Dzieje myśli o sztuce
1402-11-DMS-S2
Podczas zajęć analizowane są szczegółowo teksty krytyczne, programowe i teoretyczne pisarzy, poetów, artystów, intelektualistów i profesjonalnych krytyków wywodzących się z różnych kręgów kulturowych i działających w różnych epokach.
Teksty do szczegółowego omówienia w trakcie dyskusji i w ramach referatów:
Neoklasycyzm (lektura Grabska / Poprzęcka, Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870)
Denis Diderot
Jean Baptiste Dubos
Johann Joachim Winckelmann
Gothold Efraim Lessing
Sir Joshua Reynolds
William Hogarth
Wczesny romantyzm (Grabska / Poprzęcka, Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870)
Johann Gottfried Herder
Friedrich Schlegel
Wilhelm Heinrich Wackenroder
Carl Gustav Carus
Philip Otto Runge
Johann Wolfgang von Goethe
Romantyzm (Grabska / Poprzęcka, Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870)
John Constable
William Hazlitt
Stendhal (Marie-Henri Beyle)
Victor Hugo
Théophile Gautier
Heinrich Heine
Późny romantyzm (Grabska / Poprzęcka, Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870)
Charles Baudelaire
Edmond i Jules de Concourt
Théophile Thoré-Bürger
John Ruskin
Realizm (lektura: Hanna Morawska, Francuscy pisarze i krytycy o malarstwie 1820-1876)
Hippolyte Taine
Champfleury (Jules Fleury Husson)
Adolphe Thiers
Alexandre Decamps
Edmond Duranty
Jules Antoine Castagnary
Impresjonizm/postimpresjonizm (lektura: Grabska / Morawska, Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picassa)
Emile Zola
Vincent van Gogh
Paul Gauguin
Paul Cézanne
Paul Signac
Maurice Denis
Henri Matisse
Awangarda: Kubizm/futuryzm/orfizm (Grabska / Morawska, Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picassa)
Albert Gleizes, Jean Metzinger
Georges Braque
Guillaume Apollinaire
Robert Delaunay
Filippo Tommaso Marinetti
Manifesty futurystyczne – Boccioni, Carrà, Russolo, Balla, Severini
Puryzm/ konstruktywizm
Le Corbusier
Antoine Pevsner, Naum Gabo
El Lissitzky
Kazimir Malewicz
Ekspresjonizm/ abstrakcja
Franz Marc
Wassily Kandinsky
Paul Klee
Piet Mondrian
Dadaizm /surrealizm
Dada – manifest
Georges Grosz
Andre Breton
Max Ernst
Henry Moore
Jean Arp
Współczesność: (lektura: Antologia współczesnej estetyki francuskiej)
Paul Valéry
Henri Focillon
René Huyghe
Pierre Francastel
André Malraux
Jean Paul Sartre
Gaston Bachelard
Abraham Moles
Lucien Goldmann
Postmodernizm (lektura: Antologia przekładów pod red. R. Nycza)
Jean-Francois Lyotard
Jacques Derrida
Richard Rorty
Franklin Ankersmit
Jean Baudrillard
Frederic Jamson
James Clifford
Mike Featherstone
Rosalind Krauss
Wolfgang Welsch
|
W cyklu 2024/25Z:
Wykład ma za zadanie ukazanie szerokiego kontekstu ideowego, estetycznego i społecznego europejskiej tradycji artystycznej. Zajęcia prowadzone są w kilku zasadniczych blokach problemowych ujętych w ramy chronologiczne. W pierwszej kolejności omówione zostaną w szerokim kontekście (filozofia z ontologią, historiografia, świadomość społeczna oraz praktyka artystyczna) podstawowe pojęcia i definicje towarzyszące wczesnej refleksji nad sztuką. W następnym bloku omówione zostaną powstające na przestrzeni stuleci teorie na temat kulturowej i społecznej roli sztuki oraz artysty. Kolejny wątek stanowi prezentacja podstawowych wiadomości z zakresu estetyki starożytnej, średniowiecznej i nowożytnej uzupełniona o informacje dotyczące specyfiki języka sztuki i etymologii najważniejszych dla kultury europejskiej pojęć z tego zakresu. W osobnym boku omówiona zostanie specyfika refleksji teoretycznej wynikającej bezpośrednio z praktyki artystycznej (indywidualne przemyślenia artystów, traktaty oraz piśmiennictwo o charakterze dydaktycznym) i jej wpływ na kształtowanie świadomości artystycznej i estetycznej w Europie czasów nowożytnych. Ostatnią częścią wykładu jest zestawienie teorii powstających w środowiskach artystycznych z praktyką i kształceniem artysty. Prezentowane materiał we wszystkich blokach tematycznych oparty został na źródłowych cytatach oraz wizualnej egzemplifikacji.
|
W cyklu 2025/26Z:
Wykład ma za zadanie ukazanie szerokiego kontekstu ideowego, estetycznego i społecznego europejskiej tradycji artystycznej. Zajęcia prowadzone są w kilku zasadniczych blokach problemowych ujętych w ramy chronologiczne. W pierwszej kolejności omówione zostaną w szerokim kontekście (filozofia z ontologią, historiografia, świadomość społeczna oraz praktyka artystyczna) podstawowe pojęcia i definicje towarzyszące wczesnej refleksji nad sztuką. W następnym bloku omówione zostaną powstające na przestrzeni stuleci teorie na temat kulturowej i społecznej roli sztuki oraz artysty. Kolejny wątek stanowi prezentacja podstawowych wiadomości z zakresu estetyki starożytnej, średniowiecznej i nowożytnej uzupełniona o informacje dotyczące specyfiki języka sztuki i etymologii najważniejszych dla kultury europejskiej pojęć z tego zakresu. W osobnym boku omówiona zostanie specyfika refleksji teoretycznej wynikającej bezpośrednio z praktyki artystycznej (indywidualne przemyślenia artystów, traktaty oraz piśmiennictwo o charakterze dydaktycznym) i jej wpływ na kształtowanie świadomości artystycznej i estetycznej w Europie czasów nowożytnych. Ostatnią częścią wykładu jest zestawienie teorii powstających w środowiskach artystycznych z praktyką i kształceniem artysty. Prezentowane materiał we wszystkich blokach tematycznych oparty został na źródłowych cytatach oraz wizualnej egzemplifikacji.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny kontaktowe:
- obecność na zajęciach 30 godz. – 1 ECTS
Praca własna studenta:
- przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach (lektury obowiązkowe, lektury dodatkowe, zdobywanie informacji we własnym zakresie 30 godz. – 1 ECTS
- przygotowanie konspektów lektur 30 godz. – 1 ECTS
- opracowanie referatów i wypowiedzi do dyskusji i prezentacji na zajęciach: 30 godz. – 1 ECTS
Łącznie 120 godz. - 4 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
• W 1 Zna genezę, fazy rozwojowe i środowiskowe (geo-polityczne) zróżnicowanie romantyzmu w teorii i krytyce sztuk plastycznych, a także filozoficzne odniesienia nurtu (K_W01)
• W 2 Zna proces nobilitacji malarstwa pejzażowego w refleksji nad sztuką romantyzmu (K_W01)
• W 3 Zna teorię koloru zawartą w pismach P.O. Rungego i J. W. Goethego (K_W07)
• W 4 Zna założenia filozoficzno-estetyczne A. Schopenhauera (K_W07)
• W 5 Zna poglądy na rolę sztuki w rozwoju historii G.W.F. Hegla (K_W07)
• W 6 Zna nowatorską myśl o sztuce Stendhala, T. Gautiera i C. Baudelaire’a, zawartą w recenzjach z Salonów paryskich (K_W07)
• W 7 Zna prospołeczne poglądy części romantyków francuskich i angielskich (T. Thoré-Bürger; J. Ruskin) (K_W07)
• W 8 Zna koncepcję historii współczesnej (K_W08)
• W 9 Poznaje miejsce sztuki w społeczeństwie doby pozytywizmu (K_W02)
• W 10 Poznaje teoretyczne założenia realizmu i ideową niejednolitość nurtu (K_W02)
• W 11 Poznaje różne sposoby interpretacji takich pojęć podstawowych jak „prawda”, „rzeczywistość", „szczerość”, „mimetyzm” (K_W08)
• W 12 Poznaje postulaty utylitaryzmu sztuki i przeciwstawne idee autonomii sztuki (K_W07)
• W 13 Zna koncepcje dandyzmu i „kłamstwa” sztuki (K_W08)
• W 14 Poznaje podstawy dziewiętnastowiecznej historiografii sztuki (K_W02)
• W 15 Poznaje definicje, terminologię i ramy chronologiczne modernistycznego nurtu (K_W01)
• W 16 Zna wewnętrzną złożoność modernizmu w sztukach plastycznych widzianą w perspektywie krytyki artystycznej (K_W08)
• W 17 Charakteryzuje kluczowe kategorie i pojęcia wypracowane w odniesieniu do symbolizmu, proto-ekspresjonizmu, dekadentyzmu, neoimpresjonizmu i postimpresjonizmu (K_W09)
• W 18 Zna oddziaływanie filozofii F. Nietzschego i H. Bergsona na ideowe podstawy wczesnego modernizmu (K_W07)
• W 19 Zna programowe i teoretyczne założenia klasycznych awangard XX wieku: kubizmu, orfizmu, futuryzmu, dadaizmu, puryzmu i konstruktywizmu (K_W07)
• W 20 Charakteryzuje filozoficzno-estetyczne traktaty tworzące podstawy sztuki abstrakcyjnej (W. Kandinsky; P. Klee, K. Malewicz, P. Mondrian) (K_W02)
• W 21 Charakteryzuje dyskurs neoklasycyzmu i neorealizmu lat 20. i 30. XX wieku (K_W02)
• W 22 Zna krytyczne narracje dotyczące modernistycznych zjawisk i postaw w sztuce po 1945 r. (K_W07)
• W 23 Charakteryzuje dyskurs postmodernizmu. (K_W07)
• W 24 Zna teoretyczne założenia i aparat pojęciowy zawarty w tekstach T. Adorna, A. Badiou, R. Barthesa, G. Bataille’a, W. Benjamina, G. Deleuze’a, J. Derridy, M. Foucaulta, M. Heideggera, J. Lacana, E. Levinasa, J.F. Lyotarda, M. Merleau-Ponty’ego, G. Spivaka. (K_W08)
Efekty uczenia się - umiejętności
• U 1 Analizuje koncepcje ideowo-estetyczne pierwszego pokolenia niemieckich romantyków (Runge, Goethe, Herder, Wackenroder, Schlegel, Pforr, Carus, Friedrich). (K_U02)
• U 2 Omawia porównawczo oddziaływanie filozofii Hegla i Schopenhauera na kształtowanie się romantycznego nurtu. (K_U02)
• U 3 Opisuje polemiki między francuskimi neoklasycystami i romantykami (K_U10)
• U 4 Analizuje promujące romantyczne tendencje recenzje Salonów Paryskich autorstwa Thiersa, Stendhala, Gautiera, Decampsa, De Musseta (K_U10)
• U 5 Określa pozycję V. Hugo wśród promotorów romantyzmu (K_U02)
• U 6 Przedstawia teoretyczną koncepcję „oryginalności” W. Hazlitta (K_U03)
• U 7 Omawia intelektualny wkład Baudelaire’a w rozwój europejskiego romantyzmu K_U04)
• U 8 Analizuje sposób rozumienia przez romantyków klasycznej triady Prawda-Dobro- Piękno Przedstawia ideę „sztuki dla człowieka” Thoré-Bürgera jako antytezę hasła „sztuka dla sztuki”(K_U04)
• U 9 Analizuje poglądy J. Ruskina i ich oddziaływanie na myśl o sztuce w Europie (K_U04)
• U 10 Odczytuje znaczenia takich pojęć jak „historia współczesna” i „orientalizm” (K_U03)
• U 11 Objaśnia naturę sporu między francuskimi romantykami i realistami (K_U03)
• U 12 Analizuje niejednorodny dyskurs realizmu (teksty Courbeta, Champfleury’ego, Taine’a, Duranty’ego, Castagnary’ego, Thorégo, Zoli) (K_U04)
• U 13 Identyfikuje elementy mityzacji realizmu jako postawy w pełni obiektywistycznej (K_U04)
• U 14 Objaśnia relację między nauką i sztuką w ramach pozytywizmu (K_U04)
• U 15 Przedstawia znaczenie badań z zakresu psychologii percepcji wizualnej dla rozwoju teorii i historii sztuki (neoimpresjonizm) (K_U04)
• U 16 Omawia rozwój historiografii sztuki opartej na kategorii stylu (K_U01)
• U 17 Wyjaśnia aparat pojęciowy odnoszący się do wczesnego modernizmu (K_U03)
• U 18 Analizuje programowe teksty i krytyczne omówienia obrazów-manifestów modernizmu (K_U03)
• U 19 Identyfikuje teoretyczne założenia szeregu nurtów splatających się lub współistniejących w ramach modernizmu: dekadentyzmu, symbolizmu, ekspresjonizmu, postimpresjonizmu (K_U04)
• U 20 Wskazuje synkretyczny rys sztuki przełomu wieków, jaki zarysowuje się w krytycznych tekstach z epoki (K_U04)
• U 21 Zestawia porównawczo estetyczne przesłanki nowego klasycyzmu i fowizmu
• U 22 Analizuje wypowiedzi Cézanne’a na temat konstrukcji przestrzeni wewnątrzobrazowej (K_U10)
• U 23 Analizuje teoretyczne i krytyczne wypowiedzi dotyczące pierwszych awangard XX wieku: kubizmu, orfizmu i futuryzmu (K_U10)
• U 24 Wyjaśnia rywalizację między różnymi formułami sztuki symultanicznej (K_U04)
• U 25 Przedstawia zasady antyestetyzmu i nihilizmu dadaistów (K_U04)
• U 26 Omawia estetykę maszyny i teoretyczne założenia puryzmu (K_U10)
• U 27 Przedstawia utopię konstruktywizmu i normy produktywizmu odzwierciedlone w programowych tekstach (K_U03)
• U 28 Omawia narodziny koncepcji sztuki abstrakcyjnej przejawiające się w filozofii B. Crocego i W. Worringera (K_U03)
• U 29 Analizuje aparat pojęciowy podstawowych traktatów dotyczących sztuki abstrakcyjnej (Kandinsky, Klee, Mondrian, Malewicz) (K_U04)
• U 30 Analizuje narracje surrealistów (Aragon, Breton) (K_U04)
• U3 1 Wyjaśnia ścierające się latach 20. i 30. postawy radykalnej awangardy i tendencje tradycjonalistyczne (Benjamin, Adorno) (K_U04)
• U 32 Objaśnia elementy krytyki zawarte w dyskursie postmodernizmu (K_U04)
• U 33 Wskazuje kluczowe zagadnienia w tekstach A. Badiou, R. Barthesa, G. Bataille’a, G. Deleuze’a, J. Derridy, M. Foucaulta, J. Lacana, E. Levinasa, J.F. Lyotarda, M. Merleau-Ponty’ego, G. Spivaka. (K_U04)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K 1 Czyta i interpretuje różne teksty kulturowe (K_K02)
K 2 Odnajduje reminiscencje bądź parafrazy (cytaty) dawnych tekstów kulturowych we współczesnych przekazach (K_K02)
K 3 Wykorzystuje nabytą wiedzę na temat historii krytyki artystycznej pisząc recenzje, artykuły i scenariusze ekspozycyjne (K_K01)
K 4 Ma autoświadomość metodologiczną (K_K04)
K 5 Ma świadomość poziomu swej wiedzy, kompetencji i braków (K_K04)
K 6 Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego (K_K04)
K 8 Przestrzega zasad etyki zawodowej (K_K01)
K 9 Ma poczucie odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy (K_K-04)
K 10 Przestrzega zasad respektowania kultur pozaeuropejskich, mniejszości narodowych, etnicznych i religijnych (K_K02)
K 11 Uczestniczy w lokalnym i ogólnokrajowym życiu kulturalnym (K_K01)
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia oparte są na dziewiętnasto- i dwudziestowiecznym dyskursie filozoficznym, krytycznym i teoretycznym z zakresu sztuk plastycznych. Problematyzuje materiał, wypunktowuje najważniejsze nazwiska protagonistów toczących się wokół sztuki polemik, sporów i dyskusji, uczy rozumienia i komentowania różnych stylów narracji o sztuce i różnych perspektyw rozumienia tego jak w danym okresie definiowana jest sztuka i w jaki sposób diagnozowane są zjawiska kulturowe. Werbalną narrację ucztsników zajęć dopełniają prezentacje materiału wizualnego ilustrującego omawiane teksty teoretyczne i recenzje.
W okresie pandemii metoda offline:
Prowadząca zajęcia zamieszcza na platformie Google G-suite skany stosownych lektur, głównie krytycznych tekstów i wypowiedzi artystów przynależnych do omawianej epoki, teoretyków i filozofów kultury. Zamieszcza także wizualizację Powerpoint zawierającą materiał ilustrujący omawiane w tekstach zagadnienia.
Uczestnicy zajęć mają za zadanie przygotowanie konspektów przeczytanych lektur, które wypunktowują najważniejsze zagadnienia poruszane przez teoretyków, krytyków i artystów. Konspekty przesyłane są pocztą elektroniczną USOS.
Prowadząca zajęcia pozostaje w stałym kontakcie ze studentami za pomocą poczty USOS i platformy Microsoft Teams.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- oxfordzka
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość materiału zawartego w wykładzie „Historia doktryn artystycznych”, część 2.
Umiejętność posługiwania się anglojęzyczną literaturą przedmiotu.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Czynne uczestnictwo w zajęciach, aktywność w trakcie dyskusji – U1-U13, U 15, U17-U18, U21-U23, U25-U30
odpowiedni poziom merytoryczny i techniczny prezentowanego referatu – W1-W20; K 1, K10
wymagany próg na ocenę dostateczną - 40 %; dostateczny plus – 50%; dobry - 60%; dobry plus - 70%; bardzo dobry - 80%.
Praktyki zawodowe
Literatura
Postmodernizm: antologia przekładów pod red. Ryszarda Nycza, Kraków 1997
Antologia współczesnej estetyki francuskiej, red. W. Tatarkiewicz, I. Wojnar, Warszawa 1980
Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, wybrały i opracowały Elżbieta Grabska i Hanna Morawska, Warszawa 1963 (wyd. II 1969, wyd. III 1977)
Francuscy pisarze i krytycy o malarstwie 1820-1876; t. 1, W poszukiwaniu nowoczesności; t. 2, Romantyzm; t. 3, Realizm, wybór i opracowanie Hanna Morawska, Warszawa 1977
Manifesty romantyzmu 1790-1830, oprac. A. Kowalczykowa, Warszawa 1975
Moderniści o sztuce, wybrała, oprac. i wstępem opatrzyła Elżbieta Grabska, Warszawa 1971
Teksty o malarzach. Antologia polskiej krytyki artystycznej 1890-1918. Wybrał, ułożył i przedmową opatrzył W. Juszczak, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1976
Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870. Wybór, przedmowa i komentarze E. Grabska i M. Poprzęcka, wyd. II uzupełnione, Warszawa 1989
Literatura uzupełniajaca
• M. Barasch, Modern Theories of Art: From Winckelmann to Baudelaire, New York 1990
• M. Barasch, Theories of Art: From Impressionism to Kandinsky, New York 1998
• Ch. Baudelaire, O sztuce. Szkice krytyczne, wybór i przekład J. Guze, Wrocław 1961
• Ch. Baudelaire, Sztuka romantyczna. Dzienniki poufne, przekład i wstęp A. Kijowski, Warszawa 1971
Ch. Baudelaire, Rozmaitości estetyczne, przekł. Joanna Guze, Gdańsk 2000
• R. Barthes, System mody, Kraków 2005
• R. Barthes, Mitologie, Warszawa 2008
• W. Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, [w:] Anioł historii, Poznań 1996
• W. Benjamin, Twórca jako wytwórca, [w:] Anioł historii, Poznań 1996
• M. Bryl, New Art History, nauka, polityka, obyczaj [w:] Artium Quaestiones VII, 1995, s. 185-218
• P. Cézanne, Listy, Warszawa 1968
• P. Courthion, Courbet w oczach własnych i w oczach przyjaciół, przekład J. Guze, Warszawa 1963
• A.C. Danto, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, tłum. L. Sosnowski, Kraków 2006
• E. Delacroix, Dzienniki. Część pierwsza (1822-1853). Część druga (1854-1863), tekst franc. opr. A. Joubin, Przekład J. Guze i J. Hartwig, Wrocław-Warszawa-Kraków 1968
• B. Dziemidok, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2002
• U. Eco, Interpretacja i nadinterpretacja, Kraków 2008, s. 28-100
• M. Foucault Michel, Historia seksualności, 2000
• M. Foucault Michel, Nadzorować i karać, 2009
• F. Frascina and J. Harris (ed.), Art in Modern Culture: An Anthology of Critical Texts, London 1992
• S. Freud, Poza zasadą i przyjemnością, Warszawa 1975
• P. Gauguin, Noa-Noa, przekład W. Rogowicz, Kraków 1959
• M. Gee (ed.), Art criticism since 1900, New York 1993
• M. Geron, J. Malinowski (red.), Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce. Materiały z konferencji naukowej, Toruń 2009
• J.W. Goethe, Wybór pism estetycznych, Warszawa 1981
• V. van Gogh, Listy do brata, Warszawa 1970
• E. Grabska, „Goncourtowie – eklektycy wyrafinowani”, w: Myśl o sztuce, Warszawa 1976
• E. Grabska-Wallis, ‘Moderne’ i straż przednia. Apollinaire wśród krytyków i artystów 1900-1918, Kraków 2003
• E. Grabska-Wallis, Apollinaire i teoretycy kubizmu 1908-1918, Warszawa 1967
• C. Harrison (ed.), Art in Theory 1648-1815, Oxford 1993
• C. Harrison and P. Wood (eds), Art in Theory 1900-1990: An Anthology of Changing Ideas, Oxford UK & Cambridge USA: Blackwell Publishing 1993
• C. Harrison, P. Wood and J. Gaiger (eds), Art in Theory 1815-1900: An Anthology of Changing Ideas, Oxford UK: Blackwell Publishing 1998 (II wyd. 2005)
• T. Ferenz, K. Kowalewicz red., Interpretując fotografię. Śladami Susan Sontag, Kraków 2009
• K. Janicka, Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1985
• Joris-Karl Huysmans o sztuce, wybór, oprac. i wstęp Elżbiety Grabskiej, przełożyła Halina Ostrowska-Grabska, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969
• W. Kandinsky, O duchowości w sztuce, przeł. S. Fijałkowski, Łódź 1996
• K. Malewicz, Świat bezprzedmiotowy, seria Biblioteki Bauhausu 11, wyd. Dessau 1927, przeł. S. Fijałkowski, Gdańsk 2006
• H. Morawska, Kłopoty krytyka. Thoré-Bürger wśród prądów epoki (1855-1869), Wrocław 1970
• S. Morawski, Studia z historii myśli estetycznej XVIII i XIX wieku, Warszawa 1961
• R. S. Nelson, and R. Shiff, Critical Terms for Art History, Chicago and London: University of Chicago Press 1996; II wyd. 2003
• M. Orwicz, Art criticism and its institutions in nineteenth-century France, New York 1994
• E. Panofsky, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971
• S. Pazura, „Struktura i sacrum. Estetyka sztuk plastycznych Hansa Sedlmayra”, w: A. Kuczyńska (red.), Sztuka i społeczeństwo, t. 1, Warszawa 1973
• K. Piwocki, Pierwsza nowoczesna teoria sztuki. Poglądy Aloisa Riegla, Warszawa 1970
• M. Porębski, Granica współczesności: ze studiów nad kształtowaniem się poglądów artystycznych XX wieku, Wrocław 1965
• M. Porębski, Pożegnanie z krytyką, Wrocław 1983
• M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004
• D. Preziosi (red.), The Art of Art History: A Critical Anthology, Oxford and New York 1998
• Z. Rosińska, Psychoanalityczne myślenie o sztuce, Warszawa 1985
• J. Ruskin, Sztuka, społeczeństwo, wychowanie. Wybór pism, Wrocław 1977
• F. W. Schelling, System idealizmu transcendentalnego. O historii nowej filozofii, przełożyła Krystyna Krzemieniowa, Warszawa 1979
• Stendhal, Wybór z pism różnych, przekład F. Śniatecka-Wowerowa, wybór J. Guze, Warszawa 1965
• Thoré-Bürger [William Bürger], Nowe kierunki w sztuce XIX wieku. Wybór tekstów z lat 1838-1868, wybór i opracowanie H. Morawska. Przekład H. Morawska i H. Ostrowska-Grabska, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1972
• J. Tuczyński, Schopenhauer a Młoda Polska, Gdańsk 1969
• L. Venturi, History of art criticism, New York 1964 (lub inne wyd.)
• A. Vollard, Rozmawiając z Cézanne’em, Degasem i Renoirem, przekład K. Dolatowska, Warszawa 1962
• H. Wölfflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki, Wrocław 1962
• S. Zizek, Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną, Warszawa 2003
• E. Zola, Słuszna walka. Od Courbeta do impresjonistów. Antologia pism o sztuce, oprac. J.P. Bouillon, G. Picon, Warszawa 1982
Lektury dodatkowe:
Bourdieu P.: Reguły sztuki. Kraków 2001.
Eco U.: Semiologia życia codziennego. Warszawa 1998.
Gadamer H. G.: Aktualność piękna. Przeł. K. Krzemieniowa. Warszawa 1993.
Gadamer H. G.: Prawda i metoda. Kraków 1999.
Gołaszewska M.: Świadomość piękna. Warszawa 1971.
Gombrich E.: W poszukiwaniu historii kultury. Przeł. A. Dębnicki. W: Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce. Red. J. Białostocki. Warszawa 1976.
Jameson Frederic, Postmodernizm czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, Kraków 2012
Kłoskowska A.: Społeczne ramy kultury. Warszawa 1972.
Kmita J.: Kultura jako rzeczywistość myślowa. W: Teoria kultury a badania nad zjawiskami artystycznymi. Warszawa 1983.
Lévi-Strauss C.: Antropologia strukturalna. Przeł. K. Pomian. Warszawa 2000.
Margolis J.: Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki. Kraków 2004.
Morawski S.: Funkcje sztuki dawnej i twórczości najnowszej. W: Na zakręcie od sztuki do po-sztuki. Kraków 1985.
Ossowski St.: Wybór pism estetycznych. Wprowadzenie, wybór i opracowanie Bohdan Dziemidok. Kraków 2004.
Rosińska Z.: Psychologiczne myślenie o sztuce. Warszawa 1985.
Rosner K.: Hermeneutyka jako krytyka kultury. Warszawa 1991.
Słownik pojęć i tekstów kultury. Red. E. Szczęsna. Warszawa 2002.
|
W cyklu 2024/25Z:
1. Materiały źródłowe Alberti L. B., Ksiąg dziesięć o sztuce budowania, Warszawa 1960, Alberti L.B., O malarstwie, oprac. M. Rzepińska, tłum. L. Winniczuk, Warszawa-Wrocław-Kraków 1963, Arystoteles, Poetyka, tłum. H. Podbierski, 1983, Barozzi da Vignola J., O pięciu porządkach w architekturze, Warszawa 1955 Białostocki J. (red.), Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500 roku, Gdańsk 2001, Białostocki J. (red.), Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce: 1500-1600, Warszawa 1985, Białostocki, J. M. Poprzęcka, A. Ziemba (red.), Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce: 1600-1700, Warszawa 1994, Cennino Cennini, Rzecz o malarstwie, Wrocław 1955, Dionizjusz z Furny, Hermeneia, Kraków 2003, Filostrat Starszy, Obrazy, tłum. i wstępem opatrzył R. Popowski, Warszawa 2004, s. 13-93 Grabska E., Poprzęcka M. (red.), Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce: 1700-1870, Warszawa 1974, Leonardo da Vinci, Traktat o Malarstwie, przeł. M. Rzepińska, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk - Łódź 1984, Lessing G.E., Laokoon czyli o granicach malarstwa i poezji, Kraków 2012, Palladio A., Cztery księgi o architekturze, Warszawa 1955, Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, Warszawa 1990, Pliniusz St., Historia naturalna (wybór), przekład, komentarz oraz wprowadzenie. I. i T. Zawadzcy, różne wydania Teoflil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, przedkł. i oprac., S. Kobielus, Kraków 1998 Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, Warszawa 2004, Vasari G., Żywoty najsłynniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, Warszawa – Kraków, od 1985.
2. Opracowania – literatura podstawowa Albrecht Durer jako pisarz i teoretyk sztuki, opr. Jan Białostocki, Warszawa 1956 Barasch M., Theories of art from Plato to Winckelmann NY 1985 Dagron G., Ikonoklazm i ustanowienie ortodoksji [w:] G. Dagron, P. Riché, A. Vauchez, Biskupi, mnisi i cesarze, 610-1054, Warszawa 1999, s. 86-144 Eco U., Sztuka i piękno w średniowieczu, Kraków 2007 Freedberg D., Potęga wizerunków: studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005 Haskell, F. Penny N., Taste and the Antique, New Haven – London 1981 Lorenc I., Logos i mit estetyczności, Warszawa 1993 Krasny P., Visibilia signa ad pietatem excitantes. Teoria sztuki sakralnej w pismach pisarzy kościelnych epoki nowożytnej, Kraków 2010 Kruft H. W., A History of Architectural Theory, PAP 1994 Michalski S., Protestanci a sztuka, Warszawa 1989 Morawski S., Studia z historii myśli estetycznej XVIII i XIX wieku, Warszawa 1961 Mossakowski S., Pitagorejska teoria piękna i jej rola w teoriach artystycznych i naukowych doby renesansu, Rocznik Historii Sztuki, X: 1974, s. 28-38 Poussin i teoria klasycyzmu, oprac. J. Białostocki, Wrocław 1953 Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t.1-2, Warszawa 1989, Tatarkiewicz W., Historia estetyki, (T. 1: Estetyka starożytna, T. 2: Estetyka średniowieczna, T. 3: Estetyka nowożytna), Wyd.Arkady, Warszawa 1985-1991 Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006 Waźbiński Z., O rozpoznawaniu i wartościowaniu obrazów, Toruń 1975 Waźbiński Z., Vasari i nowożytna historiografia sztuki, Wrocław 1975
|
W cyklu 2025/26Z:
1. Materiały źródłowe Alberti L. B., Ksiąg dziesięć o sztuce budowania, Warszawa 1960, Alberti L.B., O malarstwie, oprac. M. Rzepińska, tłum. L. Winniczuk, Warszawa-Wrocław-Kraków 1963, Arystoteles, Poetyka, tłum. H. Podbierski, 1983, Barozzi da Vignola J., O pięciu porządkach w architekturze, Warszawa 1955 Białostocki J. (red.), Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500 roku, Gdańsk 2001, Białostocki J. (red.), Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce: 1500-1600, Warszawa 1985, Białostocki, J. M. Poprzęcka, A. Ziemba (red.), Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce: 1600-1700, Warszawa 1994, Cennino Cennini, Rzecz o malarstwie, Wrocław 1955, Dionizjusz z Furny, Hermeneia, Kraków 2003, Filostrat Starszy, Obrazy, tłum. i wstępem opatrzył R. Popowski, Warszawa 2004, s. 13-93 Grabska E., Poprzęcka M. (red.), Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce: 1700-1870, Warszawa 1974, Leonardo da Vinci, Traktat o Malarstwie, przeł. M. Rzepińska, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk - Łódź 1984, Lessing G.E., Laokoon czyli o granicach malarstwa i poezji, Kraków 2012, Palladio A., Cztery księgi o architekturze, Warszawa 1955, Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, Warszawa 1990, Pliniusz St., Historia naturalna (wybór), przekład, komentarz oraz wprowadzenie. I. i T. Zawadzcy, różne wydania Teoflil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, przedkł. i oprac., S. Kobielus, Kraków 1998 Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, Warszawa 2004, Vasari G., Żywoty najsłynniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, Warszawa – Kraków, od 1985.
2. Opracowania – literatura podstawowa Albrecht Durer jako pisarz i teoretyk sztuki, opr. Jan Białostocki, Warszawa 1956 Barasch M., Theories of art from Plato to Winckelmann NY 1985 Dagron G., Ikonoklazm i ustanowienie ortodoksji [w:] G. Dagron, P. Riché, A. Vauchez, Biskupi, mnisi i cesarze, 610-1054, Warszawa 1999, s. 86-144 Eco U., Sztuka i piękno w średniowieczu, Kraków 2007 Freedberg D., Potęga wizerunków: studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005 Haskell, F. Penny N., Taste and the Antique, New Haven – London 1981 Lorenc I., Logos i mit estetyczności, Warszawa 1993 Krasny P., Visibilia signa ad pietatem excitantes. Teoria sztuki sakralnej w pismach pisarzy kościelnych epoki nowożytnej, Kraków 2010 Kruft H. W., A History of Architectural Theory, PAP 1994 Michalski S., Protestanci a sztuka, Warszawa 1989 Morawski S., Studia z historii myśli estetycznej XVIII i XIX wieku, Warszawa 1961 Mossakowski S., Pitagorejska teoria piękna i jej rola w teoriach artystycznych i naukowych doby renesansu, Rocznik Historii Sztuki, X: 1974, s. 28-38 Poussin i teoria klasycyzmu, oprac. J. Białostocki, Wrocław 1953 Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t.1-2, Warszawa 1989, Tatarkiewicz W., Historia estetyki, (T. 1: Estetyka starożytna, T. 2: Estetyka średniowieczna, T. 3: Estetyka nowożytna), Wyd.Arkady, Warszawa 1985-1991 Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006 Waźbiński Z., O rozpoznawaniu i wartościowaniu obrazów, Toruń 1975 Waźbiński Z., Vasari i nowożytna historiografia sztuki, Wrocław 1975
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: