Ochrona własności intelektualnej
1402-12-OWI-S1
W trakcie zajęć zostaną zrealizowane poniższe zagadnienia:
1. Prawo własności intelektualnej,
2. Prawo autorskie w Polsce,
3. Nowelizacja prawa autorskiego,
4. Licencje CC,
5. Ochrona baz danych sui generis,
6. Zakazy publikacji.
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 5 h (0,5 pkt),
Czas poświęcony na pracę indywidualną: 5 h (0,25 pkt),
Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania: 3 h (0,25 pkt).
Efekty uczenia się - wiedza
W1: student zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu ochrony prawa autorskiego,
W1: student ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony własności przemysłowej,
W3: student rozpoznaje typy licencji Creative Commons, mając wiedzę o możliwościach ich zastosowania przez poszczególnych uczestników procesów informacyjno-komunikacyjnych,
W4: student zna i rozumie zasady ustawodawstwa międzynarodowego i krajowego zapewniającego ochronę prawną dobrom niematerialnym.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: student interpretuje dozwolony użytek chronionych utworów i możliwość zastosowania go przez instytucje kultury,
U2: student potrafi rozpoznać naruszenia praw autorskich i określić ich konsekwencje,
U3: student potrafi zaprezentować w nowożytnym języku obcym efekty swojej pracy na tematy związane z historią sztuki lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych, w formie pisemnej i ustnej, z zastosowaniem różnorodnych metod, technik i narzędzi badawczych,
U4: student posiada umiejętność rozpoznawania i analizowania wybranych problemów i potrzeb społecznych oraz potrafi samodzielnie projektować i zaspokajać je metodami, technikami i narzędziami specyficznymi dla historii sztuki.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: student rozumie rolę wykorzystania własności intelektualnej i znaczenie jej ochrony w zakresie propagowania wiedzy w różnych środowiskach,
K2: student jest świadom etycznego wymiaru norm prawnych w zakresie ochrony własności intelektualnej,
K3: student jest świadom roli domeny publicznej jako warunku swobodnego rozwoju kultury i nauki,
K4: student tworząc własne projekty potrafi przewidywać prawne skutki swojej działalności w zakresie ochrony własności intelektualnej.
Metody dydaktyczne
- pokaz multimedialny,
- dyskusja dydaktyczna.
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- projektu
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność na wszystkich zajęciach.
W roku 2019/2020 ze wzg na zdalny tryb nauczania praca zaliczeniowa: recenzja tekstu prawniczego.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie, wyd. 2, Warszawa 2010
2. Domańśka-Baer Alina, Co pracownik i student szkoły wyższej o prawie autorskim wiedzieć powinien, Warszawa 2012
3. 5. Informacja elektroniczna a prawo autorskie, Warszawa 2000
4. Karpowicz Andrzej, Autor−wydawca. Poradnik prawa autorskiego, wyd. 5, Warszawa 2009
5. Prawo Internetu, pod red. P. Podreckiego, Warszawa 2004 i n.
Akty prawne:
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 z późn. zm.
Ustawa z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych, Dz.U.2001 nr 128 poz. 1402 z późn. zm.
Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 roku Prawo własności przemysłowej Dz.U. 2001 nr 49 poz. 508 z późn. zm.
Zalecane źródło: http://isip.sejm.gov.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: