Wstęp do historii sztuki 1402-11-WHSw-S1
Wykłady obejmować będą wprowadzenie w dyskurs czym jest historiia sztuki i jak definiować obszar jej badań,. Podstawy autonomii dyscypliny. Problematykę klasyfiacji ioraz krytriów systematyzujących wiedzę o działaniach artystycznych . jOmówienie historii historii sztuki obejować będzie czasy od pierwszych przykładów piśmiennictwa historycznego i historiograficznego o sztuce po sztukę naszych czasów) towarzyszące jej od zarania podstawowe teorie i elementy metodologii, oraz terminologię podstawowych dziedzin sztuki i nauk pokrewnych (architektura, malarstwo, rzeźba, grafika, ornament, paramentyka). Całość podzielona została na dwa zasadnicze bloki tematyczne. Pierwszy obejmuje wprowadzenie w dziedzinę oraz elementy propedeutyki historii sztuki, drugi historię formowania się naukowych podstaw historii sztuki, rozwój dziedziny i najważniejsze jej tendencje metodologiczne w historii.
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów w dziedzinę historii sztuki, przyjrzenie się temu czym w ogóle jest ta dyscyplina, w jaki sposób się ona kształtowała, jakie zadania były wobec niej formułowane, oraz jak zmienia się obszar jej zainteresowań. W trakcie zajęć student zapoznany zostanie także z podstawową nomenklaturą różnych obszarów działań artystycznych. Podczas wykładów zostaną omówione teorie takich badaczy, jak m. in.: G. Vasari, J.J. Winckelmann, J. Burchardt, H. Wölfflin, A. Riegl, M. Dvořák, A. Warburg, E. Panofsky, E.H. Gombrich, G. Kubler, R. Arnheim, M. Imdahl, M. Brötje, J. Berger, G. Pollock, M. Baxandall.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawę zaliczenia stanowi egzamin pisemny obejmujący zagadnienia zaprezentowane na wykładzie oraz zawarte w literaturze przedmiotu (W2, W7, W11; U1–U3, U5; K2–K5).
Pełen zestaw pytań do egzaminu podawany na początku zajęć.
Literatura
J. Białostocki, Dzieje historiografii artystycznej i naukowej historii sztuki, w: Wstęp do historii sztuki, t.1: Przedmiot – metodologia – zawód, (red. P. Skubiszewski), Warszawa 1973,
W. Tatarkiewicz, Definicja sztuki, tamże
J. Białostocki, Pojęcia, kierunki i metody historii sztuki, tamże,
P. Skubiszewski, Elementy metodologii, tamże,
Z. Waźbiński, Vasari i nowożytna historiografia sztuki, Wrocław 1975,
J. J. Winckelmann, Myśli o naśladowaniu greckich rzeźb i malowideł, w: Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce, 1700-1870, red. E. Grabska i M. Poprzęcka, Warszawa 1974,
J. J. Winckelmann, Opis Torsa w rzymskim Belwederze, tamże
H. Wölfflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, Wrocław 1962,
J. Białostocki, Posłanie Aby Warburga: historia sztuki czy historia kultury?, w: tegoż, Refleksje i syntezy ze świata sztuki, cykl drugi, Warszawa 1987
E. Panofsky, Ikonografia i ikonologia, w: tegoż: Studia z historii sztuki, Warszawa 1971,
E. H. Gombrich, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego, Warszawa 1981,
G. Kubler, Kształt czasu. Uwagi o historii rzeczy, Warszawa 1970,
J. Białostocki, Kształt czasu. Kryzys pojęcia stylu i teoria Kublera, w: tegoż, Sztuka i myśl humanistyczna, W-wa 1966,
J. Białostocki, Znaczenie historii sztuki wśród nauk humanistycznych, tamże,
M. Bryl, Płaszczyzna, ogląd, absolut. Inspiracje heremeutyczne we współczesnej historii sztuki, AQ VI, Poznań 1993,
M. Bryl, Między wspólnotą inspiracji a odrębnością tradycji. Niemiecko- i anglojęzyczna historia sztuki u progu trzech ostatnich dekad. Rocznik Historii Sztuki, t. XXIV, 1999,
R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Warszawa 1978,
M. Imdahl, Giotto, Z zagadnień ikonicznej struktury sensu, AQ IV, Poznań 1990,
J. Berger, Sposoby widzenia, Poznań 1997,
Gradowski M., Żygulski Z., Słownik uzbrojenia historycznego, Warszawa 2000
Rządek W., Tomaszewski K., Podręczny słownik historyka sztuki. Ornamenty i motywy dekoracyjne, Poznań 1991
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 2006
Zieliński C., Sztuka sakralna, Poznań 1960
|
W cyklu 2022/23Z:
J. Białostocki, Dzieje historiografii artystycznej i naukowej historii sztuki, w: Wstęp do historii sztuki, t.1: Przedmiot – metodologia – zawód, (red. P. Skubiszewski), Warszawa 1973, |
W cyklu 2023/24Z:
J. Białostocki, Dzieje historiografii artystycznej i naukowej historii sztuki, w: Wstęp do historii sztuki, t.1: Przedmiot – metodologia – zawód, (red. P. Skubiszewski), Warszawa 1973, |
W cyklu 2024/25Z:
J. Białostocki, Dzieje historiografii artystycznej i naukowej historii sztuki, w: Wstęp do historii sztuki, t.1: Przedmiot – metodologia – zawód, (red. P. Skubiszewski), Warszawa 1973, |
W cyklu 2025/26Z:
J. Białostocki, Dzieje historiografii artystycznej i naukowej historii sztuki, w: Wstęp do historii sztuki, t.1: Przedmiot – metodologia – zawód, (red. P. Skubiszewski), Warszawa 1973, |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23Z:
brak |
W cyklu 2023/24Z:
brak |
W cyklu 2024/25Z:
brak |
W cyklu 2025/26Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: