Sztuka regionu nadbałtyckiego 1402-11-SzRB-S1
Cz. 1.
Zajęcia dotyczące okresu średniowiecza mają na celu przybliżenie studentom bogatej i różnorodnej sztuki regionu i miasta, w którym studiują. Obejmują następujące zagadnienia:
1. Uwarunkowania historyczne, społeczne, przyrodniczo-geograficzne dla rozwoju kultury artystycznej na obszarze południowych pobrzeży Bałtyku i ich zmiany między okresem chrystianizacji a początkiem XVI wieku; jedność i różnorodność sztuki obszaru nadbałtyckiego – sztuka w obrębie różnych organizmów państwowych. [1 zajęcia]
2. Początki "bałtyckiej wspólnoty" u progu średniowiecza [1 zajęcia]
3. Tzw. „Backsteingotik” jako powszechnie przyjęty wyróżnik architektury regionu - początki i rozwój architektury ceglanej na obszarze południowych pobrzeży Bałtyku: materiał ceglany – ograniczenia czy nowe możliwości? [1-2 zajęcia]; architektura miast nadbałtyckich
4. Sztuka średniowieczna w Toruniu: rozwój urbanistyczny średniowiecznego Torunia, ważniejsze budowle municypalne i sakralne [w ramach tego tematu także zajęcia w terenie]; [3 zajęcia]
5. Sztuka w Prusach krzyżackich: w kręgu zakonu krzyżackiego i innych środowisk (biskupów, zakonów żebraczych) i ich rola w kształtowaniu krajobrazu artystycznego regionu [2 zajęcia]
6. Późnośredniowieczna kultura artystyczna hanzeatyckich miast nadbałtyckich głównie na przykładzie Lubeki i Gdańska [1 zajęcia]
cz 2
Dzieje regionu od końca średniowiecza do XVIII w., w tym zwłaszcza uwarunkowań społeczno-religijnych i gospodarczych oraz przyczyn i wektorów emigracji praz ekspansji kulturowej Niderlandczyków.
Ustrój i zależności polityczne krajów w obszarze Balticum na tle przemian dziejowych. Dania – północno-wschodnie kraje Rzeszy – Rzeczpospolita i Prusy Książęce – Inflanty – Szwecja. Eksport dzieł i artystów, mecenat i fundacje. Architekci, rzeźbiarze, malarze. Rola wzorników. Przegląd dzieł i nazwisk.
Cz. 3
W zakresie sztuki nowoczesnej konwersatorium obejmuje głównie sztukę przełomu 19. i 20. w. powstałą na obszarze dzisiejszych państw bałtyckich oraz krajów nordyckich – Danii, Norwegii, Szwecji ,Finlandii i Islandii. Sztuka Północy Europy prezentowana jest i analizowana w kontekscie sztuki zachodnioeuropejskiej i polskiej. W ramach omówienia sztuki nordyckiej i sztuki Bałtów, poruszana jest problematyka przejawów narodowej tożsamości w sztuce w poszczególnych krajach, kwestie międzynarodowych oddziaływań w kształtowaniu się idiomów sztuki nowoczesnej i kontrreakcji na paradygmaty nowoczesności, na przykładzie takich nurtów jak realizm, impresjonizm, luminizm, witalizm, symbolizm, wczesny ekspresjonizm i postimpresjonizm.
Punktem wyjścia 3. części konwersatorium są studia, które w drugiej dekadzie 19 w. odbyli w prestiżowej Królewskiej Duńskiej Akademii Sztuk Pięknych dwaj przyszli romantycy – Norweg J. C. C. Dahl i Niemiec C. D. Friedrich; to w ich kopenhaskim środowisku formowały się zalążki silnych duńsko-niemieckich relacji artystycznych. Choć obaj osiedli później w Dreźnie, Friedrich często powracał do rodzinnego Greifswaldu (wcześniej port należący do Szwecji), by malować bałtyckie pejzaże marynistyczne, w których znalazł wyraz zarówno romantyczny etos, jak i reakcja na pruski reżim zaprowadzony na obszarze Pomorza. W toku zajęć omawiane są w dalszej kolejności następujące tematy:
1. Światło północy – poszukiwanie wyróżników kulturowych i narodowych w sztuce krajów nordyckich
2. Realizm/naturalizm – pejzaż rodzimy; etos pracy, modlitwy, rytuały, obyczaje i zabawy ludowe
3.Neoromantyzm – pejzaż wymowny; ludowe przekazy, baśnie, legendy
4. Luminizm – natura, intymizm wnętrz i portretów
5. Symbolizm i witalizm – Gustav Vigeland i inni reprezentanci tych tendencji
6. Proto-ekspresjonizm - Edvard Munch, August Strindberg i inni twórcy projektujący własne emocje na otaczajacy świat
7. Imperialna polityka carskiej Rosji
7. Twórczość artystyczna w kręgu bałtyckich Niemców i mecenat artystyczny tych środowisk
8. Nieokiełznane dusze – narodziny symbolizmu w bałtyckich prowincjach rosyjskiego imperium
9. Kulturowy kontekst narodowego romantyzmu rozumianego jako rodzime idiomy ponadnarodowego symbolizmu (studia artystów w Petersburgu, Monachium i Düsseldorfie; studyjne pobyty w Paryżu; oddziaływanie sztuki skandynawskiej - Edvarda Muncha i Akseli Gallen-Kalleli)
10. Przejawy narodowej tożsamości w sztukach plastycznych – sięganie po rodzime legendy i mity oraz motywy wernakularne (etnosymbolizm)
11. Zmiana perspektywy filozoficznej i światopoglądowej twórców na początku 20. w., pokonanie dekadenckiego pesymizmu i katastrofizmu na rzecz apologii fizycznej witalności i siły woli
12. Nowa stylistyka, synestezja (muzyczność malarstwa Mikolajusa Konstantinasa Čiurlionisa)
13. Wielka wojna i walka o suwerenność narodową w interpretacji litewskich, łotewskich i estońskich artystów
Prócz symbolistycznych tendencji rozwijających się pod nazwą narodowego romantyzmu na terenach bałtyckich prowincji rosyjskiego imperium, tematyka zajęć dotyczy umacniających się w latach 20.-30. przejawów narodowej tożsamości w sztukach wizualnych na Łotwie i w Estonii, kultywowania tradycji artystycznej, a z drugiej strony formującej się awangardy. Stąd prezentacja obejmuje zwiedzanie dwóch reprezentatywnych dla sztuki obu tych krajów kolekcji muzealnych: Galerii Narodowej w Rydze i Muzeum Sztuki Nowoczesnej KUMU w Tallinie. Pokazywany w tym segmencie zajęć materiał obejmuje także sztukę po 1945 r. oraz twórczość artystyczną lat 50.-90. XX wieku, szczególnie na Łotwie. Jest to materiał orientacyjny i uzupełniający w stosunku do dwóch poprzednich segmentów zajęć, a tym samym nie obowiązujący do zaliczenia przedmiotu.
Zagadnienia szczegółowe w tej części to:
1. Polityka kulturalna w nowo ukonstytuowanych państwach bałtyckich
2. Dominacja nurtów nowego klasycyzmu i nowego realizmu w latach 30.; sztuka w służbie państwa
3. Tendencje kolorystyczne określane mianem późnego impresjonizmu
4. Narodziny awangardy – nowe grupy artystyczne, wspólne wystąpienia i ekspozycje, obieg artystyczno-literackich czasopism
5. Realism socjalistyczny
6. Sztuka figuratywna lat 60.-90. XX wieku
7. Awangardowe trendy, abstrakcja
|
W cyklu 2025/26Z:
cz. 2 Dzieje regionu od końca średniowiecza do XVIII w., w tym zwłaszcza uwarunkowań społeczno-religijnych i gospodarczych oraz przyczyn i wektorów emigracji praz ekspansji kulturowej Niderlandczyków. Cz. 3 W zakresie sztuki nowoczesnej konwersatorium obejmuje głównie sztukę przełomu 19. i 20. w. powstałą na obszarze dzisiejszych państw bałtyckich oraz krajów nordyckich – Danii, Norwegii, Szwecji ,Finlandii i Islandii. Sztuka Północy Europy prezentowana jest i analizowana w kontekscie sztuki zachodnioeuropejskiej i polskiej. W ramach omówienia sztuki nordyckiej i sztuki Bałtów, poruszana jest problematyka przejawów narodowej tożsamości w sztuce w poszczególnych krajach, kwestie międzynarodowych oddziaływań w kształtowaniu się idiomów sztuki nowoczesnej i kontrreakcji na paradygmaty nowoczesności, na przykładzie takich nurtów jak realizm, impresjonizm, luminizm, witalizm, symbolizm, wczesny ekspresjonizm i postimpresjonizm. Punktem wyjścia 3. części konwersatorium są studia, które w drugiej dekadzie 19 w. odbyli w prestiżowej Królewskiej Duńskiej Akademii Sztuk Pięknych dwaj przyszli romantycy – Norweg J. C. C. Dahl i Niemiec C. D. Friedrich; to w ich kopenhaskim środowisku formowały się zalążki silnych duńsko-niemieckich relacji artystycznych. Choć obaj osiedli później w Dreźnie, Friedrich często powracał do rodzinnego Greifswaldu (wcześniej port należący do Szwecji), by malować bałtyckie pejzaże marynistyczne, w których znalazł wyraz zarówno romantyczny etos, jak i reakcja na pruski reżim zaprowadzony na obszarze Pomorza. W toku zajęć omawiane są w dalszej kolejności następujące tematy: 1. Światło północy – poszukiwanie wyróżników kulturowych i narodowych w sztuce krajów nordyckich 2. Realizm/naturalizm – pejzaż rodzimy; etos pracy, modlitwy, rytuały, obyczaje i zabawy ludowe 3.Neoromantyzm – pejzaż wymowny; ludowe przekazy, baśnie, legendy 4. Luminizm – natura, intymizm wnętrz i portretów 5. Symbolizm i witalizm – Gustav Vigeland i inni reprezentanci tych tendencji 6. Proto-ekspresjonizm - Edvard Munch, August Strindberg i inni twórcy projektujący własne emocje na otaczajacy świat 7. Imperialna polityka carskiej Rosji 7. Twórczość artystyczna w kręgu bałtyckich Niemców i mecenat artystyczny tych środowisk 8. Nieokiełznane dusze – narodziny symbolizmu w bałtyckich prowincjach rosyjskiego imperium 9. Kulturowy kontekst narodowego romantyzmu rozumianego jako rodzime idiomy ponadnarodowego symbolizmu (studia artystów w Petersburgu, Monachium i Düsseldorfie; studyjne pobyty w Paryżu; oddziaływanie sztuki skandynawskiej - Edvarda Muncha i Akseli Gallen-Kalleli) 10. Przejawy narodowej tożsamości w sztukach plastycznych – sięganie po rodzime legendy i mity oraz motywy wernakularne (etnosymbolizm) 11. Zmiana perspektywy filozoficznej i światopoglądowej twórców na początku 20. w., pokonanie dekadenckiego pesymizmu i katastrofizmu na rzecz apologii fizycznej witalności i siły woli 12. Nowa stylistyka, synestezja (muzyczność malarstwa Mikolajusa Konstantinasa Čiurlionisa) 13. Wielka wojna i walka o suwerenność narodową w interpretacji litewskich, łotewskich i estońskich artystów Prócz symbolistycznych tendencji rozwijających się pod nazwą narodowego romantyzmu na terenach bałtyckich prowincji rosyjskiego imperium, tematyka zajęć dotyczy umacniających się w latach 20.-30. przejawów narodowej tożsamości w sztukach wizualnych na Łotwie i w Estonii, kultywowania tradycji artystycznej, a z drugiej strony formującej się awangardy. Stąd prezentacja obejmuje zwiedzanie dwóch reprezentatywnych dla sztuki obu tych krajów kolekcji muzealnych: Galerii Narodowej w Rydze i Muzeum Sztuki Nowoczesnej KUMU w Tallinie. Pokazywany w tym segmencie zajęć materiał obejmuje także sztukę po 1945 r. oraz twórczość artystyczną lat 50.-90. XX wieku, szczególnie na Łotwie. Jest to materiał orientacyjny i uzupełniający w stosunku do dwóch poprzednich segmentów zajęć, a tym samym nie obowiązujący do zaliczenia przedmiotu. Zagadnienia szczegółowe w tej części to: 1. Polityka kulturalna w nowo ukonstytuowanych państwach bałtyckich 2. Dominacja nurtów nowego klasycyzmu i nowego realizmu w latach 30.; sztuka w służbie państwa 3. Tendencje kolorystyczne określane mianem późnego impresjonizmu 4. Narodziny awangardy – nowe grupy artystyczne, wspólne wystąpienia i ekspozycje, obieg artystyczno-literackich czasopism 5. Realism socjalistyczny 6. Sztuka figuratywna lat 60.-90. XX wieku 7. Awangardowe trendy, abstrakcja |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowi sprawdzian pisemny
(3 pytania o charakterze problemowym).
Wymagany próg na ocenę dostat: 50%, dostat.plus – 60%, dobrą- 70%, dobrą plus- 80%, bdb – 90%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Część I
Błażejewska A., Rzeźba w Prusach krzyżackich do poł. XIV wieku. Źródła stylu, Toruń 2012 (wybrane rozdziały)
Domasłowski J., Karłowska-Kamzowa A., Labuda A., Malarstwo gotyckie na Pomorzu Wschodnim, Warszawa 1990
Dzieje sztuki Torunia, oprac. A. Błażejewska, K. Kluczwajd, i in (rozdziały: Wstęp, Sztuka średniowieczna)
Dzieje i skarby kościoła Świętojańskiego w Toruniu, red. K. Kluczwajd, M. Woźniak, Toruń 2002 (wybrane artykuły)
Dzieje i skarby kościoła Świętojakubskiego w Toruniu, red. K. Kluczwajd, Toruń 2010 (wybrane artykuły)
Jarzewicz J. Architektura średniowieczna Pomorza Zachodniego, Poznań 2019 (wybrane fragmenty)
Kutzner M., Ziemia pruska i charakterystyka jej sztuki w okresie średniowiecza, w: Materiały konferencji naukowej z okazji 30-stej rocznicy śmierci Prof. G. Chmarzyńskiego, Teka Komisji Historii Sztuki, t. X, red. J. Poklewski, Toruń 2005, s. 28-46.
Labuda A., Malarstwo tablicowe w Gdańsku w 2 poł. XV wieku, Warszawa 1979
Malarstwo gotyckie w Polsce, seria: Dzieje sztuki polskiej, T. II cz. 3, red. A. Labuda, K. Secomska, Warszawa 2004
Pilecka E., Budowanie i trwanie – karty ze średniowiecznych dziejów świątyni parafialnej Starego Miasta Torunia, obecnej katedry pw. śś. Janów, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytk. i Kons., 52, 2011, s. 403-429
Pilecka E., Dwory Artusa w miastach pruskich. Niedostrzegane możliwości i nowe aspekty badań, Teka Komisji Historii Sztuki 9, 2002, Toruń 2003, s. 77-94
Samsonowicz H., Zagadnienia kultury miast nadbałtyckich XIV i XV w. Przegląd problematyki i postulaty badawcze, Rocznik Olsztyński, 1963, t. 5, s. 29-52
Samsonowicz H., Sztuka Hanzy około 1500 – dzieli, czy łączy kraje nadbałtyckie?, w: Sztuka około 1500, Materiały Sesji SHS, red. T. Hrankowska, Warszawa 1997, s. 15-22
Sztuka pobrzeża Bałtyku, Materiały z sesji SHS, Warszawa 1978(wybrane artykuły)
Sztuka Torunia i ziemi chełmińskiej, red. J. Poklewski, Warszawa 1986(wybrane artykuły)
Zlat M., Ratusz-zamek mieszczan: symbolika typu architektonicznego i jego form, w: Ratusz w miastach Północnej Europy. Materiały z sesji: ”Ratusz w krajach nadbałtyckich”, red. S. Lautor, Gdańsk 1997, s. 13-37
LIteratura uzupełniająca:
Bilde vom Prage. Czeska rzeźba kamienna stylu pięknego około 1400 w państwie krzyżackim w Prusach. Kat. wyst. opr. M. Jakubek-Raczkowska, M. Czapska, Malbork 2020
Fundacje artystyczne na terenie państwa krzyżackiego w Prusach, t. 2: Eseje, red. B. Pospieszna, Malbork 2010
Inflanty w średniowieczu. Władztwa zakonu krzyżackiego i biskupów, red. M. Biskup, Toruń 2002
Pfotenhauer A., Monheim F., i in. , Backsteingotik, Bonn 2000
Skibiński S. Pomorze Zachodnie i Nowa Marchia, w serii: Dzieje sztuki polskiej, t. II: Architektura gotycka w Polsce, red. T. Mroczko, M. Arszyński, Warszawa 1995, s. 111-124
Torbus T., Zamki konwentualne państwa krzyżackiego w Prusach, Gdańsk 2014
cz2
1. „Art in Denmark 1600-1650“, Leids Kunsthistorisch Jaarboek, 2, 1983
2. Hellmuth Bethe, „Die Kunst am Hofe der pommerschen Herzöge“ Berlin 1937
3. „Christian IV and Europe” [exh. cat.], Denmark 1988
4. „Eesti kunsti ajalugu 1520-1770 (2. osa)”, kuj. A. Tali, Tallinn 2005
5. Hermann Ehrenberg, “Die Kunst am Hofe der Herzöge von Preussen“, Leipzig-Berlin 1899
6. Horst Gerson, “Ausbreitung und Nachwirkung der holländischen Malerei des 17. Jahrhunderts“, Amsterdam 19832
7. Mereth Lindgren [a.o.], „A History of Swedish Art”, Uddevalla 1987
8. „Latvijas mākslas vēsture“, atbild. red. A. Rožkalne, Rīga 2003
9.”The Low Counries at the Crossroads. Netherlandish Architecture as an Export Product in Early Modern Europe (1480-1680)”, ed. K. Ottenheym, K. de Jonge, Turnhout 2013 [Architectura Moderna, 8]
10. “Niderlandyzm w sztuce polskiej. Materiały Sesji SHS, Toruń 1992”, Warszawa 1995
11. Badeloch Noldus, „Trade in Good Taste. Relations in Architecture and Culture between the Dutch Republic and the Baltic World in the Seventeenth Century”, Turnhout 2004
12. Lucia Thijssen, „Polska i Niderlandy. 1000 lat kontaktów”, Zutphen 20033
13. “Prusy Królewskie. Społeczeństwo-kultura-gospodarka 1454-1772”, Gdańsk 2012
Cz. 3
Literatura obowiązkowa:
Przesilenie, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, 2023
Vilhelm Hammershoi. Światło i cisza, kat. wyst., Muzeum narodowe w Poznaniu, Poznań 2022
Poklewski Józef, Studia z historii sztuki i kultury wileńskiej lata 1900-1945. Wybór tekstów, E. Pilecka, A. Saar-Kozłowska, M. Wawrzak (red.), Toruń 2019
Kossowska Irena, Estonia jest krajem maleńkim: sztuka estońska w II I III Rzeczypospolitej, w: I. Kossowska (red.), Poszukiwanie tożsamości kulturowej w Europie Środkowo-Wschodniej 1919–2014 / The Search for Cultural Identity in Central and Eastern Europe, Toruń 2015, s. 133-159
Oswajanie modernizmu. Sztuka estońska 1. połowy XX wieku / Adapting Modernity. Classics of Estonian Art in the First Half of the 20th Century, Tina Abel (red.), kat. wyst., Muzeum Narodowe w Szczecinie; Muzeum Narodowe w Warszawie, Tallin 2010
Kształcenie artystyczne w Wilnie i jego tradycje, J. Malinowski, M. Woźniak, R. Janoniene, (red.), Toruń 1996
Lamberga Dace, Współpraca wystaw artystycznych w 1920-1930 latach XX wieku, w: Jarosław Sozański (red.), Łotwa–Polska. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej nt. „Polsko-łotewskich związków politycznych, ekonomicznych i kulturalnych od XVI w. do 1940 roku”, Ryga 1995, s. 130-140
Kultura międzywojennego Wilna, A. Kieżuń (red.), Białystok 1994
Literatura uzupełniająca:
Art History of Latvia, t. IV 1890-1915, E. Kļaviņš (red.), Riga 2014
Art History of Latvia. T. V, E. Kļaviņš (red.), Riga 2016
Berman P., In Another Light: Danish Painting in the Nineteenth Century, London 2019 (wybrane fragmenty)
Facos Michelle, Nationalism and the Nordic Imagination. Swedish Art of the 1890s., Berkeley-London 1998
Frederiksen Finn Terman, From the Golden Age to Early Modernism. Danish painting from 1830 to 1930 from the collection of Randers Art Museum, kat. wyst., Eesti Kunstimuuseum, Tallinn 1999
Geomeetriline inimene. Eesti Kunstnikkude Rühm ja 1920.-1930. aastate kunstiuuendus. Geometrical Man. The Group of Estonian Artists and Art Innovation in the 1920s and 1930s, Liis Pahlapuu (red.), kat. wyst., Eesti Kunstimuuseum KUMU, Tallin 2012
Gerharde-Upeniece Ginta, 1914, kat. wyst., Latvijas nacionalais makslas muzejs, Riga 2014
Gunnarsson T., Nordic Landscape Painting in the Nineteenth Century, New Haven - London 1998
Huusko Timo (red.), The Magic North. Finnish and Norwegian Art around 1900, kat. wyst., Ateneum Art Museum, Finnish National Gallery, Oslo-Helsinki 2015, 43-67.
Jankevičiūtė Giedrė , From Paris to Kaunas: Neo-Traditionalism in Lithuanian Art of the 1930s, w: I. Kossowska (red.), Reinterpreting the Past: Traditionalist Artistic Trends in Central and Eastern Europe of the 1920s and 1930s, Warsaw 2010, 105-120
Kļaviņš Eduards , Between Engaged Public Monuments and Intimate Formalism: Latvian Neorealism in the 1920s and 1930s, w: I. Kossowska (red.), Reinterpreting the Past: Traditionalist Artistic Trends in Central and Eastern Europe of the 1920s and 1930s, Warsaw 2010, s. 267-278
Lamberga Dace, Classical Modernism. Early 20th Century Latvian Painting, Riga 2018
Lamberga Dace, Fovisma atskaņas: Latviešu glezniecība 1910-1980 / Reflets fauves: Peinture lettone 1910-1980, kat. wyst., Latvijas Nacionālo Mākslas Muzeju, Riga 2007
Laučkaitė Laima, Crossing „Alien” National Boundaries: on the Research of the Identity of Vilnius Art, w: I. Kossowska (red.), Poszukiwanie tożsamości kulturowej w Europie Środkowo-Wschodniej 1919–2014 / The Search for Cultural Identity in Central and Eastern Europe, Toruń 2015, s. 119–132
Nordic Art: The Modern Breakthrough 1860-1920, David Jackson (red.), kat. wyst., Groninger Museum, Groningen; Kunsthalle dre Hypo-Kulturstiftung, München 2012
Mansbach Steven A., Modern Art in Eastern Europe: From the Baltic to the Balkans, ca. 1890-1939, Cambridge–New York 1999
Szelągowska G. Idea zjednoczonej Północy w Skandynawii w I połowie XIX w., Warszawa 1992
Szelągowska G., Dzieje państw w XX w., Dania, Warszawa 2010
Szelągowska G. I Szelągowska K., Historia Norwegii w XIX I XX w., Warszawa 2019
Rostorp V., Le Mythe de retour. Les artistes scandinaves en France de1889 a 1908, Stockholm 2013
Wild souls. Symbolism in the Art of the Baltic States, Liis Pahlapuu (red.), kat. wyst., Eesti Kunstimuuseum KUMU, Tallin 2018
Varnedoe Kirk, Northern Light: Realism and Symbolism in Scandinavian Painting 1880-1910, New York 1982
Varnedoe Kirk, Northern Light: Nordic Art at the Turn of the Century, New Haven-Oslo 1988
Vaughan William, Correcting Friedrich; nature and society in post-Napoleonic Germany, w: Art and Politics, F. Ames-Lewis, P. Paszkiewicz (red.), Warszawa 1996, s. 71-86
|
W cyklu 2025/26Z:
cz2 Cz. 3 Literatura obowiązkowa: Przesilenie, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, 2023 Vilhelm Hammershoi. Światło i cisza, kat. wyst., Muzeum narodowe w Poznaniu, Poznań 2022 Poklewski Józef, Studia z historii sztuki i kultury wileńskiej lata 1900-1945. Wybór tekstów, E. Pilecka, A. Saar-Kozłowska, M. Wawrzak (red.), Toruń 2019 Kossowska Irena, Estonia jest krajem maleńkim: sztuka estońska w II I III Rzeczypospolitej, w: I. Kossowska (red.), Poszukiwanie tożsamości kulturowej w Europie Środkowo-Wschodniej 1919–2014 / The Search for Cultural Identity in Central and Eastern Europe, Toruń 2015, s. 133-159 Oswajanie modernizmu. Sztuka estońska 1. połowy XX wieku / Adapting Modernity. Classics of Estonian Art in the First Half of the 20th Century, Tina Abel (red.), kat. wyst., Muzeum Narodowe w Szczecinie; Muzeum Narodowe w Warszawie, Tallin 2010 Kształcenie artystyczne w Wilnie i jego tradycje, J. Malinowski, M. Woźniak, R. Janoniene, (red.), Toruń 1996 Lamberga Dace, Współpraca wystaw artystycznych w 1920-1930 latach XX wieku, w: Jarosław Sozański (red.), Łotwa–Polska. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej nt. „Polsko-łotewskich związków politycznych, ekonomicznych i kulturalnych od XVI w. do 1940 roku”, Ryga 1995, s. 130-140 Kultura międzywojennego Wilna, A. Kieżuń (red.), Białystok 1994 Literatura uzupełniająca: Art History of Latvia, t. IV 1890-1915, E. Kļaviņš (red.), Riga 2014 Art History of Latvia. T. V, E. Kļaviņš (red.), Riga 2016 Berman P., In Another Light: Danish Painting in the Nineteenth Century, London 2019 (wybrane fragmenty) Facos Michelle, Nationalism and the Nordic Imagination. Swedish Art of the 1890s., Berkeley-London 1998 Frederiksen Finn Terman, From the Golden Age to Early Modernism. Danish painting from 1830 to 1930 from the collection of Randers Art Museum, kat. wyst., Eesti Kunstimuuseum, Tallinn 1999 Geomeetriline inimene. Eesti Kunstnikkude Rühm ja 1920.-1930. aastate kunstiuuendus. Geometrical Man. The Group of Estonian Artists and Art Innovation in the 1920s and 1930s, Liis Pahlapuu (red.), kat. wyst., Eesti Kunstimuuseum KUMU, Tallin 2012 Gerharde-Upeniece Ginta, 1914, kat. wyst., Latvijas nacionalais makslas muzejs, Riga 2014 Gunnarsson T., Nordic Landscape Painting in the Nineteenth Century, New Haven - London 1998 Huusko Timo (red.), The Magic North. Finnish and Norwegian Art around 1900, kat. wyst., Ateneum Art Museum, Finnish National Gallery, Oslo-Helsinki 2015, 43-67. Jankevičiūtė Giedrė , From Paris to Kaunas: Neo-Traditionalism in Lithuanian Art of the 1930s, w: I. Kossowska (red.), Reinterpreting the Past: Traditionalist Artistic Trends in Central and Eastern Europe of the 1920s and 1930s, Warsaw 2010, 105-120 Kļaviņš Eduards , Between Engaged Public Monuments and Intimate Formalism: Latvian Neorealism in the 1920s and 1930s, w: I. Kossowska (red.), Reinterpreting the Past: Traditionalist Artistic Trends in Central and Eastern Europe of the 1920s and 1930s, Warsaw 2010, s. 267-278 Lamberga Dace, Classical Modernism. Early 20th Century Latvian Painting, Riga 2018 Lamberga Dace, Fovisma atskaņas: Latviešu glezniecība 1910-1980 / Reflets fauves: Peinture lettone 1910-1980, kat. wyst., Latvijas Nacionālo Mākslas Muzeju, Riga 2007 Laučkaitė Laima, Crossing „Alien” National Boundaries: on the Research of the Identity of Vilnius Art, w: I. Kossowska (red.), Poszukiwanie tożsamości kulturowej w Europie Środkowo-Wschodniej 1919–2014 / The Search for Cultural Identity in Central and Eastern Europe, Toruń 2015, s. 119–132 Nordic Art: The Modern Breakthrough 1860-1920, David Jackson (red.), kat. wyst., Groninger Museum, Groningen; Kunsthalle dre Hypo-Kulturstiftung, München 2012 Mansbach Steven A., Modern Art in Eastern Europe: From the Baltic to the Balkans, ca. 1890-1939, Cambridge–New York 1999 Szelągowska G. Idea zjednoczonej Północy w Skandynawii w I połowie XIX w., Warszawa 1992 Szelągowska G., Dzieje państw w XX w., Dania, Warszawa 2010 Szelągowska G. I Szelągowska K., Historia Norwegii w XIX I XX w., Warszawa 2019 Rostorp V., Le Mythe de retour. Les artistes scandinaves en France de1889 a 1908, Stockholm 2013 Wild souls. Symbolism in the Art of the Baltic States, Liis Pahlapuu (red.), kat. wyst., Eesti Kunstimuuseum KUMU, Tallin 2018 Varnedoe Kirk, Northern Light: Realism and Symbolism in Scandinavian Painting 1880-1910, New York 1982 Varnedoe Kirk, Northern Light: Nordic Art at the Turn of the Century, New Haven-Oslo 1988 Vaughan William, Correcting Friedrich; nature and society in post-Napoleonic Germany, w: Art and Politics, F. Ames-Lewis, P. Paszkiewicz (red.), Warszawa 1996, s. 71-86 |
Uwagi
|
W cyklu 2025/26Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: