Techniki sztuk plastycznych 1402-11-TSPw-S1
Celem wykładów jest scharakteryzowanie materiałów i technik artystycznych w aspekcie historycznym. Szczegółowo prezentowane są następujące tematy:
Techniki rysunkowe
- Rysunek węglem drzewnym suchym
- Rysunek węglem drzewnym olejnym
- Rysunek ołówkiem metalowym
- Rysunek ołówkiem grafitowym (kredki kolorowe)
- Rysunek sangwiną i kredą
- Technika pastelu (pastel tradycyjny i pastel woskowy i monumentalny)
- Rysunek pędzlem
- Rysunek piórkiem
- Inne techniki rysunkowe
Techniki graficzne
- Druk wypukły: drzeworyt, linoryt, gipsoryt, fleksografia
- Druk wklęsły:
Techniki suche: miedzioryt, staloryt, suchoryt, kamienioryt, mezzotinta
Techniki trawione: akwaforta, akwatinta, miękki werniks, odprysk, fluoroforta
- Druk płaski: litografia, algrafia, cynkotypia, monotypia
- Sitodruk
Techniki malarskie
- Technika akwarelowa
- Technika gwaszowa
- Technika kazeinowa
- Technika klejowa
- Technika akrylowa
- Technika temperowa
- Technika malarstwa olejnego
- Technika olejno-żywiczna
- Techniki mieszane
- Technika fresku mokrego i suchego, pakułowo-wapiennego
- Technika sgraffita
- Technika mozaiki
Techniki dekoracyjne
-Witraż
-Stiuk
-Sztablatura
-Sztukateria
-Intarsja
-Inkrustacja
-Chryzelefantyna
Techniki rzeźbiarskie
-Rzeźba w drewnie
-Rzeźba w kamieniu
-Rzeźba z metalu (odlewana i kuta)
- Rzeźba z lodu
- Inne techniki rzeźbiarskie
Techniki pozłotnicze
- Złocenie i srebrzenie na pulment
- Złocenie i srebrzenie na mikstion
-Inne techniki pozłotnicze
Zagadnienia technik i technologii stosowanych przez wybranych artystów.
Analiza wybranych traktatów artystycznych.
W cyklu 2022/23Z:
Celem wykładów jest scharakteryzowanie materiałów malarskich i technik artystycznych w aspekcie historycznym. Szczegółowo prezentowane są następujące tematy: Techniki rysunkowe Techniki graficzne Techniki malarskie Techniki dekoracyjne Techniki rzeźbiarskie Techniki pozłotnicze Zagadnienia technik i technologii stosowanych przez wybranych artystów. Analiza wybranych traktatów artystycznych. |
W cyklu 2023/24Z:
Celem wykładów jest scharakteryzowanie materiałów malarskich i technik artystycznych w aspekcie historycznym. Szczegółowo prezentowane są następujące tematy: Techniki rysunkowe Techniki graficzne Techniki malarskie Techniki dekoracyjne Techniki rzeźbiarskie Techniki pozłotnicze Zagadnienia technik i technologii stosowanych przez wybranych artystów. Analiza wybranych traktatów artystycznych. |
W cyklu 2024/25Z:
Celem wykładów jest scharakteryzowanie materiałów malarskich i technik artystycznych w aspekcie historycznym. Szczegółowo prezentowane są następujące tematy: Techniki rysunkowe Techniki graficzne Techniki malarskie Techniki dekoracyjne Techniki rzeźbiarskie Techniki pozłotnicze Zagadnienia technik i technologii stosowanych przez wybranych artystów. Analiza wybranych traktatów artystycznych. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie w formie egzaminu (wiedza teoretyczna i slajdowisko) z materiału omówionego w danym semestrze.
zaliczenie slajdowiska:
poniżej 50% - ndst
50-60% - dst
60-70% - dst+
70-80% - db
80-90% - db+
90%-100%- bdb
zaliczenie części teoretycznej:
poniżej 50% - ndst
50-60% - dst
60-70% - dst+
70-80% - db
80-90% - db+
90%-100%- bdb
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie udziału w zajęciach oraz pozytywnej oceny obu części egzaminu. Ocena końcowa jest wypadkową ocen ze slajdowiska i części teoretycznej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Źródła (wybrane fragmenty):
Cennini Cennino, Rzecz o malarstwie, tłum. Tyszkiewicz S., opr. Jędrzejewska H., Wrocław 1955;
Dionizjusz z Furny, Hermeneia czyli objaśnienie sztuki malarskiej, przekł. Kania I., Kraków 2003;
Pliniusz, Historia naturalna, tłum. Zawadzcy I. i T., Wrocław 1961;
Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. Kobielus S., Tyniec – Kraków, 1998;
Theofrast, O kamieniach, [w:] Tegoż, Pisma filozoficzne i wybrane pisma przyrodnicze, tłum. Gromska D., Schneider J., t. 1, Warszawa 1963;
Vinci Leonardo da, Traktat o malarstwie, tłum. i opr. Rzepińska M., Gdańsk 2006;
Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. Kumaniecki K., Warszawa 1956;
Opracowania (wybrane fragmenty):
Ackley C., Printmaking in the Age of Rembrandt, 1981;
Artymowski R., Materiały i narzędzia malarskie, Skrypt 6, Warszawa 1989;
Bann S., Parallel Lines: Printmakers, Painters and Photographers in Nineteenth-Century France, 2001;
Bambach C., Drawing and Painting in the Italian Renaissance Workshop. Theory and Practice from the Thirteenth to the Sixteenth Century, 1999;
Bastek G., Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, 2013;
Bomford D. et al., Art in the Making: Italian Painting Before 1400, 1989;
Bomford D., Art in Making: Rembrandt, 1988;
Brown Ch., Making and Meaning, Rubens’s Landscapes, 1996;
Borsook E., The Mural Painters of Tuscany: from Cimabue to Andrea del Sarto, 1980;
Bucklow S., The Alchemy of Paint, London, 2009;
Bury M., The Print in Italy 1550-1620, 2001;
Brachert T., Lexikon historischer Maltechniken, Callwey 2001;
Brochwicz Z., Folie pozłacarskie w zabytkowych obiektach - ich charakterystyka i metody identyfikacji, Materiały Zachodniopomorskie, t. XVII, 1971;
Josepmaria T. Camí, Jacinto Santamera, Sztuka rzeźbienia w drewnie, 1998;
Catafal J., Oliva C., Techniki graficzne, Warszawa 2005;
Carradori Fr., Elementary Instructions for Students of Sculpture, tłumaczenie Matti Kalevi Auvinen, Los Angeles 2002;
Cohn M.B. , Old Master Prints and Drawings: A Guide to Preservation and Conservation, 1997;
Diakowska-Czarnota A., Typologia drewnianych krosien malarskich na podstawie kryterium złączy, Ochrona Zabytków, 1984, z.1, s. 32- 40;
Disegno – rysunek u źródeł sztuki nowożytnej, red. Tadeusz Żuchowski, Sebastian Dudzik, 2001;
Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady 1975;
Doleżyńska-Sewerniak E., Powojenne sgraffita olsztyńskie – dzieła, ich twórcy, inspiracje, [w:] Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 roku. Kreacja i konserwacja. Materiały Krajowej Konferencji z okazji 35-lecia wpisu Starego Miasta w Warszawie na Listę światowego dziedzictwa UNESCO, red. A. Jagiellak, P. Świątek, Warszawa 2015, s. 179–191;
Doleżyńska-Sewerniak E., Materiały malarskie i technika w obrazach olejnych Aleksandra Gierymskiego, Toruń 2010.
Doleżyńska-Sewerniak E. , Graffiti sztuka ulicy. Wybrane przykłady graffiti toruńskiego, [w:] VIA – architektura, urbanizm, studia. Materiały Instytutu Architektury i Urbanistyki WSG w Bydgoszczy, red. Lech Zimowski, Bydgoszcz 2008, s. 95–103;
Dubrowska M. i Sołtan A., Brązownictwo warszawskie w XIX i XX wieku : od Norblina do Łopieńskich, 1999;
Dygas-Konopacka M., Rzeźba w kamieniu, 2011;
Eastlake Ch. L., Methods and Materials of Painting of the Great Schools and Masters , 2 Bde., New York, 1960;
Engelman Z. Pozłotnictwo, Zielona Góra 2007;
Feller R.L., Artis’s Pigments Handbook of their History and Characterisation, Washington, 1986;
Friend T., Rysunek i malarstwo : najważniejsze technik : podręcznik, 2010;
Fuga A., Techniki i materiały, Warszawa 2008;
Gascoigne B., How to Identify Prints: A Complete Guide to Manual and Mechanical Processes from Woodcut to Inkjet, 2004;
Griffiths A., Prints and Printmaking: An Introduction to the Materials and Techniques, 1980;
Griffiths A., The Print Before Photography: An introduction to European Printmaking 1550 – 1820, 2016;
Hall M., Color and Meaning: Practice and Theory in Renaissance Painting, CUP, 1992;
Held J., The Oil Sketches of Peter Paul Rubens, 1979;
Hills P., The Light of Early Italian Painting, 1987;
Hills P., Venetian Colour, 1999;
Hopliński J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990;
Hrebeniuk Al., Witraże-mozaiki: sztuka barwnych szkieł i kamyków: technika witraży: średniowieczne mariackie witraże, Wyspiański w witrażach, sztuka mozaikowa, mozaiki w kościele O.O. Jezuitów w Krakowie, 1938;
Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej, cz. 2, Kraków 1939;
Kalinowski K., Warsztat barokowego rzeźbiarza, [w:] Artium Quaestiones, VII, Poznań, 1995, s. 103-140;
Krużel K., Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia analizy formalnej dawnej grafiki, 1999;
Kozieł A., Jak wyglądała i funkcjonowała malarska pracownia Michaela Willmanna, [w:] idem, Michael Willmann i jego malarska pracownia, 2013, s. 72-131;
Labuda S. Adam, Malarstwo-zleceniodawca-malarz. Gatunek, funkcje, konteksty twórczości artystycznej [w:] Malarstwo gotyckie w Polsce, t.1, pod redakcją Adama S. Labudy i Krystyny Secomskiej, Warszawa 2004, s. 17-68;
Lambert S., Prints: Art and Techniques, 2001;
Losos L., Techniki malarskie, tłum. Dębska A., Warszawa 1991;
Meder J., The Mastery of Drawing, tłum. W. Ames, 1923, 1978;
Merrifield P. M., Original Treatieses on the Arts of Painting, Vol. I i II, New York 1967;
Motture P., Large Bronzes in the Renaissance, 2003;
Parramón J. M., Rysunek artystyczny : historia, pracownia, materiały, techniki, tematy, teoria i praktyka, 1993;
Penny N., The Materials of Sculpture, 1993;
Rich J., The Materials and Methods of Sculpture, 1974;
Rudniewski P., Pigmenty i ich identyfikacja, Skrypt 13, ASP w Warszawie, Warszawa 1994;
Różycka-Bryzek A., Malowidła ścienne bizantyńsko-ruskie, [w:] Malarstwo gotyckie w Polsce, T.1, pod redakcją Adama S. Labudy i Krystyny Secomskiej, Warszawa 2004, s. 155-184;
Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 1989;
Sadziak T., Klejowe i olejne prace pozłotnicze, Ośrodek Dokumentacji Zabytków, Warszawa 1981;
Sawicki T., Konserwacja malowideł ściennych: problemy estetyczne : historia, teoria, praktyka, 2010;
Smith R., Tajemnice warsztatu artysty : malarstwo, rysunek, grafika artystyczna, narzędzia, techniki, materiały, 1994;
Smith R., Tajemnice warsztatu artysty : malarstwo, rysunek, grafika artystyczna, narzędzia, techniki, materiały, 1994;
Stępień D., Tempera żółtkowa jako technika w malarstwie sztalugowym, według dawnych przekazów i twórczości wybranych współczesnych artystów, 2010;
Stijnman A., Engraving and Etching 1400-2000: A History of the Development of Manual Intaglio Printmaking Processes, 2012;
Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła mistrzów weneckich XIV-XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych badań technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, kat. wyst. pod. red. Bastek G. i Janczarskiego G., Warszawa 1999;
Siedlecka W., Techniki zdobnicze metali, Wrocław 1964;
Slansky B., Technika malarstwa, t. I, Warszawa 1960;
Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, 1996;
Stucco and plasterwork [w:] The Dictionary of Art, red. J. Turner, t. 29, 1998, s. 812-846;
Ślesiński W., Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984;
Smith R., Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa 1994;
Ślesiński W., Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983;
Techniki Wielkich Mistrzów malarstwa, Warszawa 1999;
The making of sculpture. The materials and techniques of European sculpture, red. Trusted M., 2007;
Tolnay Cha. de, History and Technique of Old Master-Drawings, 1943;
Tyrlewicz A., Sztuka pozłotnictwa i inne techniki zdobienia, Poznań 2007;
Wagner A., Warsztat rzeźbiarski Chrystiana Bernarda Schmidta na Warmii, 2007;
Wolski Z., Sztukatorstwo, 1992;
Widacka H., Miedzioryt punktowany i jego mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, nr 2, s. 17-20;
Widacka H., Akwatinta i jej mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, nr 4, s. 29-33;
Widacka H., Mezzotinta i jej mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, Nr 6, s. 18-22;
Werner J., Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989;
Witraże w obiektach zabytkowych : między konserwacją a sztuką współczesną, red. Budyn-Kamykowska J., 2009;
Wittkower R., Sculpture: Processes and Principles, 1977;
Zwolińska K., Mała technologia malarstwa, Warszawa 1989.
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ W TRYBIE STACJONARNYMM ORAZ 20% ZAJĘĆ W TRYBIE ZDALNYM (wykładowca wysyła uczestnikom zajęć nagrany już wykład w postaci filmu w dniu poprzedzającym zajęcia). |
W cyklu 2023/24Z:
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ W TRYBIE STACJONARNYMM ORAZ 20% ZAJĘĆ W TRYBIE ZDALNYM (wykładowca wysyła uczestnikom zajęć nagrany już wykład w postaci filmu w dniu poprzedzającym zajęcia). |
W cyklu 2024/25Z:
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ W TRYBIE STACJONARNYMM ORAZ 20% ZAJĘĆ W TRYBIE ZDALNYM (wykładowca wysyła uczestnikom zajęć nagrany już wykład w postaci filmu w dniu poprzedzającym zajęcia). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: