Historia sztuki starożytnej (etap 1)
1402-11-HSS-S1
Omówienie tradycji artystycznych dwóch wielkich kręgów kulturowych starożytnego Bliskiego Wschodu: Mezopotamii oraz Egiptu, z naciskiem na dzieje architektury oraz rzeźby, jako dwóch podstawowych mediów artystycznych epoki. Takie ukierunkowanie zajęć jest efektem przede wszystkim stanu zachowania źródeł. Obok tego będzie miało miejsce przedstawienie tła historycznego okresu oraz związanych z nim wątków historii politycznej, gospodarczej oraz społecznej. Dyskutowane są obok tego kluczowe problemy sygnalizowane w literaturze naukowej poświęconej sztuce i kulturze ludów starożytnych, m.in. pojęcie kultury (oraz kultury archeologicznej), rozumienie mitu i jego obecność w dziele sztuki, zagadnienia propagandy oraz narracji w sztuce, rola zamawiającego dzieło i jego wykonawcy (artysty/rzemieślnika).
1. Omówienie kultur starożytnych i tradycji artystycznych Mezopotamii.
2. Sztuka starosumeryjska.
3. Sztuka akadyjska.
4. Renesans sumeryjski.
5. Sztuka amorycka i kasycka.
6. Sztuka asyryjska.
7. Sztuka nowobabilońska.
8. Sztuka perska.
9. Sztuka syryjska.
10. Sztuka fenicka.
11. Egipska tradycja artystyczna epoki predynastycznej.
12. Sztuka egipska w okresie Starego Państwa.
13. Sztuka egipska w okresie Średniego i Nowego Państwa do czasów Amenhotepa III.
14. Sztuka egipska w okresie Nowego Państwa od reformy amarneńskiej po czasy Ramessydów.
15. Sztuka egipska w epoce schyłkowej - Epoka Późna i okres ptolemejski.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: wykłady 30h
konsultacje 10h
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
czytanie literatury 20h, przygotowanie do egzaminu 30h
Łącznie: godzin 90h
Efekty uczenia się - wiedza
W1 15 bloków tematycznych (wraz z wykładem wprowadzającym) zrealizowanych poprzez zajęcia w trybie online z wykorzystaniem platformy Microsoft Office 365 (Microsoft Teams), a także przekazanie niezbędnych materiałów (w tym teksty i odnośniki do zbiorów i opracowań naukowych /muzealnych, skrypt do wykładu, materiał ilustracyjny, zagadnienia do samodzielnego opracowania, mapy, proponowaną literaturę uzupełniającą) pozwala studentom poznać aspekty historyczne i artystyczne kultur starożytnych (w 1 semestrze kultura Mezopotamii, Lewantu i Egiptu).
W2 Student/ka zna dzieje historii sztuki starożytnej (śródziemnomorskiej), potrafi wskazać na relacje z kulturami poza-europejskimi; rozumie warsztat artystyczny; potrafi wskazać kulturę i czas powstania dzieła; student/ka zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki z czasów antycznych z uwzględnieniem kontekstów (kulturowych, religijnych, historycznych, artystycznych).
W3 Po zakończeniu wykładu student/ka ma uporządkowaną wiedzę z zakresu sztuki starożytnej. Potrafi wymienić i opisać najważniejsze dzieła sztuki z zakresu rzeźby, malarstwa i architektury i poddać je analizie porównawczej. Zna także ośrodki artystyczne, najważniejsze szkoły,artystów/architektów odpowiedzialnych za określone dzieła.
Weryfikacja opanowanej przez studenta/kę wiedzy w oparciu o cyklicznie nadsyłane zadania pisemne i końcowe zaliczenie testu wizualnego i faktograficznego w formie tradycyjnej; analiza i komentarz do otrzymanych prac przez prowadzącą wykład; kontakt mailowy ze studentami przez pocztę USOS.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 W oparciu o treści i materiały udostępnione przez prowadzącą wykład student/ka potrafi zidentyfikować dzieła sztuki reprezentujące poszczególne okresy i kultury w dziejach sztuki starożytnej; zna sposoby interpretacji z zastosowaniem odpowiedniej metodologii dla określenia ich znaczeń i wartości historycznych, religijnych, kulturowych i artystycznych;
U2 Omówione i udostępnione materiały pozwalają studentom poprowadzić logiczną, osadzoną w wielowymiarowym kontekście analizę dzieła reprezentującego czasy antyczne. Zna najważniejszych twórców, ich warsztat, zależności od systemu mecenatu i władzy; rozpoznaje symbolikę dzieł, tematy i watki religijne, mitologiczne;
U3 Na podstawie przeprowadzonych wykładów online i udostępnionych materiałów student /ka potrafi samodzielnie wykorzystywać i poszerzać wiedzę z zakresu historii sztuki antycznej; wyszukuje bibliografię; analizuje źródła i opracowania właściwe dla wybranego tematu; czyta literaturę przedmiotu; prezentuje wyniki swojej pracy; posiada umiejętność logicznego budowania wypowiedzi i merytorycznego argumentowania postawionej tezy;
Weryfikacja opanowanej przez studenta/kę wiedzy w oparciu o cyklicznie nadsyłane zadania pisemne i końcowe zaliczenie testu wizualnego i faktograficznego w formie tradycyjnej; analiza i komentarz do otrzymanych esejów przez prowadzącą wykład; kontakt mailowy ze studentami przez pocztę USOS.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 Poprzez zdobytą wiedzę dotyczącą różnych kultur i religii starożytnych student/ka rozumie zawiłości przenikania się i oddziaływania na siebie różnych prądów i wpływów, których odwzorowaniem są dzieła sztuki;
K2 Przekazana wiedza pozwala studentom interpretować zjawiska z historii sztuki antycznej we współczesnym ujęciu i kontekście; rozumie znaczenie dyscypliny historii sztuki jako nauki ułatwiającej analizę zjawisk artystycznych, społecznych, religijnych, politycznych;
K3 Dzięki przyswojonym materiałom student/ka rozumie uniwersalny język symboli i motywów, które od czasów starożytnych budowały kulturę europejską i jej wizualne zaplecze dla kolejnych epok;
Cyklicznie opracowywane i nadsyłane przez studentów zadania pisemne oraz końcowe zaliczenie testu faktograficznego i wizualnego w formie tradycyjnej; analiza i komentarz do otrzymanych prac przez prowadzącą wykład; kontakt mailowy ze studentami przez pocztę USOS.
Metody dydaktyczne
- wykład problemowy
- prezentacja multimedialna
- objaśnienie i/ lub wyjaśnienie
- opis
15 bloków tematycznych (wraz z wykładem wprowadzającym) zrealizowanych w formie stacjonarnej. Wraz z kolejno opracowywanymi blokami przekazane zostaną studentom dodatkowe materiały (w tym teksty i odnośniki do zbiorów i opracowań naukowych /muzealnych, skrypt do wykładu, materiał ilustracyjny, zagadnienia do samodzielnego opracowania, proponowaną literaturę uzupełniającą) na wykładzie stacjonarnym i drogą mejlową (poczta USOS);
Wymagania wstępne
Znajomość historii i geografii świata antycznego na poziomie szkoły
średniej, podstawy wiedzy odnośnie wierzeń i mitologii kultur starożytnych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Cyklicznie opracowywane i przekazywane prowadzącej wykład zadania pisemne oraz końcowe zaliczenie w formie testu wizualnego i faktograficznego; analiza i komentarz prowadzącej wykład do otrzymanych opracowań na zajęciach i/lub dodatkowych konsultacjach.
Praktyki zawodowe
Literatura
Encyklopedia sztuki starożytnej, Warszawa 1974
A. Mierzejewski, Sztuka starożytnego Wschodu, t.1-2, Warszawa 1981-83
J. Śliwa, Sztuka i archeologia starożytnego Wschodu, Warszawa 1997
K. Gawlikowska, Sztuka Mezopotamii, Warszawa 1975
G. Roux, Mezopotamia, Warszawa 1998
M. Gawlikowski, Sztuka Syrii, Warszawa 1976
F. Joannés, Historia Mezopotamii w I. tysiącleciu przed Chrystusem, Poznań 2007
M. Liverani, Nie tylko Biblia, Warszawa 2010
J. Lipińska, Historia architektury starożytnego Egiptu, Warszawa 1977
J. Lipińska, Historia rzeźby, reliefu i malarstwa starożytnego Egiptu, Warszawa 1978
J. Lipińska, Sztuka starożytnego Egiptu, Warszawa 2008
G. Rachet, Słownik cywilizacji egipskiej, 1994
D. Wildung, Egipt. Od czasów prehistorycznych do rzymskich, Warszawa 1998
Z. Żygulski, Sztuka perska, Warszawa 2002
Sztuka świata, t.1, Warszawa 1989
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: