W cyklu 2022/23Z:
Źródła (wybrane fragmenty): Cennini Cennino, Rzecz o malarstwie, tłum. Tyszkiewicz S., opr. Jędrzejewska H., Wrocław 1955; Dionizjusz z Furny, Hermeneia czyli objaśnienie sztuki malarskiej, przekł. Kania I., Kraków 2003; Pliniusz, Historia naturalna, tłum. Zawadzcy I. i T., Wrocław 1961; Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. Kobielus S., Tyniec – Kraków, 1998; Theofrast, O kamieniach, [w:] Tegoż, Pisma filozoficzne i wybrane pisma przyrodnicze, tłum. Gromska D., Schneider J., t. 1, Warszawa 1963; Vinci Leonardo da, Traktat o malarstwie, tłum. i opr. Rzepińska M., Gdańsk 2006; Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. Kumaniecki K., Warszawa 1956; Opracowania (wybrane fragmenty): Ackley C., Printmaking in the Age of Rembrandt, 1981; Artymowski R., Materiały i narzędzia malarskie, Skrypt 6, Warszawa 1989; Bann S., Parallel Lines: Printmakers, Painters and Photographers in Nineteenth-Century France, 2001; Bambach C., Drawing and Painting in the Italian Renaissance Workshop. Theory and Practice from the Thirteenth to the Sixteenth Century, 1999; Bastek G., Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, 2013; Bomford D. et al., Art in the Making: Italian Painting Before 1400, 1989; Bomford D., Art in Making: Rembrandt, 1988; Brown Ch., Making and Meaning, Rubens’s Landscapes, 1996; Borsook E., The Mural Painters of Tuscany: from Cimabue to Andrea del Sarto, 1980; Bucklow S., The Alchemy of Paint, London, 2009; Bury M., The Print in Italy 1550-1620, 2001; Brachert T., Lexikon historischer Maltechniken, Callwey 2001; Brochwicz Z., Folie pozłacarskie w zabytkowych obiektach - ich charakterystyka i metody identyfikacji, Materiały Zachodniopomorskie, t. XVII, 1971; Josepmaria T. Camí, Jacinto Santamera, Sztuka rzeźbienia w drewnie, 1998; Catafal J., Oliva C., Techniki graficzne, Warszawa 2005; Carradori Fr., Elementary Instructions for Students of Sculpture, tłumaczenie Matti Kalevi Auvinen, Los Angeles 2002; Cohn M.B. , Old Master Prints and Drawings: A Guide to Preservation and Conservation, 1997; Diakowska-Czarnota A., Typologia drewnianych krosien malarskich na podstawie kryterium złączy, Ochrona Zabytków, 1984, z.1, s. 32- 40; Disegno – rysunek u źródeł sztuki nowożytnej, red. Tadeusz Żuchowski, Sebastian Dudzik, 2001; Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady 1975; Doleżyńska-Sewerniak E., Materiały malarskie i technika w obrazach olejnych Dubrowska M. i Sołtan A., Brązownictwo warszawskie w XIX i XX wieku : od Norblina do Łopieńskich, 1999; Dygas-Konopacka M., Rzeźba w kamieniu, 2011; Eastlake Ch. L., Methods and Materials of Painting of the Great Schools and Masters , 2 Bde., New York, 1960; Engelman Z. Pozłotnictwo, Zielona Góra 2007; Feller R.L., Artis’s Pigments Handbook of their History and Characterisation, Washington, 1986; Friend T., Rysunek i malarstwo : najważniejsze technik : podręcznik, 2010; Fuga A., Techniki i materiały, Warszawa 2008; Gascoigne B., How to Identify Prints: A Complete Guide to Manual and Mechanical Processes from Woodcut to Inkjet, 2004; Griffiths A., Prints and Printmaking: An Introduction to the Materials and Techniques, 1980; Griffiths A., The Print Before Photography: An introduction to European Printmaking 1550 – 1820, 2016; Hall M., Color and Meaning: Practice and Theory in Renaissance Painting, CUP, 1992; Held J., The Oil Sketches of Peter Paul Rubens, 1979; Hills P., The Light of Early Italian Painting, 1987; Hills P., Venetian Colour, 1999; Hopliński J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990; Hrebeniuk Al., Witraże-mozaiki: sztuka barwnych szkieł i kamyków: technika witraży: średniowieczne mariackie witraże, Wyspiański w witrażach, sztuka mozaikowa, mozaiki w kościele O.O. Jezuitów w Krakowie, 1938; Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej, cz. 2, Kraków 1939; Kalinowski K., Warsztat barokowego rzeźbiarza, [w:] Artium Quaestiones, VII, Poznań, 1995, s. 103-140; Krużel K., Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia analizy formalnej dawnej grafiki, 1999; Kozieł A., Jak wyglądała i funkcjonowała malarska pracownia Michaela Willmanna, [w:] idem, Michael Willmann i jego malarska pracownia, 2013, s. 72-131; Labuda S. Adam, Malarstwo-zleceniodawca-malarz. Gatunek, funkcje, konteksty twórczości artystycznej [w:] Malarstwo gotyckie w Polsce, t.1, pod redakcją Adama S. Labudy i Krystyny Secomskiej, Warszawa 2004, s. 17-68; Lambert S., Prints: Art and Techniques, 2001; Losos L., Techniki malarskie, tłum. Dębska A., Warszawa 1991; Meder J., The Mastery of Drawing, tłum. W. Ames, 1923, 1978; Merrifield P. M., Original Treatieses on the Arts of Painting, Vol. I i II, New York 1967; Motture P., Large Bronzes in the Renaissance, 2003; Parramón J. M., Rysunek artystyczny : historia, pracownia, materiały, techniki, tematy, teoria i praktyka, 1993; Penny N., The Materials of Sculpture, 1993; Rich J., The Materials and Methods of Sculpture, 1974; Rudniewski P., Pigmenty i ich identyfikacja, Skrypt 13, ASP w Warszawie, Warszawa 1994; Różycka-Bryzek A., Malowidła ścienne bizantyńsko-ruskie, [w:] Malarstwo gotyckie w Polsce, T.1, pod redakcją Adama S. Labudy i Krystyny Secomskiej, Warszawa 2004, s. 155-184; Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 1989; Sadziak T., Klejowe i olejne prace pozłotnicze, Ośrodek Dokumentacji Zabytków, Warszawa 1981; Sawicki T., Konserwacja malowideł ściennych: problemy estetyczne : historia, teoria, praktyka, 2010; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty : malarstwo, rysunek, grafika artystyczna, narzędzia, techniki, materiały, 1994; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty : malarstwo, rysunek, grafika artystyczna, narzędzia, techniki, materiały, 1994; Stępień D., Tempera żółtkowa jako technika w malarstwie sztalugowym, według dawnych przekazów i twórczości wybranych współczesnych artystów, 2010; Stijnman A., Engraving and Etching 1400-2000: A History of the Development of Manual Intaglio Printmaking Processes, 2012; Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła mistrzów weneckich XIV-XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych badań technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, kat. wyst. pod. red. Bastek G. i Janczarskiego G., Warszawa 1999; Siedlecka W., Techniki zdobnicze metali, Wrocław 1964; Slansky B., Technika malarstwa, t. I, Warszawa 1960; Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, 1996; Stucco and plasterwork [w:] The Dictionary of Art, red. J. Turner, t. 29, 1998, s. 812-846; Ślesiński W., Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa 1994; Ślesiński W., Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983; Techniki Wielkich Mistrzów malarstwa, Warszawa 1999; The making of sculpture. The materials and techniques of European sculpture, red. Trusted M., 2007; Tolnay Cha. de, History and Technique of Old Master-Drawings, 1943; Tyrlewicz A., Sztuka pozłotnictwa i inne techniki zdobienia, Poznań 2007; Wagner A., Warsztat rzeźbiarski Chrystiana Bernarda Schmidta na Warmii, 2007; Wolski Z., Sztukatorstwo, 1992; Widacka H., Miedzioryt punktowany i jego mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, nr 2, s. 17-20; Widacka H., Akwatinta i jej mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, nr 4, s. 29-33; Widacka H., Mezzotinta i jej mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, Nr 6, s. 18-22; Werner J., Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989; Witraże w obiektach zabytkowych : między konserwacją a sztuką współczesną, red. Budyn-Kamykowska J., 2009; Wittkower R., Sculpture: Processes and Principles, 1977; Zwolińska K., Mała technologia malarstwa, Warszawa 1989.
|
W cyklu 2023/24Z:
Źródła (wybrane fragmenty): Cennini Cennino, Rzecz o malarstwie, tłum. Tyszkiewicz S., opr. Jędrzejewska H., Wrocław 1955; Dionizjusz z Furny, Hermeneia czyli objaśnienie sztuki malarskiej, przekł. Kania I., Kraków 2003; Pliniusz, Historia naturalna, tłum. Zawadzcy I. i T., Wrocław 1961; Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. Kobielus S., Tyniec – Kraków, 1998; Theofrast, O kamieniach, [w:] Tegoż, Pisma filozoficzne i wybrane pisma przyrodnicze, tłum. Gromska D., Schneider J., t. 1, Warszawa 1963; Vinci Leonardo da, Traktat o malarstwie, tłum. i opr. Rzepińska M., Gdańsk 2006; Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. Kumaniecki K., Warszawa 1956; Opracowania (wybrane fragmenty): Ackley C., Printmaking in the Age of Rembrandt, 1981; Artymowski R., Materiały i narzędzia malarskie, Skrypt 6, Warszawa 1989; Bann S., Parallel Lines: Printmakers, Painters and Photographers in Nineteenth-Century France, 2001; Bambach C., Drawing and Painting in the Italian Renaissance Workshop. Theory and Practice from the Thirteenth to the Sixteenth Century, 1999; Bastek G., Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, 2013; Bomford D. et al., Art in the Making: Italian Painting Before 1400, 1989; Bomford D., Art in Making: Rembrandt, 1988; Brown Ch., Making and Meaning, Rubens’s Landscapes, 1996; Borsook E., The Mural Painters of Tuscany: from Cimabue to Andrea del Sarto, 1980; Bucklow S., The Alchemy of Paint, London, 2009; Bury M., The Print in Italy 1550-1620, 2001; Brachert T., Lexikon historischer Maltechniken, Callwey 2001; Brochwicz Z., Folie pozłacarskie w zabytkowych obiektach - ich charakterystyka i metody identyfikacji, Materiały Zachodniopomorskie, t. XVII, 1971; Josepmaria T. Camí, Jacinto Santamera, Sztuka rzeźbienia w drewnie, 1998; Catafal J., Oliva C., Techniki graficzne, Warszawa 2005; Carradori Fr., Elementary Instructions for Students of Sculpture, tłumaczenie Matti Kalevi Auvinen, Los Angeles 2002; Cohn M.B. , Old Master Prints and Drawings: A Guide to Preservation and Conservation, 1997; Diakowska-Czarnota A., Typologia drewnianych krosien malarskich na podstawie kryterium złączy, Ochrona Zabytków, 1984, z.1, s. 32- 40; Disegno – rysunek u źródeł sztuki nowożytnej, red. Tadeusz Żuchowski, Sebastian Dudzik, 2001; Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady 1975; Doleżyńska-Sewerniak E., Materiały malarskie i technika w obrazach olejnych Dubrowska M. i Sołtan A., Brązownictwo warszawskie w XIX i XX wieku : od Norblina do Łopieńskich, 1999; Dygas-Konopacka M., Rzeźba w kamieniu, 2011; Eastlake Ch. L., Methods and Materials of Painting of the Great Schools and Masters , 2 Bde., New York, 1960; Engelman Z. Pozłotnictwo, Zielona Góra 2007; Feller R.L., Artis’s Pigments Handbook of their History and Characterisation, Washington, 1986; Friend T., Rysunek i malarstwo : najważniejsze technik : podręcznik, 2010; Fuga A., Techniki i materiały, Warszawa 2008; Gascoigne B., How to Identify Prints: A Complete Guide to Manual and Mechanical Processes from Woodcut to Inkjet, 2004; Griffiths A., Prints and Printmaking: An Introduction to the Materials and Techniques, 1980; Griffiths A., The Print Before Photography: An introduction to European Printmaking 1550 – 1820, 2016; Hall M., Color and Meaning: Practice and Theory in Renaissance Painting, CUP, 1992; Held J., The Oil Sketches of Peter Paul Rubens, 1979; Hills P., The Light of Early Italian Painting, 1987; Hills P., Venetian Colour, 1999; Hopliński J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990; Hrebeniuk Al., Witraże-mozaiki: sztuka barwnych szkieł i kamyków: technika witraży: średniowieczne mariackie witraże, Wyspiański w witrażach, sztuka mozaikowa, mozaiki w kościele O.O. Jezuitów w Krakowie, 1938; Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej, cz. 2, Kraków 1939; Kalinowski K., Warsztat barokowego rzeźbiarza, [w:] Artium Quaestiones, VII, Poznań, 1995, s. 103-140; Krużel K., Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia analizy formalnej dawnej grafiki, 1999; Kozieł A., Jak wyglądała i funkcjonowała malarska pracownia Michaela Willmanna, [w:] idem, Michael Willmann i jego malarska pracownia, 2013, s. 72-131; Labuda S. Adam, Malarstwo-zleceniodawca-malarz. Gatunek, funkcje, konteksty twórczości artystycznej [w:] Malarstwo gotyckie w Polsce, t.1, pod redakcją Adama S. Labudy i Krystyny Secomskiej, Warszawa 2004, s. 17-68; Lambert S., Prints: Art and Techniques, 2001; Losos L., Techniki malarskie, tłum. Dębska A., Warszawa 1991; Meder J., The Mastery of Drawing, tłum. W. Ames, 1923, 1978; Merrifield P. M., Original Treatieses on the Arts of Painting, Vol. I i II, New York 1967; Motture P., Large Bronzes in the Renaissance, 2003; Parramón J. M., Rysunek artystyczny : historia, pracownia, materiały, techniki, tematy, teoria i praktyka, 1993; Penny N., The Materials of Sculpture, 1993; Rich J., The Materials and Methods of Sculpture, 1974; Rudniewski P., Pigmenty i ich identyfikacja, Skrypt 13, ASP w Warszawie, Warszawa 1994; Różycka-Bryzek A., Malowidła ścienne bizantyńsko-ruskie, [w:] Malarstwo gotyckie w Polsce, T.1, pod redakcją Adama S. Labudy i Krystyny Secomskiej, Warszawa 2004, s. 155-184; Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 1989; Sadziak T., Klejowe i olejne prace pozłotnicze, Ośrodek Dokumentacji Zabytków, Warszawa 1981; Sawicki T., Konserwacja malowideł ściennych: problemy estetyczne : historia, teoria, praktyka, 2010; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty : malarstwo, rysunek, grafika artystyczna, narzędzia, techniki, materiały, 1994; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty : malarstwo, rysunek, grafika artystyczna, narzędzia, techniki, materiały, 1994; Stępień D., Tempera żółtkowa jako technika w malarstwie sztalugowym, według dawnych przekazów i twórczości wybranych współczesnych artystów, 2010; Stijnman A., Engraving and Etching 1400-2000: A History of the Development of Manual Intaglio Printmaking Processes, 2012; Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła mistrzów weneckich XIV-XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych badań technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, kat. wyst. pod. red. Bastek G. i Janczarskiego G., Warszawa 1999; Siedlecka W., Techniki zdobnicze metali, Wrocław 1964; Slansky B., Technika malarstwa, t. I, Warszawa 1960; Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, 1996; Stucco and plasterwork [w:] The Dictionary of Art, red. J. Turner, t. 29, 1998, s. 812-846; Ślesiński W., Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa 1994; Ślesiński W., Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983; Techniki Wielkich Mistrzów malarstwa, Warszawa 1999; The making of sculpture. The materials and techniques of European sculpture, red. Trusted M., 2007; Tolnay Cha. de, History and Technique of Old Master-Drawings, 1943; Tyrlewicz A., Sztuka pozłotnictwa i inne techniki zdobienia, Poznań 2007; Wagner A., Warsztat rzeźbiarski Chrystiana Bernarda Schmidta na Warmii, 2007; Wolski Z., Sztukatorstwo, 1992; Widacka H., Miedzioryt punktowany i jego mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, nr 2, s. 17-20; Widacka H., Akwatinta i jej mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, nr 4, s. 29-33; Widacka H., Mezzotinta i jej mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, Nr 6, s. 18-22; Werner J., Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989; Witraże w obiektach zabytkowych : między konserwacją a sztuką współczesną, red. Budyn-Kamykowska J., 2009; Wittkower R., Sculpture: Processes and Principles, 1977; Zwolińska K., Mała technologia malarstwa, Warszawa 1989.
|
W cyklu 2024/25Z:
Źródła (wybrane fragmenty): Cennini Cennino, Rzecz o malarstwie, tłum. Tyszkiewicz S., opr. Jędrzejewska H., Wrocław 1955; Dionizjusz z Furny, Hermeneia czyli objaśnienie sztuki malarskiej, przekł. Kania I., Kraków 2003; Pliniusz, Historia naturalna, tłum. Zawadzcy I. i T., Wrocław 1961; Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. Kobielus S., Tyniec – Kraków, 1998; Theofrast, O kamieniach, [w:] Tegoż, Pisma filozoficzne i wybrane pisma przyrodnicze, tłum. Gromska D., Schneider J., t. 1, Warszawa 1963; Vinci Leonardo da, Traktat o malarstwie, tłum. i opr. Rzepińska M., Gdańsk 2006; Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. Kumaniecki K., Warszawa 1956; Opracowania (wybrane fragmenty): Ackley C., Printmaking in the Age of Rembrandt, 1981; Artymowski R., Materiały i narzędzia malarskie, Skrypt 6, Warszawa 1989; Bann S., Parallel Lines: Printmakers, Painters and Photographers in Nineteenth-Century France, 2001; Bambach C., Drawing and Painting in the Italian Renaissance Workshop. Theory and Practice from the Thirteenth to the Sixteenth Century, 1999; Bastek G., Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, 2013; Bomford D. et al., Art in the Making: Italian Painting Before 1400, 1989; Bomford D., Art in Making: Rembrandt, 1988; Brown Ch., Making and Meaning, Rubens’s Landscapes, 1996; Borsook E., The Mural Painters of Tuscany: from Cimabue to Andrea del Sarto, 1980; Bucklow S., The Alchemy of Paint, London, 2009; Bury M., The Print in Italy 1550-1620, 2001; Brachert T., Lexikon historischer Maltechniken, Callwey 2001; Brochwicz Z., Folie pozłacarskie w zabytkowych obiektach - ich charakterystyka i metody identyfikacji, Materiały Zachodniopomorskie, t. XVII, 1971; Josepmaria T. Camí, Jacinto Santamera, Sztuka rzeźbienia w drewnie, 1998; Catafal J., Oliva C., Techniki graficzne, Warszawa 2005; Carradori Fr., Elementary Instructions for Students of Sculpture, tłumaczenie Matti Kalevi Auvinen, Los Angeles 2002; Cohn M.B. , Old Master Prints and Drawings: A Guide to Preservation and Conservation, 1997; Diakowska-Czarnota A., Typologia drewnianych krosien malarskich na podstawie kryterium złączy, Ochrona Zabytków, 1984, z.1, s. 32- 40; Disegno – rysunek u źródeł sztuki nowożytnej, red. Tadeusz Żuchowski, Sebastian Dudzik, 2001; Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady 1975; Doleżyńska-Sewerniak E., Materiały malarskie i technika w obrazach olejnych Dubrowska M. i Sołtan A., Brązownictwo warszawskie w XIX i XX wieku : od Norblina do Łopieńskich, 1999; Dygas-Konopacka M., Rzeźba w kamieniu, 2011; Eastlake Ch. L., Methods and Materials of Painting of the Great Schools and Masters , 2 Bde., New York, 1960; Engelman Z. Pozłotnictwo, Zielona Góra 2007; Feller R.L., Artis’s Pigments Handbook of their History and Characterisation, Washington, 1986; Friend T., Rysunek i malarstwo : najważniejsze technik : podręcznik, 2010; Fuga A., Techniki i materiały, Warszawa 2008; Gascoigne B., How to Identify Prints: A Complete Guide to Manual and Mechanical Processes from Woodcut to Inkjet, 2004; Griffiths A., Prints and Printmaking: An Introduction to the Materials and Techniques, 1980; Griffiths A., The Print Before Photography: An introduction to European Printmaking 1550 – 1820, 2016; Hall M., Color and Meaning: Practice and Theory in Renaissance Painting, CUP, 1992; Held J., The Oil Sketches of Peter Paul Rubens, 1979; Hills P., The Light of Early Italian Painting, 1987; Hills P., Venetian Colour, 1999; Hopliński J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990; Hrebeniuk Al., Witraże-mozaiki: sztuka barwnych szkieł i kamyków: technika witraży: średniowieczne mariackie witraże, Wyspiański w witrażach, sztuka mozaikowa, mozaiki w kościele O.O. Jezuitów w Krakowie, 1938; Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej, cz. 2, Kraków 1939; Kalinowski K., Warsztat barokowego rzeźbiarza, [w:] Artium Quaestiones, VII, Poznań, 1995, s. 103-140; Krużel K., Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia analizy formalnej dawnej grafiki, 1999; Kozieł A., Jak wyglądała i funkcjonowała malarska pracownia Michaela Willmanna, [w:] idem, Michael Willmann i jego malarska pracownia, 2013, s. 72-131; Labuda S. Adam, Malarstwo-zleceniodawca-malarz. Gatunek, funkcje, konteksty twórczości artystycznej [w:] Malarstwo gotyckie w Polsce, t.1, pod redakcją Adama S. Labudy i Krystyny Secomskiej, Warszawa 2004, s. 17-68; Lambert S., Prints: Art and Techniques, 2001; Losos L., Techniki malarskie, tłum. Dębska A., Warszawa 1991; Meder J., The Mastery of Drawing, tłum. W. Ames, 1923, 1978; Merrifield P. M., Original Treatieses on the Arts of Painting, Vol. I i II, New York 1967; Motture P., Large Bronzes in the Renaissance, 2003; Parramón J. M., Rysunek artystyczny : historia, pracownia, materiały, techniki, tematy, teoria i praktyka, 1993; Penny N., The Materials of Sculpture, 1993; Rich J., The Materials and Methods of Sculpture, 1974; Rudniewski P., Pigmenty i ich identyfikacja, Skrypt 13, ASP w Warszawie, Warszawa 1994; Różycka-Bryzek A., Malowidła ścienne bizantyńsko-ruskie, [w:] Malarstwo gotyckie w Polsce, T.1, pod redakcją Adama S. Labudy i Krystyny Secomskiej, Warszawa 2004, s. 155-184; Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 1989; Sadziak T., Klejowe i olejne prace pozłotnicze, Ośrodek Dokumentacji Zabytków, Warszawa 1981; Sawicki T., Konserwacja malowideł ściennych: problemy estetyczne : historia, teoria, praktyka, 2010; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty : malarstwo, rysunek, grafika artystyczna, narzędzia, techniki, materiały, 1994; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty : malarstwo, rysunek, grafika artystyczna, narzędzia, techniki, materiały, 1994; Stępień D., Tempera żółtkowa jako technika w malarstwie sztalugowym, według dawnych przekazów i twórczości wybranych współczesnych artystów, 2010; Stijnman A., Engraving and Etching 1400-2000: A History of the Development of Manual Intaglio Printmaking Processes, 2012; Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła mistrzów weneckich XIV-XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych badań technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, kat. wyst. pod. red. Bastek G. i Janczarskiego G., Warszawa 1999; Siedlecka W., Techniki zdobnicze metali, Wrocław 1964; Slansky B., Technika malarstwa, t. I, Warszawa 1960; Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, 1996; Stucco and plasterwork [w:] The Dictionary of Art, red. J. Turner, t. 29, 1998, s. 812-846; Ślesiński W., Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984; Smith R., Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa 1994; Ślesiński W., Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983; Techniki Wielkich Mistrzów malarstwa, Warszawa 1999; The making of sculpture. The materials and techniques of European sculpture, red. Trusted M., 2007; Tolnay Cha. de, History and Technique of Old Master-Drawings, 1943; Tyrlewicz A., Sztuka pozłotnictwa i inne techniki zdobienia, Poznań 2007; Wagner A., Warsztat rzeźbiarski Chrystiana Bernarda Schmidta na Warmii, 2007; Wolski Z., Sztukatorstwo, 1992; Widacka H., Miedzioryt punktowany i jego mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, nr 2, s. 17-20; Widacka H., Akwatinta i jej mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, nr 4, s. 29-33; Widacka H., Mezzotinta i jej mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, Nr 6, s. 18-22; Werner J., Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989; Witraże w obiektach zabytkowych : między konserwacją a sztuką współczesną, red. Budyn-Kamykowska J., 2009; Wittkower R., Sculpture: Processes and Principles, 1977; Zwolińska K., Mała technologia malarstwa, Warszawa 1989.
|