje 3 punkty ECTS. Regulamin praktyk oraz wzory niezbędnych dokumentów są dostępne na stronie: https://art.umk.pl/student/praktyki/ Instrukcja organizacji praktyk krok po kroku: 1. Należy zapoznać się z procedurą dotyczącą studenckich praktyk zawodowych realizowanych w ramach kierunków studiów na WSP: https://art.umk.pl/student/praktyki/ 2. Należy dokonać wyboru miejsca praktyk oraz uzyskać deklarację ze strony placówki, że praktyka w danym terminie będzie możliwa. Proszę pamiętać, że rodzaj praktyki powinien odpowiadać profilowi kształcenia na kierunku studiów, a celem praktyki jest w szczególności: 3. Należy uzyskać akceptację koordynatora praktyk odnośnie do wyboru miejsca odbywania praktyk. Proponowane miejsca odbywania praktyk to m.in. muzea, galerie sztuki, domy aukcyjne, urzędy ochrony zabytków i dziedzictwa kulturowego, a także instytucje kultury, których działalność jest zgodna z profilem studiów. 4. Przed rozpoczęciem praktyki należy dostarczyć koordynatorowi praktyk następujące dokumenty: 5. W terminie do 30 dni po zakończeniu praktyki student/ka ma obowiązek złożyć u koordynatora praktyk następujące dokumenty: 6. Na podstawie ww. dokumentów opiekunka praktyk dokonuje zaliczenia praktyki w systemie USOS. 7. Dokumenty potwierdzające zaliczenie praktyki opiekunka praktyk przekazuje do dokumentacji studenta/ki znajdującej się w dziekanacie. 8. W przypadkach nieuregulowanych w niniejszej procedurze decyzję podejmuje Prodziekan ds. kształcenia i spraw studenckich. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Literatura
Wedle ewentualnych wskazówek pracownika mającego w danej placówce muzealnej (galerii czy urzędzie) powierzoną opiekę nad studentem-praktykantem.
Uwagi
W cyklu 2023/24L:
W ramach praktyk studenci między innymi: zapoznali się ze strukturą wybranych instytucji oraz specyfiką ich działalności; poznali kolekcje muzealne; wykonali zadania związane z przygotowaniem ekspozycji czasowych; uczestniczyli w promocji wydarzeń artystycznych; zajmowali się pracami inwentaryzatorskimi i dokumentacyjnymi; poznali podstawy obsługi informatycznego systemu zarządzania dokumentacją; uczestniczyli w rozpatrywaniu spraw administracyjnych związanych z zabytkami nieruchomymi; przygotowali projekty pism oraz dokumentację archiwalną. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: