Wprowadzenie do sztuki pradziejowej 1402-11-WSP-S1
Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z najwcześniejszymi zjawiskami artystycznymi tworzonymi przez człowieka przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na specyfikę tej najwcześniejszej twórczości i jej doniosłą rolę, jaką pełniła w ówczesnych społecznościach. Zagadnienia te prezentowane są w następującym porządku:
Wykład I: Zagadnienia wprowadzające próba zdefiniowania „sztuki pradziejowej” w kontekście definiowania i wyznaczania granic sztuki w ogóle. Problem istniejących istotnych różnic między sztuką pradziejową a sztuką epok historycznych i różnic pozornych (różnice jakościowe). Mimetyzm w sztuce a sztuka pradziejowa. Sztuka nowoczesna a sztuka pradziejowa(ekspresja artystyczna). Natura i funkcje sztuki pradziejowej. Sztuka jako metafora i symbol (omówienie poparte ilustracjami ze sztuki pradziejowej i sztuki epok późniejszych).
Wykład II: Możliwości badania sztuki pradziejowej w ramach historii sztuki i innych dyscyplin naukowych; sztuka pradziejowa a tradycja badań w historii sztuki. Tradycyjny podział na gatunki artystyczne (malarstwo, architektura, rzeźba, rzemiosło) – jako nieadekwatny dla zjawisk artystycznych w pradziejach. Periodyzacja pradziejów, jej geneza, charakter i konsekwencje tej periodyzacji dla historii sztuki.
Wykład III: Główne pozaartystyczne uwarunkowania sztuki pradziejowej: rozwój gatunku ludzkiego a pojawienie się pierwszych zjawisk artystycznych; środowisko przyrodnicze, klimat i jego zmiany, tryb życia i relacje społeczne, religia w okresie kształtowania się społeczności paleolitu. Próby systematyzacji, nazewnictwo kultur, kręgów kulturowych tworzonych przez ludzi paleolitu i znaczenie ich dla historii sztuki.
Wykład IV: Najstarsze przejawy dokonań artystycznych – ich przyczyny, charakter, konwencja artystyczna, domniemane funkcje Sztuka przedstawiająca i „abstrakcyjna”(malowidła w jaskini Chauvet, zabytki tzw. sztuki drobnej –ryty, nacięcia oraz figurki ludzkie i zwierzęce)
Wykład V: Sztuka paleolitu: różne typy dzieł, różne techniki wykonania, różnorodność konwencji przedstawiania. Sztuka w okresie graweckim i solutrejskim – omawianie na wybranych przykładach
Wykład VI: Malarstwo jaskiniowe paleolitu (głównie okres magdaleński); przyczyny niezwykłej popularności malowideł jaskiniowych w tym okresie; ważniejsze zabytki (Lascaux, Altamira, Niaux, Ignatiewskaja, Kapowa i inne). Zagadnienie ich formy artystycznej, techniki wykonywania, różne interpretacje badaczy co do sensu wyobrażonych tam przedstawień i ich funkcji. Sztuka tzw.”drobna”.
Wykład VII: Sztuka schyłku paleolitu – późny okres magdaleński; zmiany w sztuce. Tzw. post-paleolit. Początki i rozwój sztuki mezolitu w różnych społecznościach Europy. Sztuka w mezolicie: nowe zjawiska artystyczne a tradycja.
Wykład VIII: Formowanie się społeczeństw neolitycznych; zmiany zachodzące w trybie życia społeczności (mit „postępu”!) a zmiany zachodzące w sztuce. Początki neolitu na Bliskim Wschodzie; osadnictwo i sztuka tamtych społeczności. Nowa konwencja przedstawiania, nowe treści, nowe motywy przedstawieniowe i nowe funkcje
.Wykład IX: Sztuka neolitu; główne ośrodki, ważniejsze zjawiska artystyczne – naczynia ceramiczne – ich kształty i dekoracja; plastyka figuralna (omówienie na wybranych przykładach, reprezentatywnych dla ważniejszych kultur europejskich.
Wykład X: Kultury tzw. megalityczne neolitu i przełomu neolit/brąz (eneolit), ich zasięg terytorialny, główne zjawiska artystyczne oraz funkcje ich monumentalnych zabytków.
Wykład XI: Kultura artystyczna epoki brązu:społeczno-gospodarcze podstawy zmian w sztuce; brąz – nowe tworzywo; jego produkcja – jako rytuał. Nowe tematy, nowe motywy artystyczne. Ważniejsze zjawiska artystyczne – charakteryzowane na wybranych przykładach różnych kultur europejskich.
Wykład XII: Sztuka okresu halsztackiego i jej uwarunkowania pozaartystyczne. Związki z tradycją artystyczną epoki brązu i nowe zjawiska artystyczne: omówienie na wybranych przykładach.
Wykład XIII: Sztuka plemion koczowniczych stepów euroazjatyckich; specyficzne cechy kultur ludów koczowniczych. Główne motywy artystyczne, tematy i forma dzieł (oraz jej ewolucja) – na przykładzie zabytków scytyjskich i kimeryjskich. Znaczenie ich sztuki dla sztuki średniowiecza.
Wykład XIV: Sztuka okresu lateńskiego – ze szczególnym uwzględnieniem sztuki Celtów; jej cechy charakterystyczne, ewolucja motywów i form artystycznych. Ornament celtycki i jego rozwój. Sztuka figuralna u Celtów. Sztuka celtycka a antyk. Znaczenie sztuki celtyckiej dla sztuki średniowiecza.
Wykład XV: Węzłowe problemy sztuki pradziejowej w Polsce; najważniejsze zjawiska artystyczne ze szczególnym uwzględnieniem epoki przełomu: pradziejów i czasów historycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład kończy się egzaminem pisemnym, w trakcie którego sprawdzana jest umiejętność rozpoznania zabytków prezentowanych na ilustracjach jak i wiedza o zjawiskach artystycznych w pradziejach poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania typu testowego i problemowego z zakresu wiedzy omawianego na wykładach i zawartego w literaturze przedmiotu [K_W01, K_W02, K_W04]; ,[K_U01, K_U04]
Literatura
Literatura do egzaminu:
1. J. Clottes, D. Lewis-Williams, Prehistoryczni szamani. Trans i magia w zdobionych grotach, Warszawa 2009
2. M. Eliade, Historia wierzeń i idei religijnych, T. 1: Od epoki kamiennej do misteriów eleuzyjskich, Warszawa 1988 (obowiązują rozdziały: I, II, V)
3. Tenże, Traktat o historii religii, Warszawa 2000
4. J. Gąssowski, Prehistoria sztuki, Warszawa 2008
5. J. Kębłowski, Dzieje sztuki polskiej, Warszawa 1989 (obowiązuje część dotycząca sztuki pradziejowej)
6. A. Leroi-Gourhan, Religie prehistoryczne, Warszawa 1966
7. A. Szyjewski, Etnologia religii, Kraków 2001, rozdziały: I-IV, VIII-XII
8. Wielka historia świata, tom: I - J.K. Kozłowski, Świat przed „rewolucją” neolityczną, red. J. Gierowski i inn., Kraków 2004 oraz:
t. II - pod red. J.Śliwy, Stary i Nowy świat. Od rewolucji neolitycznej do podbojów Aleksandra Wielkiego, Kraków 2005
Literatura uzupełniająca:
Die Anfänge der Kunst vor 30 000Jahren, Hrsg. H.Műller-Beck.G.Albrecht, Stuttgart 1987
Beyond Art: Pleistocene Image and Symbol, Ed.M.W.Conkey, San Francisco, California 1997
M. Brézillon, Encyklopedia kultur pradziejowych, Warszawa 1981
M.Eliade, Kowale i alchemicy, Warszawa 2007
J. Gąssowski, Sztuka pradziejowa w Polsce, Warszawa 1975
W.Juszczak, Paleolityczny epos. Homer i mit australijski, w: Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, nr 2, 1991
J.Kębłowski, Kilka refleksji na temat sztuki pradziejowej jako przedmiotu badań historii sztuki, w: Sztuka epoki brązu i wczesnej epoki żelaza w Europie Środkowej, pr. zbior. pod red. B. Gedigi i inn, Wrocław-Biskupin 2001, s. 25-40.
A. Kowalski, Mit a piękno. Z badań nad pochodzeniem sztuki, Bydgoszcz 2013
M. J. Melnik, J. Filip, Frűhe Stufen der Kunst, w: Propyläen Kunstgeschichte Bd 14, Berlin 1985 (lub wydania wcześniejsze) – tu: ilustracje.
A. Rozwadowski, Obrazy z przeszłości. Hermeneutyka sztuki naskalnej, Poznań 2009
https://www.youtube.com/watch?v=ThsMCZ3B8eE – Werner Herzog, Jaskinia zapomnianych snów
https://www.youtube.com/watch?v=qFeFXx_ZZHs – Lascaux (i inne)
https://www.youtube.com/watch?v=-B3WfjZ0z0I – Cueva del Castillo
https://www.youtube.com/watch?v=r4iqgRQXmW4 – Altamira
Ogólne: http://fr.wikipedia.org/wiki/Portail:Pr%C3%A9histoire
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: